کد مطلب: 31918

تعطیلی شنبه ها | تعطیلی شنبه ها در ایران | زمان اجرای تعطیلی شنبه ها

خبر فوری مجلس درباره تعطیلی شنبه ها | تعطیلی شنبه ها شامل کارگران هم میشود؟

امروز مجلس تصمیمات جدیدی درخصوص تعطیلی شنبه ها گرفت که در ادامه با هم می خوانیم.

خبر فوری مجلس درباره تعطیلی شنبه ها |  تعطیلی شنبه ها شامل کارگران هم میشود؟

خبرهای جدید و جنجالی از تصویب تعطیلی آخر هفته به دو روز توسط مجلس در فضای مجازی وایرال شده است. حال اینکه تعطیلی شنبه ها باشد یا پنجشنبه ها، هنوز مشخص نیست. امروز خبر جدیدی درباره احتمال تعطیلی شنبه ها از سوی اعلام شده است از سوی دیگر خبری مبنی بر تعطیلی زمستانه مدارس از سوی وزارت آموزش و پرورش منتشر شد که جزئیات تعطیلی شنبه ها را در ادامه با هم می خوانیم.

تعطیلی شنبه‌ها و کاهش ساعت کاری ادارات در دستورکار مجلس

رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری درباره افزایش تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعت کاری کارکنان در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه، 15 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس قوه مقننه و با حضور 195 تن از نمایندگان آغاز شد.

روح الله متفکرآزاد عضو هیأت رئیسه مجلس دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز را به شرح ذیل قرائت کرد:

- ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح اصلاح نظام صنفی کشور

- گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشور

- گزارش کمیسیون انرژی در مورد لایحه ارجاع اختلاف بین شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید،انتقال و توزیع نیروی برق ایران ( توانیر ) و شرکت گنت ترکیه به داوری

- ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت در برابر سو رفتار

- ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه تجارت

تعطیلی شنبه ها

جزئیات تعطیلی مدارس در زمستان / تعطیلی شنبه ها به کجا رسید؟

رضامراد صحرایی با بیان اینکه تعطیلات زمستانی را از لحاظ کارشناسی قابل بررسی می‌دانم، گفت: مطالعات نشان داده است در شرایط آلودگی هوا، کشورهای مختلف کمتر به تعطیلی مدرسه‌ها روی می‌آورند و سعی می‌کنند صنایع آلاینده را تعطیل کنند و همینطور دستورالعمل فعالیت در آلودگی هوا دارند.

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «با تعطیلات ناشی از آلودگی هوا یا بارش برف چه باید کرد؛ آیا آموزش مجازی (شاد) کافی است؟»، اظهار کرد: ما در مقاطعی که با آلودگی هوا مواجه هستیم باید راهکاری را انتخاب کنیم که حداقل آسیب را به مدرسه‌ها بزند.

وی ادامه داد: خوشبختانه امسال وقتی که برای نخستین بار در آبان، برخی مدارس اصفهان بر اثر آلودگی هوا تعطیل شد، رئیس جمهور در دولت به همگی تذکر داد که مدرسه باید آخرین جایی باشد که بسته می‌شود و اولین جایی باشد که بازگشایی می‌شود؛ در نتیجه موضوع اصلاح آیین‌نامه تعطیلات ناشی از آلودگی هوا در دستور کار قرار گرفت و معلوم شد که برای ارتقای کیفیت آموزش باید دستورالعمل‌های فعالیت در آلودگی هوا تدوین شود نه آنکه مدرسه‌ها تعطیل شود.

صحرایی افزود: مطالعات نیز نشان داده است که در شرایط مشابه، کشورهای مختلف کمتر به تعطیلی مدرسه‌ها روی می‌آورند و سعی می‌کنند صنایع آلاینده را تعطیل کنند و همینطور دستورالعمل فعالیت در آلودگی هوا داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه چندین راهکار برای حل این مسأله وجود دارد، اضافه کرد: اصلی‌ترین آْن، اجرای قانون هوای پاک است که در صورت اجرا قطعا آلودگی هوا به‌گونه‌ای نخواهد بود که مدارس ما را به تعطیلی بکشاند.

وزیر آموزش و پرورش در واکنش به این جمله که «برخی افراد یکی از راه حل‌ها را تعطیلات زمستانی می‌دانند»، گفت: موضوع تعطیلات زمستانی، ارتباط مستقیمی با آلودگی هوا ندارد؛ اگرچه در زمان آلودگی هوا، این مسأله بیش از هر زمان دیگری مطرح می‌شود. وی ادامه داد: بنده در ماه مهر مکاتبه‌ای با رئیس سازمان محیط زیست داشتم و از ایشان الگوی زمانی آلودگی‌های هوا را تقاضا کردم تا بر اساس آن، پیش‌دستانه نسبت به اعمال برخی از محدودیت‌ها اقدام کنیم.

صحرایی اضافه کرد: ایشان پاسخ داد و اعلام کرد که الگوی آلودگی هوا، چندان الگوی قابل پیش‌بینی نیست و دامنه آن، بین یک تا دو ماه است؛ در نتیجه تعطیلات زمستانی ضرورتا بهترین راهکار نیست گرچه بنده این موضوع را از لحاظ کارشناسی قابل بررسی می‌دانم.‌

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه آنچه مهم‌تر از تعطیلات زمستانی است، بحث اصلاح تقویم آموزشی مدرسه است، اظهار کرد: این تقویم مصوبه مجلس است و صرفا از طریق مجلس شورای اسلامی قابل اصلاح است.

وی افزود: بنده معتقدم می‌توان اختیارات بیشتری را به استان‌های کشور داد که متناسب با اقلیم خود، در مورد زمان شروع سال تحصیلی و زمان پایان آن، تصمیم‌گیری کنند.

صحرایی گفت: سند تحول هم بر دادن اختیارات ۱۰ تا ۲۰ درصدی به مناطق مختلف جهت اجرای برنامه‌های متناسب با بوم و اقلیم خودشان، تأکید دارد.

تعطیلی شنبه ها تصویب شد ؟

عباس گودرزی، نماینده بروجرد و نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، در خصوص زمان بررسی لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته‌ گفت: در مجلس بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس مصوب شد تا لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون خدمات کشوری در اولویت دستور کار مجلس قرار بگیرد و بر این اساس مجلس مکلف است برابر قانون در نخستین جلسه رسمی این موضوع را در دستور کار قرار بدهد. افزایش تعطیلات آخر هفته موضوع همه مردم است و مردم و کارکنان دستگاه‌ها منتظر تصمیم مجلس در خصوص افزایش تعطیلات آخر هفته هستند. بنابراین شایسته است که در نخستین جلسه مجلس شورای اسلامی لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته بررسی شود. او ادامه داد: متاسفانه جلسه صحن علنی مجلس به حدنصاب نرسید و جلسه از رسمیت افتاد و تشکیل نشد.

به نظر می رسد تعطیلی شنبه‌ها منتفی شده باشد ؟ پیشنهاد تعطیلی شنبه‌ها به جای تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شده است اما براساس اخبار مختلف  دولت با تعطیلی شنبه‌ها مخالف است .  دولت درصدد تعطیلی پنج‌شنبه‌ها به جای تعطیلی شنبه‌ها است، اما نمایندگان مجلس با تعطیلی شنبه‌ها موافق بودند .

: نهم بهمن ماه بود که نمایندگان به بررسی اولویت‌دار لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص افزایش تعطیلات آخر هفته رای دادند؛ بر این اساس قرار است این لایحه به زودی در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد. لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته که ۵ آذر ماه ۱۴۰۱ به صورت عادی از دولت به مجلس ارسال شد؛ حالا در مراحل نهایی خود است و آن‌طور که نمایندگان می‌گویند در صورت در دستور کار قرار گرفتن زمان زیادی برای تصویب نیاز ندارد. در لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در ابتدا روز دوم تعطیلات در کمیسیون اجتماعی، شنبه مشخص شد؛ این در حالی بود که دولت روز دوم تعطیلات را در لایحه ذکر نکرده بود و همین امر مخالفانی در مجلس داشت که مانع از در دستور کار قرار گرفتن لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته می‌شدند. سرانجام این لایحه در کمیسیون اصلاح و انتخاب روز دوم تعطیلات بر عهده دولت گذاشته شد و با این اصلاح، بررسی اولویت‌دار لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون خدمات کشوری نهایی شد. البته همچنان تعطیلی روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیلات آخر هفته طرفدارانی دارد و احتمال می‌رود این پیشنهاد در صحن علنی مجلس مطرح شود. اما آن‌طور که نایب رئیس کمیسیون اجتماعی می‌گوید احتمالا مجلس تصمیم برای دومین روز تعطیلات آخر هفته را بر عهده دولت می‌گذارد.

منبع: تسنیم
آنچه دیگران میخوانند
  • خواهشا شنبه هاراتعطیل کنید این حرف ملته ارسالی در

    خواهشا شنبه هاراتعطیل کنید این حرف ملته

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      تبلیغات متنی