کد مطلب: 25035

عیدی کارگران|حقوق کارگران| کارگران

خبر مهم برای کارگران | واریز عیدی مهم به حساب این کارگران | کارگران حتما بخوانند

نشست دستمزد شورای عالی کار با حضور وزیر و نمایندگان گروه‌های کارفرمایی و کارگری کماکان در حال برگزاری است و مذاکرات تا این لحظه در خصوص تعیین سبد معیشت کارگران بوده و هنوز اعضای شورای عالی کار به بحث دستمزد در سال آینده ورود نکرده اند.

خبر مهم برای کارگران | واریز عیدی مهم به حساب این کارگران | کارگران حتما بخوانند

مبلغ عیدی کارگران سال ۱۴۰۱ در ماه‌های پایانی سال باتوجه به فرمول‌های خاصی محاسبه و به حساب کارکنان واریز می‌شود. محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان برای آخر سال یکی از دغدغه‌های اصلی کارفرماهاست. همچنین کارکنان هم با توجه به هزینه‌های تامین زندگی باید از میزان مبلغ عیدی کارگران مطلع باشند.در این مطلب قصد داریم شیوه محاسبه عیدی ۱۴۰۱ کارکنان و مبلغ نهایی عیدی کارگران را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما هم روی مبلغ عیدی کارگران ۱۴۰۱ حساب باز کرده‌اید و قصد دارید از میزان عیدی کارگران خود مطلع باشید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

خبر مهم برای کارگران

عیدی کارگران

نشست دستمزد شورای عالی کار با حضور وزیر و نمایندگان گروه‌های کارفرمایی و کارگری کماکان در حال برگزاری است و مذاکرات تا این لحظه در خصوص تعیین سبد معیشت کارگران بوده و هنوز اعضای شورای عالی کار به بحث دستمزد در سال آینده ورود نکرده اند.

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ مزد کارکنان و بازنشستگان بخش خود را تنها بیست درصد اضافه کرد. چنین افزایشی اگرچه ربطی به کارگران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی ندارد و دستمزد آنها طبق قانون کار در شورای‌عالی کار تعیین خواهد شد اما به هر حال نشان از مقاومت برای افزایش دستمزد مطابق با نرخ تورم و سبد معیشت دارد.

ولی اسماعیلی با اشاره به جلسه برگزاری تعیین میزان حقوق کارگران، اظهار داشت: این جلسه اواخر هفته آینده با حضور نمایندگانی از کارگران، کارفرمایان و دولت برگزار خواهد شد.

وی افزود: مقرر شد ابتدا کلیات لایحه بودجه سال آینده روز یکشنبه (2 بهمن) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد تا بتوانیم براساس آن افزایش حقوق کارگران را تعیین کنیم.

نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به افزایش 20درصدی حقوق کارمندان در لایحه بودجه 1402، گفت: سعی خواهد شد که هر افزایش حقوقی که برای کارمندان در نظر گرفته می‌شود برای کارگران هم به همان اندازه افزایش حقوق داشته باشیم.

اسماعیلی تصریح کرد: سال آینده افزایش تورم خواهیم داشت و براساس آن سعی خواهد شد که افزایش حقوق کارگران با تورم سال آینده مطابقت پیدا کند.

ابوی تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه های زندگی و عقب ماندگی مزدی کارگران از سال های گذشته لازم است ترمیم حقوق کارگران در دستور کار قرار گیرد زیرا طبق گزارش ها، در سال‌جاری ماندگاری در مشاغل ۳۰ درصد افزایش یافته و افزایش ۵۷ درصدی دستمزد در این زمینه اثرگذار بوده است.

وی با تاکید بر حمایت دولت از تولید و کارفرمایان گفت: اگر کارفرمایان در زمینه حق بیمه، مالیات و تامین مواد اولیه حمایت ببینند از افزایش حقوق کارگران استقبال می کنند. دولت باید در بحث تعیین دستمزد به نقش و تعهد خود در قبال هم کارگر و هم کارفرما عمل کند.ترمیم حقوق کارگران و اختصاص بسته های حمایتی

اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره مبلغ عیدی امسال کارگران گفت: در بخش کارگری دو برابر حداقل دستمزد مبلغ عیدی، حداقل عیدی کارگران خواهد بود و حداکثر عیدی سه برابر حداقل دستمزد برای تمام حقوق ها است.

وی افزود: به این ترتیب، در حدود ۸ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رقم عیدی کارگران می شود و برای سایر سطوح دستمزدی حداقل مقدار عیدی ای که می توانند بگیرند، حدود ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با استقبال از تعیین دستمزد کارگران زودتر از پایان سال گفت: امیدواریم در جلسه بعدی شورا، رقم هزینه‌های سبد معیشت کارگران مشخص شود تا به تعیین دستمزد ۱۴۰۲ ورود کنیم.

هادی ابوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اظهارات وزیر کار درباره تعیین دستمزد کارگران در نشست بعدی شورای عالی کار گفت: نمایندگان گروه کارگری از اینکه دستمزد کارگران زودتر از پایان سال تعیین و تصویب شود،‌ استقبال می کنند. البته تعیین دستمزد روال و روند خاص خود را دارد که پس از طی شدن این فرایند،‌ مذاکرات و چانه‌زنی‌های مزد آغاز می‌شود.

کارگران بخوانند

عیدی  کارگران

 

وی ادامه داد: در جلسه قبل شورای عالی کار، پیشنهاد نمایندگان کارگری فعال شدن کمیته دستمزد شورای عالی کار بود زیرا همه ساله موضوع تعیین هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری را به کمیته دستمزد می سپاریم و در این جلسه وزیر کار دستور دادند که این موضوع به نشست بعدی شورای عالی کار در ۲۸ دی ماه موکول شود لذا به احتمال زیاد منظور ایشان از تعیین دستمزد ۱۴۰۲ در جلسه آتی شواری عالی کار، موضوع تشکیل و فعالیت کمیته دستمزد و جمع بندی نظرات شرکای اجتماعی بوده است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار متذکر شد: با نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه‌ها و نرخ تورم اعلامی انتظار جامعه کارگری این است که دستمزد واقعی برای کارگران تعیین شود و اگر قرار است در جریان جراحی اقتصادی امتیازاتی از سوی دولت داده شود، کارگران را هم شامل شود و بسته‌های معیشتی، تامین ارزاق و مایحتاج عمومی، اعمال تخفیفات و رایگان کردن بخشی از هزینه‌های درمان برای کارگران پیش‌بینی شود.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با تاکید بر حفظ قدرت خرید خانوارهای کارگری، گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی تاکید این است که کارگران تامین شوند و بتوانند از عهده هزینه‌های معیشت خانوار برآیند. تردیدی نیست که هزینه سبد معیشت نسبت به سال گذشته افزایش داشته و ارقام مختلفی از ۱۱ میلیون تومان تا ۱۵ میلیون تومان در ماه برآورد می‌شود ولی برای تامین هزینه سبد معیشت کارگران دو راه وجود دارد؛ یکی حمایت مستقیم که پول نقد به دست کارگران بدهیم و بگوییم خودشان خرید کنند یا حمایت غیر مستقیم که غیرنقدی به کارگران کمک کنیم و به آنها سبد معیشتی بدهیم تا بخشی از هزینه‌های زندگیشان جبران شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هزینه‌های مسکن و اجاره بها، دوسوم حقوق کارگران را می‌بلعد، بنابراین دولت برای حمایت از خانوارهای ضعیف کارگری باید سیاست جداگانه‌ای در پیش بگیرد. مثلا اعلام کند که خانه‌های سازمانی بسازند و در اختیار کارگران قرار بدهند تا کارگران چند سال در آن سکونت کنند یا اینکه وام ۵۰۰ میلیون تومانی به کارگران بدهد تا با پول رهن خانه‌هایشان بتوانند یک واحد مسکونی کوچک و نقلی خریداری کنند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: اینکه هزینه‌ها آزادسازی شوند ولی حقوق‌ها در سطح پایین نگه داشته شود، انصاف نیست. در شرایط امروز نه تنها حقوق کارگران بلکه حقوق کارمندان و بازنشستگان هم به انتهای برج نمی‌رسد و اگر این تعادل به هم بخورد مشکلات معیشتی به وجود خواهد آمد.

به گزارش ایسنا، سید صولت مرتضوی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه نشست امروز هیات وزیران درباره آخرین تصمیمات برای تعیین دستمزد سال آینده کارگران گفته بود: بناست در جلسه آتی شورای عالی کار در مورد این موضوع و نسبت به انتخاب کمیسیون تخصصی برای بررسی شرایط قانونی تصمیم‌گیری شود که متعاقبا اطلاعات کافی به استحضار عموم خواهد رسید.

فعال کارگری با اشاره به اینکه عدد و رقم سبد معیشت باید سه‌جانبه و در کمیته دستمزد تعیین شود، گفت: تعیین عدد و رقم دستمزد باید بعد از تعیین رقم سبد معیشت باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سه ماه پایانی سال همواره برای کارگران ماه‌های حساسی است, چرا که نزدیک به 14 میلیون نفر برای تعیین دستمزد چشم به تصمیمات اعضای شورای‌عالی کار دوخته‌اند. هرساله کمیته دستمزد تشکیل و جزئیات سبد معیشت کارگران بررسی و رقم تعیین می‌شود و سپس این رقم ملاک تصمیم‌گیری در شورای‌عالی کار قرار می‌گیرد.

البته کارگران اعتقاد دارند رقمی که به‌عنوان سبد معیشت تعیین می‌شود همواره از واقعیت‌های زندگی عقب است و هیچ سالی دستمزد بر اساس آن رقم تعیین نمی‌شود.

در نشست شورای‌عالی کار در شانزدهم بهمن ماه 1400 نرخ سبد معیشت خانوارهای کارگری به‌عنوان یکی از معیارهای تعیین دستمزد، نهایی شد و هر سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولت پای این رقم را امضا کردند. این سبد برای خانوار متوسط شهری با بعد 3.3 نفر انجام شده است. بر اساس محاسبات انجام‌شده، مطابق بخشنامه شورای‌عالی کار افزایش حقوق سال 1401، سبد معیشت حداقلی خانوارهای کارگری برای مذاکرات مزدی، 89,798,205 ریال نرخ‌گذاری شد، با این حساب، حداقل هزینه‌های ماهانه زندگی، حدود 8میلیون و 980هزار تومان تعیین شده است.

و دستمزد کارگران در سال 1401 نسبت به سال 1400، 57.4 درصد افزایش یافت، به‌گونه‌ای که حداقل دستمزد ماهانه از دومیلیون و 554هزار و 950 تومان به چهارمیلیون و 179هزار و 750 تومان و حداقل دستمزد روزانه از 88هزار به 139هزار تومان رسید. امسال نیز هنوز جلسات کمیته دستمزد برای تعیین مبلغ سبد معیشت کارگران در سال 1402 تشکیل نشده است.

به‌گفته نمایندگان حاضر در جلسه قبلی شورای‌عالی کار, دستور جلسه بعدی شورای‌عالی کار که به‌احتمال زیاد 28 دی ماه خواهد بود, تشکیل کمیته دستمزد برای تعیین عدد و رقم سبد معیشت خواهد بود.

ناصر چمنی, فعال کارگری معتقد است که رقم دستمزد کارگران پس از مشخص شدن مبلغ هزینه سبد معیشت در کمیته دستمزد با حضور شرکای اجتماعی و در شورای‌عالی کار تعیین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ماده 41 قانون کار مبنا و ملاک عمل شورای‌عالی کار برای تعیین دستمزد است، بیان می‌کند: در بند 1 ماده 41 به نرخ تورم و بند 2 به سبد معیشت خانوار کارگری اشاره شده است، بنابراین ضرورت دارد که ابتدا جلسات کمیته دستمزد درباره هزینه‌های زندگی کارگران تشکیل شود.

این فعال کارگری اظهار داشت: سال گذشته رقم سبد معیشت 9میلیون و خرده‌ای تعیین شد, اما با افزایش هزینه‌ها این رقم امسال به بیش از 13میلیون تومان رسیده است، بنابراین در جلسات کمیته دستمزد باید سبد معیشت کارگران را با هزینه‌های کارشناسی بررسی و با حضور شرکای اجتماعی مبلغ را تعیین و درباره دستمزد سال آینده تصمیم‌گیری شود.

چمنی افزود: اعداد و ارقام بازار مشخص است و بر کسی پوشیده نیست, هر چقدر میزان تورم بیشتر باشد, قدرت خرید کارگران کمتر است. شرایط زندگی کارگران در زمان حاضر به هزینه‌های مسکن و اقلام اساسی به‌شدت دچار مشکل است.

وی گفت: مرکز پژوهش‌های تأمین اجتماعی گزارشی درباره هزینه‌های سبد معیشت ارائه کرده است که در حد کارشناسی نتایج خود را اعلام کرده است اما مبنای تعیین دستمزد نیست. مطابق مصوبه شورای‌عالی, کمیته دستمزد می‌بایست تشکیل شود و هر کدام از شرکای اجتماعی گزارش‌های میدانی خود را از هزینه ارائه کنند و پس از بررسی, عدد و رقم سبد معیشت به دست می‌آید.

 

کارمندان و کارگران مشمول قانون کار می‌شوند که بر این اساس حقوق آنها براساس نرخ حداقل دستمزد محاسبه می‌شود.

 بر اساس تصمیم شورای‌عالی کار، حداقل دستمزد کارگران برای یک شخص مجرد پنج میلیون و ۶۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است.

حداقل دستمزد نیز برای یک کارگر با دو فرزند به ۶ میلیون و ۷۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان و حداقل دستمزد برای یک کارگر با یک فرزند به ۶ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۷۲۵ تومان رسید.

حداقل حقوق پایه بدون در نظر گرفتن حق مسکن و بن کارگری چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است که مبنای محاسباتی عیدی ۱۴۰۲ نیز خواهد بود.

براین اساس، عیدی پرداختی به کارگران برای نوروز ۱۴۰۲، بین هشت میلیون و ۳۵۹ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان است.

طبق ماده واحده قانون کار، عیدی کارگران برای یک سال کار حداقل معادل ۶۰ روز و حداکثر ۹۰ روز است که براساس دستمزد روزانه ۱۳۹ هزار و ۳۲۵ تومان محاسبه می‌شود.

این مبلغ ربطی به حقوق و دستمزد ندارد و به صورت جداگانه باید پرداخت شود.

مبلغ عیدی برای افرادی که کمتر از یک سال کار کرده باشند هم بر اساس ۶۰ روز کار و نسبت ایام کارکرد محاسبه می‌شود. به این صورت که حداقل مزد ضرب در ۲ تقسیم بر ۱۲ و ضرب در تعداد ماه کارکرد خواهد بود.

در قانون، زمان دقیقی برای پرداخت عیدی مشخص نشده اما بر اساس عرف کارگاه‌ها، کارفرمایان در ۲ ماه پایانی سال عیدی کارگران خود را پرداخت می‌کنند و معمولاً زمان پایانی پرداخت عیدی کارکنان پایان اسفندماه است.

افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران

عیدی کارگران

رئیس بانک مرکزی اخیرا اعلام کرد که افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران برای ۱۴۰۱ رقم عجیب و غریبی بود که به هیچ وجه سال آینده چنین افزایشی صورت نخواهد گرفت. این اظهار نظر درباره اینکه افزایش دستمزد در شورای عالی کار از علل تورم سالانه بوده است، واکنش و نگرانی جامعه کارگری را درباره کاهش دستمزد سال ۱۴۰۲ به دنبال داشت.

نماینده کانون انجمن‌های صنفی در شورای عالی کار در این باره عنوان کرد: یکی از اِشکالات کار این است که افراد غیرمسئول نسبت به این موضوع اظهار نظر می‌کنند در حالی که دستمزد کارگران و افزایش آن، فقط باید در شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگران، کارفرما و دولت بررسی شود.

ابوی افزود: دولت در شورای عالی کار نمایندگانی دارد و وزیر کار هم به عنوان ریاست شورای عالی کار است و دو وزیر دیگر و رئیس سازمان استاندارد هم حضور دارند و هر چقدر قرار باشد دستمزد کارگری افزایش پیدا کند فقط در شورای عالی کار مطرح خواهد شد و افرادی مثل رئیس بانک مرکزی و دیگران ارتباط موضوعی با این بحث ندارند. حتی برخی صحبت‌هایی که می‌کنند جامعه کارگری و کارفرمایی را به التهاب می‌اندازند و ایجاد نارضایتی می کنند که ما استدعا می‌کنیم کار خودشان را انجام بدهند و مرتبط با حوزه خودشان صحبت کنند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره این اظهارنظر که مزد ۵۷ درصدی عامل تورم است هم گفت: مزد ۵۷ درصدی در حالی تصویب شد که بعد از مدت بسیار کوتاهی جراحی بزرگ اقتصادی در کشور شروع شد و بعضی از کالاها مثل روغن خوراکی حدود ۳۰۰-۴۰۰ درصد گران شد. اما ما آنالیزی که برای دستمزد کارگران داشتیم بر اساس همان نرخی بود که در دی ماه ۱۴۰۰ گرفته بودیم.

ابوی با تاکید بر اینکه عادلانه نیست که هر کسی تریبونی دارد بگوید افزایش مزد کارگران عامل تورم است، افزود: برای همین ما تاکید داریم کمیته مزد کار خود را زودتر شروع کند. این رویه که ما بیاییم مزد را تعیین کنیم و دولت هم لایحه بودجه خود را جداگانه بدهد و بعد بگویند که ما در دولت برای کارمندان خودمان این مقدار را دیدیم و شما هم باید در بخش کارگری این را اعمال کنید، درست نیست. اینها مغایر است.

وی افزود: بر این اساس اگر بگذارند که کارگروه مزد زودتر کار خود را شروع کند ما به آن عدد و رقم واقعی نزدیک‌تر می‌شویم و بهتر است دولت قبل از اینکه لایحه بودجه مشخص شود خودش را با ما تطبیق بدهد.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی