کد مطلب: 31279

حقوق بازنشستگان| حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | حقوق بازنشستگان کشوری

هدیه روز پدر؛ شگفتانه 7 میلیونی دولت به حقوق بازنشستگان | تغییرات اساسی حقوق بازنشستگان 1403 همراه همسان سازی مرحله اول

خبر مهمی از سوی دولت درباره واریزی میلیونی به حقوق بازنشستگان منتشر شده است که در ادامه با هم می خوانیم.

هدیه روز پدر؛ شگفتانه 7 میلیونی دولت به حقوق بازنشستگان | تغییرات اساسی حقوق بازنشستگان 1403 همراه همسان سازی مرحله اول

از اوایل ماه دی خبرهای مهمی درخصوص افزایش حقوق بازنشستگان به گوش می رسد.مردم برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان را در ادامه مطلب دیجی سرگرمی بخوانید.

درخواست افزایش عیدی کارگران بازنشسته نیز در این روز‌ها صادر شده است که تصمیم‌گیری درباره آن به عهده سازمان تامین اجتماعی است.

جزئیاتی از مبلغ عیدی و حقوق بازنشستگان و زمان واریز

به گزارش منیبان، میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۳، که معمولا در اسفند ماه صورت واریز می‌شود، به میزان مبلغ عیدی کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری است.

درخواست افزایش عیدی کارگران بازنشسته نیز در این روز‌ها صادر شده است که تصمیم‌گیری درباره آن به عهده سازمان تامین اجتماعی است.

واریز عیدی بازنشستگان از اسفندماه ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد. مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری همانند سال‌های گذشته توسط دولت و به موجب مصوبه هیات وزیران تعیین می‌شود. بنابراین، میزان پاداش آخر سال بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۳، به اندازه مبلغ عیدی کارکنان دولت در سال ۱۴۰۳ مورد تصویب قرار می‌گیرد. اما مبلغ عیدی بازنشستگان کارگری هرساله به یکی از جنجالی‌ترین موضوعات خبری پایان سال تبدیل می‌شود.

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد در صورت تصویب برنامه هفتم برای اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان، در سال اول به ۴۸ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.

به تازگی یدالله فرجی، فعال صنفی بازنشستگان و از اعضای سابق شورای اسلامی کار، خواستار پرداخت «عیدی کارگری» به بازنشستگان تامین اجتماعی شد.

او با انتقاد از مبلغ عیدی بازنشستگان کارگری عنوان کرد: سال‌هاست یکی از اصلی‌ترین مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی، پرداخت عیدی کارگری است؛ این مطالبه را در دولت‌های مختلف مطرح کرده‌ایم، اما متاسفانه هیچ زمان گوش شنوایی نبوده است.

به گفته فرجی، مدیرعامل تامین اجتماعی که حرف آخر را در مورد رقم عیدی بازنشستگان این سازمان می‌زند، باید بداند با عیدی کارمندی، کارگران بازنشسته شب عید شرمنده خانواده‌هایشان می‌شوند. وقتی قانون می‌گوید کف عیدی کارگری ۶۰ روز مزد مصوب و سقف آن ۹۰ روز مزد است، باید این محدوده قانونی در مورد عیدی پرداختی به کارگران بازنشسته نیز رعایت شود.

او ادامه داد: انتظار داریم حداقل به اندازه دو پایه دستمزد به تمام بازنشستگان تامین اجتماعی عیدی بدهند؛ اضافه کرد: بیش از ۶۰ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل بگیر و زیر خط فقر هستند؛ چرا عیدی پایان سالِ بازنشسته‌ای که ۹ میلیون حقوق می‌گیرد باید برابر با عیدی پرداختی به یک قاضی یا یک استاد دانشگاه باشد؟

اعضا کمیسیون اجتماعی مجلس به افزایش ۲۵ درصدی حقوق و شاغلان و بازنشستگان در لایحه بودجه ۱۴۰۳ رای مثبت دادند.

این فعال صنفی بازنشستگان تامین اجتماعی در پایان گفت: اگر قرار بر برابری در پرداخت‌هاست، در طول سال مزایای آن چنانی خواص را هم به ما کارگران بازنشسته بپردازند.

گفتنی است قانون عیدی کارگران سال‌ها است که بدون تغییر خاصی اجرا می‌شود. قانونگذار با تصویب قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت مصوب ۱۳۷۴ اعتبار قانون تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب ۱۳۷۰ را لغو نکرده است؛ بنابراین حکم تعیین عیدی معادل ۶۰ روز آخرین مزد روزانه مشمولین قانون کار کماکان به قوت خود باقی است.

حقوق بازنشستگان

آخرین خبر از متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 20 دی

مهدی عسگری، نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس گفت: براساس این مصوبه مقرر شد تا طی ۳ سال اول برنامه هفتم،  حقوق بازنشستگان  بصورت پلکانی به ۹۰ درصد حقوق شاغلان (همتراز آنها) افزایش یابد.یکی از عوامل مهم در تعیین حقوق بازنشستگان، سابقه کاری آنهاست. سال‌های کاری فرد در سازمان یا شرکتی که در آن کار می‌کرده است، به عنوان یک شاخص مهم برای محاسبه حقوق بازنشستگی استفاده می‌شود. در ایران، برای محاسبه حقوق بازنشستگان از یک فرمول استاندارد استفاده می‌شود که نرخی از حقوق ماهانه و سابقه کار را در نظر می‌گیرد.

به طور مثال بازنشسته ای با پایه حقوق 8 میلیون تومانی با افزایش 90 درصدی حقوق ( 7/200/000 هزارتومان) چیزی در حدود 15 میلیون و 200 هزارتومان حقوق خواهد گرفت.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون اجتماعی مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی حقوق و دستمزد با افزایش ۲۵ درصدی متوسط حقوق شاغلین و بازنشستگان در لایحه قانون بودجه سال ۱۴۰۳ موافقت کرد. کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباسعلی سلطانی‌کیا (رئیس کانون عالی کارمندان دولتی بازنشسته مشمول قانون تأمین اجتماعی) با انتقاد از تصمیم دولت برای تخصیص منابع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از محل افزایش ۱ درصدی مالیات بر ارزش افزوده، گفت: پرداخت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان دولتی و همچنین پرداخت حقوق خانواده شهدا وظیفه‌ی دولت است و باید از محل منابع ملی منجمله درآمدهای حاصل از فروش نفت تأمین گردد. تأمین منابع لازم برای متناسب‌سازی وظیفه‌ی دولت است و منابع آن نباید از طریق افزایش مالیات تأمین شود. این کار اشتباه است و از منظر اجتماعی باعث نارضایتی در جامعه مالیات‌پرداز و تقابل اجتماعی با بازنشستگان و خانواده شهدا می‌شود. 

وی گفت: ارائه‌دهندگان خدمات و محصولات به بهانه افزایش مالیات، چند برابر آن را از جامعه مصرف کننده، که اتفاقا بازنشستگان هم جزئی از آن‌ها هستند، می‌گیرند و این به نفع بازنشستگان نیست. 

سلطانی‌کیا به افزایشِ ۱۸درصدی حقوق انتقاد کرد و گفت: میزان افزایش سالانه حقوق کارمندان شاغل و بازنشسته دولت که توسط سازمان برنامه و بودجه تعیین و توسط دولت به مجلس ارائه می‌گردد، معمولا مبنای میزان افزایش حقوق بازنشستگان سایر صندوق‌های بازنشستگی نیز قرار می‌گیرد. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ افزایش حقوق عموم کارکنان شاغل دولتی بدون توجه به میزان افزایش نرخ تورم و به میزان ۱۸درصد تعیین شده است که این موضوع سبب بدتر شدنِ معیشتِ نیروی کار شاغل و بازنشسته می‌شود. 

وی همچنین در انتقاد از افزایش حقوق پلکانی معکوس گفت: بنا به اظهارنظر رئیس سازمان برنامه و بودجه قرار است ترمیم حقوق سالانه کارکنان دولتی به صورت پلکانی معکوس انجام پذیرد که میزان آن در مقایسه با افزایش نرخ تورم و هزینه‌های زندگی در سال جاری – با توجه به اینکه متوسط تورم اعلامی در آبان ماه حدود ۴۵ درصد اعلام شده – بسیار کم است. 

سلطانی‌کیا بیان کرد: بدیهی است ترمیم حقوق پلکانی اقدامی غیرحقوقی است که در هیچ یک از قوانین استخدامی نیز منظور نگردیده است. چه آنکه هم در خدمات کشوری و هم در قانون تأمین اجتماعی ترمیم حقوق سالانه اعم از شاغلان و بازنشستگان مشمول صندوق کشوری و بازنشستگان مشمول قانون تأمین اجتماعی برابر با افزایش نرخ تورم و هزینه‌های زندگی مصوب شده است تا قدرت خرید شاغلان و بازنشستگان حفظ شود. این رویه تعیین میزان ترمیم حقوق سالانه شاغلان دولتی و سایر شاغلان و بازنشستگان، مخالفِ عدالت شایستگی و برخلاف شایسته سالاری است. 

منبع: فارس
آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی