کد مطلب: 28661

یارانه نقدی|یارانه معیشتی| یارانه جدید

پرداخت یارانه نقدی ۲ میلیونی برای یارانه‌بگیران | لینک ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی جدید شهریورماه

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی می دهیم ولی اصلا بررسی نکردیم که چند نفر به این یارانه نیاز دارند.

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا دی ماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی دی ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

یارانه نقدی

به گزارش شبکه شرق، مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی می دهیم ولی اصلا بررسی نکردیم که چند نفر به این یارانه نیاز دارند و به چند نفر باید بیشتر یارانه بدهیم؟!

دولت هر ماه مبلغی به عنوان یارانه نقدی به حساب قشر خاصی از مردم واریز میکند. یارانه نقدی با 45 هزار تومان آغاز شد و امسال شاهد افزایش مبلغ یارانه نقدی بودیم. یارانه نقدی در دولت دهم کلید خورد و رئیسی در دولت جدید قول افزایش و تغییر مبلغ واریزی یارانه نقدی را داده است. در مورد یارانه نقدی امسال بحث های زیادی وجود دارد. در ادامه به جدیدترین اخبار یارانه نقدی می پردازیم

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: امسال براساس دهک‌بندی‌های صورت گرفته به ایثارگران مبلغ ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کمک معیشت داده می‌شود.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، در حاشیه بازدید از نمایشگاه «روایت خدمت» که در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در خصوص دستاورد‌های بنیاد طی این مدت باید به مسائلی مانند کاهش نرخ بیکاری، دریافت وام و زمین توسط ایثارگران از جنبه حمایتی خانواده‌ها اشاره کنم.

 

وی افزود: همچنین در خصوص تسهیلات نیز می‌توان به بحث دانش‌آموزان، دانشگاه‌ها و همچنین حوزه‌های فرهنگی که بانی امر ترویج هستند پرداخت.

قاضی‌زاده ادامه داد: امسال براساس دهک‌بندی‌های صورت گرفته به ایثارگران مبلغ ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کمک معیشت داده می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه مهم‌ترین اقدام ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران وادار کردن دیگران به اقدام است، تصریح کرد: ما شورای ترویج ایثار و شهادت را جدی گرفتیم و جلسات مرتب در سطح ملی و استانی برگزار می‌شود.

وی افزود: در این راستا مجلس یک درصد از اعتبارات جاری کشور را به شورای ترویج ایثار و شهادت اختصاص داده و آیین‌نامه آن را تصویب کرده تا این شورا به یک نهاد رسمی و قوی تبدیل شود. آثار آن را در میدانی مانند مراسم اربعین می‌بینید که توسط همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها در حال اجرا است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: همه حوزه‌ها، ادارات کل و مؤسسات ما کارنامه نسبتاً قابل قبولی نسبت به سال‌های گذشته دارند. دوستان ما این ۲ سال را با هشت سال قبل مقایسه می‌کنند که نشان‌دهنده رشد سریع بخش‌های مختلف است. به عنوان مثال در زمینه ثبت و ضبط خاطرات ایثارگران به خصوص والدین شهدا که سن بالایی دارند و ما نگران این هستیم آنان از بین ما بروند، دوستان ما در ۲۰ ماه گذشته معادل ۴۰ سال قبل خاطرات را ضبط و ثبت کرده‌اند.

قاضی‌زاده افزود: بعد از جنگ تحمیلی حدود ۴۳ هزار خاطره از ایثارگران و خانواده آنان ثبت شد، اما طی ۲ سال در دولت آیت‌الله رئیسی ۴۵ هزار خاطره به ثبت و ضبط رسیده است.

وی همچنین با بیان اینکه بزرگ‌ترین کار ما حمایت و تلاش برای ظرفیت‌های مردمی است، گفت: حدود ۷ هزار یادواره شهدا توسط مردم، طی یک سال برگزار شده و ما در کنار مردم قرار گرفته‌ایم. /فارس

واریز یارانه ۳۶۰ و ۵۲۰ هزارتومانی نقدی در جیب خانوار‌ها

دولت سیزدهم در راستای کمک به معیشت و افزایش قدرت خرید مردم، از سال گذشته یارانه نقدی را برای دهک‌های مختلف با هدف کاهش فاصله قدرت خرید و تورم افزایش داد و بعد از ۱۱ سال و پنج ماه با یارانه ۴۵ هزار تومانی خداحافظی کرد.

 

یارانه نقدی راهکاری بود که دولت دهم در سال ۱۳۸۹ در پیش گرفت و به حساب سرپرستان خانوار ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر عضو واریز کرد. در طول ۱۵۳ ماه گذشته دولت‌ها همواره یارانه را بدون وقفه پرداخت کردند که البته این مبالغ هزینه‌ای هنگفتی را روی دوش آن‌ها می‌گذاشت.

البته مبلغ یارانه نقدی در دولت سیزدهم از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۰۰ هزار تومان و ۴۰۰ هزار تومان برای دهک‌های چهارم تا نهم و اول تا سوم رسید که از این حیث دولت فشار مضاعفی را متحمل شد.

چرا که بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها که مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود به آن اشاره کرده است، از ابتدای پرداخت یارانه نقدی تا اردیبهشت ماه سال گذشته که یارانه ۳۰۰ هزار تومانی و ۴۰۰ هزار تومانی برای دهک‌های مختلف در نظر گرفته شد، در هر سال دولت حدود ۴۱ هزار میلیارد تومان از منابع خود را صرف پرداخت یارانه نقدی مردم می‌کرد.

اما این مبلغ با افزایش یارانه در سال گذشته ۱۸ برابر افزایش یافت، چرا که دولت سیزدهم فقط در سال ۱۴۰۱ بابت پرداخت یارانه نقدی به مردم حدود ۷۳۸ هزار میلیارد تومان هزینه کرد.

گرچه در سال‌های قبل از دولت سیزدهم نیز تحت عناوین مختلف از یارانه کمک معیشتی تا سبد کالا و وام‌ها و کمک‌های بلاعوض در دوران کرونا دولت گذشته تلاش کرد تا قدری فاصله بین قدرت خرید مردم و تورم را کاهش دهد، اما هیچ وقت مبلغ یارانه نقدی افزایش پیدا نکرد.

اما دولت سیزدهم با تحمل فشاری ۱۸ برابر بیشتر از قبل زیر بار افزایش یارانه‌های نقدی رفت و از دو ماه گذشته نیز تحت عنوان طرح کالابرگ یارانه دهک‌های اول تا سوم ابتدا به ۴۸۰ هزار تومان و نهایتا به ۵۲۰ هزار تومان افزایش یافت.

البته شرط این افزایش مبلغ یارانه خرید کالابرگ توسط مشمولان آن و در قالب شرایط اعلامی است، اما دولت سیزدهم با این اقدامات سعی کرد فاصله تورم افسارگسیخته سال‌ها و ماه‌های گذشته که به گفته رئیس کل بانک مرکزی وارد کانال بیش از ۴۰ درصدی شده بود را با قدرت خرید مردم کم کند.

چرا که نرخ تورم در سال ۱۳۸۹ یعنی نخستین سالی که یارانه پرداخت شد، ۱۲.۴ درصد بود که در طول سال‌های بعد از آن روند افزایشی پیدا کرد. اما در دولت گذشته و تا سال ۱۳۹۶ نرخ تورم کاهشی شد و از سال ۱۳۹۷ تا سال گذشته همچنان نرخ تورم روند افزایشی داشت و در هر سال شاهد بالارفتن آن بودیم. به همین سبب می‌توان گفت که دولت برای پر کردن گپ بین نرخ تورم افزایش یافته قدرت خرید کاهش یافته مردم افزایش ۱۸ برابری یارانه‌ها را در پیش گرفت. / ایسنا

واریز یارانه معیشتی ۳۶۰ هزارتومانی بحساب خانوار‌ها

وزیر کار با بیان اینکه طرح ۸۰ هزار تومان یارانه تشویقی به ازای خرید ۷۰ درصدی کالا با اقبال مواجه نشد و دولت این رویه را اصلاح کرد، گفت: با اختصاص ۵۰ درصد مبلغ یارانه به خرید کالا، ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی می‌دهیم.

وزیر کار با بیان اینکه طرح ۸۰ هزار تومان یارانه تشویقی به ازای خرید ۷۰ درصدی کالا با اقبال مواجه نشد و دولت این رویه را اصلاح کرد، گفت: با اختصاص ۵۰ درصد مبلغ یارانه به خرید کالا، ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی می‌دهیم.

یارانه معیشتی با رقم بیشتری از دوره‌های قبل پرداخت خواهد شد. سال گذشته یارانه معیشتی برای هر نفر ۵۵ هزارتومان پرداخت می‌شد. آخرین اخبار از یارانه معیشتی در سال جدید را با هم می‌خوانیم.

وزیر کار با بیان اینکه طرح ۸۰ هزار تومان یارانه تشویقی به ازای خرید ۷۰ درصدی کالا با اقبال مواجه نشد و دولت این رویه را اصلاح کرد، گفت: با اختصاص ۵۰ درصد مبلغ یارانه به خرید کالا، ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی می‌دهیم.

سید صولت مرتضوی در پاسخ به سوالی در خصوص تغییرات نسبتا کم اعتبار طرح کالابرگ الکترونیک و عدم تغییر یارانه نقدی در مقابل افزایش قیمت کالا‌های اساسی نسبت به سال گذشته گفت: این سوال در خصوص اقتصاد کلان و معیشت کلان مردم است، اما وظیفه وزارت کار در حوزه کالابرگ، بسترسازی سامانه به منظور تسهیل ارائه کالابرگ الکترونیکی است. به این معنا که کسانی که علاقه‌مند هستند به جای یارانه نقدی کالا خریداری کنند، بتوانند به راحتی این کار را انجام دهند.

وی با بیان اینکه این یک تکلیف قانونی برای ما بود، گفت: این تکلیف از ابتدای سال ۱۴۰۱ در دستور کار دولت قرار گرفت و زیر ساخت‌های آن را دولت آماده کرد. از دی ماه سال ۱۴۰۱ در چند استان طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی در چند استان و سپس به صورت ملی اجرا شد.

مرتضوی افزود: اجرای این طرح با اقبال مردم مواجه نشد علت نیز این بود که از این یارانه مردم نیاز‌های دیگر خود را نیز برطرف می‌کردند. به طور مثال از مبلغ یارانه برای هزینه‌های حمل و نقل، درمان، مسکن و نیاز‌های دیگر استفاده می‌کردند؛ لذا در گام نخست اعلام کردیم که هر کس ۷۰ درصد از یارانه خود را خرید کند، مشمول ۸۰ هزار تومان یارانه تشویقی خواهد شد.

وزیر کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: با توجه به مسائلی که مقدمتا به آن اشاره کردم این طرح با اقبال مردم مواجه نشد. نتیجه این شد که ما رویکر اصلاحی را اتخاذ کردیم. براین اساس رقم ۷۰ درصد تعیین شده را به ۵۰ درصد کاهش دادیم به این معنا که اگر یک یارنه‌بگیر ۴۰۰ هزار تومانی، ۲۰۰ هزار تومان از ۱۱ قلم کالای تعیین شده خریداری کند، ۱۲۰ هزار تومان به یارانه او اضافه خواهد شد.

وی افزود: این اقدام از این جهت است که بتوانیم قدری شکاف‌ها را ساماندهی کنیم، ضمن اینکه کالری مورد نیاز خانواده تامین شود تا فقر مواد مغذی جامعه و به خصوص دهک‌های پایین وجود نداشته باشد؛ بنابراین پیش‌بینی منابع انجام شده و تامین آن نیز به طور کامل انجام شده است.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی