کد مطلب: 26809

یارانه نقدی|یارانه معیشتی| یارانه جدید

افزایش چشمگیر مبلغ یارانه نقدی در روز دوشنبه | واریزی مهم دولت برای یارانه‌بگیران در صبح دوشنبه

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزیرکشور در نشست بررسی آخرین وضعیت اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی، بر ضرورت حل مشکلات موجود در این زمینه برای افزایش اقبال عمومی نسبت به آن تاکید کرد.

افزایش چشمگیر مبلغ یارانه نقدی در روز دوشنبه | واریزی مهم دولت برای یارانه‌بگیران در صبح دوشنبه

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا دی ماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی دی ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد

به گزارش وزارت کشور، محسن کوشش تبار این مطلب را در جلسه بررسی وضعیت اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در کشور با حضور معاون وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی بیان و خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های افزایش اقبال این طرح رسیدگی به مشکلات مردم و فروشگاه‌های مرتبط به تجهیزات کالابرگ الکترونیکی است که در این ارتباط مقام ها و مسئولان محلی می‌توانند فعالانه برای حل آن‌ها ورود کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزیر کشور افزود، با توجه به این که طرح کالابرگ الکترونیکی مراحل اولیه اجرای خود را طی می‌کند، موفقیت آن می تواند در توسعه هر چه بیشتر اقبال مردم موثر باشد.

وی با تشکر از همه دست اندرکاران اجرای این طرح گفت: هدف ما از برگزاری جلسات هماهنگی در خصوص رفع مشکلات برای دسترسی هر چه بیشتر کسانی است که می توانند از طرح کالابرگ ا

وی بر استفاده از رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما و دیگر وسایل ارتباطی برای توسعه طرح مزبور در بین عموم مردم تاکید و خاطر نشان کرد، در برخی از استان های کشور مسئولان محلی از شخصیت‌های صاحب نفوذ و موثر در بین مردم نیز برای تبلیغ این مهم بهره گیری کرده‌اند.

معاون وزیر کشور ، توسعه زیرساخت های لازم برای گسترش پوشش جغرافیایی طرح کالابرگ الکترونیکی، استفاده از ظرفیت برخی طرف های تجاری مانند فروشگاه های شهر و روستا و کاهش زمان واریز وجه فروشگاه های طرف قرارداد به ۲۴ ساعت را از عوامل موثر در ارتباط با اقبال عمومی نسبت به طرح کالابرگ الکترونیکی دانست.

علیرضا عسگریان معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه تصریح کرد، کالابرگ الکترونیکی از اقدامات اساسی و قطعی دولت برای تامین اقلام اساسی مورد نیاز خانواده ها با توجه به حذف ارز ترجیحی از سال ۱۴۰۱ محسوب می شود.

وی با اشاره به  تامین ۱۱ قلم کالای مورد نیاز خانواده ها از طریق این طرح خاطر نشان کرد، برای توسعه و گسترش این طرح در بین سه دهک کم درآمد جامعه، سیاست های تشویقی مانند افزایش ۲۰ درصدی یارانه برای استفاده از کالابرگ نیز اعمال می شود و این خانواده ها می توانند به میزان ۳۲۰ هزار تومان به ازای هر فرد خانواده از کالابرگ استفاده کنند.

معاون وزیر رفاه با تاکید بر این که طرح مزبور به صورت کالا اختیاری است ، گفت، برای توسعه و گسترش جغرافیایی این طرح و پوشش سراسری می توانیم مراکز طرف قرارداد را افزایش دهیم.

در حال حاضر ۵۳ هزار و ۲۵۹ فروشگاه خرد و ۱۰ هزار و ۳۷۹ فروشگاه زنجیره ای به تجهیزات مرتبط با اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی مجهز شده اند که به ارائه ۱۱ قلم کالاهای مشمول طرح اقدام می‌کنند. شیر، ماست، پنیر، تخم‌ مرغ، مرغ، روغن، ماکارونی، برنج، گوشت گوساله، حبوبات و قند و شکر از جمله کالاهایی هستند که شامل این طرح شده اند.

عسگریان خاطرنشان کرد: سیاست ما در ارتباط با طرح کالا برگ بر روی تامین سبد غذایی مردم و تامین ویتامین ها و کالری های مورد نیاز آنان متمرکز شده است و این اقلام در آینده با بررسی های لازم می تواند تا ۱۵ قلم نیز افزایش یابد.

در جریان برگزاری این جلسه معاونان امور اقتصادی استانداری های سراسر کشور نیز که به صورت وبیناری در آن شرکت داشتند، برخی مشکلات برسر راه اجرای طرح نیز مورد بررسی قرار گرفت.

یارانه کمک معیشتی مرحله ۱۴۸ مربوط به خرداد ماه ۱۴۰۲ به حساب کلیه سرپرستان خانوار مشمول دریافت یارانه در سراسر کشور واریز و از ساعت ۲۴ روز شنبه ۲۰ خرداد ماه قابل برداشت است.

 

به گزارش ایسنا، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در این اطلاعیه اعلام کرد که «یارانه کمک معیشتی مرحله ۱۴۸ بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به حساب سرپرستان خانوار واریز و از ساعت ۲۴ روز شنبه ۲۰ خرداد ماه قابل برداشت است.

بر همین اساس، در صورتیکه سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتیکه جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد.»

 

در ادامه این اطلاعیه آمده است که «چنانچه سرپرستان خانوار از کالابرگ الکترونیکی استفاده نکرده باشند رقم کامل یارانه برای ایشان قابل برداشت است و در صورت استفاده به همان میزان از یارانه خانوار کسر گردیده و باقی مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می شود.»

بر اساس این اطلاعیه «در صورتیکه سرپرستان خانوار پیش از این نسبت به دریافت تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون ریالی دوم کرونا اقدام نموده‌اند، باقی مانده اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به حساب آنان کسر خواهد شد. همچنین سرپرستان خانواری که تسهیلات اعزام به عتبات عالیات (اربعین) را دریافت نموده اند اقساط این تسهیلات به نسبت بعد خانوار از حساب ایشان کسر خواهد شد.»

 

واریز یارانه به حساب سرپرستان متقاضی بازبینی به دهک‌بندی و ثبت‌نامی‌های جدید

در بخش دیگری از اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها درباره جاماندگان و ثبت‌نامی‌های جدید آمده است : «در این مرحله، سرپرستان خانواری که اقدام به ثبت نام نموده اند چنانچه در آزمون وسع انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه خرداد ماه را مطابق دهک‌بندی اعلام شده دریافت خواهند کرد.

همچنین سرپرستان خانواری که یارانه نقدی آنها در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱قطع شده بود و درخواست بازبینی خود را در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت کرده بودند، چنانچه در بازبینی انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه خرداد ماه ۱۴۰۲ را مطابق دهک‌بندی اعلام شده دریافت خواهند کرد.

  متقاضیان بازبینی دهک‌بندی اعلام شده، می‌توانند جهت ثبت یا پیگیری درخواست خود به سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه نموده یا با تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند.

 

ثبت‌نام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا مانده‌اند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند نیز همچنان ادامه دارد. این افراد می‌توانند با مراجعه به تارنمای پنجره ملی خدمات هوشمند به آدرس https://my.gov.ir نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام کنند. جهت ثبت‌نام در این سامانه، در اختیار داشتن شماره تلفن همراه به‌ نام سرپرست خانوار، کد ملی، کد پستی، تاریخ تولد و شماره شبای بانکی مربوط به سرپرست خانوار متقاضی جدید یا جامانده از یارانه، ضروری است. تمامی اشخاص می‌توانند جهت کسب اطلاع از آخرین وضعیت یارانه خانوار، کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* (ستاره ۴ ستاره ۴۳۸۵۷ ستاره کد ملی مربع) را با شماره تلفن همراه به‌ نام خود شماره‌گیری کنند.

به دنبال پیگیری ایسنا، وزارت رفاه به برخی ابهامات و پرسش‌های مردمی پاسخ داده است که در ادامه به برخی دیگر از این سوالات پاسخ داده می‌شود:

ـ با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز و با استفاده از کارت سرپرست خانوار مانند خریدهای معمولی با استفاده از کارتخوان می‌توان خرید انجام داد. در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در صورت به همراه نداشتن کارت می‌توان با ارائه شماره موبایل و کد ملی اقدام به خرید کرد.

 

آیا کارمزدی از سوی شخص دارنده کارت باید به فروشنده پرداخت شود؟

ـ خیر، خرید در طرح کالابرگ الکترونیکی همانند خریدهای عادی هیچ هزینه و کارمزدی ندارد.

از چه فروشگاه‌هایی در این طرح امکان خرید وجود دارد؟

ـ فروشگاه‌های مجاز که آدرس آن‌ها از طریق مراجعه به سایت شما به آدرس shoma.sfara.ir یا از طریق برنامه کاربردی "شما" قابل مشاهده است.

آیا امکان استفاده از اعتبار در خریدهای اینترنتی وجود دارد؟

ـ‌ به زودی امکان خرید از فروشگاه‌های اینترنتی که به سامانه شما متصل شده‌اند، فراهم می‌شود.

آیا تمام کارت‌های بانکی اعضای خانواده قابل استفاده است؟

ـ خیر، فعلا با استفاده از کلیه کارت‌های بانکی متعلق به سرپرست خانوار، قابلیت خرید وجود دارد.

آیا کارت‌های بانک‌های خاصی در این طرح قابل استفاده هستند؟

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی