کد مطلب: 28975

یارانه نقدی|یارانه معیشتی| یارانه جدید

یارانه نقدی ۵ میلیونی دولت در حساب ها از امشب | خبر داغ تابستانه برای یارانه‌بگیران در روز دوشنبه + جزییات

یارانه نقدی ۵ میلیونی دولت در حساب ها از امشب | خبر داغ تابستانه برای یارانه‌بگیران در روز دوشنبه + جزییات

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا دی ماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی دی ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد

سیدرضا یحیوی با بیان اینکه ۴۱ میلیون نفر امکان بهره‌مندی از امتیاز تشویقی طرح کالابرگ الکترونیک را دارند، اظهار کرد: در راستای تسهیل خرید مردم، وزارت رفاه با فروشگاه‌های اینترنتی مکاتباتی انجام داده تا امکان خرید ازاین فروشگاه‌ها نیز فراهم شود که در حال حاضر امکان خرید از فروشگاه اینترنتی «اسنپ‌مارکت» در طرح کالابرگ الکترونیک فراهم شده است.

وی افزود: در حال حاضر امکان خرید از فروشگاه‌های اینترنتی در طرح کالابرگ الکترونیک برای ۹ دهک درآمدی فعال است اما بهره‌مندی از امتیاز تشویقی تنها مشمول دهک‌ یک تا پنج درآمدی است.

مشاور معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: به عبارتی اگر افراد مذکور مبلغ ۲۰۰ هزار تومان از یارانه‌شان را از میان کالاهای اساسی تعریف شده در طرح کالابرگ الکترونیک، خریداری و مصرف کنند، مشمول دریافت ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی خواهند شد. همچنین تورمی که تا پایان سال به‌روی این اقلام ایجاد می‌شود، توسط دولت پوشش داده خواهد شد.

یحیوی در ادامه نحوه خرید از فروشگاه‌های اینترنتی در طرح کالابرگ الکترونیک را تشریح و خاطرنشان کرد: در حال حاضر فقط اسنپ‌مارکت متصل به طرح و در حال ارائه خدمت است. افراد پس از نصب اسنپ مارکت در تلفن همراه خود و ورود به برنامه «خریدار»، کالاهای موردنیاز خود را انتخاب کرده و پس از طی مراحل خرید، در مرحله آخر و قبل از واریز وجه، گزینه «استفاده از کالابرگ» را انتخاب و باید رمز یکبار مصرف ۸ رقمی دریافتی از اپلیکیشن شما (شبکه ملی اعتبار) یا کد USSD اعلام شده به شماره #۱۴۶۳*۵۰۰* را وارد کنند.

وی ادامه داد: سپس اعتبار کالا برگی سرپرست خانوار محاسبه می‌شود و می‌توانند هنگام خرید از یارانه خود استفاده کنند.

مشاور معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین اعلام کرد در حال حاضر امکان استفاده از اعتبار مهرماه در طرح کالابرگ الکترونیک برای یارانه‌بگیران فراهم است.

یحیوی این را هم گفت که در حال اتصال سایر فروشگاه‌های اینترنتی نیز به این طرح هستیم تا بتوانیم دسترسی مردم را به این طرح بزرگ آسان‌تر کنیم.

امکانات جدید طرح کالابرگ برای 5 دهک درآمدی

یارانه نقدی

درحالی پنج دهک اول درآمدی با خرید ۱۱ قلم کالای اساسی تعریف شده در طرح کالابرگ الکترونیک از بیش از ۱۲۲ هزار فروشگاه متصل به طرح می‌توانند از امتیاز تشویقی بهره‌مند شوند که وزارت رفاه به تازگی اعلام کرده امکان خرید اینترنتی از فروشگاه‌های طرف قرارداد را نیز ایجاد خواهد کرد.

روز گذشته علیرضا عسگریان- معاون وزارت کار و رفاه اجتماعی از خرید اعتباری با استفاده از کالابرگ الکترونیک خبر داد و گفت: در فروشگاه‌های اینترنتی که به وزارت تعاون متصل هستند و در پورتال خود اعلام خواهیم کرد مردم می‌توانند خرید اینترنتی انجام دهند.   

به گفته وی، مشمولان هنگام خرید می‌توانند محصولات مورد نظر خود را در سبدی ذخیره کنند و پس از نهایی شدن خرید از آنها پرسیده می‌شود که آیا از اعتبارشان استفاده شود؟ در صورت تایید نهایی فرایند خرید تکمیل می‌شود و از سطح یارانه کسر و پرداخت خواهد شد.

دهک یک تا پنج درآمدی و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)، مشمول دو امتیاز تشویقی طرح کالابرگ الکترونیک هستند و به عبارتی افراد مذکور در صورتی که مبلغ ۲۰۰ هزار تومان از یارانه‌شان را از میان کالاهای اساسی تعریف شده در طرح کالابرگ الکترونیک، خریداری و مصرف کنند، مشمول دریافت ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی خواهند شد. همچنین تورمی که تا پایان سال به‌روی این اقلام ایجاد می‌شود، توسط دولت پوشش داده خواهد شد.

به عبارتی وزارت رفاه در این طرح علاوه بر خرید از میان ۱۲۲ هزار فروشگاه متصل به طرح اقدام به تسهیل در خرید مردم کرده و قرار است امکان خرید از فروشگاه‌های اینترنتی که به وزارت تعاون متصل هستند نیز برای مردم فراهم شود./ ایسنا

در حالیکه پیش از این خانوارهای دهک‌های اول تا سوم با خرید ۵۰ درصد مبلغ یارانه از سبد اعلامی دولت (۱۱ قلم کالا) مشمول افزایش ۱۲۰ هزار تومانی یارانه‌ می‌شدند، با تسری شمولیت طرح «کالابرگ الکترونیک» به دهک‌های چهارم و پنجم، یارانه این ۲ دهک نیز به شرط خرید نیمی از یارانه‌شان از همین سبد، از ۳۰۰ به ۴۲۰ هزار تومان (۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی) افزایش می‌یابد.

اولین مرحله طرح کالابرگ الکترونیک نیمه اول خرداد ماه امسال اجرا و قرار شد میزان «یارانه» یارانه‌بگیران سه دهک اول (در این مرحله صرفا خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور)، مشروط به خرید ۷۰ درصد مبلغ یارانه از میان ۹ تا ۱۱ قلم، ۲۰ درصد افزایش یابد.

اما از ۳۱ تیرماه و با اجرای مرحله جدید از این طرح، شرط بهره‌مندی از افزایش اعتبار براساس میزان تورم کالاهای اساسی، خرید حداقل ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه اعلام شد؛ به طوریکه یارانه سرپرستان خانوار در صورت خرید ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه‌ ۴۰۰ هزار تومانی،  120 هزار تومان دیگر افزایش می‌یافت که البته در این مرحله تنها سه دهک اول درآمدی از این «یارانه تشویقی» بهره‌مند شدند.

خبر خوش برای مردم در این ساعت

این درحالیست که سید صولت مرتضوی- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به جلسه‌اش با مخبر و مسئولان اقتصادی دولت اعلام کرد: یارانه تشویقی که به سه دهک اول پرداخت می‌شد، در قالب کالابرگ از دوم شهریورماه، به ۵ دهک ارتقاء می‌یابد؛ یعنی دهک چهارم و پنجم هم مشمول این یارانه تشویقی می‌شوند؛ به عبارتی اگر ۵ دهک اول ۵۰ درصد از یارانه‌شان را از طریق کالابرگ از ۱۱ قلم کالایی که تعریف شده است، خریداری کنند، مشمول دریافت ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی می‌شوند.

وی این را هم گفت، افرادی که به هر طریقی برای دریافت یارانه یا ثبت‌نام نکرده‌اند یا جزو دهک ۱۰ قرار گرفته‌اند و یارانه به آنها تعلق نگرفته و یا نسبت به دهک‌بندی خود اعتراض دارند، می‌توانند به سامانه (حمایت) مراجعه و اعتراض‌شان را ثبت کنند.

به گفته وزیر رفاه اعتراضات بررسی و پاسخ داده و دهک‌های درآمدی بر اساس آزمون وسع مجددا بررسی می‌شوند.

مرتضوی ادامه داد: احتمال اینکه تغییراتی در دهک بندی‌ها صورت گیرد وجود دارد. اینکه عده‌ای از دهک‌های بالا به دهک‌های پایین یا برعکس بروند، وجود دارد؛ ارزیابی مجدد آزمون وسع انجام و نتایج آن ظرف روزهای آینده اعلام می‌شود.

وی افزود: اکنون هر کسی که در ۵ دهک اول قرار داشته باشد یا در آینده قرار بگیرد، مشمول دریافت یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی خواهد شد./ایسنا

اما این تنها خبر یارانهای نیست قرار طرح کالابرگ الکترونیکی اصلاح شود و یا به تعبیری جمع شود وزیر کار خبر داد : به جای کالابرگ الکترونیکی طرح جدیدی که موجب افزایش اقبال عمومی شود خبر داد. طرح جدید کالابرگ اکترونیکی از سیزدهم خرداد ماه کلید خورد. هنوز سه ماه از اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی انگذشته که قرار است ترمیم شود

در مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی قرار بود افزایش یارانه نقدی، ۲۰ درصدی برای خانوار‌هایی که تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد و جزو سه دهک اول درآمدی هستند، منظور شود اما این افزایش شامل همه یارانه‌بگیران نشده است

به گزارش عرشه آنلاین در تازه ترین سخن، حالا معاون وزیر کار معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دهک‌بندی‌ جدید خانوارها ظرف ۲ ـ ۳ ماه آینده خبر داد.

علیرضا عسگریان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: درخصوص خط فقر مطلق، خط فقر نسبی و خط فقر شدید روایت‌های مختلفی وجود دارد و این درحالیست که نهادهای مختلفی درحال رصد و پایش خط فقر هستند که باید در این زمینه به وحدت برسیم؛ لذا بایستی گفت‌وگوی مفصلی بین نهادها/ سازمان‌هایی که خود را به طور رسمی یا غیررسمی متولی تعریف خط فقر می‌دانند، انجام شود.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی