کد مطلب: 29907

قیمت دلار | قیمت دلار امروز | قیمت دلار دوشنبه

قیمت دلار در 24 مهر ماه اعلام شد | افزایش قیمت دلار در روز دوشنبه

در معاملات امروز قیمت دلار به ۴۱هزار و ۲۱۴ تومان و حواله دلار نیز به ۳۷هزار و ۴۶۷ تومان رسید.

قیمت دلار در 24 مهر ماه اعلام شد | افزایش قیمت دلار در روز دوشنبه

قیمت دلار سیر صعودی به خود گرفت. افزایش شدید عصرگاهی دیروز قیمت دلار باعث شد مردم صف های طولانی برای خرید دلار ایجاد کنند.قیمت دلار با توجه به حوادث اخیر تعیین میشود. قیمت دلار امروز 24 مهر 1402 در بازار اعلام شد. قیمت دلار تا هفته آینده ممکن است بیشتر افزایش پیدا کند.

در معاملات امروز (دوشنبه 24 مهر) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل به 41 هزار و 214 تومان و نرخ حواله دلار نیز به 37 هزار و 467 تومان رسیده است.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با ثبات نسبت به روز کاری گذشته به 43 هزار و 333 تومان و نرخ حواله یورو نیز به 39 هزار و 394 تومان رسیده است.

قیمت دلار در روز دوشنبه

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات با افزایش نسبت به روز کاری قبل، 11 هزار و 222 تومان ارزش‌گذاری شده و نرخ حواله درهم نیز 10 هزار و 202 تومان است.

بروز رسانی: ‌دو‌شنبه 24  مهر 11:20

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت دلار (اسکناس)

41  هزار و 214  

قیمت دلار (حواله)

37  هزار و 467

قیمت یورو (اسکناس)

43  هزار و  333

قیمت یورو (حواله)

39  هزار و 394

قیمت درهم (اسکناس)

11 هزار و 222

قیمت درهم (حواله)

10 هزار و 202

قیمت دلار اکنون در ناحیه ۵۰ هزار تومان در حال نوسان بوده و متغیرات پولی و اقتصاد کلان می‌تواند دلار را به قیمت‌های جدید برساند. سایروس امیرآبادی گفت: اگر بخواهیم قیمت دلار را محاسبه کنیم باید نگاهی به قیمت نفت بیندازیم، علاوه بر آن باید مولفه‌هایی مانند رشد نقدینگی، رشد اقتصادی، تورم را نیز محاسبه […]

قیمت دلار اکنون در ناحیه ۵۰ هزار تومان در حال نوسان بوده و متغیرات پولی و اقتصاد کلان می‌تواند دلار را به قیمت‌های جدید برساند.

قیمت دلار  امروز

قیمت دلار

سایروس امیرآبادی گفت: اگر بخواهیم قیمت دلار را محاسبه کنیم باید نگاهی به قیمت نفت بیندازیم، علاوه بر آن باید مولفه‌هایی مانند رشد نقدینگی، رشد اقتصادی، تورم را نیز محاسبه کنیم.

امیرآبادی اضافه کرد: نفت اکنون در محدوده ۹۰ دلار است اما نفت ایران با قیمت هر بشکه ۷۰ دلار به فروش می‌رسد، ایران به جای اینکه نفت را ۷۰ دلار بفروشد باید با قیمت ۳۵۰ دلار به فروش برساند که بتواند کسری بودجه را پوشش دهد.

وی تصریح کرد: رسانه رسمی دولت اعلام کرده است درآمد نفتی ایران ۱۴.۷ میلیارد دلار از راه فروش نفت به چین به دست آمده است به طوریکه ۲۶۳ میلیون بشکه نفت را به چین با قیمت ۵۵ دلار فروخته‌ایم.

این کارشناس و فعال اقتصادی افزود: صندوق بین المللی پول رشد نقدینگی پول رشد نقدینگی در ایران را ۳۸ درصد و رشد اقتصادی را ۲ درصد معرفی کرده است، تورم آمریکا نیز ۴.۹ درصد بوده و نرخ دلار در اسفند ماه سال قبل به میزان ۴۶ هزار تومان بوده و اکنون نیز نرخ دلار در بازار آزاد بین ۵۰ تا ۵۳ هزار تومان در حال نوسان است. اگر رشد نقدینگی را از رشد اقتصادی کم کنیم به ۳۶ درصد رسیده و اگر همین را از تورم آمریکا کم کنیم به ۳۱ درصد می رسیم.

این کاشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر قیمت دلار را ۵۰ هزار تومان در نظر بگیریم و ۳۱ درصد آن را محاسبه با نرخ فعلی دلار جمع کنیم به عدد ۶۵ هزار و ۵۰۰ تومان خواهیم رسید. به عبارتی قیمت واقعی دلار با توجه رشد اقتصادی و تورم ۶۸ تا ۷۰ هزار تومان است.

خبر خوش از قیمت دلار 

وی در پایان گفت: از ابتدای دهه ۵۰ شمسی وقتی صادرات نفتی ایران افزایش یافت تقاضای خرج کردن دلار افزایش یافت ولی با تحریم‌ها و کاهش صادرات نفت ایران تقاضای دولت برای خرج منابع کاهش نیافته است، از ابتدای تولید ریال در سال ۱۳۱۰ شمسی همواره نرخ رسمی و نرخ غیررسمی یعنی بازار آزاد در ارز داشته‌ایم و همیشه نرخ رسمی به نرخ غیر رسمی رسیده است. روزنامه‌های قبل از انقلاب را مطالعه کنید دقیقاً همین تنش‌ها را در بازار ارز می‌بینید و این یعنی مشکل ارز در ایران یک مشکل ریشه دار بیش از ۹۰ ساله است.

اما بازار گوش به فرمان سردار سازندگی نماند. وقتی سیدمحمد خاتمی دولت را با ارز ۱۷۵ تومانی تحویل می‌گرفت، بازار آزاد رقم ۴۷۸ تومان را به عنوان قیمت می‌شناخت.

دولت خاتمی تا ۱۳۸۰ به نرخ ارز دولتی دست نزد. اما مردم خوش‌بین به آینده هم باعث شدند که ارز همگام با تورم رشدی معقول داشته باشد و با وجود ناهمواری‌های ۱۳۷۸ به مرز ۸۰۰ تومان برسد.

همه منتظر بودند که در دور دوم ریاست‌جمهوری خاتمی فنر تورمی در برود. اما خاتمی دلار ۹۰۰ تومانی را به سلامت به محمود احمدی‌نژاد تحویل داد.

دور اول ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد به خیر گذشت. اما در سال ۹۰ دلار ۱۱۰۰ تومانی به ۱۸۰۰ تومان و سال بعد به مرز ۴ هزار تومان رسید.

مردم زخم‌خورده از این حادثه، سراغ حسن روحانی رفتند، مردی که توانست تا سال ۱۳۹۶ نرخ دلار را در کانال ۴ هزار تومان نگاه دارد.

اما در سال ۱۳۹۷ و در پی تصمیم‌های عجیب دونالد ترامپ و اعمال تحریم‌های ظالمانه و برخلاف توافق‌های بین‌المللی، کلید بازار از دست روحانی افتاد و قیمت دلار با سرعتی عجیب پر کشید.

وقتی از بازار ارز حرف می‌زنیم منظورمان میدان فردوسی، سبزه‌میدان یا میرداماد نیست. در اصطلاح اقتصادی، بازار به‌عنوان محل به‌ هم رسیدن عرضه و تقاضا تعریف می‌شود. پس برای درک بازار ارز باید متقاضیان و عرضه‌کنندگان دلار را بشناسیم.

همان‌طور که گفتیم خریداران نفت بزرگ‌ترین عرضه‌کننده دلار هستند. اما هر غیرایرانی که کالایی ایرانی بخرد به‌نوعی در عرضه ارز نقش دارد. به همین دلیل گردشگرهایی که به ایران می‌آیند یکی از بهترین منابع عرضه دلار هستند، به‌خصوص که هیچ کشوری (غیر از ایران) نمی‌تواند ورود گردشگر به ایران را تحریم کند.

متقاضیان دلار به دودسته سفته‌بازها و متقاضیان واقعی تقسیم می‌شوند. واردکننده‌ها، صاحبان صنایع که به خرید از خارج نیاز دارند، مسافران خارجی و به‌طورکلی هر کس که جنس خارجی می‌خرد، متقاضی واقعی ارز است.

اگر اتفاقی بیفتد که تقاضای خارجی برای کالا و خدمات ایرانی زیاد شود (مثل رشد عطش گردشگرها برای بازدید از ایران) سمت عرضه سنگین می‌شود و دلار ارزان می‌شود. در مقابل تحریم و تنش‌های بین‌المللی منجر به افت عرضه و رشد قیمت دلار می‌شود.

رذاگر قیمت دلار کم شود چه اتفاقی می‌افتد؟ سفر خارجی، گوشی موبایل و خودروی خارجی ارزان می‌شود. عده زیادی دلشان می‌خواهد یک سفر به فرانسه بروند و وقتی برگشتند آیفون جدید و سانتافه نو بخرند. سنگین‌شدن کفه تقاضای دلار باعث می‌شود نرخ ارز بالا برود.

اگر قیمت دلار بالا برود، عده زیادی سفر خود را لغو می‌کنند، گوشی خود را عوض نمی‌‌کنند و به همان ۲۰۶ رضایت می‌دهند. کم شدن تقاضای دلار قیمت آن را متعادل می‌کند.

به همین دلیل وقتی یک اتفاقی بیفتد که دلار بالا برود، دلایلی برای پایین آمدن قیمت ایجاد می‌شود و وقتی قیمت پایین بیاید، نیرویی قیمت دلار را بالا می‌کشد. برای همین قیمت دلار به‌طور مداوم نوسان می‌کند.

اما چرا نمودار ارز به‌طورکلی صعودی است؟ یک توجیه این است که از نظر ریاضی، شیب نمودار تغییرات ارز باید برابر باشد تورم ایران منهای تورم آمریکا. یعنی عددی بین ۱۰ تا ۲۰ منهای ۲ تا ۴ درصد. پس قیمت دلار با شیب سالانه ۶ تا ۱۸ درصدی رشد خواهد کرد. (رشد قیمت هر چهار سال تا دو برابر)

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی