کد مطلب: 31300

قیمت بنزین | قیمت بنزین ۱۴۰۳ | قیمت بنزین آزاد امروز

قیمت بنزین و گازوییل ۵ برابر شد ؟! | تصمیم نهایی دولت درباره قیمت بنزین در 1403 اعلام شد

تحریم های پیش آمده سبب شده است که دولت برای افرایش 5 برابری قیمت بنزین اقدام کند.

قیمت بنزین و گازوییل ۵ برابر شد ؟! | تصمیم نهایی دولت درباره قیمت بنزین در 1403 اعلام شد

گران شدن قیمت بنزین همیشه از دغدغه های مردم جامعه مخصوصا اقشار کم درآمد هست. در ماه های گذشته شایعات زیادی درباره افزایش قیمت بنزین تا لیتری 17 هزارتومان در فضای مجازی منتشر شد که با تکذیبیه دولت روبه رو شد. آخرین اخبار از تصمیم نهایی دولت درباره افزایش قیمت بنزین را با هم در سایت دیجی سرگرمی می خوانیم.

حذف یارانه قیمت بنزین و گازوییل را ۵ برابر کرد!

دولت کوبا قصد دارد به خاطر بحران اقتصادی پیش آمده ناشی از تحریم‌های آمریکا، یارانه بنزین و گازوییل را حذف کند.

به نقل از راشاتودی نوشت، از روز ۱ فوریه سال ۲۰۲۴ دولت کوبا تخصیص یارانه سوخت را متوقف کرده و قیمت بنزین و گازوئیل در این کشور ۵ برابر خواهد شد.

این سیاست با هدف کاهش کسری بودجه این کشور در دستور کار قرار گرفته و بنا به گفته ولادیمیر رکوئرو، وزیر دارایی کویا، قرار است قیمت بنزین در این کشور از ۰.۲ دلار به ازای هر لیتر معادل ۲۵ پزو به ۱۳۲ پزو معادل ۱.۱ دلار افزایش یابد که رشد ۵۲۸ درصدی دارد. از طرفی قیمت گازوئیل هم از ۳۰ پزو معادل ۰.۲۵ دلار به ۱۵۶ پزو معادل ۱.۳ دلار افزایش خواهد یافت که رشد آن ۵۲۰ درصدی خواهد بود.

ماه گذشته میلادی، الهاندرو گیل، وزیر اقتصاد کوبا، اعلام کرد که به خاطر تحریم‌های آمریکا این کشور با کمبود ارز خارجی روبرو شده و دولت دیگر توان تأمین یارانه سوخت را ندارد.

قرار شده دولت کوبا با ایجاد برخی پمپ بنزین‌هایی و تخصیص آنها به گردشگران خارجی، آنها را مجبور کند تا پول بنزین خود را به ارز خارجی پرداخت کنند.

در کنار بنزین و گازوئیل، دولت کوبا قصد دارد با هدف حل بحران اقتصادی خود، قیمت سیگار، تنباکو، گاز مایع، آب، گاز، حمل و نقل و انرژی را هم افزایش دهد.

خبر مهم معاون رییسی از افزایش قیمت بنزین

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: افزایش قیمت سوخت باید در منابع هدفمندسازی یارانه‌ها پیش‌بینی شود.

داود منظور گفت: ما آنچه که الان در منابع هدفمندی پیش‌بینی کردیم این است سرجمع منابع هدفمندی حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند اما تصمیمی درباره ترکیب ۱۰ درصد نگرفتیم که باید رایزنی شود.

وی افزود: بخش زیادی از این افزایش ۱۰ درصدی عمدتا به میزان رشد تامین و میزان رشد فراورده‌های انرژی بر می‌گردد؛ اما اگر بخواهم روشن بگویم در بحث سیاست قیمتی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصمیمی نگرفتیم.

قیمت بنزین

تکلیف قیمت بنزین در بودجه ۱۴۰۳ روشن شد

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مجلس گفت: دولت هیچ بندی برای گرانی بنزین در بودجه سال آینده نیاورده است.

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت بنزین در سال آینده افزایش می‌یابد؟، گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ هیچ اسمی از گران شدن حامل‌های انرژی نیامده، ما هم در مجلس برآورد و پیش‌بینی‌مان بر این است که هیچ چیزی گران نمی‌شود و تبصره ۱۴ معروف که هدفمندی یارانه‌ها را با آن می‌بندیم بر همین اساس است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در لایحه دولت هیچ مبلغی بر افزایش حامل‌های انرژی نیامده است قطعا ما هم در مجلس به آن اضافه نخواهیم کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: اینکه بنده یک مصاحبه کردم و گفتم دولت می‌تواند این کار را انجام دهد بر اساس قانونی بوده که در سال ۸۸ هدفمندی یارانه‌ها اجرا شده و بر اساس آن، این اختیار را به دولت داده است، اما دولت وقتی اضافه می‌کند باید در قانون بودجه آن مبالغ و منابعی را که برایش حاصل می‌شود را در بحث مصارف بودجه بیاورد و مصارفش را مشخص کند، چون در لایحه چیزی نیامده است ما نمی‌توانیم بگوییم که دولت آن را اضافه می‌کند. قطعا مجلس هیچ رقمی را برای حامل‌های انرژی به‌ویژه بنزین و گازوئیل اضافه نخواهد کرد.

نماینده مردم آباده، بوانات، خرم‌بید و سرچهان در مجلس بیان کرد: اگر دولت بخواهد بنزین را گران کند باید منابع و مصارفش را برای ما مشخص کند و ما در جریان باشیم، اما، چون در لایحه نیامده است فرض مجلس بر گران نشدن بنزین است و به این صورت بودجه را می‌بندیم.

زارع گفت: بنزین اگر گران شود طبق قانون سال ۸۸ از اختیارات دولت است، اما نظر ما این بود اگر یک زمان دولت هر اندازه می‌خواهد افزایش دهد باید آن را به قانون بودجه بیاورد که فعلا دولت گفته بنایی بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی نداریم و بر همین فرض بودجه را می‌بندیم.

کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: اگر قیمت بنزین بخواهد افزایش پیدا کند مجلس اظهارنظر خود را انجام می‌دهد، چون نمایندگان مجلس نمی‌خواهند افزایش پیدا کند به‌دلیل اینکه اقتصاد ما به بنزین وصل است و کل صنعت ما بر روی گازوئیل می‌چرخد لذا افزایش قیمت باید به تدریج و گام به گام باشد که جامعه آن را بپذیرد.

وی افزود: شرایط اقتصادی مردم در وضع خوبی نیست و گرانی بنزین بر روی همه چیز اثر می‌گذارد و نوسان نرخ ارز روی همه چیز اثر می‌گذارد لذا اگر افزایشی باشد باید حتما مجلس در جریان باشد، چون بودجه در اصل برای کشور و مردم است و نقشه راه یک سال کشور است، اما آن چیزی که در لایحه آمده هیچ افزایش قیمتی در حامل‌های انرژی نداریم و بر همین اساس بودجه سال ۱۴۰۳ را می‌بندیم.

منبع: مهر
آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی