کد مطلب: 24899

مسکن|قیمت مسکن|قیمت مسکن امروز

خبر مهم از قیمت مسکن| شوک جدید در بازار مسکن؛ آخرین قیمت مسکن امروز 25 دی

برای خرید یک خانه حدودا 50 متری در پاک‌ترین هوای تهران در این لحظه و واقع شده در منطقه 1 و در محله ولنجک، باید بودجه‌ای حداقل 7 میلیارد تومان در نظر گرفت و برای خرید خانه‌ای با همین متراژ در محله پونک و در منطقه 2 تهران، به بودجه‌ای حداقل 3 میلیارد و 500 میلیون تومانی نیاز است.

خبر مهم از قیمت مسکن| شوک جدید در بازار مسکن؛ آخرین قیمت مسکن امروز 25 دی

قیمت مسکن گران شد. قیمت مسکن اهمیت بالایی دارد. قیمت مسکن بستگی به قیمت دلار دارد. قیمت مسکن چند شد؟ بررسی قیمت مسکن در تهران را ببینید.

آخرین قیمت مسکن اعلام شد

قیمت مسکن

در حال حاضر میانگین قیمت یک واحد آپارتمان ۶۰مترمربعی در مناطق متوسط تهران چهار تا پنج میلیارد تومان است که با این سطح قیمت تقاضای مصرفی مسکن از جمله زوج‌های جوان توان خرید ملکی را به کلی از دست داده اند.

در این شرایط ضروری است تا برنامه‌های سیاستگذار برای استفاده از ابزارهای مالیاتی به صورت جدی‌تر پیگیری شود. گرانی مسکن به یکی از دغدغه‌های بزرگ عموم تبدیل شده و بیش از ۵۰ درصد درآمدهای خانوارها در این بخش هزینه می‌شود.

احمدرضا سرحدی، کارشناس مسکن با تاکید بر ضرورت استفاده از ابزارهای مالیاتی برای مدیریت بخش مسکن ضمن اعلام اینکه دلالان این بخش، سودهای بادآورده‌ای به دست می‌آورند گفت: در سال‌های قبل، موضوع دریافت مالیات از این افراد چندان جدی نبود. چرا که خود بانک ها، خودروسازان و افراد ثروتمند در این دلال بازی و اختلال موجود سهیم بودند و به همین دلیل جلوی تحقق این هدف را می‌گرفتند. معتقد هستم که دولت باید اهمال و اغماض در خصوص این افراد را کنار بگذارد و مالیات بر عایدی سرمایه را از دلالان دانه درشت آغاز کند. وی همچنین تاکید کرد که خرید و فروش‌های مصرفی باید از مالیات بر عایدی سرمایه معاف باشند.

حسین عبده تبریزی، کارشناس اقتصادی نیز در تشریح وضعیت بغرنج بخش مسکن در ایران به این موضوع پرداخت که با ادامه رویه موجود، خانه دار شدن در شهرهای بزرگ مثل تهران برای جوانان تبدیل به آرزو خواهد شد. وی افزود: راه خروج از بن بست مسکن، وجود قانون خوب و مجری توانمند است. به گفته او مالیات بر معاملات ساده‌ترین شکل مالیات است که با کمترین فساد قابلیت اجرا دارد.

 شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آذر ماه به عدد ۱۷۴.۳ رسیده است که نسبت به ماه قبل (۱۶۷.۴)، ۴.۱ درصد افزایش داشته است.

کاهش تورم ماهانه

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت ماه جاری، نسبت به ماه قبل می‌باشد. در آذر ماه ۱۴۰۱ تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران ۴.۱ درصد بوده است. تورم ماهانه آذر ماه در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۵.۰ درصد)، ۰.۹ واحد درصد کاهش داشته است.

قیمت مسکن

افزایش تورم نقطه به نقطه

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. در آذر ماه ۱۴۰۱ تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ۵۲.۱ درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه این ماه در مقایسه با ماه قبل (۵۰.۰ درصد) ۲.۱ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش تورم سالانه

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم سالانه آذر ماه ۱۴۰۱ آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ۳۷.۱ درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۳۵.۰ درصد)، ۲.۱ واحد درصد افزایش داشته است.

متوسط قیمت آپارتمان‌های مسکونی مناطق ۲۲ گانه شهر تهران

در آذر ماه ۱۴۰۱ متوسط وزنی و حسابی قیمت آپارتمان‌های مسکونی فروش رفته در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به ترتیب به ۵۰۴۴۷۶ و ۴۸۴۵۴۳هزار ریال رسیده است. در این ماه منطقه یک با متوسط وزنی قیمت ۱۰۷۱۱۴۴ هزار ریال بیشترین و منطقه ۱۸ با متوسط وزنی قیمت ۲۵۶۳۹۲ هزار ریال کمترین قیمت را در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به خود اختصاص داده اند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: انتظار می‌رود سقف وام نهضت ملی مسکن از ۳۵۰ به ۵۰۰ میلیون تومان و دوره بازپرداخت نیز افزایش یابد تا قدرت مالی ساخت و ساز بالاتر برود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  مهرداد بذرپاش در جلسه کمیته تخصصی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با موضوع پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی در خصوص ساخت سالانه یک میلیون مسکن، اظهار کرد:‌ مسکن و شهرسازی و حمل‌ونقل دو حوزه اصلی برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی است. این دو موضوع اگرچه اشتراکاتی دارند اما تلاش‌های متفاوتی می‌طلبند و تا کنون برای آن‌ها دو شورای حمل ونقل و مسکن تشکیل و به صورت هفتگی جلسه تشکیل می شود.

وی ادامه داد: کارهای ستادی و پشتیبانی در خصوص اجرای وعده ۴ ساله دولت، انجام شده است و مطالبه اصلی دولت این است که اجرای قانون جهش تولید مسکن به سرمنزل مقصود برسد.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات پیش‌رو به‌ویژه در بخش تأمین مالی و تورم، کار این بخش سخت‌تر شده است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص تأمین زمین و اراضی موردنیاز برای این هدف‌گذاری افزود: بخشی از زمین ها در مالکیت وزارتخانه و شهرهای جدید است اما مطابق قانون جهش تولید مسکن سند بخش دیگر بایستی به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود.

بذرپاش با تأکید بر این‌که کار حوزه مسکن در چند بخش انجام می‌شود، گفت: بیش از ۲۰۰ هزار مسکن مهر نیمه تمام باقی مانده که درصد پیشرفت‌های مختلف دارد و تعدادی از آن ها تا پایان سال از طریق منابع صندوق ملی مسکن تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به شهر جدید پرند خاطرنشان کرد: یکی از بحران‌های موجود، مسکن‌هایی است که مردم وجه آن را پرداخت کرده اما هنوز تحویل نگرفته اند؛ این درحالی است که منابع آن صرف زیرساخت‌ها شده، بنابراین تأمین منابع را به‌صورت واریز ۱۰ همت به صندوق ملی مسکن می‌طلبد تا بخشی از آن برای مسکن مهر و بخش دیگر برای ما به تفاوت و جبران کسری سود بانک‌ها صرف شود که در این راستا تکمیل مسکن‌های بالای ۶۰ درصد پیشرفت ساخت، در دستور کار است.

وی با بیان این‌که اصلی‌ترین تمرکز وزارت راه و شهرسازی روی بافت‌های فرسوده و ناپایدار است، گفت: این اقدام علاوه بر تولید مسکن، کشور را از مخاطرات بافت فرسوده نجات می‌دهد و تولید و ایمن سازی آن حائز اهمیت است. در بخش نوسازی بافت فرسوده طرح‌های انگیزشی و بسته های تشویقی طراحی شده که با استقبال مردم مواجه شده است و نتیجه قابل قبول داشته است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به خودمالکی‌ها و ساخت و ساز از سوی مردم اعلام کرد: فرآیند ساخت و ساز شخصی در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است، اما با راهبرد طرح‌های تشویقی گوناگون که از سوی معاونت شهرسازی درحال اقدام است، روند ساخت مسکن سرعت می‌گیرد.

بذرپاش با اشاره به بخش واگذاری زمین و ساخت واحد مسکونی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن،  تصریح کرد: در شهرهای با جمعیت کم‌تر از ۲۵ هزار نفر جمعیت، زمین ۲۵۰ متری و در روستاها زمین ۵۰۰ متری داده می‌شود که این متراژ بسته به شرایط قابل تغییر است. از سوی دیگر با ارائه تسهیلات بانکی، ساخت و ساز تقویت و افزایش خواهد یافت و انتظار می‌رود سقف وام از ۳۵۰ میلیون تومان تا ۵۰۰ میلیون اضافه و زمان بازپرداخت نیز اضافه شود تا قدرت مالی بالاتری به اشخاص برای ساخت و ساز داده شود.

بذرپاش در ادامه به توافق با دستگاه‌هایی که در خصوص ساخت مسکن ایفای نقش می‌کنند، اشاره کرد و گفت: کارهای نهادی با دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های بزرگ در راستای تأمین مسکن کارکنان زیرمجموعه خود انجام شده است تا علاوه بر تحقق هدف دولت در حوزه مسکن، این سازمان‌ها به‌عنوان محرک‌های اصلی ساخت مسکن وارد عمل شوند.

.(۱۴۰۱/۰۹/۰۹)جدیدترین دور ثبت نام نهضت ملی مسکن در ۱۶ استان کشور آغاز شده است، درحالی که از قبل در سامانه جامع طرح حمایتی مسکن اطلاع رسانی نشده است.

بررسی‌های صورت گرفته در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن حاکی از بازگشایی این سایت برای دوره جدید ثبت نام نهضت ملی مسکن است.

گفتنی است این نهمین دور از ثبت نام نهضت ملی مسکن در کشور است و آخرین دور از این ثبت نام در ۸ شهریور ماه بوده  است و هم اکنون این دوره در شهر‌های از جمله مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی، ‌چهارمحال بختیاری و خراسان شمالی را شامل می‌شود.

این دوره از ثبت نام نهضت ملی مسکن بدون هیچ اطلاع رسانی از قبل بازگشایی شده و پیش از این اعلام شده بود که در صورت باز شدن دور جدید ثبت نام نهضت ملی مسکن امکان باز بودن دائمی آن وجود دارد.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی