کد مطلب: 27678

یارانه نقدی|یارانه معیشتی| یارانه جدید

خبر خوش: یارانه نقدی سه دهک پایین ۲۰ درصد افزایش یافت | خبر داغ از واریزی رییسی در مردادماه

در طرح «کالابرگ الکترونیک» یارانه سه دهک پایین درآمدی ۲۰ درصد افزایش یافت

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا دی ماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی دی ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد*

طرح «کالابرگ الکترونیک» در گام‌های نخست سه دهک پایین درآمدی را تحت پوشش قرار داد و مبلغ یارانه آنها را ۲۰ درصد افزایش داد اما به شرط‌ها؛ و آن نیز خرید «۷۰ درصد» از اعتبار یارانه‌شان از میان۱۱ قلم کالا بود، این درحالی است که وزارت رفاه، شرط بهره‌مندی از افزایش اعتبار کالابرگ را از ۷۰ به «۵۰ درصد خرید کالاهای اعلامی»، کاهش داده و گفته که در صورت خرید ۲۰۰ هزار تومان (معادل ۵۰ درصد یارانه ۴۰۰ هزارتومانی)، افزایش اعتبار «بدون سقف» و براساس میزان «تورم» اعمال می‌شود.

آن‌طور که معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خبرگزاری ایرنا، گفته است: از روز گذشته (شنبه)، با اجرای مرحله جدید از طرح کالابرگ، خانوارهایی که در دهک‌های اول تا سوم قرار دارند و یارانه ۴٠٠ هزار تومانی دریافت می‌کنند، در صورت خرید ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه ۴۰۰ هزار تومانی، معادل ۵۰ درصد افزایش اعتبار بر اساس میزان تورم کالاهای اساسی دریافت می‌کنند.

«علیرضا عسگریان» گفته که خانوارهای سه دهک اول که ۲۹ میلیون نفر هستند، در این طرح نیاز است تا از ۱۱ قلم کالای اساسی اعلام شده از جمله شیر کم‌چرب بطری، پنیر، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله در طرح کالابرگ الکترونیکی خرید کنند و مشمول این سیاست حمایتی برای جبران افزایش قیمت‌ها شوند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته که قیمت این کالاها بر اساس قیمت سال ١۴٠١ است و در مرحله جدید این طرح، تورم ایجاد شده توسط کالابرگ الکترونیکی جبران می‌شود، یعنی شرط بهره‌مندی از افزایش اعتبار بر اساس میزان تورم کالاهای اساسی است. عسگریان از فعالیت ۹۰ هزار فروشگاه در اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی خبر داده و گفته که خانوارها با نصب اپلیکیشن «شما» شبکه ملی اعتبار به آدرس https://shoma.sfara.ir می‌توانند به فروشگاه‌های نزدیک در اطراف محل زندگی‌شان مراجعه کرده و خریدهای خود را انجام دهند. همه خانوارهای مشمول طرح می‌توانند با شماره‌گیری #۱۴۶۳*۵۰۰* از باقی‌مانده اعتبار خود مطلع شوند. معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هدف از اجرای این طرح افزایش اعتبار یارانه‌ای را حمایت دولت از خانوارهای کم‌درآمد اعلام کرده و گفته که با این طرح، دولت افزایش قیمت‌ها را پوشش می‌دهد و در صورتی که آن ١١ قلم کالاها افزایش قیمت داشته باشد، دولت آن را جبران و از محل طرح یارانه کالابرگ پرداخت می‌کند. در ماه‌های آینده دهک‌های دیگر هم مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی خواهند شد.

به موجب این طرح اعتبار کالابرگ برای همه یارانه‌بگیران از یک ماه قبل واریز می‌شود اما برای دهک‌های ۴ تا ۹ درآمدی همان اعتبار یارانه و برای سه دهک اول تا سوم که دهک کم‌درآمد به شمار می‌روند، علاوه بر یارانه ۴۰۰ هزار تومانی ۲۰ درصد اعتبار اضافی به مبلغ ۸۰ هزار تومان واریز می‌شود. خانوارها مختارند ۱۱ قلم کالای اساسی را از هر برند و نام و نشان تجاری انتخاب و خرید کنند. همچنین می‌توانند مایحتاج مورد نیاز خود را از هر فروشگاه یا سوپرمارکتی که مدنظرشان بود، تهیه کنند و الزامی نیست که تمام مبلغ یارانه را تنها از یک فروشگاه خرید کنند، حتی بسته به میزان مصرف خود می‌توانند چند قلم را از یک فروشگاه و اقلام دیگر را از فروشگاه یا سوپرمارکت دیگر که به این طرح متصل هستند، تأمین کنند.

در حال حاضر مبنای تعلق اعتبار، حمایت از خانوارهای محروم و کم‌درآمد است و دولت در نظر دارد سبد غذایی مورد نیاز خانوارها که در حال حاضر با ۴۸۰ هزار تومان در ماه تهیه می‌شود، برای سلامت خانوار در اختیار آنها قرار گیرد. بر همین اساس این شرط قرار داده شده که اگر افراد ۵۰ درصد اعتبار یارانه ۴۰۰ هزار تومانی خود را که ۲۰۰ هزار تومان می‌شود، برای خرید ۱۱ قلم کالای پیش‌بینی شده در طرح اختصاص بدهند، اعتبار مازاد ۸۰ هزار تومان برای آن خانوار شارژ می‌شود.

قیمت اقلام ۱۱گانه تعزیراتی است و اگر به قیمت بالاتر فروخته شوند، مردم می‌توانند به سازمان تعزیرات شکایت کنند چون همه کالاها بارکدخوان دارند. بنابراین لازم است در خصوص موضوع گرانی سازمان‌های نظارتی و تعزیرات برای اجرای مطلوب و اثرگذار طرح کالابرگ الکترونیکی ورود کنند.

تاکنون نزدیک به ۹۰ هزار فروشگاه در راستای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک مشارکت داشته‌اند و آموزش، تجهیز و اتصال فروشگاه‌ها با شرکت مجری طرح و بانک‌های عامل صورت گرفته تا هدف‌گذاری دسترسی مردم تسهیل و تسریع شود.

طبق اظهارات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار شد در گام نخست مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی از ۱۳ خرداد ماه برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی اجرا شود و سپس به شکل تدریجی و دهک به دهک‌ پیش رفته و برای سایر دهک‌های تصمیمات دیگری اتخاذ شود.

«صولت مرتضوی» اجرای اثربخش این طرح را نیازمند همراهی و هماهنگی گسترده در تمامی استان‌های کشور دانست و افزود: به دنبال تأکیدات ریاست جمهوری و به منظور تأمین سبد تغذیه خانوارهای کم‌درآمد، تأمین منابع مالی افزایش ٢٠ درصدی اعتبار یارانه کالابرگ در دستور کار دولت قرار گرفته است که اجرای سراسری و فراگیر طرح کالابرگ الکترونیکی به مهار تورم و ثبات بازار کمک می‌کند.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی