کد مطلب: 25690

ایران خودرو| خودرو| پیش فروش ایران خودرو

بزرگترین فروش فوق العاده ایران خودرو شروع شد | زمان دقیق ثبت‌نام خودرو بدون قرعه کشی | خبر خوش دولت برای مردم از امشب

این دو مرحله بازگشایی مجدد سایت سامانه (در روزهای ۷ و ۸ فروردین و مجدد ۱۶ تا ۱۸ فروردین) امکان ثبت‌نام را برای تنها افرادی فراهم می‌کند که حساب وکالتی به‌ نام سازمان حمایت و واریز وجه داشته‌اند و عدم ارسال به‌ موقع اسامی آن‌ها توسط بانک‌ها، منجر به این تمدیدها شده است

بزرگترین فروش فوق العاده ایران خودرو شروع شد | زمان دقیق ثبت‌نام خودرو بدون قرعه کشی | خبر خوش دولت برای مردم از امشب

این دو مرحله بازگشایی مجدد سایت سامانه (در روزهای ۷ و ۸ فروردین و مجدد ۱۶ تا ۱۸ فروردین) امکان ثبت‌نام را برای تنها افرادی فراهم می‌کند که حساب وکالتی به‌ نام سازمان حمایت و واریز وجه داشته‌اند و عدم ارسال به‌ موقع اسامی آن‌ها توسط بانک‌ها، منجر به این تمدیدها شده استز

در حالی سایت فروش یکپارچه خودروهای داخلی برای جاماندگانی که اسامی آن‌ها در دو مرحله قبلی، توسط بانک‌ها ارسال نشده بود، برای بار سوم از ۱۶ فروردین ماه به مدت سه روز باز می‌شود که همچنان گلایه‌ مشتریان از اشتباه بانک‌ها در تعریف حساب وکالتی به‌ نام ایران‌خودرو به جای سازمان حمایت که منجر به حذف این افراد شده است، ادامه دارد و معتقدند که چرا وزارت صمت توجهی به این تعداد کثیر متقاضیان ندارد؟

 همانطور که بارها اعلام شده است، نوبت اول ثبت‌ درخواست خودرویی برای افراد حائز شرایط عمومی که در بازه مشخص تعیین شده (۲۰ تا ۲۳ اسفندماه) حساب وکالتی به‌ نام سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعریف کرده‌ بودند، امکان ثبت خودرو در سامانه وجود داشت اما با توجه به اینکه اسامی تعدادی از این افراد تا زمان ثبت‌نام که از ۲۶ تا ۲۹ اسفند ماه بود، توسط بانک‌ها ارسال نشده بود، سایت سامانه یکپارچه مجدد از روز هفتم فروردین ماه به مدت دو روز (تا هشتم فروردین) بازگشایی شد تا  افراد دارای حساب وکالتی به‌نام سازمان حمایت که وجه ۱۰۰ میلیون تومان  را در حساب مذکور مسدود کرده‌اند، بتوانند ثبت‌نام خود را نهایی کنند.

این مهلت برای ثبت درخواست خودرویی روز هشتم فروردین ماه تمام و سایت سامانه بسته شد،  اما  با توجه به اینکه طی این مدت هم به گفته سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اسامی افراد دارای حساب وکالتی را همچنان اعلام نکرده بود، تصمیم بر این شد که مجدد سایت سامانه  در روزهای ١۶ تا ١٨ فروردین ماه  بازگشایی شود تا افراد حائز شرایط بتوانند  درخواست خودرویی خود را ثبت کنند.

گفتنی است که این دو مرحله بازگشایی مجدد سایت سامانه (در روزهای ۷ و ۸ فروردین و مجدد ۱۶ تا ۱۸ فروردین) امکان ثبت‌نام را برای تنها افرادی فراهم می‌کند که حساب وکالتی به‌ نام سازمان حمایت و واریز وجه داشته‌اند و عدم ارسال به‌ موقع اسامی آن‌ها توسط بانک‌ها، منجر به این تمدیدها شده است؛  اما آنچه که بسیار مردم را گلایه‌مند کرده، این است که بانک‌ها در اقدامی ناآگانه، حساب وکالتی افراد را به‌ اشتباه به‌نام (به‌نفع) سازمان حمایت نکردند و حساب به‌نام ایران‌خودرو تعریف‌کرده‌اند؛ بنابراین از لیست افرادی که می‌توانستند در طرح فروش یکپارچه خودروهای داخلی شرکت کنند، حذف شدند.

یادآوری می‌شود که پیش از موعد مقرر برای تعریف حساب وکالتی (٢٠-٢٣ اسفند)، مشتریان تعریف حساب وکالتی به نام ایران‌خودرو داشتند و با اطلاعات اشتباه دادن برخی بانک‌ها، تصور کردند با همان حساب وکالتی ایران‌خودرو می‌توانند در طرح یکپارچه خودروهای داخلی هم شرکت کنند؛ اما با توجه به اینکه وکالتی کردن حساب تنها به نام سازمان حمایت الزام بود، این‌ افراد از لیست افراد مجاز به ثبت‌نام حذف شدند.

همچنان پس از گذشت حدود ۱۸ روز (از زمان آغاز فرآیند ثبت‌نام خودرو/۲۶ اسفند) این مشتریان در تماس با ایسنا گلایه‌مند هستند و اعلام می‌کنند که بعضاً سکه، طلا و... فروخته تا وجه لازم برای ثبت‌نام را تامین کنند و از بانک خواسته‌اند تا حساب وکالتی به نام سازمان حمایت، برایشان تعریف کنند اما حساب وکالتی به نام ایران‌خودرو توسط بانک‌ها تعریف شده است؛ بنابراین امکان ثبت‌نام نداشته و ندارند.

 این افراد همچنان خواستار این هستند که وزارت صنعت، معدن و تجارت فرصت و امکانی برای ویرایش حساب وکالتی در نظر بگیرد و سامانه مجدد فعال شود تا این افراد هم بتوانند ثبت‌نام خود را انجام داده و در طرح فروش یکپارچه خودروهای داخلی استفاده کنند و  اشتباه‌ بانک‌ها  را به حساب مشتریان نگذارند.  

حال از روز چهارشنبه هفته جاری (۱۶ فروردین ماه) سامانه مجدد برای ثبت درخواست خودروی افراد دارای حساب وکالتی به‌ نام سازمان حمایت باز می‌شود اما علیرغم اینکه همچنان مردم خواستار امکان ویرایش حساب وکالتی هستند، وزارت صمت هنوز برنامه‌ای برای این افراد در نظر نگرفته است./ایسنا

سورپرایز خرید خودرو مستقیم از کارخانه

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی ضمن تاکید بر اینکه اصلاح قیمت محصولات خودروسازان امری ضروری برای حفظ حیات مجموعه این صنعت است و راه‌حل دومی جز این اصلاح قیمت‌ها وجود ندارد، برنده اصلی این مهم را مردم دانست و گفت: با اصلاح قیمت‌ها درب کارخانه و عرضه کافی خودروها، ظرف حداکثر دو ماه، قیمت‌ها در بازار آزاد هم تعدیل و به قیمت درب کارخانه نزدیک می‌شود.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی ضمن تاکید بر اینکه اصلاح قیمت محصولات خودروسازان امری ضروری برای حفظ حیات مجموعه این صنعت است و راه‌حل دومی جز این اصلاح قیمت‌ها وجود ندارد، برنده اصلی این مهم را مردم دانست و گفت: با اصلاح قیمت‌ها درب کارخانه و عرضه کافی خودروها، ظرف حداکثر دو ماه، قیمت‌ها در بازار آزاد هم تعدیل و به قیمت درب کارخانه نزدیک می‌شود.

در حالی آخرین به‌روزرسانی قیمت خودروها درب کارخانه، مربوط به آذر ماه ۱۴۰۰ بوده و طی یکسال گذشته، قیمت "رسمی" محصولات دو خودروساز بزرگ ثابت ماند که تا پیش از آن، سالانه دوبار قیمت محصولات خودروسازان بر اساس نرخ تورمی اعلامی از سوی بانک مرکزی افزایش پیدا می‌کرد؛ بر این اساس خودرو تنها کالایی بود که در سال ۱۴۰۱ افزایش قیمت به صورت رسمی و مصوب را به خود ندید.

اما با بازگشت شورای رقابت به عرضه قیمت‌گذاری خودروها، براساس مصوبه 11 بهمن 1401  شورای رقابت تصمیم بر این شد که قیمت محصولات خودروسازان بایستی اصلاح شود، البته این اصلاح و به‌روز شدن قیمت خودروها به عمر سال ۱۴۰۱ قد نداد و در نهایت مقرر شد که در نیمه دوم فروردین ماه ۱۴۰۲ قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا براساس نرخ تورم و محاسبه سود معقول به‌ روز و اصلاح شود.

گفتی است که در ۱۶ بهمن ماه سال گذشته،  به دنبال اعتقاد بر انحصاری بودن بازار خودروهای سواری، دستورالعمل تنظیم بازار خودرو را ابلاغ و منتشر کرد. بر اساس دستورالعمل صادر شده توسط شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو،  فرمول قیمت‌گذاری خودروهای سواری و شیوه اعمال آن تعیین شد.

در رابطه با موضوع اصلاح قیمت خودروها که جلسه این شورا برای نهایی کردن آن به ‌زودی برگزار خواهد شد، آرش محبی‌نژاد- دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این اصلاح قیمت خودروها، وعده‌ای است که مدت‌هاست توسط شورای رقابت بر اساس آیین‌نامه 11 بهمن 1401، داده شده و اعلام شده بود که بر اساس فرمول جدید قیمت‌گذاری، به‌زودی وضعیت قیمت‌گذاری خودروها اصلاح می‌شود که این امر تا پایان سال ۱۴۰۱ محقق نشد و به ابتدای سال ۱۴۰۲ موکول شد.

وی تاکید کرد: با این وعده اصلاح قیمت خودروها، امید دوباره‌ای به زنجیره تامین و صنعت خودروسازی بازگشته است. اثرات و نتایج آن در بورس نیز مشهود است که سهامداران بورسی هم به امید اینکه از ضرر و زیان خارج خواهند شد، به سمت سرمایه‌گذاری در این حوزه برگشته و شاخص‌های سهام بهبود پیدا کرده است.  

محبی‌نژاد تصریح کرد: چنانچه قرار باشد بحث عرضه خودروها در بورس کالا منتفی باشد، تنها راه نجات صنعت خودرو اصلاح قیمت‌هاست و راه‌حل دومی جز اینکه بر اساس قیمت‌های واقعی و سود حداقلی معقول، قیمت خودروها اصلاح شود، وجود ندارد. تنها در این صورت خواهد بود که نقدینگی خودروسازان روبه زوال نرود و همچنین زنجیره تامین بتواند ادامه مسیر دهد و تولید افزایش پیدا کند.  

این فعال صنعت خودرو افزود: مسلم است که با اصلاح قیمت خودروها درب کارخانه همراه با افزایش تولید، قیمت خودرو در بازار آزاد که اکنون به صورت توزیع  یارانه رشد می‌کند و خودروساز به‌ نوعی یارانه سیاه می‌پردازد، تعدیل  و منفی خواهد شد؛ اما تاکید می‌شود به شرط آنکه شاهد رونق تولید خودرو همراه با اصلاح قیمت‌ درب کارخانه و قیمت‌های زنجیره تامین باشیم.  

دبیر انجمن قطعه‌سازان  پیش‌بینی کرد: ظرف مدت کمتر از دو ماه، البته با عرضه کافی، قیمت‌ها در بازار آزاد به قیمت کارخانه‌ای نزدیک شود و تفاضا منطقی خواهد شد؛ چرا که هر کس که بخواهد می‌تواند خودرو از درب کارخانه با قیمت معقول خریداری کند و حاشیه بازار کم خواهد شد. ضمن اینکه رانت خرید خودرو از کارخانه و فروش در بازار آزاد از بین خواهد رفت.

وی هشدار داد: اما چنانچه این اتفاق نیفتد و به‌ نوعی شورای رقابت در اخذ تصمیم و اصلاح قیمت‌ها تعلل کند، کل اعتماد و امید زنجیره تامین و مجموعه صنعت خودروسازی به مجموعه تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران صنعت خودرو  از بین خواهد رفت؛ چرا که یک روز بحث عرضه در بورس کالا مطرح بود، یک روز فرمول جدید قیمت‌گذاری اعلام شد و پیش از سال جدید هم که معاون وزیر صمت و مسئولان شورای رقابت اعلام کردند که در نیمه دوم فروردین ماه ۱۴۰۲، قیمت درب کارخانه خودرو اصلاح می‌شود و نظام غلط قیمت‌گذاری گذشته سروسامان پیدا می‌کند.

محبی‌نژاد تاکید کرد: اصلاح قیمت‌ها در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری است؛ چرا که وقتی صحبت از مهار تورم می‌شود، صحبت از قیمتی است که مردم می‌پردازند و معیشت مردم مدنظر است. زمانی که قیمت خودروها درب کارخانه اصلاح شود، قیمت بازار هم روبه کاهش خواهد گذاشت؛ همزمان افزایش تیراژ تولید و افزایش کیفیت هم رخ خواهد داد. بنابراین مردم می‌توانند به سهولت به خودروی مورد نظر خود از درب کارخانه دسترسی داشته باشند، که این افزایش تولید همراستا با شعار سال و فرمایشات رهبری نیز است.

دبیر انجمن همگن قطعه‌سازی کشور در رابطه با میزان افزایش قیمت‌ها در فرمول جدید، تصریح کرد: امیدوار هستیم که شورای رقابت، این بار مطابق آیین‌نامه خود که بازنگری آن هم توسط خود این شورا بوده، عمل شود. صورت‌های مالی حسابرسی شده خودروسازان و نرخ نهاده‌های تولید را ملاک عمل قرار دهند و با حاشیه سود معقول، قیمت‌های جدید را اعلام کنند. قرار هم بر عمل به همان آیین‌نامه مصوب شورای رقابت است و قرار نیست موردی جز آن و از بیرون،   به شورای رقابت تحمیل شود.

وی افزود: قطعا برنده این تصمیم و اصلاح قیمت‌ها مردم خواهند بود؛ چراکه با اصلاح قیمت‌ها درب کارخانه که منجر به افزایش تولید هم شود و افزایش تیراژ تولید را شاهد باشیم، مردم می‌توانند مستقیم از کارخانه خودرو خریداری کنند. در حال حاضر مردم از دو بُعد در حال زیان و بازنده هستند. از یک سو از بازار آزاد خرید کنند، چند برابر قیمت می‌پردازند و از سوی دیگر در بورس هم که سهامداران اصلی مردم هستند، ریزش بازار سهام، مردم را متضرر می‌کند./ایسنا

خواسته متقاضیان طرح یکپارچه خودرو از وزارت صمت چیست؟

ایسنا نوشت:در حالی سایت فروش یکپارچه خودروهای داخلی برای جاماندگانی که اسامی آن‌ها در دو مرحله قبلی، توسط بانک‌ها ارسال نشده بود، برای بار سوم از ۱۶ فروردین ماه به مدت سه روز باز می‌شود که همچنان گلایه‌ مشتریان از اشتباه بانک‌ها در تعریف حساب وکالتی به‌ نام ایران‌خودرو به جای سازمان حمایت که منجر به حذف این افراد شده است، ادامه دارد و معتقدند که چرا وزارت صمت توجهی به این تعداد کثیر متقاضیان ندارد؟

همانطور که بارها اعلام شده است، نوبت اول ثبت‌ درخواست خودرویی برای افراد حائز شرایط عمومی که در بازه مشخص تعیین شده (۲۰ تا ۲۳ اسفندماه) حساب وکالتی به‌ نام سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعریف کرده‌ بودند، امکان ثبت خودرو در سامانه وجود داشت اما با توجه به اینکه اسامی تعدادی از این افراد تا زمان ثبت‌نام که از ۲۶ تا ۲۹ اسفند ماه بود، توسط بانک‌ها ارسال نشده بود، سایت سامانه یکپارچه مجدد از روز هفتم فروردین ماه به مدت دو روز (تا هشتم فروردین) بازگشایی شد تا افراد دارای حساب وکالتی به‌نام سازمان حمایت که وجه ۱۰۰ میلیون تومان را در حساب مذکور مسدود کرده‌اند، بتوانند ثبت‌نام خود را نهایی کنند.

این مهلت برای ثبت درخواست خودرویی روز هشتم فروردین ماه تمام و سایت سامانه بسته شد، اما با توجه به اینکه طی این مدت هم به گفته سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اسامی افراد دارای حساب وکالتی را همچنان اعلام نکرده بود، تصمیم بر این شد که مجدد سایت سامانه در روزهای ١۶ تا ١٨ فروردین ماه بازگشایی شود تا افراد حائز شرایط بتوانند درخواست خودرویی خود را ثبت کنند.

گفتنی است که این دو مرحله بازگشایی مجدد سایت سامانه (در روزهای ۷ و ۸ فروردین و مجدد ۱۶ تا ۱۸ فروردین) امکان ثبت‌نام را برای تنها افرادی فراهم می‌کند که حساب وکالتی به‌ نام سازمان حمایت و واریز وجه داشته‌اند و عدم ارسال به‌ موقع اسامی آن‌ها توسط بانک‌ها، منجر به این تمدیدها شده است؛ اما آنچه که بسیار مردم را گلایه‌مند کرده، این است که بانک‌ها در اقدامی ناآگانه، حساب وکالتی افراد را به‌ اشتباه به‌نام (به‌نفع) سازمان حمایت نکردند و حساب به‌نام ایران‌خودرو تعریف‌کرده‌اند؛ بنابراین از لیست افرادی که می‌توانستند در طرح فروش یکپارچه خودروهای داخلی شرکت کنند، حذف شدند.

یادآوری می‌شود که پیش از موعد مقرر برای تعریف حساب وکالتی (٢٠-٢٣ اسفند)، مشتریان تعریف حساب وکالتی به نام ایران‌خودرو داشتند و با اطلاعات اشتباه دادن برخی بانک‌ها، تصور کردند با همان حساب وکالتی ایران‌خودرو می‌توانند در طرح یکپارچه خودروهای داخلی هم شرکت کنند؛ اما با توجه به اینکه وکالتی کردن حساب تنها به نام سازمان حمایت الزام بود، این‌ افراد از لیست افراد مجاز به ثبت‌نام حذف شدند.

همچنان پس از گذشت حدود ۱۸ روز (از زمان آغاز فرآیند ثبت‌نام خودرو/۲۶ اسفند) این مشتریان در تماس با ایسنا گلایه‌مند هستند و اعلام می‌کنند که بعضاً سکه، طلا و... فروخته تا وجه لازم برای ثبت‌نام را تامین کنند و از بانک خواسته‌اند تا حساب وکالتی به نام سازمان حمایت، برایشان تعریف کنند اما حساب وکالتی به نام ایران‌خودرو توسط بانک‌ها تعریف شده است؛ بنابراین امکان ثبت‌نام نداشته و ندارند.

این افراد همچنان خواستار این هستند که وزارت صنعت، معدن و تجارت فرصت و امکانی برای ویرایش حساب وکالتی در نظر بگیرد و سامانه مجدد فعال شود تا این افراد هم بتوانند ثبت‌نام خود را انجام داده و در طرح فروش یکپارچه خودروهای داخلی استفاده کنند و اشتباه بانک ها را به حساب مشتریان نگذارند.

حال از روز چهارشنبه هفته جاری (۱۶ فروردین ماه) سامانه مجدد برای ثبت درخواست خودروی افراد دارای حساب وکالتی به‌ نام سازمان حمایت باز می‌شود اما علیرغم اینکه همچنان مردم خواستار امکان ویرایش حساب وکالتی هستند، وزارت صمت هنوز برنامه‌ای برای این افراد در نظر نگرفته است.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی