کد مطلب: 25619

وام| وام جدید| وام فوری

فوری: همه مستاجرها در یک قدمی خانه دار شدن | خبر مهم از وام مسکن امروز 14 فروردین

مهلت تسهیلات ودیعه مسکن تا پایان شهریور ماه سال جاری تمدید شد و شرایط ضمانت این وام نیز مانند تسهیلات خرد بانکی است.

فوری:  همه مستاجرها در یک قدمی خانه دار شدن | خبر مهم از وام مسکن امروز 14 فروردین

حدود شش ماه از تصویب وام مسکن۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد در شورای عالی وام مسکن با حضور رییس جمهور می‌گذرد. اما از آن زمان تا کنون هنوز سازمان برنامه و بودجه ضمانت‌نامه پرداخت مابه التفاوت سود تسهیلات تا ۱۸ درصد را ارایه نکرده است. در واقع این سازمان باید تضمین دهد که ۱۳ درصد از سود این وام مسکن توسط دولت پرداخت خواهد شد وام مسکن از سود کارمزد مناسبی برخوردار است. وام فوری دارای شرایط خاصی است. وام مسکن از اقساط بلند مدتی بهره مند است.

وام ودیعه مسکن بر اساس آخرین بخشنامه ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی به ۲۰ بانک مختلف ابلاغ شده این تسهیلات  از ۴۰ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان در شهرهای مختلف پرداخت می‌شود که البته شرایطی دارد.

مطابق دستورالعمل اجرایی وام ودیعه مسکن که سال گذشته از سوی بانک مرکزی به بانک‌های  عامل ابلاغ شد، تسهیلات مذکور در قالب عقد مرابحه خرید کالا و خدمات توسط بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی به مستأجر پرداخت می‌شود.

شرایط ضمانت وام ودیعه مسکن نیز در قالب همین بخشنامه مطابق با دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد ابلاغی در بخشنامه‌های صادر شده در سال گذشته است. مطابق این دستورالعمل بانک یا مؤسسه اعتباری موظف است قبل از اعطای تسهیلات، نسبت به استعلام سابقه چک برگشتی و بدهی غیرجاری مشتری اقدام کند چرا که در این شرایط پرداخت تسهیلات به این دسته از مشتریان ممنوع است.

همچنین در این دستورالعمل‌آمده است که «در اعطای تسهیلات خرد به مشتری دارای سابقه و امتیاز اعتباری، مؤسسه اعتباری می‌تواند با رعایت تکالیف قانونی و مقررات مرتبط و همچنین شرایط مندرج در این دستورالعمل، متناسب با امتیاز اعتباری مشتری، میزان تسهیلات خرد اعطایی و درجه‌ی نقدشوندگی وثایق و تضامین ارایه شده، حداکثر دو مورد از تضامین و وثایق به شرح مصادیق ذیل از تسهیلات‌گیرنده یا ضامن دریافت کند.»

شرایط ضمانت یا توثیق وام های خرد بانکی بر اساس بخشنامه بانک مرکزی به این صورت است که البته وام ودیعه مسکن را نیز شامل می شود. اوراق تجاری از قبیل چک یا سفته مشتری، اوراق بدهی اعم از اوراق پذیرفته شده در بازار سرمایه و غیر آن، سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس از جمله سهام عدالت،   واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس، چک یا سفته توسط ضامن، اموال عینی با ارزش عرفی از قبیل خودرو، مسکوکات یا مصنوعات طلا، حساب‌یارانه اشخاص، گواهی کسر از حقوق توسط مشتری یا ضامن، ضمانت یک نفر کاسب دارای پروانه کسب که در زمان اعطای تسهیلات دارای فعالیت اقتصادی دایر  باشد.

در این بخشنامه بانک مرکزی همچنین آمده است که در مناطق روستایی ضمانت یک نفر ساکن روستا که اهلیت و صلاحیت وی توسط شورای اسلامی روستا مورد تأیید واقع گردد مهمور به مهر شورای اسلامی روستا، سیم کارت دایمی ثبت شده تحت مالکیت مشتری، برای روستائیان، کشاورزان، دامداران سنتی و عشایر، پروانه چرای دام، پروانه چاه کشاورزی، سند مالکیت اراضی کشاورزی، ضمانت زنجیره‌ای، ضمانت صادره توسط بنگاه محل اشتغال مشتری، متضمن تضمین دیون تسهیلات‌گیرنده، قرارداد لازم‌الاجرا و سایر تضامین متناسب با امتیاز اعتباری مشتری و تشخیص مؤسسه اعتباری نیز از دیگر شرایط ضمانت وام ودیعه مسکن است.*

قیمت اوراق برای مجردها و متأهل‌های تهرانی

بر این اساس، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان وام باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد با اوراق ۱۰۴ هزار و ۹۰۰ تومانی، ۴۱ میلیون و ۹۶۰هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۱۶ میلیون و ۷۸۴ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۵۸ میلیون و ۷۴۴ هزار تومان می‌رسد.

زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۸۳ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۶ میلیون و۷۸۴ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۱۰۰ میلیون و ۷۰۴ هزار تومان پرداخت کنند.

قیمت اوراق در سایر استان‌ها

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است. با توجه به اینکه مجردها باید ۳۲۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۳۳ میلیون و ۵۶۸ و متاهل‌ها نیز ۶۷ میلیون و ۱۳۶هزار تومان پرداخت کنند.

 قیمت اوراق برای مجردها و متأهل‌های تهرانی

قیمت اوراق مسکن در ماه جاری بار دیگر کاهشی شد. اقبال از اوراق مسکن طی ماههای اخیر تا حدی با ریزش همراه شده است.

آخرین آمارها حاکی از آن است که روند کاهشی هر برگ اوراق مسکن همچنان ادامه دارد و متاهل‌های ساکن تهران می‌توانند با پرداخت بیش از ۱۱۳ میلیون تومان نسبت به اخذ این اوراق اقدام کنند، درحالیکه هفته قبل باید ۱۱۹ میلیون تومان پرداخت می‌کردند.

بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن حاکی از این است که هر برگ اوراق وام مسکن (تسه) در فروردین سال گذشته ۱۱۸ هزار و ۵۰۰، در اردیبهشت ماه ۱۲۱ هزار و ۱۰۰ و در خردادماه سال گذشته نیز ۱۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت دارد. هر برگ اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر سال گذشته با قیمت ۱۱۹ هزار و ۷۰۰، در مرداد با قیمت ۱۱۷ هزار و ۶۰۰ و در شهریور نیز با قیمت ۱۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان داد و ستد می‌شود.

 

 

این اوراق در ماه مهر سال گذشته ۱۱۸ هزار و ۴۰۰، در آبان ماه سال گذشته ۱۱۸ هزار و ۳۰۰ و در آذر نیز ۱۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت دارد. اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ و بهمن سال گذشته نیز با قیمت‌های ۱۱۹ هزار و ۱۰۰ و ۱۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان معامله می‌شود. این اوراق در سال جاری ۱۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت دارد که این گزارش بر اساس همین قیمت نوشته شده است.

بر این اساس، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان وام باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد با اوراق ۱۱۸ هزار و ۱۰۰ تومانی، ۴۷ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۱۸ میلیون و ۸۹۶هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۶۶ میلیون و ۱۳۶ هزار تومان می‌رسد.

 

 

.زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۹۹ میلیون و ۴۴۰هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۹ میلیون و ۸۸  هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۱۱۹ میلیون و ۳۲۸ هزار تومان پرداخت کنند.

قیمت اوراق در سایر استان‌ها

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است. با توجه به اینکه مجردها باید ۳۲۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۳۹ میلیون و ۷۷۶  و متاهل‌ها نیز باید ۷۹ میلیون و۵۵۲   هزار تومان پرداخت کنند.

 

قیمت اوراق در سایر استان‌ها

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است. با توجه به اینکه مجردها باید ۳۲۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۴۰ میلیون و ۲۲۴ و متاهل‌ها نیز باید ۸۰ میلیون و۴۴۸ هزار تومان پرداخت کنند.

بازار در چه شرایطی به سر می‌برد؟

آخرین آمارهایی که بانک مرکزی از متوسط قیمت مسکن در شهر تهران منتشر کرده متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی 48 میلیون و 70 هزار تومان برآورد شده است. تعداد معاملات هم با وجود اینکه در تمام مناطق افزایش داشته طبق گفته کارشناسان هنوز به مقداری نیست که بتواند وضعیت بازار را بهبود دهد. بنابراین خرید و فروش‌ها نیز در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برند.

وام مسکن یکی از راه‌هایی است که مردم با کمک آن می‌توانند مقداری از هزینه‌های خرید خانه را تامین کنند. اما این وام علاوه بر اینکه بخش زیادی از قیمت مسکن را پوشش نمی‌هد، هزینه دریافت آن نیز تا حد زیادی افزایش یافته است.

به عنوان مثال برای مجردهای ساکن تهران مجموع هزینه خرید اوراق به ۷۰ میلیون و ۹۵۲ هزار تومان می‌رسد. زوج‌های تهرانی نیز باید برای خرید اوراق مسکن ۱۲۱ میلیون و ۶۳۲ هزار تومان پرداخت کنند.

وضعیت آغاز پروژه نهضت ملی مسکن

بیشتر از یک سال پیش بود که صحبت از ساخت چهار میلیون مسکن ملی (هر سال یک میلیون) مطرح شد. اما هنوز واحدی تحویل داده نشده و رئیس‌جمهور در سفر اخیر خود به یزد عنوان کرد که هر چند تاخیر ایجاد شده، اما چهار میلیون مسکن تا پایان دولت سیزدهم ساخته می‌شود. حالا باید دید با وضعیت کسری بودجه و کمبود منابع آیا به این وعده عمل خواهد شد؟

طبیعی است که عرضه یکی محرک‌های بازار مسکن است و باعث کاهش قیمت مسکن خواهد شد. اما در این بین دلایل دیگری نیز برای وضعیت فعلی مسکن وجود دارد که باید برای بهبود آن چاره‌ای اندیشید. در غیر این صورت عامل عرضه و ساخت مسکن‌های ملی نیز تاثیر زیادی بر متوسط قیمت نمی‌گذارد؛ عواملی مانند تورم عمومی، تورم مصالح ساختمانی و افزایش قیمت دلار، هر روز از توان مردم برای خرید مسکن و قدرت سازندگان برای تولید آن می‌کاهند.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی