کد مطلب: 25544

وام| وام جدید| وام فوری

فوری: خبر خوش برای افراد بی خانه | وام مسکن جدید رییسی برای مردم+ شرایط

خوشبختانه در روزهای اخیر ۵۰ درصد اعتباراتی که از محل خزانه دولت برای زلزله‌زدگان خوی تعیین شده بود شامل کمک بلاعوض و ودیعه مسکن پرداخت شد که از روز گذشته ودیعه مسکن واحدهای احداثی را واریز می‌کنیم. این رقم برای مناطق شهری ۲۰ میلیون تومان و در روستاها ۱۵ میلیون تومان است.

فوری: خبر خوش برای افراد بی خانه | وام مسکن جدید رییسی برای مردم+ شرایط

حدود شش ماه از تصویب وام مسکن۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد در شورای عالی وام مسکن با حضور رییس جمهور می‌گذرد. اما از آن زمان تا کنون هنوز سازمان برنامه و بودجه ضمانت‌نامه پرداخت مابه التفاوت سود تسهیلات تا ۱۸ درصد را ارایه نکرده است. در واقع این سازمان باید تضمین دهد که ۱۳ درصد از سود این وام مسکن توسط دولت پرداخت خواهد شد وام مسکن از سود کارمزد مناسبی برخوردار است. وام فوری دارای شرایط خاصی است. وام مسکن از اقساط بلند مدتی بهره مند است.

خبر مهم برای مردم

معاون بنیاد مسکن گفت: نیمی از اعتبارات دولتی شامل کمک بلاعوض و ودیعه مسکن تأمین شده که از روزهای قبل پرداخت اعتبارات به واحدهای تعمیری را شروع کرده‌ایم و امروز این فرایند برای واحدهای احداثی آغاز می‌شود. مجید جودی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از ۲۱۰۰ واحد احداثی که تحت تأثیر زلزله خوی قرار گرفتند تا کنون آواربرداری ۱۷۰۰ واحد به اتمام رسیده که تا پایان سال مرحله آواربرداری به اتمام می‌رسد. وی افزود: درخصوص واحدهای تعمیری هم ۸۵۰۰ واحد تعیین تکلیف شده و مرحله اول کمک بلاعوض ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی را به حساب افراد مشمول واریز کرده‌ایم که تعمیرات را شروع کرده‌اند. معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: خوشبختانه در روزهای اخیر ۵۰ درصد اعتباراتی که از محل خزانه دولت برای زلزله‌زدگان خوی تعیین شده بود شامل کمک بلاعوض و ودیعه مسکن پرداخت شد که از روز گذشته ودیعه مسکن واحدهای احداثی را واریز می‌کنیم. این رقم برای مناطق شهری ۲۰ میلیون تومان و در روستاها ۱۵ میلیون تومان است.

وی با اشاره به تصویب وام نوسازی تا سقف ۳۶۰ میلیون تومان توسط دولت گفت: بانک‌ها در شرف ابلاغ تسهیلات هستند.

قیمت اوراق در سایر استان‌ها

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است. با توجه به اینکه مجردها باید ۳۲۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۴۰ میلیون و ۲۲۴ و متاهل‌ها نیز باید ۸۰ میلیون و۴۴۸ هزار تومان پرداخت کنند.

بازار در چه شرایطی به سر می‌برد؟

آخرین آمارهایی که بانک مرکزی از متوسط قیمت مسکن در شهر تهران منتشر کرده متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی 48 میلیون و 70 هزار تومان برآورد شده است. تعداد معاملات هم با وجود اینکه در تمام مناطق افزایش داشته طبق گفته کارشناسان هنوز به مقداری نیست که بتواند وضعیت بازار را بهبود دهد. بنابراین خرید و فروش‌ها نیز در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برند.

افزایش هزینه وام مسکن

 

وام مسکن یکی از راه‌هایی است که مردم با کمک آن می‌توانند مقداری از هزینه‌های خرید خانه را تامین کنند. اما این وام علاوه بر اینکه بخش زیادی از قیمت مسکن را پوشش نمی‌هد، هزینه دریافت آن نیز تا حد زیادی افزایش یافته است.

به عنوان مثال برای مجردهای ساکن تهران مجموع هزینه خرید اوراق به ۷۰ میلیون و ۹۵۲ هزار تومان می‌رسد. زوج‌های تهرانی نیز باید برای خرید اوراق مسکن ۱۲۱ میلیون و ۶۳۲ هزار تومان پرداخت کنند.

وضعیت آغاز پروژه نهضت ملی مسکن

بیشتر از یک سال پیش بود که صحبت از ساخت چهار میلیون مسکن ملی (هر سال یک میلیون) مطرح شد. اما هنوز واحدی تحویل داده نشده و رئیس‌جمهور در سفر اخیر خود به یزد عنوان کرد که هر چند تاخیر ایجاد شده، اما چهار میلیون مسکن تا پایان دولت سیزدهم ساخته می‌شود. حالا باید دید با وضعیت کسری بودجه و کمبود منابع آیا به این وعده عمل خواهد شد؟

طبیعی است که عرضه یکی محرک‌های بازار مسکن است و باعث کاهش قیمت مسکن خواهد شد. اما در این بین دلایل دیگری نیز برای وضعیت فعلی مسکن وجود دارد که باید برای بهبود آن چاره‌ای اندیشید. در غیر این صورت عامل عرضه و ساخت مسکن‌های ملی نیز تاثیر زیادی بر متوسط قیمت نمی‌گذارد؛ عواملی مانند تورم عمومی، تورم مصالح ساختمانی و افزایش قیمت دلار، هر روز از توان مردم برای خرید مسکن و قدرت سازندگان برای تولید آن می‌کاهند.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی