کد مطلب: 29692

سهمیه بنزین | سهمیه بنزین اسنپ | سهمیه بنزین موتور| سهمیه بنزین سواری

فوری: سهمیه بنزین حذف شد | آغاز واریز یارانه نقدی بنزین برای هر ایرانی بجای سهمیه بنزین

وزارت نفت با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هیچ تصمیم تازه‌ای درباره تخصیص سهمیه بنزین گرفته نشده است.

فوری: سهمیه بنزین حذف شد | آغاز واریز یارانه نقدی بنزین برای هر ایرانی بجای سهمیه بنزین

سهمیه بنزین دولت متغیر است. سهمیه بنزین در طی چند سال گذشته تقریبا ثابت بوده است. خبرهای جدیدی از احتمال افزایش سهمیه بنزین از سمت وزارت نفت به گوش میرسد. مجلس به بررسی سهمیه بنزین پرداخته است. وزارت نفت با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هیچ تصمیم تازه‌ای درباره تخصیص سهمیه بنزین گرفته نشده است.

وزارت نفت با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب خبری که از ساعتی پیش در بعضی رسانه‌ها به نقل از جواد اوجی، وزیر نفت در مورد تخصیص سهمیه ۱۵ لیتر بنزین به هر کارت ملی منتشر شده است، اعلام کرد: هیچ تصمیم تازه‌ای درباره تخصیص سهمیه بنزین گرفته نشده است.

خبر مهم وزارت نفت از سهمیه بنزین در ماه مهر

متن اطلاعیه وزارت نفت بدین شرح است: "وزیر نفت طی روز‌های گذشته مصاحبه یا اظهارنظری در این باره نداشته است و برخی رسانه‌ها با بازنشر بخشی از خبری در این زمینه که مربوط به دو سال پیش (دی‌ماه ۱۴۰۰) بوده است، خبر جدیدی منتشر کرده‌اند که عاری از واقعیت است.

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت از همه اصحاب رسانه و فعالان رسانه‌ای تقاضا دارد درباره اطلاع‌رسانی پیرامون بنزین صرفاً از مبادی رسمی نقل خبر کنند و از بازنشر شایعات و حدسیات در این باره جداً پرهیز کنند. "

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس و در جریان ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، بررسی بند «پ» ماده ۴۶ که مربوط به صدور گواهی صرفه‌جویی بازمی‌گشت پرداختند. در تبصره این بند آمده بود که در مورد انرژی مصرفی خودروهای سواری […]*-

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس و در جریان ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، بررسی بند «پ» ماده ۴۶ که مربوط به صدور گواهی صرفه‌جویی بازمی‌گشت پرداختند.

در تبصره این بند آمده بود که در مورد انرژی مصرفی خودروهای سواری شخصی به میزان صرفه‌جویی انجام شده توسط هر کد ملی مالک خودرو نسبت به خط مرجعی که در آیین‌نامه تعیین می‌شود گواهی صرفه‌جویی انرژی برای مالک خودرو صادر خواهد شد.

مجتبی یوسفی در جریان بررسی این بند و در مخالفت با آن بیان کرد: این بحث چندین سال مطرح است که بنزین به جای خودرو به کارت ملی تخصیص داده شود اما اینجا به صورت غیرمستقیم به آن اشاره شده تا اگر مالک خودرویی صرفه‌جویی انجام داد به میزان صرفه‌جویی به کد ملی فرد سهمیه داده شود. سه سال پیش در بودجه این موضوع مطرح شد و ما گفتیم زیرساخت آن فراهم نیست و مردم دچار مشکل می‌شوند اما در جزیره کیش به صورت محدود اجرا کردند و کار روی زمین ماند.

سهمیه بنزین افزایش می یابد؟

سهمیه بنزین

وی ادامه داد: در بحث بهینه‌سازی قبول داریم که در حوزه صنعت و کارخانه و بخش خانگی باید حمایت صورت گیرد. اما تبصره‌ای که اکنون مطرح شده اصلا مورد بحث قرار نگرفته و زیرساخت آن وجود ندارد و مردم را دچار مشکل می‌کند.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق در توضیح مصوبه کمیسیون بیان کرد: در خصوص تبصره قبلا نیز کمیسیون تلفیق به ریاست مجلس شورای اسلامی نامه زده و خواستار حذف این تبصره شده است چرا که دارای ابهام است و هم قابل اجرایی نیست.

در ادامه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از آنجا که این تبصره به بحث خودرو باز می‌گردد و مربوط به این بند از لایحه نیست و کمیسیون نیز به صورت مکتوب درخواست حذف را داده است این تبصره حذف می‌شود.

در جریان بررسی لایحه برنامه برخی از مواد که برخلاف احکام برنامه و سیاست‌های کلی بود با نظر رئیس مجلس شورای اسلامی از لایحه حذف شد

کمال علیپور، نماینده قائمشهر نیز در تذکری گفت: ما سالانه با افزایش تولید خودرو مواجه هستیم، پس چطور قرار است مصرف انرژی ثابت بماند؟ از طرف دیگر در این بند آمده که دولت سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی اعمال کند که این باعث فشار بر مردم می‌شود.

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه در دفاع از جزء ۱ این بند از لایحه دولت اظهار کرد: وقتی ما از صرفه‌جویی حرف می‌زنیم، یعنی باید با روند فزاینده مصرف مقابله و مصرف انرژی را کنترل کنیم؛ البته که باید رشد اقتصادی را هم لحاظ کرد. ما راهکارهایی مانند کاهش مصارف غیرمولد و سوخت حمل‌ونقل و مصرف سوخت خانگی را در نظر داریم؛ اکنون کشور ما جزء بدمصرف‌ترین کشورها در سطح انرژی است.

خبر مهم از سهمیه بنزین دولت رییسی

او با بیان اینکه دولت با استفاده از روش‌های غیرقیمتی سطح مصرف انرژی را ثابت نگه می‌دارد، تصریح کرد: از سال ۱۹۹۰ تاکنون مصرف کل انرژی اروپا ثابت مانده و همین وضعیت از سال ۲۰۰۰ در ژاپن حاکم است. پول خرج‌کردن و نیروگاه ساختن کار سختی نیست، اما ما در این حکم می‌خواهیم دولت را ملزم به انجام اقداماتی کرده که با روند مخرب مصرف انرژی در کشور مقابله شود.

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق، درباره این بند گفت: ما با این بند دولت را مکلف به افزایش قیمت سوخت و انرژی می‌کنیم؛ چون در آن آمده که دولت از طریق سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی این کار را انجام دهد. پس دست دولت برای افزایش قیمت انرژی باز می‌ماند و ممکن است آثار و تبعاتی مانند افزایش قیمت بنزین سه‌هزار‌ تومانی داشته باشد که مجلس شورای اسلامی از آن خبردار نشد و دولت خودش این کار را انجام داد. در ادامه، اصل این جزء به رأی مجلس شورای اسلامی گذاشته شد که نمایندگان با۵۰ رأی موافق، ۱۰۹ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۱ نماینده حاضر با آن مخالفت کردند. سپس موسوی‌لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی، پیشنهاد حذف این بند از ماده را مطرح کرد و گفت: دولت‌ها مکلف بودند که بر اساس تورم قیمت بنزین را افزایش دهند، اما تخلف داشته‌اند و این کار را نسبت به تورم نکردند؛ بنابراین وقتی دولتی بخواهد قیمت بنزین را زیاد کند التهابات در کشور به وجود می‌آید.

او اضافه کرد: ابهام این بند این است که می‌گویند با سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی مصرف انرژی ثابت نگه داشته شود که معلوم نیست سازوکار آن چیست.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی