کد مطلب: 28662

وام| وام جدید| وام فوری

فوری: آغاز وام مسکن دولت با شرایط مهم و ویژه برای مستاجران | تسهیلات عالی ۲۰۰ میلیون تومانی برای ساخت مسکن

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است افزایش وام مسکن روستایی در دستور کار شورای عالی مسکن است. سقف این وام از آبان 1401 معادل 200 میلیون تومان اعلام شده بود.

فوری: آغاز وام مسکن دولت با شرایط مهم و ویژه برای مستاجران | تسهیلات عالی ۲۰۰ میلیون تومانی برای ساخت مسکن

حدود شش ماه از تصویب وام مسکن۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد در شورای عالی وام مسکن با حضور رییس جمهور می‌گذرد. اما از آن زمان تا کنون هنوز سازمان برنامه و بودجه ضمانت‌نامه پرداخت مابه التفاوت سود تسهیلات تا ۱۸ درصد را ارایه نکرده است. در واقع این سازمان باید تضمین دهد که ۱۳ درصد از سود این وام مسکن توسط دولت پرداخت خواهد شد وام مسکن از سود کارمزد مناسبی برخوردار است. وام فوری دارای شرایط خاصی است. وام مسکن از اقساط بلند مدتی بهره مند است.

وام مسکن

مسکن روستایی تسهیلاتی است که برای بهسازی و نوسازی مناطق روستایی در اختیار روستاییان قرار می‌گیرد و بخشی از هزینه‌های ساخت مسکن در روستاها و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر را پوشش می‌دهد.

وام ساخت مسکن روستایی نخستین‌بار آبان ۱۴۰۱ به تصویب هیئت وزیران رسید و در ابتدا سقف آن 200 میلیون تومان تعیین شد، اما حالا خبرهایی در خصوص افزایش مبلغ آن وجود دارد.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی بیان کرده است: تسهیلات مسکن روستایی و افزایش آن از جمله دستور کارهایی است که در شورای عالی مسکن نیز برای آن تاکید شده است.

همچنین وزیر راه و شهرسازی در این خصوص افزوده است: هم‌اکنون وام مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومان است و همه تلاش خود را خواهیم کرد تا این رقم را در هماهنگی با بانک‌ها افزایش دهیم. در شورای پول و اعتبار و دولت مصوب می‌کنیم تا سهم وام روستایی افزایش یابد.

متقاضیان وام مسکن روستایی باید چه شرایطی داشته باشند؟

وام مسکن روستایی نیز مانند تمام وام‌های دیگر شرایطی دارد که متقاضیان باید از آن برخوردار باشند. اولین شرط در این مورد این است که افراد باید در روستاها یا شهرهایی سکونت داشته باشند که دارای جمعیت کمتر از 25 هزار نفر باشد.

البته این وام به افرادی که در سال‌های قبل از وام‌های بنیاد مسکن استفاده کرده‌اند تعلق نمی‌گیرد، ولی متقاضیانی که مالک یک زمین هستند یا می‌خواهند منزل مسکونی خود را تعمیر و بازسازی کنند مشمول این طرح می‌شوند.

چگونه برای وام مسکن روستایی ثبت‌نام کنیم؟

ثبت‌نام وام مسکن روستایی 1402 با دو روش حضوری و با مراجعه به شعب بانک‌ها یا به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه درخواست تسهیلات سایت بانک مسکن انجام می‌شود. همچنین شناسنامه، کارت ملی و فرم درخواست وام از مدارکی اصلی است که متقاضی برای دریافت این تسهیلات همراه داشته باشد.

« پیرو نامه .... در خصوص ابلاغ سقف فردی تسهیلات موضوع ماده 4 قانون جهش تولید مسکن با عنایت به ابهامات پیش آمده برای بانک‌های عامل در خصوص تسهیلات یاد شده به آگاهی می‌رساند حسب مصوبات مورخ 19 اردیبهشت 1402شورای پول و اعتبار در راستای حمایت از گروه‌های کم‌درآمد جامغه مقرر شد صرفا سقف تسهیلات پروژه‌های حمایتی مسکن در تمامی شهرهای کشور به‌صورت یکسان به مبلغ 5500 میلیون ریال (550 میلیون تومان) افزایش یابد.

لذا با در نظر گرفتن محدودیت منابع بانکی و هدف قانونگذار (کمک به خانه‌دار شدن فاقدین مسکن) کلیه مصوبات شورای پول و اعتبار در این راستا از جمله کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و افزایش سقف تسهیلات یادشده صرفا شامل پروژه‌های حمایتی مسکن که زمین آن توسط وزارت راه  و شهرسازی تامین و به متقاضیان عرضه می‌شود بوده و پروژه‌های خودمالک شهری/روستایی مشمول افزایش سقف و کاهش نرخ سود تسهیلات مذکور نمی‌باشند.

شایان ذکر است در مصوبات مذکور اشاره به اعطای تسهیلات متمم نشده است و شرایط اعطای تسهیلات فوق‌الذکر از قبیل نرخ سود و سقف فردی تسهیلات تابع شرایط مندرج در قرارداد تسهیلات می‌باشد./ تسنیم

گفته می‌شود دستگاه‌های اقتصادی دولت که مشمول طرح ارائه تسهیلات به ارزش یک میلیارد به هشت تن از کارشناسان شده است، شامل سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، موسسه عالی آموزش و پژوهش در مدیریت و برنامه‌ریزی، پژوهشکده امور اقتصادی، مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، پژوهشکده پولی و بانکی و موسسه عالی بانکداری ایران است. به نظر می‌رسد این مصوبه دولت حتی به تایید شورای پول و اعتبار نیز رسیده است.

گویا بر این اساس فرد می‌تواند یکی از این دو را که شامل خرید مسکن با یک میلیارد تومان وام و آورده نقدی خود یا ساخت مسکن از طریق طرح نهضت ملی مسکن است را درخواست کند. البته مشخص نیست این طرح در دولت روحانی و دولت‌های قبل از آن نیز مسبوق به سابقه بوده یا در دولت سیزدهم کلید آن زده شده است. با این حال در متن نامه آمده که این افزایش سقف تسهیلات به یک میلیارد تومان در پاسخ به درخواست نامه مورخه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ بوده است.

نکته قابل تامل در تسهیلات یک میلیارد تومانی کارشناسان برجسته حوزه اقتصادی دولت، این است که احتمالا دولت استحقاق‌سنجی نیز برای اعطای این وام‌ها انجام نخواهد داد؛ چراکه در سندی که به دست «فرهیختگان» رسیده، آمده است که باتوجه به عدم اختصاص یارانه دولتی به تسهیلات مزبور، اخذ استعلام از سازمان مسکن و شهرسازی در فرآیند اعطای آن، الزامی نیست.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی