کد مطلب: 26725

وام| وام جدید| وام فوری

افزایش میلیاردی وام مسکن برای مستاجران از امروز | مستاجران با این خبر سوپرایز شدند

طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی، در جلسه امروز شورای پول و اعتبار، وام خرید و ساخت مسکن نخبگان به یک میلیارد تومان افزایش یافت.

افزایش میلیاردی وام مسکن برای مستاجران از امروز | مستاجران با این خبر سوپرایز شدند

حدود شش ماه از تصویب وام مسکن۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد در شورای عالی وام مسکن با حضور رییس جمهور می‌گذرد. اما از آن زمان تا کنون هنوز سازمان برنامه و بودجه ضمانت‌نامه پرداخت مابه التفاوت سود تسهیلات تا ۱۸ درصد را ارایه نکرده است. در واقع این سازمان باید تضمین دهد که ۱۳ درصد از سود این وام مسکن توسط دولت پرداخت خواهد شد وام مسکن از سود کارمزد مناسبی برخوردار است. وام فوری دارای شرایط خاصی است. وام مسکن از اقساط بلند مدتی بهره مند است.

به گزارش همشهری آنلاین، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در یادداشتی کوتاه در صفحه مجازی‌ نوشت: در جلسه امروز شورای پول و اعتبار، وام خرید و ساخت مسکن نخبگان (با معرفی بنیاد ملی نخبگان) از ۶۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد تومان رسید.

به گفته بذرپاش، وام ودیعه مسکن نخبگان نیز ۳۰۰ میلیون تومان تصویب شد.

این اتفاق در شرایطی رقم می‌خورد که حداکثر رقم وام ودیعه 200 میلیون تومان بوده است.

بانک مسکن سال 1358 از ادغام بانک‌های رهنی ایران، ساختمان، شرکت سرمایه گذاری‌های ساختمانی بانک‌های ایران و 13 شرکت پس انداز و وام مسکن تشکیل شد. هم اکنون این مجموعه با شبکه گسترده خود در سطح کشور به عنوان بنگاه اقتصادی معتبر علاوه بر تولید واحدهای مسکونی در جهت اعطای تسهیلات و خدمات بخش مسکن شامل تسهیلات، افتتاح حساب جاری، صدور انواع ضمانت نامه‌ها، حوالجات، خدمات چک فاکس، چک مسافرتی، انواع امور ارزی و اعتبار اسنادی و انواع خدمات الکترونیکی فعالیت دارد.

 

این مجموعه تاکنون توانسته تندیس شانزدهمین دوره جشنواره ملی انتشارات، نشان برتر بانک مسکن جشنواره شهید رجایی و … را به دست آورد.

میزان وام ودیعه مسکن در شهرهای مختلف با هم متفاوت است. در سال ۱۴۰۲ وام ودیعه مسکن در تهران ۲۰۰ میلیون تومان و در کلان‌شهرها ۱۵۰ میلیون تومان و سایر شهرستان‌ها ۱۰۰ میلیون تومان مشخص شده است.

 

برای دریافت این وام باید بخشی از مراحل را به‌صورت غیرحضوری انجام دهید و سپس برای تکمیل مراحل به بانک مراجعه کنید.

برای ثبت‌نام تسهیلات کمک‌ودیعه باید به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به این آدرس مراجعه و در آن ثبت‌نام کنید. از میان گزینه‌های وب‌سایت گزینه‌ی ثبت‌نام تسهیلات کمک‌ودیعه را انتخاب کنید.

 

پس‌ازآن، به پنجره ملی خدمات دولت وارد شوید. در این مرحله، باید کد‌ملی و تاریخ تولد خود را برای احراز هویت وارد کنید. توجه کنید که شماره تلفن‌همراه با کد ملی باید مطابقت داشته باشد.

در صفحه‌ی بعد، شرایط و قوانین گرفتن وام ودیعه را مشاهده می‌کنید. این‌جا روی گزینه «مطالعه کرده و می‌پذیرم» کلیک کنید.

سپس، نوبت وارد‌کردن مشخصاتتان در سامانه است. تمام اطلاعات و مدارک مورد‌نیاز را بنویسید و بارگذاری کنید. در مرحله‌ی بعد، افراد تحت‌تکفل خود را اضافه کنید. در مرحله‌ی آخر، کد تأیید برایتان پیامک می‌شود. آن را وارد و گزینه‌ی تأیید را اتنخاب کنید.

 

در‌صورتی‌که شرایط شما تأیید شود، شعبه‌ مدنظر به شما معرفی می‌شود تا به آن مراجعه و تشکیل پرونده دهید.

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن

تسهیلات ودیعه مسکن به افراد متأهل یا سرپرست خانواده و نیز زنان مجرد بزرگ‌تر از ۳۵ سال و مردان مجرد بزرگ‌تر از ۴۵ سال تعلق می‌گیرد. این دسته از افراد باید شرایطی داشته باشند؛ ازجمله طلاق‌نامه رسمی و فرزند، نخبه‌ی علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان، معلول جسمی حرکتی با حداقل ۲۰ سال و زن مجرد خودسرپرست بزرگ‌تر از ۳۵ سال.

تاریخ قرارداد اجاره باید تا پایان زمان ثبت‌نام برای وام باشد و اگر بعد از این زمان باشد، وام به فرد تعلق نمی‌گیرد. قرارداد اجاره باید به‌صورت رسمی تنظیم شود یا در سامانه ایران املاک ثبت شده و کد رهگیری داشته باشد.

 

همچنین، متقاضی و همسرش نباید هیچ‌کدام صاحب خانه یا زمین مسکونی باشند. در‌ضمن باید بتوانند با مدارکی مثل گواهی تولد و جواز کسب و سابقه پرداخت بیمه درمان ثابت کنند که ۵ سال است در شهر مدنظر زندگی می‌کنند.

 

مدارک مورد‌نیاز

مدارک اصلی غیر از شناسنامه و کارت ملی، اجاره‌نامه ثبت‌شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات است که باید در سامانه بارگذاری شوند. پس از این مرحله، یکی از شعبه‌های بانک برای متقاضی مشخص می‌شود و از زمان دریافت پیامک تأیید متقاضی دو هفته فرصت دارد تا مدارکش را به بانک ارائه و ضامن‌هایش را معرفی کند؛ وگرنه درخواست وامش رد می‌شود.

هنگام مراجعه حضوری و تکمیل فرایند دریافت وام، به‌همراه داشتن اصل شناسنامه، اصل کارت ملی، اجاره‌نامه رسمی دارای کد رهگیری، گواهی کسر از حقوق یا مستمری به‌همراه شماره حسابی که یارانه نقدی به آن واریز می‌شود، الزامی است؛ درغیر‌این‌صورت، متقاضی باید سفته ارائه دهد.

همچنین، ضامن باید گواهی کسر از حقوق و گواهی حقوق مستمری از نهادهای دولتی یا به‌جای آن‌ها چک و سفته ارائه دهد. بازپرداخت وام ودیعه مسکن پنج‌ساله و سود آن ۲۳ درصد است و مستأجرها تا زمان پایان اقساط آن نمی‌توانند دوباره از این وام استفاده کنند.

بر اساس این مصوبه، بانک مرکزی موظف است در صورت تصویب شورای عالی مسکن از طریق بانک‌های عامل نسبت به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن اقدام کند. در سال‌های بعد نیز سقف تسهیلات ودیعه مسکن متناسب با نرخ تورم نقطه به نقطه اعلامی بانک مرکزی افزایش می‌یابد. تسهیلات ودیعه، به عنوان کمک‌هزینه از سال 99 به مستأجران پرداخت می‌شود. اوایل امسال دولت اعلام کرد، مبلغ تسهیلات ودیعه سال‌جاری نیز مانند سال گذشته است اما اکنون در قالب طرح ساماندهی بازار اجاره، افزایش مبلغ تسهیلات در نظر گرفته شده و این مبلغ هر سال با توجه به نرخ تورم تغییر می‌کند. پرداخت تسهیلات ودیعه پیش از این فقط برای مناطق شهری بود، اما امسال متقاضیان ساکن در روستا نیز می‌توانند 40 میلیون تومان وام ودیعه دریافت کنند.

پرداخت تسهیلات کمک‌هزینه رهن خانه، با اینکه با توجه به افزایش قیمت اجاره‌بها در برخی شهرها سهم کمی در پوشش اجاره دارد، اما در چند سال اخیر مستأجران بسیاری برای دریافت وام درخواست داده‌اند، هرچند این وام به دست بسیاری از آنان نرسیده است. سختگیری بانک‌ها در بحث تضامین وام و همچنین همدستی برخی مشاوران املاک برای صدور قراردادهای اجاره صوری موجب شد تسهیلات ودیعه به متقاضیان واقعی نرسد. با افزایش مبلغ تسهیلات ودیعه، فعالان بازار این نگرانی را مطرح می‌کنند که تخلفات پرداخت وام نیز بیشتر شود و افرادی با همکاری مشاوران املاک یا بانک‌ها خارج از ضوابط و چهارچوب‌های قانونی به وام ودیعه دسترسی داشته باشند. از این جهت نظارت بیشتر بر پرداخت این تسهیلات از سوی این فعالان توصیه می‌شود.

با توجه به اینکه سامانه ثبت الکترونیکی قراردادهای اجاره اخیراً راه‌اندازی شده است، قراردادهایی که در این سامانه ثبت می‌شود امکان راستی‌آزمایی دارد و ثبت قرارداد صوری در این سامانه به صفر می‌رسد، بنابراین گسترش سامانه‌های ثبت قرارداد و توسعه این نوع سامانه‌ها نیز به ساماندهی بازار مسکن کمک می‌کند.

بر اساس طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها، امکان ثبت قراردادهای معاملات املاک در سکوها و پلتفرم‌های املاک با تأیید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فراهم می‌شود. پلتفرم‌ها صرفاً امکان ثبت قراردادهای همسانی را که به تأیید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رسیده است، دارند. ابوالفضل نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، طرح ثبت قراردادها در سامانه‌های الکترونیکی را مترقی دانست. وی افزود: دولت باید از مؤجر و مستأجر حمایت کند، ولی باید رابطه بین این دو را اصلاح کنیم و اجازه ندهیم وارد فرایند قضایی شوند. با سکوهای دانش‌بنیان بدون اینکه مؤجر و مستأجر وارد فرایند قضایی شوند، از آنها حمایت می‌کنیم.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه به‌تدریج پلتفرم‌های املاک مانند پلتفرم‌های حمل و نقل و تاکسی‌های اینترنتی که توانستند به مرور بخشی از مشکلات حمل و نقل درون شهری را برطرف کنند، چالش‌های بخش معاملات املاک را نیز رفع می‌کنند، گفت: با اجرای این قانون، پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های املاک در کنار دفاتر مشاوران املاک می‌توانند نسبت به امضای قراردادهای ملکی اقدام کنند. در حال حاضر مردم اگر بخواهند قراردادهای ملکی ببندند، صرفاً باید به دفاتر مشاوران املاک بروند که با این قانون، پلتفرم‌ها هم می‌توانند این فرایند را تسهیل کنند و به کمک مشاوران املاک بیایند. زیرساخت‌های فنی و حقوقی ثبت آنلاین معاملات املاک در وزارت راه و شهرسازی فراهم شده و این سامانه در وزارت راه و شهرسازی با ثبت معاملات اجاره مسکن، کار خود را آغاز کرده است.

بر اساس این مصوبه بانک مرکزی موظف است در صورت تصویب شورای عالی مسکن از طریق بانک های عامل نسبت به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به گروه های هدف با تعیین وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام کند.

سقف تسهیلات ودیعه مسکن در سال اول اجرای این قانون در تهران ۲۰۰، مراکز استان ها ۱۵۰ و سایر شهرها ۱۰۰ میلیون تومان است.

در سال های بعد نیز سقف تسهیلات ودیعه مسکن نیز متناسب با نرخ تورم نقطه به نقطه اعلامی بانک مرکزی افزایش می یابد.

در جریان رسیدگی به این ماده از طرح مذکور، محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس پیشنهاد اعطای تسهیلات ودیعه مسکن تا سقف ۴۰ میلیون تومان به روستاییان را داد که با موافقت دولت و مخالفت کمیسیون عمران مجلس به تصویب نمایندگان رسید.

در جریان رسیدگی به این ماده، علیرضا سلیمی پیشنهاد داد تا مصوبات شورای عالی مسکن در خصوص وام ودیعه مسکن به تأیید شورای پول و اعتبار هم برسد که به تصویب نمایندگان نرسید.

محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس هم پیشنهاد داد: عبارت در صورت تصویب شورای عالی مسکن حذف شود، که این پیشنهاد نیز به تصویب نمایندگان مجلس نرسید.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی