کد مطلب: 28450

یارانه نقدی|یارانه معیشتی| یارانه جدید

یارانه نقدی دولت با شرایط ویژه برای یارانه‌بگیران | واریز یارانه نقدی ۴۲۰ هزار تومانی از امروز برای هر نفر

در حالیکه پیش از این خانوارهای دهک‌های اول تا سوم با خرید ۵۰ درصد مبلغ یارانه از سبد اعلامی دولت (۱۱ قلم کالا) مشمول افزایش ۱۲۰ هزار تومانی یارانه‌ می‌شدند، با تسری شمولیت طرح «کالابرگ الکترونیک» به دهک‌های چهارم و پنجم، یارانه این ۲ دهک نیز به شرط خرید نیمی از یارانه‌شان از همین سبد، از ۳۰۰ به ۴۲۰ هزار تومان (۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی) افزایش می‌یابد.

یارانه نقدی دولت با شرایط ویژه برای یارانه‌بگیران | واریز یارانه نقدی ۴۲۰ هزار تومانی از امروز برای هر نفر

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا دی ماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی دی ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد

یارانه نقدی

در حالیکه پیش از این خانوارهای دهک‌های اول تا سوم با خرید ۵۰ درصد مبلغ یارانه از سبد اعلامی دولت (۱۱ قلم کالا) مشمول افزایش ۱۲۰ هزار تومانی یارانه‌ می‌شدند، با تسری شمولیت طرح «کالابرگ الکترونیک» به دهک‌های چهارم و پنجم، یارانه این ۲ دهک نیز به شرط خرید نیمی از یارانه‌شان از همین سبد، از ۳۰۰ به ۴۲۰ هزار تومان (۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی) افزایش می‌یابد.

اولین مرحله طرح کالابرگ الکترونیک نیمه اول خرداد ماه امسال اجرا و قرار شد میزان «یارانه» یارانه‌بگیران سه دهک اول (در این مرحله صرفا خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور)، مشروط به خرید ۷۰ درصد مبلغ یارانه از میان ۹ تا ۱۱ قلم، ۲۰ درصد افزایش یابد.

اما از ۳۱ تیرماه و با اجرای مرحله جدید از این طرح، شرط بهره‌مندی از افزایش اعتبار براساس میزان تورم کالاهای اساسی، خرید حداقل ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه اعلام شد؛ به طوریکه یارانه سرپرستان خانوار در صورت خرید ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه‌ ۴۰۰ هزار تومانی،  120 هزار تومان دیگر افزایش می‌یافت که البته در این مرحله تنها سه دهک اول درآمدی از این «یارانه تشویقی» بهره‌مند شدند.

این درحالیست که سید صولت مرتضوی- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به جلسه‌اش با مخبر و مسئولان اقتصادی دولت اعلام کرد: یارانه تشویقی که به سه دهک اول پرداخت می‌شد، در قالب کالابرگ از دوم شهریورماه، به ۵ دهک ارتقاء می‌یابد؛ یعنی دهک چهارم و پنجم هم مشمول این یارانه تشویقی می‌شوند؛ به عبارتی اگر ۵ دهک اول ۵۰ درصد از یارانه‌شان را از طریق کالابرگ از ۱۱ قلم کالایی که تعریف شده است، خریداری کنند، مشمول دریافت ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی می‌شوند.

وی این را هم گفت، افرادی که به هر طریقی برای دریافت یارانه یا ثبت‌نام نکرده‌اند یا جزو دهک ۱۰ قرار گرفته‌اند و یارانه به آنها تعلق نگرفته و یا نسبت به دهک‌بندی خود اعتراض دارند، می‌توانند به سامانه (حمایت) مراجعه و اعتراض‌شان را ثبت کنند.

به گفته وزیر رفاه اعتراضات بررسی و پاسخ داده و دهک‌های درآمدی بر اساس آزمون وسع مجددا بررسی می‌شوند.

مرتضوی ادامه داد: احتمال اینکه تغییراتی در دهک بندی‌ها صورت گیرد وجود دارد. اینکه عده‌ای از دهک‌های بالا به دهک‌های پایین یا برعکس بروند، وجود دارد؛ ارزیابی مجدد آزمون وسع انجام و نتایج آن ظرف روزهای آینده اعلام می‌شود.

وی افزود: اکنون هر کسی که در ۵ دهک اول قرار داشته باشد یا در آینده قرار بگیرد، مشمول دریافت یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی خواهد شد./ایسنا

اما این تنها خبر یارانهای نیست قرار طرح کالابرگ الکترونیکی اصلاح شود و یا به تعبیری جمع شود وزیر کار خبر داد : به جای کالابرگ الکترونیکی طرح جدیدی که موجب افزایش اقبال عمومی شود خبر داد. طرح جدید کالابرگ اکترونیکی از سیزدهم خرداد ماه کلید خورد. هنوز سه ماه از اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی انگذشته که قرار است ترمیم شود

در مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی قرار بود افزایش یارانه نقدی، ۲۰ درصدی برای خانوار‌هایی که تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد و جزو سه دهک اول درآمدی هستند، منظور شود اما این افزایش شامل همه یارانه‌بگیران نشده است

به گزارش عرشه آنلاین در تازه ترین سخن، حالا معاون وزیر کار معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دهک‌بندی‌ جدید خانوارها ظرف ۲ ـ ۳ ماه آینده خبر داد.

علیرضا عسگریان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: درخصوص خط فقر مطلق، خط فقر نسبی و خط فقر شدید روایت‌های مختلفی وجود دارد و این درحالیست که نهادهای مختلفی درحال رصد و پایش خط فقر هستند که باید در این زمینه به وحدت برسیم؛ لذا بایستی گفت‌وگوی مفصلی بین نهادها/ سازمان‌هایی که خود را به طور رسمی یا غیررسمی متولی تعریف خط فقر می‌دانند، انجام شود.

 

وی افزود: این گفت‌وگو در حال انجام است؛ به گونه‌ای که طی هفته گذشته جلسه‌ای بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رفاه و کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد و در این زمینه وارد صحبت شدیم تا به تفاهم برسیم و مصوبات خوبی هم به دست آمده تا نگاهی واحد درمورد خط فقر شکل گیرد.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین درمورد آخرین اقدامات این وزارتخانه، در به‌روزرسانی دهک‌بندی‌ خانوارها یادآور شد: آماده به روزرسانی دهک‌بندی‌ها طی دو الی سه ماه آینده هستیم که داده‌ها مربوط به سال ۱۴۰۲ هستند اما معیارها و شاخص‌ها، همان معیارهای قبلی خواهند بود و تغییری نخواهند داشت.

اوایل مردادماه معاون رفاه و اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش برخی مخاطبان مبین بر اینکه‌ با داشتن دو خودرو در یک خانواده و بدون داشتن خانه، یارانه آنها قطع شده است، درحالی که برخی افراد چندین خانه و یا مغازه دارند، اما همچنان یارانه می‌گیرند، گفت: این حرف‌ها قابل قبول نیست. مگر می‌شود کسی چندین مغازه داشته باشد، اما تراکنش بانکی وی ثبت نشده باشد؛ ما معیارهای زیادی برای شناسایی وسع اقتصادی خانوار داریم که یکی از آنها تراکنش‌های بانکی است، شاخص‌های دیگری هم وجود دارد، همچون حساب‌های بانکی، سود بانکی، مانده در گردش حساب‌های بانکی، ساختار خانوار، بعد خانوار، تعداد وسیله نقلیه، قیمت وسیله نقلیه، تعداد حقوق‌بگیران یک خانوار، دارایی‌های بورسی خانوار، داشتن ملک و خانه و تعداد سفرهای خارجی (به جز سفر به عتبات) همه این موارد ملاک تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد و هرکدام از این اطلاعات به تنهایی محاسبه نمی‌شود.

 

عسگریان اظهار داشت:‌ تنها تراکنش مالی بالا در یک زمان خاصی مدنظر نیست، بلکه معدل معیارهای گفته شده در یک خانوار مدنظر تحلیل و مبنای قضاوت ما قرار می‌گیرد.

معاون رفاه و اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد اینکه تاکنون چه دستگاه‌هایی اطلاعات خود را به پایگاه رفاه ایرانیان، ‌منتقل کرده‌اند؟ گفت: سازمان‌های ثبت اسناد، ثبت احوال، بانک مرکزی، نیروی انتظامی، کمیته امداد امام خمینی در حوزه حمایتی، سازمان بهزیستی، بورس اوراق بهادار، حقوق و دستمزد، صندوق‌های بیمه‌ای، سازمان تأمین اجتماعی و برخی سازمان‌های دیگر هستند که اطلاعات برخی از این سازمان‌ها برخط و آنلاین است و برای برخی نیز هر ۶ ماه یکبار به روز رسانی می‌شود.

وی گفت: بعد و ساختار خانوار دو شاخصی است که در صورت تغییر به تناسب تاثیر آنها در دهک خانوارها تاثیر می‌گذارد و تغییر پیدا می‌کند.

 

عسگریان در مورد اینکه آیا به نظر شما این همه بررسی و اطلاعات برای حذف فقط یک دهک صرفه اقتصادی دارد؟ گفت: به نظر شما اگر سه دهک پردرآمد را از یارانه حذف می‌کردیم، چه تعداد افراد از یارانه حذف می‌شدند؟ قطعا در آن صورت بسیاری از کارمندان معمولی و خانوارهای متوسط حذف می‌شوند.

عسگریان تصریح کرد: در هر دهک درآمدی ۸.۷ میلیون نفر جمعیت وجود دارد و قصد اصلی ما از مداخله دادن شاخص‌های دقیق‌تر و برخط کردن و اعمال شاخص‌های حذف افراد و یا حتی تغییر دهک‌ها نیست. موضوع اصلی این است که فقط می‌خواهیم عدالت رعایت شود. در هر نوبت بررسی، برخی خانوارها به دهک‌های بالا و برخی به دهک‌های پائین منتقل می‌شوند.

عسگریان در مورد اینکه آیا همه افراد دهک ۱۰ از یارانه حذف می‌شوند؟ گفت:‌ در هر دهک، صدک‌هایی وجود دارد و تعداد معدودی از آنها یارانه می‌گیرند، اما عمده افرادی که در دهک ۱۰ پردرآمدی قرار می‌گیرند، یارانه‌شان حذف می‌شود.

وی اضافه کرد: برخی افراد اصلا تراکنش بانکی ندارند که این افراد مشکوک به پنهان کردن اطلاعات مالی می‌شوند، در نتیجه وضعیت خانوار آنها را مجددا بررسی می‌کنیم.

به گفته عسگریان، طرح دهک‌بندی خانوار و شناسایی افراد پردرآمد از یارانه یک تکلیف قانونی است که در قانون بودجه برعهده دولت گذاشته شده است.

سه دهک اول درآمدی چیست و چه کسانی را شامل می‌شود؟

به طور مشخص، تعریف سه دهک اول درآمدی چیست و چه کسانی را شامل می‌شود؟

در سال‌های گذشته، دهک‌بندی با توجه به میزان درآمد خانوار انجام می‌شد، اما پس از آن تصمیم بر این گرفته شد که غربالگری دهک‌ها بر اساس «آزمون وسع» صورت گیرد.

در این باره در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان توضیحاتی ارائه شده است. غربالگری در آزمون وسع بر اساس مولفه‌هایی مانند تعداد اعضای خانوار، جنسیت سرپرست خانوار، تعداد خودرو، مجموع ارزش خودرو، تعداد ملک اظهاری، تعداد سفر‌های خارجی، گردش حساب، شغل افراد و … انجام می‌شود. همچنین، مواردی مثل معلولیت و بیماری‌های خاص هم در این غربالگری مد نظر قرار می‌گیرند.

پیشتر، اطلاعاتی هم در مرکز آمار ایران درج شده بود که نشان می‌داد کدام خانواده با چه میزان درآمد به چه دهکی تعلق دارد. اگر هزینه کل یک خانوار به طور متوسط ۳.۳ نفره، حدود ۷۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ماه باشد، این یعنی در دهک اول قرار می‌گیرند و جزو ۱۰ درصد فقیرترین خانوار‌های کشور هستند. در ضمن، اگر هزینه خانوار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان باشد در دهک دوم و اگر هزینه دو میلیون تومان باشد، در دهک سوم قرار می‌گیرند.

چطور بفهمم دهک چندم هستم؟ این سوالی است که هر شهروند ایرانی شاید بارها از خود پرسیده باشد؟ چند سال است که بخشی از یارانه هایی که به سوخت، برخی مواد خوراکی، آب، برق و سایر اقلام از این دست اختصاص می یافت، در قالب طرح هدفمندسازی یارانه ها، به طور مستقیم و نقدی به حساب سرپرست خانوار ها واریز می شود. پس از آن دهک بندی جامعه برای پرداخت یارانه در دستور کار قرار گرفت. به این صورت که سه دهک پردرآمد جامعه از دریافت یارانه کنار گذاشته شدند و هفت دهک باقی‌مانده یعنی اقشار کم‌درآمد مشمول دریافت یارانه هستند. در پی این تصمیمات، سوال مهمی که برای اغلب خانواده ها به وجود آمد این بود که چطور بفهمیم دهک چندم هستیم؟ در ادامه این مطلب روش فهمیدم دهک خانوارها توضیح داده می شود.

صولت مرتضوی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت، اظهار کرد: ما کالابرگ الکترونیکی را آزمایشی در حال اجرا داریم. گفته ایم موضوع  اختیاری است و هم کالابرگ وجود دارد و هم به صورت نقدی یارانه وجود دارد. قبل از زمان مقرر واریز یارانه نقدی، شبکه ملی پشتیبان ایجاد می کنیم که امکان خرید برای همه یارانه بگیران در این شبکه وجود دارد و می توانند۱۱ قلم کالا را خرید کنند که اگر از این کالا برگ استفاده نکردند ، بعد از واریز یارانه نقدی، از این یارانه استفاده کنند. این اختیار مردم است که کدام راه را انتخاب کنند. این گام اول است  تا اینکه به یک تصمیم قطعی در حوزه اجرا برسیم.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با تاکید بر اینکه کاهش فاصله طبقاتی و فقرزدایی در برنامه هفتم توسعه هدف‌گذاری شده است، افزود: همچنان که در قالب ماده 31 لایحه برنامه هفتم که سیاست‌های حمایتی دولت را در برمی‌گیرد، کمیسیون مصوبات حمایتی جدی و اثرگذاری داشته است.

 پیرهادی در ادامه به مصوبه این کمیسیون برای ایجاد پنجره واحد خدمات حمایتی با هدف پوشش یکسان حمایتی اقشار کم‌درآمد اشاره کرد و افزود: در این حوزه مقرر شد همه افرادی که کمک‌های حمایتی می‌گیرند، پرونده الکترونیکی داشته باشند و هر فردی که متقاضی حمایت است از طریق این پنجره اقدام کند در مقابل نیز همه دستگاه‌هایی که به نحوی خدمات حمایتی ارائه داده و افرادی را تحت پوشش دارند، خدمات آنها از طریق پنجره واحد انجام شود.

به گفته وی بنا بر مصوبه کمیسیون دولت می‌بایست از طریق آزمون وسع و شناسایی اقشار کم درآمد نسبت به ارائه یارانه اقلام ضروری، آن هم در قالب کالابرگ اقدام کند.

نماینده‌مردم‌تهران با تاکید بر اینکه با هدف رفع مشکل مسکن در افراد کم‌درآمد و دهک‌های پایین درآمدی جامعه تامین زمین رایگان برای اقشار حمایتی در  کمیسیون مصوب شد، گفت: بر این اساس طیفی که جز دهک اول تا سوم  درآمدی هستند مشمول دریافت زمین رایگان و یا زمین 99 ساله می‌شوند.

وی ادامه داد: طبق مصوبه کمیسیون طی مدت زمان 5 ساله اجرای برنامه هفتم بنیاد مسکن مکلف شده است تا در شهرها و روستاها زمین رایگان یا 99 ساله در اختیار اقشار حمایتی قرار دهد.

عضو هیات رئیسه مجلس همچنین در تشریح مصوبات دیگری که جنبه حمایتی و عدالت گستری در لایحه برنامه هفتم توسعه دارد،گفت:در حوزه سلامت و درمان و با هدف فراهم آوردن بستر برخورداری همه دهک‌های جامعه از خدمات درمانی و سلامتی احکام خوبی مقرر شده است، چنانکه با رای اعضای کمیسیون سهم پرداختی و هزینه‌های درمانی از جیب مردم تا پایان برنامه هفتم توسعه به 30 درصد و میزان پرداخت هزینه‌های تحمل‌ناپذیر تا پایان برنامه باید به 2 درصد کاهش یابد.

وی افزود:همچنین با رای کمیسیون پوشش کامل بیمه سلامت برای آحاد جمعیت ایران باید به صورت صد درصد تا پایان برنامه هفتم توسعه مدنظر قرار گیرد.

به گفته نایب رئیس کمیسیون تلفیق با هدف افزایش خدمات در مناطق کم‌برخوردار وزارت بهداشت مکلف شد تا پایان برنامه هفتم توسعه نسبت دستیاران تخصصی و متخصصان بالینی به پزشکان عمومی را حداقل به یک برساند.

پیرهادی با اشاره به بررسی موضوعات مربوط به ایثارگران در لایحه برنامه هفتم توسعه، گفت: بنا بر مصوبه کمیسیون بنا شد، تا زمانی که دولت نسبت به تنقیح و اصلاح قوانین حوزه ایثارگران اقدام می‌کند، قوانین برنامه ششم توسعه همچنان پابرجا بماند. بنابراین همه آن خدماتی که در قانون برنامه ششم درباره خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان لحاظ شده بود عینا در برنامه هفتم توسعه باز تکرار خواهد شد.

طرح کالابرگ که در مدت اخیر سراسری شده است، هنوز برای برخی مشمولان ابهاماتی دارد. از جمله پرسش‌هایی که همچنان برای برخی نگرانی ایجاد می‌کند این است که دریافت کالابرگ باعث قطع یارانه می‌شود؟

یارانه نقدی به عنوان یک بخش از سیاست‌های دولتی برای کمک به خانوارهای کم درآمد و آسیب‌دیده استفاده می‌شود. یارانه نقدی در ایران به عنوان یک برنامه به نام "همیاری" شناخته می‌شود.این برنامه توسط سازمان تأمین اجتماعی ایران برگزار می‌شود و مبلغ یارانه نقدی به حساب خانوارهای مستحق واریز می‌شود.مبلغ یارانه نقدی همیاری در طول سال‌ها تغییر کرده است و بسته به شرایط اقتصادی و تصمیمات دولت، ممکن است مقدار آن در هر دوره متفاوت باشد.در ادامه به آخرین خبر از یارانه نقدی می پردازیم.

طرح کالابرگ پس از مدتی اجرای آزمایشی در برخی استان‌ها، مدتی است که سراسری شده. از خرداد ماه به این سو، برخی مشمولان عضو کمیته امداد و بهزیستی در صورتی که به جای دریافت نقدی یارانه از کالابرگ استفاده کنند، 20 درصد به مبلغ یارانه آن افزوده می‌شود. در واقع این افراد باید معادل حداقل 70 درصد از مبلغ یارانه را با کالابرگ خرید کنند که مشمول این افزایش شوند. اما با وجود توضیحات چندباره مقامات مسئول هنوز برخی این نگرانی را دارند که در صورت استفاده از کالابرگ، یارانه نقدی آنها قطع می‌شود.

مقامات سازمان هدفمندی تا کنون چندبار تاکید کرده‌اند که ارتباطی میان استفاده از کالابرگ و قطع یارانه وجود ندارد. دلیل افزایش 20 درصدی مبلغ یارانه نیز تنها تشویق مردم به بهره‌گیری از کالابرگ به جای دریافت نقدی یارانه است. مقامات دولتی نیز استفاده از کالابرگ را کاملا اختیاری توصیف کرده‌اند.

با وجود این طرح تشویقی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چند پیش اعلام کرد: استقبال مردم از طرح کالابرگ الکترونیکی خیلی مطابق با انتظار ما نبوده است.

صولت مرتضوی، افزود: فرایند کاملاً به روال طبیعی ادامه پیدا می‌کند و قرار است تغییراتی بر حسب دستور آقای مخبر به عمل آوریم که در حیطه کارشناسی است تا پس از انجام و تایید مراجع صاحب‌نظر، ابلاغ شود (ایسنا).

در تیر ماه البته پولی به حساب گروهی از یارانه‌بگیران، واریز نشد. این چندمین ماه متوالی بود که با واریز یارانه نقدی بسیاری از یارانه‌بگیران یا مبلغ کمتری دریافت کرده‌اند و یا اینکه از لیست یارانه‌بگیران حذف شده‌اند. در گذشته، نه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نه سازمان هدفمندی یارانه‌ها دلیل اصلی این مساله را عنوان نکرده‌اند اما برخی از مقامات این دو سازمان قبلا اعلام کرده بودند که لیست یارانه‌بگیران شناور است و ممکن است دهک درآمدی خانوار تغییر کند.

این تغییر دهک هم دو نتیجه در پی دارد. ممکن است خانوارهایی که در دهک اول تا نهم قرار داشتند وارد دهک دهم شوند و از لیست یارانه خارج شوند. یا ممکن است دهک درآمدی آنها از سه دهک اول خارج شده و وارد دهک چهارم تا نهم شوند و مبلغ یارانه آنها آب برود.

یکی از دلایل کم واریز شدن یارانه تیر ماه هم می‌تواند تغییر دهک‌بندی درآمدی خانوارها باشد. اینکه افراد از دهک اول تا سوم وارد دهک‌های درآمدی بالاتر شده باشند.

دلیل دیگر کم واریز شدن یارانه ماهانه، قسط وام کروناست که به نظر می‌رسد هنوز تمام نشده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد اقساط وام کرونا دی ماه ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد.

در همین رابطه چندی پیش طیبه حسینی، سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه گفت: برنامه‌ای برای قطع و افزایش یارانه نقدی نیست و تنها چنانچه خانواری به واسطه فعالیت اقتصادی خود جزو دهک دهم شناخته شود، مشمول قطع یارانه می‌شود.

او با اشاره به رفع مسدودی مبالغ یارانه معترضین افزوده است: سرپرستان خانواری که یارانه نقدی آنها در اردیبهشت ماه سال قبل قطع شده بود و درخواست بازبینی در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت کرده بودند، چنانچه در بازبینی انجام شده توسط وزارت رفاه تا پایان سال گذشته جزء دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، مبالغ مسدودی در حساب سرپرستان خانوار رفع انسداد و قابل برداشت خواهد بود.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی