کد مطلب: 27285

بازنشستگان| حقوق بازنشستگان|همسان سازی حقوق

موافقت دولت با افزایش حقوق بازنشستگان در تابستان |واریزی مهم رییسی برای بازنشستگان در عید غدیر + شرایط

به مناسبت عید سعید غدیر، با دستور مدیرعامل بانک تجارت و موافقت هیات مدیره، خواروبار فصل تابستان که معمولا در مرداد ماه پرداخت می‌شد، شب گذشته واریز شد.

موافقت دولت با افزایش حقوق بازنشستگان در تابستان |واریزی مهم رییسی برای بازنشستگان در عید غدیر + شرایط

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: باید حقوق بازنشستگان به ویژه آن دسته از بازنشستگانی که دریافتی کمی دارند، در بودجه سال آینده افزایش پیدا کند.در تعریف مستمری یا حقوق بازنشستگان به زبان عامیانه ، می توان گفت ، مقدار پولی است که ماهانه ، به طور مستمر و تا پایان عمر ، به افراد دارای شرایط بازنشستگی مندرج در قانون تامین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری و بر اساس احکام جدید بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی ، تعلق می گیرد. سه میلیون و 600 هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند.​​حقوق بازنشستگان1401 همانند پاداش بازنشستگی برای افراد مختلف متفاوت است . حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1401 مقداری از حقوق بازنشستگان کشور ی کمتر می باشد

به مناسبت عید سعید غدیر، با دستور مدیرعامل بانک تجارت و موافقت هیات مدیره، خواروبار فصل تابستان که معمولا در مرداد ماه پرداخت می‌شد، شب گذشته واریز شد.

به این ترتیب، مبلغ ۳۳.۰۰۰.۰۰۰ریال (سی وسه میلیون ریال) به حساب بازنشستگان بانک تجارت واریز شد که امروز قابل برداشت است./راهبرد معاصر

برنامه هفتم توسعه در حالی رخ نمایاند که جای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در آن خالی بود. این عدم توجه به متناسب‌سازی و عادلانه‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، کشوری و لشکری ، صدای همه را درآورد.

او افزود:در بخش درمانی بازنشستگان قسمتی از بیمه تکمیلی بدون سقف تعیین شده و مابقی هزینه‌ها در همه مراکز درمانی زیر پوشش بیمه اصلی قرار می‌گیرند.

 

تُرکی گفت: ۷ هزار میلیارد تومان برای بیماران خاص بازنشسته اختصاص یافت که هر بازنشسته بیمار خاص در هر مرکز درمانی تا سقف ۵۰ میلیون تومان معاف پرداخت هزینه هستند و مابقی هزینه‌ها از بیمه تکمیلی استفاده می‌شود.

او افزود: هر بازنشسته‌ای در هر استانی می‌تواند از مراکز رفاهی و گردشگری سازمان مرتبط و کانون در جهت استفاده از مراکز رفاهی بهره‌مند شود.

 

ترکی گفت: این صندوق یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر عضو دارد که مازندران با ۸۵ هزار نفر رتبه سوم در کشور دارد

ولی اسماعیلی اظهار کرد: در بند «خ» ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه، سن بازنشستگی برای زنان ۵۳ و برای مردان ۵۶ تعیین شده بود که کمیسیون این اعداد را حذف کرد؛ این بدان معنا بود که اگر خانمی ۳۰ سال سابقه کار داشت اما به سن ۵۳ سال نرسیده بود نمی‌توانست بازنشسته شود.

 
 

وی توضیح داد: ما این موضوع را حذف کردیم تا فردی با سابقه ۳۰ سال کار علی رغم داشتن سن پایین بتواند بازنشسته شود. مثلا اگر خانمی با ۳۰ سال سابقه به ۵۰ سال رسیده باشد هم امکان بازنشستگی داشته باشد. این موضوع شامل آقایان هم می‌شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی گفت: بر این اساس هر کارمندی در هر سنی در صورت داشتن سابقه ۳۰ سال فعالیت می‌تواند بازنشسته شود؛ اساسا تعیین سقف برای بازنشستگی درست نیست و به نفع کارمندان هم نخواهد بود.

اسماعیلی همچنین گفت: در بند «ذ» ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم نیز حداقل سن برای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور برای زنان ۴۵ سال و برای مردان ۵۰ سال تعیین شده بود که این بند حذف شد. چون در این شرایط اگر فردی دارای مشاغل سخت و زیان آور ۲۰ سال فعالیت می‌کرد اما به این سقف سنی تعیین شده نمی‌رسید نمی‌توانست بازنشسته شود.

 

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین با اشاره به حذف بند دیگری از لایحه بودجه در مورد محاسبه میانگین حقوق پنج سال پایان دوره خدمت به عنوان ملاک پرداخت حقوق بازنشستگی از برنامه هفتم گفت: در لایحه برنامه هفتم میانگین پنج سال آخر حقوق برای دریافتی به عنوان حقوق بازنشستگی تعیین شده بود که کمیسیون این را حذف کرد تا همان قانون فعلی یعنی میانگین دریافتی دو سال حقوق ملاک دریافتی بازنشستگی باشد.

اسماعیلی توضیح داد: اگر پنج سال دریافتی حقوق آخر خدمت ملاک دریافتی بازنشستگی باشد باعث کاهش حقوق بازنشستگان خواهد شد. مثلا اگر حقوق یک بازنشسته ۱۶ میلیون تومان باشد با ملاک دریافتی پنج سال آخر خدمت حقوقش به ۱۱ میلیون و ۷۰۰ کاهش پیدا می‌کند. لذا ما این بند را هم از لایحه برنامه هفتم حذف کردیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی در پایان گفت که گزارش کمیسیون اجتماعی به کمیسیون تلفیق ارائه شده است و باید این موارد ابتدا در کمیسیون تلفیق و سپس در صحن علنی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

همچنین هفتم تیرماه، دشتی، عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با بیان این‌که متاسفانه بازنشستگان در برخی امور معیشتی شرمنده خانواده خود هستند، گفت: «دولت و مجلس حتما باید مباحث بودجه‌ای موضوع همسان‌سازی بازنشستگان را درنظر بگیرند؛ همچنین بنده این موضوع را به عنوان عضوی از کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه پیگیری خواهم کرد.»

در روزهایی که بررسی لایحه هفتم در کمیسیون تلفیق مجلس آغاز شده است و در کشاکش انتقادات به غیبت همسان‌سازی در این لایحه، کمیسیون برنامه و بودجه روز شنبه مصوب کرد که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در لایحه هفتم جای بگیرد. در این زمینه، علیرضا شهبازی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: کمیسیون برنامه و بودجه روز شنبه در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه تصویب کرد که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز در لایحه درج شود. وی توضیح داد: «این موضوع در قالب پیشنهاد و مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم داده شده است و درنهایت این موضوع باید در کمیسیون تلفیق تصمیم‌گیری و نهایی شود.»

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی