کد مطلب: 24945

بازنشستگان| و|همسان سازی حقوق

واریزی فوری دولت برای بازنشستگان | شگفتانه جذاب رئیسی برای بازنشستگان تامین اجتماعی

زمان واریز حقوق دی ماه بازنشستگان فرا رسید؟ از آنجایی‌که که پرداخت مستمری آذر ماه بازنشستگان تامین اجتماعی در بیستم آذرماه آغاز شد و تا سی‌ام ادامه داشت؛ حالا انتظار می‌رود فردا حقوق دی ماه 1401 به حساب بازنشستگان واریز شود.

واریزی فوری دولت برای بازنشستگان | شگفتانه جذاب رئیسی برای بازنشستگان تامین اجتماعی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: باید حقوق بازنشستگان به ویژه آن دسته از بازنشستگانی که دریافتی کمی دارند، در بودجه سال آینده افزایش پیدا کند.در تعریف مستمری یا حقوق بازنشستگان به زبان عامیانه ، می توان گفت ، مقدار پولی است که ماهانه ، به طور مستمر و تا پایان عمر ، به افراد دارای شرایط بازنشستگی مندرج در قانون تامین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری و بر اساس احکام جدید بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی ، تعلق می گیرد. سه میلیون و 600 هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند.​​حقوق بازنشستگان1401 همانند پاداش بازنشستگی برای افراد مختلف متفاوت است . حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1401 مقداری از حقوق بازنشستگان کشور ی کمتر می باشد.

خبر مهم برای مردم

حقوق بازنشستگان

 دولت در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد داد متوسط حقوق کارمندان 20 درصد براساس آخرین حکم کارگزینی به‌گونه‌ای افزایش یابد که مبلغ قرارداد کمتر از هفت میلیون تومان نباشد.

در متن لایحه بودجه 1402 آمده است: ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر به‌میزان متوسط 20 درصد براساس آخرین حکم کارگزینی به‌گونه‌ای افزایش یابد که مجموع حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی و پیمانی و مبلغ قرارداد منعقده ماهانه برای کارکنان قرارداد کار معین (مشخص) و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌نسبت مدت کارکرد از 70 میلیون ریال (هفت میلیون تومان) کمتر نباشد.

بر اساس بند 2 تبصره 12 لایحه بودجه 1402 حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوقهای‌ بازنشستگی‌ کشوری‌ و لشکری‌ و سایر صندوقهای‌ بازنشستگی‌ وابسته‌ به‌ دستگاههای‌ اجرایی‌، به‌‌میزان متوسط‌ بیست‌ درصد (٢0%) افزایش‌ می‌یابد به‌‌نحوی‌ که‌ پس‌ از اعمال این‌ افزایش‌، حکم‌ حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوقهای‌ بازنشستگی‌ مذکور، متناسب‌ با سنوات خدمت‌ قابل‌ قبول، از شصت‌ و سه‌ میلیون ریال کمتر نباشد.

زمان واریز حقوق دی ماه بازنشستگان فرا رسید؟ از آنجایی‌که که پرداخت مستمری آذر ماه بازنشستگان تامین اجتماعی در بیستم آذرماه آغاز شد و تا سی‌ام ادامه داشت؛ حالا انتظار می‌رود فردا حقوق دی ماه ۱۴۰۱ به حساب بازنشستگان واریز شود.

در ماه قبل، مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در بیستم به حساب آنان واریز شد. این پرداختی به ترتیب حروف الفبا انجام گرفت. همچنین، آنطور که در خبرها آمده بود یک ماه از معوقات مزدی بازنشستگان سایر سطوح نیز همراه با مستمری آذر پرداخت شد؛ این بازنشستگان در این ماه علاوه بر مستمری ماهانه، مابه‌التفاوت ۱۰ درصد و ۳۸ درصد را برای اردیبهشت دریافت کردند.

افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان

در حالی انتظار می‌رود که حقوق دی ماه بازنشستگان به ترتیب حروف الفبا انجام گیرد که آخرین اطلاعات منتشر شده حکایت از این دارد که بر اساس احکام اصلاح شده جدید ‌حقوق بازنشستگان شامل افزایش ۳۸ درصدی به علاوه ۵۱۵ هزار تومان شده است. طبق احکام صادر شده، بازنشستگان تامین‌اجتماعی از ۲۰ تا ۳۱ شهریور ماه (بر اساس حروف الفبا) حقوق و مزایای خود را با اعمال ۳۸ درصد افزایش به علاوه ۵۵۰ هزار تومان دریافت ‌می‌کنند.

اخیرا، جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان برای سال آینده رسانه‌ای شد که جزئیات آن حکایت از این داشت که مبلغ حقوق بازنشستگان با افزایش دو میلیون تومانی به ۹ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۲۰۰ تومان برسد.

این در حالیست که در سال گذشته، حقوق بازنشستگان هفت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تعیین شده بود و در ابتدای امسال هم با اندک افزایشی به هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید.

با اینحال، پیش‌بینی نهادهای پولی و مالی بین‌المللی از ادامه تورم بالا در اقتصاد ایران حکایت دارد. صندوق بین‌المللی پول هم اعلام کرده که اگر تحولی همچون رفع تحریم‌ها در ایران رخ ندهد، تورم بالای ۵۰ درصد برای دو سال آینده ادامه خواهد داشت. با وجود این نرخ تورم، کارشناسان اقتصادی و فعالان کارگری نگرانی خود را نسبت به این موضوع که افزایش حقوق پاسخگوی نیاز بازنشستگان نباشد، ابراز کرده‌اند. این موضوع در سال جاری سبب شده که بازنشستگان به شغل دوم یا سوم روی بیاورند که خود به تشدید پدیده زمان‌فروشی دامن زده است. برخی اقتصاددانان نیز بر این باورند که ۳۰ درصد از خانوار ایرانی از فقر درآمدی وارد فقر زمانی شده‌اند که نتیجه‌ای جزء فروپاشی خانوار در پی نخواهد داشت.

حقوق بازنشستگان چطور تامین می شود؟

حقوق بازنشستگان

درباره حقوق بازنشستگان کشوری، اطلاعات دیگری منتشر شده که نشان می‌دهد هم‌اکنون بیش از ۱۷هزار میلیارد تومان حقوق بازنشستگی به طور ماهانه پرداخت می شود. آنطور که مقامات صندوق کشوری می‌گویند۹۰ درصد یا بیشتر این میزان حقوق هم توسط دولت تامین می‌شود. بنابراین آنها بر این باورند که صندوق باید در یک برنامه ۵ساله دقیق و کارشناسی در حوزه اقتصادی خود تحول ایجاد کند و سهم این بخش را از منابع حقوق بازنشستگان به شدت افزایش دهد تا پاسخگوی نیازهای آتی بازنشستگان باشد.و

یک فعال صنفی تاکید کرد: دست‌اندازی غیرقانونی به تامین اجتماعی، عواقب بدی برای کارگران شاغل و بازنشسته داشته است که یکی از آنها تعیین مبلغ عیدی بازنشستگان توسط دولت است؛ ما خواستار پرداخت عیدی کارگری به بازنشستگان تامین اجتماعی هستیم.

یک فعال صنفی تاکید کرد: دست‌اندازی غیرقانونی به تامین اجتماعی، عواقب بدی برای کارگران شاغل و بازنشسته داشته است که یکی از آنها تعیین مبلغ عیدی بازنشستگان توسط دولت است؛ ما خواستار پرداخت عیدی کارگری به بازنشستگان تامین اجتماعی هستیم؛ عیدی این مستمری‌بگیران باید حداقل دو پایه مزد کارگری باشد؛ پرداخت کمتر از این مبلغ، کاملاً غیرقانونی‌ست.

نادر مرادی (فعال صنفی کارگران و بازنشستگان) در ارتباط با وضعیت معیشتی بازنشستگان کارگری به مسئله حاکمیت دولت بر تامین اجتماعی اشاره می‌کند و می‌گوید: سازمان تامین اجتماعی نهادی دولتی نیست؛ باید کارگران در اداره آن نقش داشته باشند و مدیریت این سازمان را برعهده بگیرند؛ اما دولت سال‌هاست که برای این سازمان تعیین تکلیف می‌کند.

او ادامه داد: در این میان، تسلط نادرست دولت بر تامین اجتماعی و در دست گرفتن مدیریت آن، به ضرر بازنشستگان و مستمری‌بگیران آن تمام شده است؛ بازنشستگانی که بیش از هفتاد درصد آنها حداقل‌بگیر و زیر خط فقر مطلق هستند.

مرادی در این رابطه توضیح می‌دهد: دولت علیرغم تسلط بر سازمان، قواعد مزدی بازنشستگان دولتی را برای بازنشستگان تامین اجتماعی اجرایی نمی‌کند؛ افزایش مستمری این بازنشستگان، کارگری و به اندازه مصوبات شورای‌عالی کار است و از مزایای مزدی بازنشستگان دولت محرومند اما وقتی زمان پایان سال و پرداخت عیدی می‌رسد، دوباره قضیه برعکس می‌شود!

به گفته این فعال صنفی، پرداخت عیدی کارگری به بازنشستگان کارگری، یک حق مسلم است؛ وقتی تمام مناسبات مزدی کارگران در شورای‌عالی کار و براساس قانون کار تعیین می‌شود، دولت نمی‌تواند میزان عیدی این بازنشستگان را در لایحه بودجه مشخص کند.

مرادی تاکید می‌کند: دست‌اندازی غیرقانونی به تامین اجتماعی، عواقب بدی برای کارگران شاغل و بازنشسته داشته است که یکی از آنها تعیین مبلغ عیدی بازنشستگان توسط دولت است؛ ما خواستار پرداخت عیدی کارگری به بازنشستگان تامین اجتماعی هستیم؛ عیدی این مستمری‌بگیران باید حداقل دو پایه مزد کارگری باشد؛ پرداخت کمتر از این مبلغ، کاملاً غیرقانونی‌ست.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی