کد مطلب: 29733

قیمت دلار| دلار| دلار در بازار

خبر مهم از قیمت دلار در روز پنج شنبه | دلار در آخر هفته چند شد؟

قیمت دلار، یورو، پوند و سایر ارز‌ها امروز پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ را می‌توانید در جدول زیر مشاهده نمایید. لازم به ذکر است که این نرخ‌ها قیمت بازار آزاد است (بجز دلار که نرخ بازار مبادله ارزی است) و با نرخ ارز سهمیه‌ای متفاوت است.

خبر مهم از قیمت دلار در روز پنج شنبه | دلار در آخر هفته چند شد؟

قیمت دلار سیر صعودی به خود گرفت. افزایش شدید عصرگاهی دیروز قیمت دلار باعث شد مردم صف های طولانی برای خرید دلار ایجاد کنند.قیمت دلار با توجه به جنگ پیش آمده در غزه بصورت ناگهانی روند صعودی به خود گرفت. قیمت دلار امروز 20 مهر 1402 در بازار اعلام شد. قیمت دلار تا هفته آینده ممکن است بیشتر افزایش پیدا کند

قیمت دلار، یورو، پوند و سایر ارز‌ها امروز پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ را می‌توانید در جدول زیر مشاهده نمایید. لازم به ذکر است که این نرخ‌ها قیمت بازار آزاد است (بجز دلار که نرخ بازار مبادله ارزی است) و با نرخ ارز سهمیه‌ای متفاوت است.

خبر مهم از قیمت دلار

بروزرسانی قیمت ارزها: پنجشنبه ۲۰ مهر – ۰۹:۵۰

قیمت دلار

دلار ۵۱۳,۲۹۰

یورو ۵۵۰,۵۳۰

درهم امارات ۱۴۳,۳۷۰

پوند انگلیس ۶۳۸,۲۰۰

لیر ترکیه ۱۸,۷۰۰

فرانک سوئیس ۵۷۴,۶۰۰

یوان چین ۷۱,۰۰۰

ین ژاپن ۳۴۷,۷۰۰

وون کره جنوبی ۳۹۰

دلار کانادا ۳۹۰,۶۰۰

دلار استرالیا ۳۳۲,۴۰۰

دلار نیوزیلند ۳۱۲,۰۰۰

دلار سنگاپور ۳۷۹,۷۰۰

روپیه هند ۶,۲۳۰

روپیه پاکستان ۱,۸۶۵

دینار عراق ۴۰۵

لیر سوریه ۲۰۶

افغانی ۶,۸۰۰

کرون دانمارک ۷۳,۸۰۰

کرون سوئد ۴۷,۵۰۰

کرون نروژ ۴۷,۸۰۰

ریال عربستان ۱۳۸,۳۱۰

ریال قطر ۱۴۲,۴۰۰

ریال عمان ۱,۳۴۵,۶۰۰

دینار کویت ۱,۶۷۶,۹۰۰

دینار بحرین ۱,۳۸۴,۶۰۰

رینگیت مالزی ۱۰۹,۹۰۰

بات تایلند ۱۴,۲۴۰

دلار هنگ کنگ ۶۶,۲۰۰

روبل روسیه ۵,۱۷۰

منات آذربایجان ۳۰۴,۸۰۰

درام ارمنستان ۱,۳۱۰

لاری گرجستان ۱۹۱,۹۰۰

سوم قرقیزستان ۵,۸۳۰

سامانی تاجیکستان ۴۷,۷۰۰

منات ترکمنستان ۱۵۴,۷۰۰

فنر قیمت دلار در رفت؟

**کارشناسان اقتصادی معتقدند افسار اسب سرکش دلار در دست فاکتورهای اقتصادی و سیاسی است؛ بر همین اساس در صورتی که دولت نتواند سیگنال‌های مثبت سیاسی و اقتصادی را به صورت عملی برای بازار ارسال کند و پا را از حد خبردرمانی فراتر نگذارد، قیمت دلار دوباره افزایشی خواهد شد و به مقاومت تازه‌شکسته‌شده حمله می‌کند.

آنها معتقدند در مقابل، اگر نشانه‌های بهبود روابط سیاسی و گشایش‌های اقتصادی به چشم دیده شود، بازار ارز به ثبات و آرامش خواهد رسید و قیمت دلار نیز در سطح تعادلی قرار می‌گیرد.

پارامترهای لازم برای ثبات قیمت دلار

فردین آقابزرگی، کارشناس اقتصادی به تجارت‌نیوز گفت: «بررسی دلار طی یک سال گذشته حکایت از رشد قیمت این اسکناس دارد و ما شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی، کالاهای مصرفی ، لوازم خانگی، لوازم الکترونیک و خودرو بیش از مقدار افزایش قیمت دلار هستیم.»

وی افزود: «این معادله ساده‌ای است، ارزیابی جزئی از کالاهای مصرفی و ارزاق عمومی حاکی از روند صعودی قیمت‌ها است. پیشتر اشاره می‌شد که چون نرخ ارز افزایشی است، اجناس گران می‌شود، اما در مقطع فعلی که قیمت دلار نوسان‌های کاهشی داشته قیمت کالاها ارزان نشده است.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه برای کنترل قیمت دلار باید حجم نقدینگی کنترل شود، خاطرنشان کرد: «ما باید متناسب با افزایش حجم نقدینگی رشد اقتصادی داشته باشیم. اگر این دو پارامتر به مرور زمان، نه صرفا مقطعی، تداوم داشته باشد، ثبات یا کاهش قیمت دلار واقعی خواهد بود.»

وی با اشاره به اینکه بانک‌ مرکزی برای مهار قیمت دلار از تزریق اخبار و پالس‌های سیاسی کمک می‌گیرد گفت: «بانک مرکزی پیوسته تاکید می‌کند که سعی می‌کنیم اخبار و اطلاعاتی را منتشر کنیم که انتظارات تورمی کنترل شود. لذا به نظر من عدم تطابق بین کاهش نرخ قیمت کالاهای اساسی و مصرفی و عدم تطابق آن با نرخ دلار این موضوع را تایید می‌کند که این استپ قیمت دلار صرفا یک مساله شفاهی، روانی و نمایشی است.»

این کارشناس اقتصادی نوسانات افزایشی قیمت دلار و عبور این اسکناس از مقاومت ۵۰ هزار تومانی را حرکت طبیعی عنوان کرد و افزود: «این میل دلار به روند افزایشی در بازار ارز معقول و منطبق بر واقعیت‌های اقتصادی است. توانایی عرضه است که تعیین‌‌کننده اصلی قیمت دلار در بازار است.»

کامبیز افسری، فعال بازار ارز نیز با اشاره با روند صعودی قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: «با وجود افزایش قیمت دلار اما روند عرضه و تقاضا در بازار در تعادل قرار داشت. این در حالی است که رصد اخبار توسط معامله‌گران ضربان‌های خرید و فروش در بازار ارز را مشخص کرد.»

وی افزود: «همزمان با بازگشایی بازارهای مالی در جهان، بازارهای بین‌المللی در شرق آسیا (شانگهای و توکیو) برخلاف هیجان بازارهای داخلی، نسبت به رویدادهای خاورمیانه واکنش و هیجان خاصی از خود نشان ندادند.»

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: «بازار طلا، نفت، جفت‌‌ارزها، فارکس و ارز دیجیتال برخلاف تصور بسیاری که معتقد بودند با شروع کاری هفته، در بازارهای جهانی قیمت‌ها جهش خواهد داشت این اتفاق نیفتاد و بازارها ثبات قیمت داشتند.»

وی با اشاره به اینکه قدرت دلار آمریکا در این عدم تغییر قیمت در بازارهای جهانی نقش زیادی داشت، گفت: «البته باید در نظر داشت که استنباط بازار و تحلیلگران این است که جنگ اسرائیل و حماس گسترش خاصی پیدا نخواهد کرد.»

اصغر سمیعی دیگر کارشناس اقتصادی هم در خصوص رشد شارپی قیمت دلار در روزهای اخیر به تجارت‌نیوز گفت: «از سال ۵۷ تا همین روزهای اخیر، ۱۳ نوبت ارزش پول کشور نصف شده است. یعنی ۱۳ نوبت دلار ضرب‌ در دو شده است. بنابراین اگر فردا دلار ۱۰۰ هزار تومانی شود، در ادامه سیاست‌های تورم‌زای فعلی، تعجبی ندارد و این ۱۳ بار می‌شود ۱۴ بار!»

اما مساله اصلی که باعث تضعیف تومان و بالا رفتن قیمت ارز می‌شود،‌ چیست؟ وی در پاسخ گفت: «اصلی‌ترین عامل این روند، وجود تورم است و تورم نیز در اثر رشد حجم نقدینگی و خلق پول ایجاد می‌شود. دلیل خلق پول نیز کسری بودجه است و دلیل کسری بودجه نیز هزینه‌های اضافه بر درآمد است.»

سمیعی در ادامه افزود: «در حال حاضر روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود و معنی آن این است که روزانه بیش از سه هزار میلیارد تومان سوبسید به بنزین داده می‌شود. این در حالی است که همین مقدار، به سایر حامل‌های انرژی و سایر بخش‌ها سوبسید داده می‌شود. در حالی که تخصیص سوبسید به این‌گونه موارد، خلاف قوانین اقتصادی است.»

این مقام صنفی سابق تاکید کرد: «در مورد بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و امنیت و قضاوت ارائه سوبسیدهای دولتی مانعی ندارد؛ اما دولت حق ندارد از جیب افرادی بگیرد و پول بنزین عده‌ای دیگر را بدهد. اگر منِ نوعی می‌خواهم بنزین مصرف کنم یا مسافرت خارجی بروم باید ارز آزاد تهیه کنم. نباید ارز دولتی برای سفرهای سیاحتی و زیارتی اختصاص یابد..

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی