کد مطلب: 26420

وام| وام جدید| وام فوری

فوری: جزییات مهم از وام مسکن برای مردم در خرداد ماه | مستاجران حتما بخوانند‌

معاون بنیاد مسکن گفت: به منظور تامین مسکن اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۲۰۰ میلیون تومان وام جمعا ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

فوری: جزییات مهم از وام مسکن برای مردم در خرداد ماه | مستاجران حتما بخوانند‌

حدود شش ماه از تصویب وام مسکن۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد در شورای عالی وام مسکن با حضور رییس جمهور می‌گذرد. اما از آن زمان تا کنون هنوز سازمان برنامه و بودجه ضمانت‌نامه پرداخت مابه التفاوت سود تسهیلات تا ۱۸ درصد را ارایه نکرده است. در واقع این سازمان باید تضمین دهد که ۱۳ درصد از سود این وام مسکن توسط دولت پرداخت خواهد شد وام مسکن از سود کارمزد مناسبی برخوردار است. وام فوری دارای شرایط خاصی است. وام مسکن از اقساط بلند مدتی بهره مند است.

مجید جودی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:‌ برای نوسازی واحدهای مسکونی روستایی ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات ۵ درصد پرداخت می‌شود که در سال جاری تا کنون ۱۱۰ هزار واحد در قالب طرح نهضت ملی مسکن به مرحله‌ی عقد قرارداد با بانک رسیده و کارهای اجرایی در این بخش شروع شده است.

وی افزود: احداث حدود ۱۷۰ هزار واحد روستایی نیز در سال گذشته آغاز شده که با ۱۱۰ هزار واحد امسال مجموع واحدهای روستایی در حال ساخت به ۲۸۰ هزار مورد رسیده است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن تصریح کرد: به منظور کمک به افرادی که توانایی پرداخت آورده ندارند مبالغی بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض برای تامین مسکن به خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی پرداخت می‌شود.

جودی گفت: این کمک‌ها در قالب تفاهم‌نامه‌های جداگانه با کمیته امداد و بهزیستی به میزان ۱۰۰ میلیون تومان و با بنیاد مستضعفان به صورت تامین  مصالح تا ۱۱۰ میلیون تومان به ازای هر واحد انجام می‌شود. ۲۰۰ میلیون تومان نیز وام است که مجموع پرداختی برای این خانوارها ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

وی با درخواست از بانک‌ها برای تسریع در پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی گفت: در زلزله خوی برای ۱۱۰۰ واحد عقد قرارداد با بانک داشتیم که برخی بانک‌ها تا کنون ۷۰۰ فقره پرداخت داشته‌اند اما یکی از بانک‌ها که حدود ۴۰۰ فقره تسهیلات را بر عهده گرفته بود عملکرد قابل قبولی در این بخش نداشته و فقط به ۶ واحد وام پرداخت کرده است.

سه‌شنبه گذشته شورای پول و اعتبار پس از بررسی نامه شماره 24393 مورخ 17 اردیبهشت 1402 با موضوع مصوبه ششمین جلسه شورای عالی مسکن، سقف فردی تسهیلات پروژه‌های حمایتی مسکن موضوع ماده 4 قانون جهش تولید مسکن را معادل 550 میلیون تومان در تمامی شهرهای کشور به‌صورت یکسان تعیین کرد.

پیش از این سقف وام مذکور برای استان تهران 450 میلیون، شهرهای بالای یک‌میلیون نفر جمعیت 400میلیون تومان، مراکز استان‌ها 350 میلیون تومان و سایر شهرها 300 میلیون تومان بود.

اخیرا رئیس بنیاد مسکن از بازپرداخت تسهیلات مذکور به‌صورت پلکانی خبر داده است. در این صورت اقساط ماهانه متقاضیان پروژه‌های نهضت ملی مسکن از حدود 9.5 میلیون تومان آغاز شده و در ماه 12 سال بیستم به بیش از 16.6 میلیون تومان افزایش می‌یابد.

 محاسبه سود و اقساط تسهیلات 550 میلیون تومانی نهضت ملی مسکن نشان می‌دهد کل سود وام مذکور 2 میلیارد و 508 میلیون تومان خواهد بود. در مجموع نیز متقاضی باید 3 میلیارد و 58 میلیون و 556 هزار تومان برای وام 550 میلیون تومانی پرداخت کند.

لازم به ذکر است که در بازپرداخت پلکانی تسهیلات، قسط ماهانه دوره دهم (سال دهم) بالغ بر 12 میلیون و 370 هزار تومان است. قسط دوره 15 (سال 1417 در صورت آغاز پرداخت تسهیلات از سال جاری) نیز 14 میلیون و 473 هزار تومان خواهد بود.

اکبر نیکزاد در گفت و گو با ایسنا، در خصوص وام مسکن شهری در طرح نهضت ملی مسکن اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده از سوی وزیر اقتصاد، در شورای پول و اعتبار افزایش تسهیلات مسکن شهری به تصویب رسیده است.

وی افزود: براساس این اقدام و تصمیم‌گیری انجام‌شده سقف وام مسکن شهری در همه شهرهای کشور ۵۵۰ میلیون تومان شده است. 

رییس بنیاد مسکن کشور گفت: بازپرداخت این وام به صورت پلکانی است و اقساط این وام نیز به شکلی است که نباید بیشتر از ۴۰ درصد از حداقل حقوق قانون کار باشد.

نیکزاد با بیان اینکه اعتقاد داریم با توانمندی داخلی کشور در بحث نیروی انسانی، مصالح و ابزارآلات، سالانه توان ساخت یک میلیون مسکن را قطعا داریم، عنوان کرد: این مصوبه بسیار خوب دغدغه‌های مردم در بحث مسکن را کمتر می‌کند و می‌تواند به خانه‌دار شدن مردم کمک کند.

وی افزود: ساخت سالانه یک میلیون مسکن هدف مهم دولت و از تاکیدات ریاست جمهوری است و همه مسئولان در تلاش هستند تا بتوانند این مهم را نهایی کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تسهیلات نهضت ملی مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.

مهرداد بذرپاش در توییتر اعلام کرد: امروز در شورای پول و اعتبار، تسهیلات نهضت ملی مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.

پیش از این سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن ۴۵۰ میلیون تومان بود که در برخی مناطق بانک‌ها مبلغی کمتر از این سقف را پرداخت می‌کردند. با وجود این، از سال گذشته با توجه به نوسانات نرخ مصالح ساختمانی، پیشنهاداتی برای افزایش سقف وام ساخت مسکن ارایه شده بود که در نهایت این پیشنهادات در شورای پول و اعتبار بررسی شده و سقف تسهیلات به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.

بذرپاش در خصوص حضور هندی‌ها در بندر چابهار و اینکه آیا احتمال کنار گذاشتن هندی‌ها به دلیل عدم پایبندی به تعهدات وجود دارد تصریح کرد: ما در شرایطی نیستیم که برای سرمایه‌گذاری در بنادر منت کسی را بکشیم. در زمان حاضر بخش خصوصی داخلی و خارجی درخواست‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری در بنادر دارند که ما باید از بین این درخواست‌ها بهترین آنها را انتخاب کنیم.

وی تاکید کرد:‌ بر اساس رویکرد دولت سرمایه‌گذاری در بنادر باید بلندمدت باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۵۵۰ کیلومتر جاده ساحلی در جنوب کشور داریم که تکمیل آن نقش بسیار زیادی در اقتصاد دریامحور خواهد داشت اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته باقیمانده این جاده ساحلی که بیشتر آن در استان سیستان و بلوچستان است تا پایان دولت سیزدهم به اتمام خواهد رسید/ منبع: بازار

به گزارش فارس، پیش تر اسامی بانک‌ها و استان‌های متخلف از قانون جهش تولید در اولین جلسه شورای عالی مسکن در سال 1402 با حضور رئیس جمهور بیان شده بود و اولین فهرست این بانک‌ها توسط سرپرست دفتر اقتصاد و مسکن وزارت راه و شهرسازی رسانه‌ای شده است

وزیر راه و شهرسازی گفت: تسهیلات نهضت ملی مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت. پیش از این سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن ۴۵۰ میلیون تومان بود که در برخی مناطق بانک‌ها مبلغی کمتر از این سقف را پرداخت می‌کردند.

با توجه به اینکه با حساب سود 18 درصد برای وام ودیعه، مبلغ بازپرداخت آن در بسیاری شهرها برابر یارانه دریافتی است. بطور متوسط مبلغ یارانه خانوار 4 نفره یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 600 هزار تومان است، مبلغ بازپرداخت تسهیلات ودیعه ۷۰ میلیون تومانی برای مستأجران ساکن کلانشهرها حدود 1.5 میلیون تومان و تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی برای مستأجران سایر شهرها ۹۱۰ هزار تومان است. چنانچه مبلغ یارانه کفاف وثیقه را ندهد سهام عدالت افراد نیز می‌تواند در کنار آن به عنوان وثیقه در نظر گرفته شود. ارزش سهام عدالت به حدود 18 میلیون تومان رسیده و مجموع ارزش سهام عدالت یک خانوار چهار نفره به حدود 100 میلیون تومان می‌رسد.

موضوع دیگری که در پرداخت تسهیلات ودیعه از سوی بانک‌ها رعایت نمی‌شود، پرداخت تسهیلات به‌صورت «قرض» است. بر اساس دستورالعمل اولیه پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن، متقاضیان می‌توانند به‌جای بازپرداخت اقساطی وام، کل مبلغ وام را پس از دو سال به بانک بازگردانند و در این مدت به‌جای پرداخت سود 18 درصدی فقط سود مبلغ قرض را بپردازند. مثلاً متقاضی که 100 میلیون وام ودیعه دریافت کرده است به‌جای اقساط ماهانه با سود 18 درصد بعد از مدت دو سال 100 میلیون تومان را به بانک برگرداند و سود متعارف را بپردازد.

مطابق بخشنامه سال گذشته بانک مرکزی، 19 بانک مسکن، ملی، سپه، پست بانک، صادرات، تجارت، ملت، رفاه، کارآفرین، سامان، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، سینا، آینده، شهر، گردشگری، ایران‌زمین، خاورمیانه و مؤسسه اعتباری ملل باید 40 هزار میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن را به اجاره‌نشین‌های واجد شرایط پرداخت می‌کردند. اطلاعات بانک مرکزی نشان می‌دهد از مبلغ 40 هزار میلیارد تومان مجوز پرداخت وام ودیعه، تاکنون 13 هزار میلیارد تومان به 224 هزار متقاضی پرداخت شده است. چنانچه بانک یا مؤسسه اعتباری نسبت به اعطای تسهیلات موضوع دستورالعمل تسهیلات ودیعه مسکن، به متقاضیان بدون داشتن توجیه بانکی در سقف سهمیه ابلاغی اقدام نکند، بر اساس مفاد قانون جهش تولید مسکن، مشمول جریمه مالیاتی می‌شود. با اینکه بانک‌های مشمول بخش زیادی از تعهد خود را برای پرداخت وام ودیعه اجرا نکرده‌اند، جریمه مالیاتی نیز بابت آن نپرداخته‌اند.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی