کد مطلب: 32846

ایران خودرو | ایران خودرو تارا

حراج 10 روزه ایران خودرو به قیمت کارخانه | طرح فروش و پیش فروش تارا دستی و اتوماتیک | با کمتر از 300 میلیون تارا بخرید

شرایط طرح فروش و پیش فروش تارا دستی و اتوماتیک در اردیبهشت 1403 اعلام شد.

حراج 10 روزه ایران خودرو به قیمت کارخانه | طرح فروش و پیش فروش تارا دستی و اتوماتیک | با کمتر از 300 میلیون تارا بخرید

ایران خودرو اطلاعیه داد | شرایط طرح فروش و پیش فروش تارا دستی و اتوماتیک در اردیبهشت 1403 اعلام شد.

به گزارش جماران؛ شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان با اولویت زمستان 1402 سامانه یکپارچه، مجدد مطابق جدول پیوست ایجاد شده است. متقاضیان فوق می‌توانند طی مدت 10 روز یا تا زمان تکمیل ظرفیت با مراجعه به سایت فروش اینترنتی به آدرس esale.ikco.ir نسبت به واریز وجه اقدام نمایند.

 زمان فعال‌سازی این بخشنامه بر روی سایت esale.ikco.ir بعد از ارسال پیامک از سوی ایران‌خودرو خواهد بود.

توضیحات :

1- کلیه شرایط عمومی و اختصاصی بخشنامه‌های فراخوان اولویت‌های سامانه یکپارچه فروش خودرو (متقاضیان عادی) در خصوص متقاضیان این بخشنامه لازم‌الاجرا خواهد بود.

2- برنامه فروش‌های پیش‌فروش ارائه شده در جدول مشمول مصوبه 473 شورای رقابت بوده و در صورت افزایش قیمت محصول در زمان تحویل، بخش معادل پیش پرداخت مشمول افزایش قیمت نمی‌شود. 

3- در صورت تغییر نرخ الزامات قانونی تا زمان فاکتور پرداخت ما به‌التفاوت بر عهده خریدار خواهد بود.

ایران خودرو تارا

مقایسه قیمت دنا پلاس با تارا اتوماتیک

در حال حاضر قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک در بازار آزاد 980 میلیون تومان است. قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال در خرید و فروش یک میلیارد و 50 میلیون تومان تعیین می‌شود. همچنین قیمت تارا اتوماتیک V2 حدود 930 میلیون تومان و قیمت تارا اتوماتیک V4 حدود یک میلیارد و 20 میلیون تومان تعیین شده‌است.

این دو خودرو در بازار ایران در جایگاه یکسانی قرار دارند. دنا به نوعی فیست لیفت خودروی سمند قدیمی است، اما تارا طراحی مدرن تری دارد و برگرفته از مدل پژو 2008 است.

در سال‌های اخیر ایران خودرو به تغییراتی در موتور این خودروها دست زده است. به همین دلیل منجر شده نسبت به گذشته کیفیت بسیار بالاتری داشته‌باشند. بنابراین دو خودرو مورد نظر در میان سایر خودروهای ایرانی از تقاضای بالاتری برخوردار هستند. حتی در زمان ثبت نام این خودروها در سامانه یکپارچه با وجود اینکه قیمت بالاتری دارند، مشتری بیشتری برای ثبت‌نام اعلام آمادگی می‌کند.

دنا و تارا علاوه بر اینکه در دو مدل دستی و اتوماتیک در بازار عرضه می‌شوند. مدل آپشنال آنها نیز در بازار وجود دارد. این خودرو از امکانات رفاهی بیشتری برخوردار بوده و به همین دلیل توانسته با خودروهای سدان چینی در بازار رقابت نزدیکی داشته‌ باشد.

بررسی تارا اتوماتیک

تارا یک سدان خانوادگی اقتصادی است که بر پایه یک خودرو اکونومیک بنام پژو 301 توسعه یافته. البته در سالهای اخیر بدلیل نوسانات نرخ ارز و کمبود عرضه خودرو قیمت تمامی ماشین‌ها به قدری بالا رفته‌ که ما عملاً خودرو اقتصادی (به آن معنا که همه توان خریدش را به راحتی داشته باشند) نداریم اما به هر حال تارا در میان خودروهای نیمه لوکس و گران‌قیمت بازار، محصولی میان‌رده محسوب میشود که به نسبت قیمت، امتیازات مناسبی در اختیار قرار میدهد. مثلاً از نظر ایمنی شرایط بهتری در قیاس با محصولات قدیمی ایران‌خودرو (بخصوص خانواده 405 که شامل سمند و دنا هم می‌شود) دارد، از آپشن‌های قابل قبولی بهره می‌برد، فضای کابین خوبی ارائه میکند و از نظر سواری هم میتواند شما را راضی نگاه دارد. در این بین پیشرانه اصلاح شده TU5 پلاس، ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به سیستم‌های کمکی ترمز و پایداری متنوع، فرمان برقی و گیربکس اتوماتیک 6 سرعته هم برای رفاه حال هر چه بیشتر شما در نظر گرفته شده‌اند. البته برخی افراد از طراحی ظاهری، کیفیت مونتاژ و توانایی‌های حرکتی متوسط تارا گلایه دارند اما در هر صوت میشود از محصول جدید ایران‌خودرو به عنوان گامی هرچند کوچک اما رو به جلو یاد کرد که میتواند نویدبخش عرضه خودروهای ایمن‌تر از جانب این خودروساز قدیمی کشورمان باشد.

داخل تارا اتوماتیک

فضای کابین و داشبورد تارا شباهت غیرقابل انکاری با پژو 301 دارد که این مورد برای محصولی با لقب خودرو ملی شاید چندان جالب نباشد. در واقع با توجه به طراحی متفاوت بیرونی تارا انتظار داشتیم که در داخل کابین هم با فضای متفاوتی (در قیاس با محصول پژو) روبرو شویم که این اتفاق نیفتاد. با این حال اگر سخت‌گیری را کنار بگذاریم میتوانیم به نکات مثبت این کپی‌کاری هم اشاره کنیم. مثلاً اینکه یک طرح تقلیدی و کپی برداری شده به مراتب بهتر از یک دیزان ناشیانه است و تم کلی داشبورد 301 هم از نظر ارگونومی و زیبایی حس خوبی به انسان میدهد. در واقع میتوان گفت بر خلاف طراحی بدنه اینجا شرایط تارا از شاهین بهتر است. وجود گزینه‌هایی نظیر فرمان D-CUT، نمایشگر مرکزی و آپشن‌های تکمیلی موجود روی نسخه اتوماتیک هم به مدرن‌تر دیده شدن کابین یاری رسانده‌اند.

کیفیت متریال مورد استفاده با اینکه از حالت ایده‌آل فاصله دارد اما به نسبت رده قیمتی میتواند قابل قبول توصیف شود. نکته مثبت دیگر در خصوص فضای جادار اتاق است که به نسبت ابعاد بدنه کاملاً راضی کننده می‌باشد. در واقع فاصله میان محورهای جلو و عقب حدود 2652 میلیمتری به بهبود جای پا برای تمامی سرنشینان کمک زیادی نموده. برای درک بهتر مطلب بد نیست اشاره کنیم که این عدد برای 207i صندوقدار 2443 میلیمتر و برای دنا پلاس 2671 میلیمتر می‌باشد. ضمناً تارا از نظر محفظه صندوق هم فضای قابل قبولی در اختیار قرار میدهد.

طراحی تارا اتوماتیک

درست است که برخی ناهماهنگی‌ها در طراحی تارا دیده میشود اما آنقدر از دیدن ظاهر تکراری دنا و کل خانواده 405 و 206 خسته شده‌ایم که روئیت یک محصول جدید، حتی با تمامی کاستی‌هایش میتواند اندکی دلمان را خوش کند. البته ممکن است از عدم وجود هارمونی میان خطوط چراغ جلو با جلوپنجره یا فضای خالی پایین چراغهای عقب و خطوط صاف و خشک بدنه تارا شکایت کنید اما اینجا نکات مثبتی هم به چشم میخورند.

مثلاً سپرهای اسپرت ماشین از زوایای زیبایی برخوردارند، حجم دهی کاپوت نیز بر جذبه اتومبیل افزوده و خطوط زاویه‌دار بدنه "با وجود آنکه با معیارهای روز همخوانی چندانی ندارد" با سلیقه برخی از مشتریان ایرانی جور در می‌آید. البته از نظر اصول طراحی و هارمونی کلی میتوان شاهین را اندکی برتر دانست اما نماینده ایران‌خودرو هم در مجموع بد از کار در نیامده و بخصوص در نسخه اتوماتیک مجهز به رینگ‌های بزرگ‌تر آلومینیومی جذابیت‌های نسبی را ارائه میکند.

مشخصات تارا اتوماتیک

با گشودن درب کاپوت تارا با پیشرانه بهینه سازی شده TU5 روبرو میشویم. این موتور که در ابتدا EC5 و سپس TU5 پلاس نام گرفت قادر است 113 اسب بخار قدرت و 144نیوتن‌متر گشتاور تولید نماید که اندکی بهتر از نسخه قدیمی می‌باشد. البته بنا به ادعای ایران‌خودرو داستان به همینجا ختم نمیشود و پیشرانه اصلاح شده در بحث مصرف سوخت و آلایندگی نیز بهبود نسبی را تجربه کرده. از دیگر مشخصات این انجین میتوان به مواردی نظیر: سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ (CVVT)، پیستون ضد سایش و پمپ روغن با دبی متغیر اشاره نمود. جعبه دنده تارا اتوماتیک هم از نوع 6 سرعته است و در قیاس با نمونه‌های 4 سرعته (AL4) قبلی که روی محصولات ایران‌خودرو استفاده میشد از ضرائب متنوع‌تری برخوردار می‌باشد و انتخاب‌های بیشتری در اختیار موتور قرار میدهد. البته با نگاهی گذرا به صفحه مشخصات فنی پژو 301 متوجه میشویم که تارا علیرغم تمامی اصلاحات صورت گرفته روی موتور و گیربکس همچنان نتوانسته از نظر پرفورمنس و مصرف سوخت به برادر ناتنی فرانسوی خود برسد اما با این حال در قیاس با مدل‌های TU5 ساده و گیربکس‌های 4 سرعته قدیمی پژو، شاهد پیشرفت در اعداد ارقام پیش رویمان هستیم.

مشخصات فنی تارا اتوماتیک

نام خودرو

تارا اتوماتیک

کشور سازنده

پرچم کشور

ایران

سال (طراحی)

1400

موتور

4 سیلندر 16 سوپاپه

حجم موتور

1587 سی سی

تنفس موتور

تنفس طبیعی

انتقال نیرو

دیفرانسیل جلو

حداکثر قدرت

113 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

144 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

جعبه دنده

6 سرعته خودکار

شتاب 0 تا 100

13 ثانیه

حداکثر سرعت

190 کیلومتر در ساعت

وزن

1190 کیلوگرم

اندازه (میلیمتر)

4519 طول - 1748 عرض - 1466 ارتفاع

فاصله بین دو محور

2652 میلیمتر

مصرف سوخت ماشین تارا اتوماتیک

داخل شهر

خارج از شهر

ترکیبی

حجم باک

استاندارد آلایندگی

میزان تولید CO2

استاندارد امنیت

-

-

7.2 لیتر در هر صد کیلومتر

50 لیتر

-

-

امکانات و تجهیزات تارا اتوماتیک

آپشن‌های پایه تارا که روی هر دو مدل دنده‌ای و اتوماتیک نصب شده‌اند شامل مواردی نظیر: ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به سیستم‌های کمکی ABS, EBD, HBA, TCS, ESC, HSA، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، فرمان برقی بهمراه کلیدهای کنترلی، سیستم مالتی مدیا با 4 عدد بلندگو و امکان میرورلینک، آنتن سقفی اکتیو، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، مه‌شکن‌های جلو وعقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو از داخل خودرو، چراغ روشنایی در روز، چراغ مشایعت و خوش‌آمد گویی، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS) و کروز کنترل و محدودکننده سرعت می‌شوند. اما در نسخه اتومات گزینه‌های تکمیلی بسیاری مثل: سانروف، دوربین دنده عقب، تاشوبرقی آینه‌های جانبی، سنسورهای نور و باران، سیستم ورود و استارت بدون کلید، رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی (بجای 15 اینچی فولادی)، روکش‌های چرمی، صندلی‌های جلو برقی و ایربگ‌های جانبی نیز به لیست آپشن‌های پایه اضافه شده‌اند تا کد اتاق 32301 تارا از نظر سطح آپشن کمبودی احساس نکند.

در خصوص ایمنی هم استفاده از یک پلتفرم نسبتاً جدید اقدام امیدوارکننده‌ای بوده که در این محصول شاهدش هستیم. البته خود پژو 301 هم در بحث ایمنی خودرو بی‌نقصی به حساب نمی‌آید و با دریافت 3 ستاره از 5 ستاره ممکن موسسه Euro-NCAP امتیاز متوسطی کسب نموده؛ اما این ستاره‌ها در سال 2014 و با استانداردهای سخت‌گیرانه‌تری در قیاس با 4 ستاره پژو 206 (مربوط به سال 2000 میلادی) بدست آمده‌اند و از این رو ارزشمندتر محسوب میشوند. ضمن اینکه در این محصول موارد تکمیلی نظیر ایربگ‌های جانبی، کنترل پایداری فعال الکترونیکی، استاندارد حفاظت از عابرین پیاده و ورق های دوفازی (Dual Phase) با استحکام بالا خیالمان را از بابت امنیت تا حدود زیادی آسوده نموده‌اند و حالا میتوان از تارا به عنوان یکی از امن‎ترین خودروهای تولید داخل یاد نمود.

امکانات تارا اتوماتیک

کیسه هوا

کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی (4 عدد)

سیستم صوتی

سیستم مالتی مدیا، دارای 4 عدد بلندگو، میرورلینک، آنتن سقفی اکتیو

ترمز و پایداری

سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب دیسکی، HSA – ESC – TCS - HBA

دیگر امکانات

فرمان برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC)، مه شکن های جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع برقی نورچراغ جلو از داخل خودرو، مجهز به چراغ روز، چراغهای همراه در پارکینگ، چراغ خوش آمد گویی، آینه های جانبی برقی راهنمادار هم رنگ بدنه، شیشه بالابر درهای جلو و عقب برقی، شیشه راننده مجهزبه آنتی ترپ، ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو 3 نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، ستون فرمان تلسکوپی، ایزوفیکس، سنسور دنده عقب، سیستم قطع سوخت خودکار، رینگ 16 اینچ آلومینیومی، صندلی‌ راننده 6 حرکته (4 حرکت برقی و 2 حرکت دستی)، پشت سری صندلی های جلو قابل تنظیم در 2 جهت برقی و 2 جهت دستی، صندلی های عقب تاشو، سیستم پایش فشار باد تایرها TPMS، کروز کنترل، نمایشگر دمای محیط، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل، کاور موتور، نشان دهنده تغییر دنده GSI، روکش صندلی و فرمان چرمی، سنسور باران و نور، ورود بدون کلید، دکمه روشن و خاموش شدن موتور، زیر آرنجی

رقبای تارا اتوماتیک در بازار

با عرضه نسخه اتوماتیک شاهین میتوان شاهد رقابت نزدیکی میان فرزندان جدید سایپا و ایران‌خودرو (یعنی شاهین و تارا) بود. هر دو خودرو از پلتفرم‌های جدیدتری (در قیاس با محصولات قدیمی خودشان) برخوردارند و طبق ادعای کمپانی‌های وطنی از نظر ایمنی پیشرفت محسوسی نسبت به اسلاف خود داشته‌اند. با این حال میتوان گفت شاهین از طراحی ظاهری هماهنگ‌تری بهره می‌برد و به لطف وجود سیستم پرخوران توربو از گشتاور بسیار بالاتری برخوردار است. اما در طرف مقابل تارا با پیشرانه تنفس طبیعی 16 سوپاپ خود در قیاس با موتور 8 سوپاپ توربوشارژر شاهین، استهلاک و دردسر نگهداری کمتری دارد، کابین شکیل‌تری در اختیارتان قرار میدهد و با ارائه آپشن‌های کامل‌تر از جمله سیستم کنترل پایداری میتواند رفاه و آسایش بیشتری به دنبال داشته باشد. از دیگر رقبای تارا اتوماتیک میتوان به دنا پلاس توربو اتومات هم اشاره نمود. خودرویی که از نظر قدرت و گشتاور و شتاب برتری غیرقابل انکاری بر تارا اتومات دارد اما در طرف مقابل از نظر امنیت و استهلاک در پس رقیب تازه وارد خود قرار میگیرد. همچنین 207i اتوماتیک با وجود آنکه طرفداران خاصی دارد اما از نظر فضای کابین (بویژه روی صندلی عقب) و ایمنی قادر به رقابت با تارا نخواهد بود.

مقایسه قیمت دنا پلاس با تارا اتوماتیک

در حال حاضر قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک در بازار آزاد 980 میلیون تومان است. قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال در خرید و فروش یک میلیارد و 50 میلیون تومان تعیین می‌شود. همچنین قیمت تارا اتوماتیک V2 حدود 930 میلیون تومان و قیمت تارا اتوماتیک V4 حدود یک میلیارد و 20 میلیون تومان تعیین شده‌است.

این دو خودرو در بازار ایران در جایگاه یکسانی قرار دارند. دنا به نوعی فیست لیفت خودروی سمند قدیمی است، اما تارا طراحی مدرن تری دارد و برگرفته از مدل پژو 2008 است.

در سال‌های اخیر ایران خودرو به تغییراتی در موتور این خودروها دست زده است. به همین دلیل منجر شده نسبت به گذشته کیفیت بسیار بالاتری داشته‌باشند. بنابراین دو خودرو مورد نظر در میان سایر خودروهای ایرانی از تقاضای بالاتری برخوردار هستند. حتی در زمان ثبت نام این خودروها در سامانه یکپارچه با وجود اینکه قیمت بالاتری دارند، مشتری بیشتری برای ثبت‌نام اعلام آمادگی می‌کند.

دنا و تارا علاوه بر اینکه در دو مدل دستی و اتوماتیک در بازار عرضه می‌شوند. مدل آپشنال آنها نیز در بازار وجود دارد. این خودرو از امکانات رفاهی بیشتری برخوردار بوده و به همین دلیل توانسته با خودروهای سدان چینی در بازار رقابت نزدیکی داشته‌ باشد.

بررسی تارا اتوماتیک

تارا یک سدان خانوادگی اقتصادی است که بر پایه یک خودرو اکونومیک بنام پژو 301 توسعه یافته. البته در سالهای اخیر بدلیل نوسانات نرخ ارز و کمبود عرضه خودرو قیمت تمامی ماشین‌ها به قدری بالا رفته‌ که ما عملاً خودرو اقتصادی (به آن معنا که همه توان خریدش را به راحتی داشته باشند) نداریم اما به هر حال تارا در میان خودروهای نیمه لوکس و گران‌قیمت بازار، محصولی میان‌رده محسوب میشود که به نسبت قیمت، امتیازات مناسبی در اختیار قرار میدهد. مثلاً از نظر ایمنی شرایط بهتری در قیاس با محصولات قدیمی ایران‌خودرو (بخصوص خانواده 405 که شامل سمند و دنا هم می‌شود) دارد، از آپشن‌های قابل قبولی بهره می‌برد، فضای کابین خوبی ارائه میکند و از نظر سواری هم میتواند شما را راضی نگاه دارد. در این بین پیشرانه اصلاح شده TU5 پلاس، ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به سیستم‌های کمکی ترمز و پایداری متنوع، فرمان برقی و گیربکس اتوماتیک 6 سرعته هم برای رفاه حال هر چه بیشتر شما در نظر گرفته شده‌اند. البته برخی افراد از طراحی ظاهری، کیفیت مونتاژ و توانایی‌های حرکتی متوسط تارا گلایه دارند اما در هر صوت میشود از محصول جدید ایران‌خودرو به عنوان گامی هرچند کوچک اما رو به جلو یاد کرد که میتواند نویدبخش عرضه خودروهای ایمن‌تر از جانب این خودروساز قدیمی کشورمان باشد.

داخل تارا اتوماتیک

فضای کابین و داشبورد تارا شباهت غیرقابل انکاری با پژو 301 دارد که این مورد برای محصولی با لقب خودرو ملی شاید چندان جالب نباشد. در واقع با توجه به طراحی متفاوت بیرونی تارا انتظار داشتیم که در داخل کابین هم با فضای متفاوتی (در قیاس با محصول پژو) روبرو شویم که این اتفاق نیفتاد. با این حال اگر سخت‌گیری را کنار بگذاریم میتوانیم به نکات مثبت این کپی‌کاری هم اشاره کنیم. مثلاً اینکه یک طرح تقلیدی و کپی برداری شده به مراتب بهتر از یک دیزان ناشیانه است و تم کلی داشبورد 301 هم از نظر ارگونومی و زیبایی حس خوبی به انسان میدهد. در واقع میتوان گفت بر خلاف طراحی بدنه اینجا شرایط تارا از شاهین بهتر است. وجود گزینه‌هایی نظیر فرمان D-CUT، نمایشگر مرکزی و آپشن‌های تکمیلی موجود روی نسخه اتوماتیک هم به مدرن‌تر دیده شدن کابین یاری رسانده‌اند.

کیفیت متریال مورد استفاده با اینکه از حالت ایده‌آل فاصله دارد اما به نسبت رده قیمتی میتواند قابل قبول توصیف شود. نکته مثبت دیگر در خصوص فضای جادار اتاق است که به نسبت ابعاد بدنه کاملاً راضی کننده می‌باشد. در واقع فاصله میان محورهای جلو و عقب حدود 2652 میلیمتری به بهبود جای پا برای تمامی سرنشینان کمک زیادی نموده. برای درک بهتر مطلب بد نیست اشاره کنیم که این عدد برای 207i صندوقدار 2443 میلیمتر و برای دنا پلاس 2671 میلیمتر می‌باشد. ضمناً تارا از نظر محفظه صندوق هم فضای قابل قبولی در اختیار قرار میدهد.

طراحی تارا اتوماتیک

درست است که برخی ناهماهنگی‌ها در طراحی تارا دیده میشود اما آنقدر از دیدن ظاهر تکراری دنا و کل خانواده 405 و 206 خسته شده‌ایم که روئیت یک محصول جدید، حتی با تمامی کاستی‌هایش میتواند اندکی دلمان را خوش کند. البته ممکن است از عدم وجود هارمونی میان خطوط چراغ جلو با جلوپنجره یا فضای خالی پایین چراغهای عقب و خطوط صاف و خشک بدنه تارا شکایت کنید اما اینجا نکات مثبتی هم به چشم میخورند.

مثلاً سپرهای اسپرت ماشین از زوایای زیبایی برخوردارند، حجم دهی کاپوت نیز بر جذبه اتومبیل افزوده و خطوط زاویه‌دار بدنه "با وجود آنکه با معیارهای روز همخوانی چندانی ندارد" با سلیقه برخی از مشتریان ایرانی جور در می‌آید. البته از نظر اصول طراحی و هارمونی کلی میتوان شاهین را اندکی برتر دانست اما نماینده ایران‌خودرو هم در مجموع بد از کار در نیامده و بخصوص در نسخه اتوماتیک مجهز به رینگ‌های بزرگ‌تر آلومینیومی جذابیت‌های نسبی را ارائه میکند.

مشخصات تارا اتوماتیک

با گشودن درب کاپوت تارا با پیشرانه بهینه سازی شده TU5 روبرو میشویم. این موتور که در ابتدا EC5 و سپس TU5 پلاس نام گرفت قادر است 113 اسب بخار قدرت و 144نیوتن‌متر گشتاور تولید نماید که اندکی بهتر از نسخه قدیمی می‌باشد. البته بنا به ادعای ایران‌خودرو داستان به همینجا ختم نمیشود و پیشرانه اصلاح شده در بحث مصرف سوخت و آلایندگی نیز بهبود نسبی را تجربه کرده. از دیگر مشخصات این انجین میتوان به مواردی نظیر: سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ (CVVT)، پیستون ضد سایش و پمپ روغن با دبی متغیر اشاره نمود. جعبه دنده تارا اتوماتیک هم از نوع 6 سرعته است و در قیاس با نمونه‌های 4 سرعته (AL4) قبلی که روی محصولات ایران‌خودرو استفاده میشد از ضرائب متنوع‌تری برخوردار می‌باشد و انتخاب‌های بیشتری در اختیار موتور قرار میدهد. البته با نگاهی گذرا به صفحه مشخصات فنی پژو 301 متوجه میشویم که تارا علیرغم تمامی اصلاحات صورت گرفته روی موتور و گیربکس همچنان نتوانسته از نظر پرفورمنس و مصرف سوخت به برادر ناتنی فرانسوی خود برسد اما با این حال در قیاس با مدل‌های TU5 ساده و گیربکس‌های 4 سرعته قدیمی پژو، شاهد پیشرفت در اعداد ارقام پیش رویمان هستیم.

مشخصات فنی تارا اتوماتیک

نام خودرو

تارا اتوماتیک

کشور سازنده

پرچم کشور

ایران

سال (طراحی)

1400

موتور

4 سیلندر 16 سوپاپه

حجم موتور

1587 سی سی

تنفس موتور

تنفس طبیعی

انتقال نیرو

دیفرانسیل جلو

حداکثر قدرت

113 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

144 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

جعبه دنده

6 سرعته خودکار

شتاب 0 تا 100

13 ثانیه

حداکثر سرعت

190 کیلومتر در ساعت

وزن

1190 کیلوگرم

اندازه (میلیمتر)

4519 طول - 1748 عرض - 1466 ارتفاع

فاصله بین دو محور

2652 میلیمتر

مصرف سوخت ماشین تارا اتوماتیک

داخل شهر

خارج از شهر

ترکیبی

حجم باک

استاندارد آلایندگی

میزان تولید CO2

استاندارد امنیت

-

-

7.2 لیتر در هر صد کیلومتر

50 لیتر

-

-

امکانات و تجهیزات تارا اتوماتیک

آپشن‌های پایه تارا که روی هر دو مدل دنده‌ای و اتوماتیک نصب شده‌اند شامل مواردی نظیر: ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به سیستم‌های کمکی ABS, EBD, HBA, TCS, ESC, HSA، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، فرمان برقی بهمراه کلیدهای کنترلی، سیستم مالتی مدیا با 4 عدد بلندگو و امکان میرورلینک، آنتن سقفی اکتیو، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، مه‌شکن‌های جلو وعقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو از داخل خودرو، چراغ روشنایی در روز، چراغ مشایعت و خوش‌آمد گویی، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS) و کروز کنترل و محدودکننده سرعت می‌شوند. اما در نسخه اتومات گزینه‌های تکمیلی بسیاری مثل: سانروف، دوربین دنده عقب، تاشوبرقی آینه‌های جانبی، سنسورهای نور و باران، سیستم ورود و استارت بدون کلید، رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی (بجای 15 اینچی فولادی)، روکش‌های چرمی، صندلی‌های جلو برقی و ایربگ‌های جانبی نیز به لیست آپشن‌های پایه اضافه شده‌اند تا کد اتاق 32301 تارا از نظر سطح آپشن کمبودی احساس نکند.

در خصوص ایمنی هم استفاده از یک پلتفرم نسبتاً جدید اقدام امیدوارکننده‌ای بوده که در این محصول شاهدش هستیم. البته خود پژو 301 هم در بحث ایمنی خودرو بی‌نقصی به حساب نمی‌آید و با دریافت 3 ستاره از 5 ستاره ممکن موسسه Euro-NCAP امتیاز متوسطی کسب نموده؛ اما این ستاره‌ها در سال 2014 و با استانداردهای سخت‌گیرانه‌تری در قیاس با 4 ستاره پژو 206 (مربوط به سال 2000 میلادی) بدست آمده‌اند و از این رو ارزشمندتر محسوب میشوند. ضمن اینکه در این محصول موارد تکمیلی نظیر ایربگ‌های جانبی، کنترل پایداری فعال الکترونیکی، استاندارد حفاظت از عابرین پیاده و ورق های دوفازی (Dual Phase) با استحکام بالا خیالمان را از بابت امنیت تا حدود زیادی آسوده نموده‌اند و حالا میتوان از تارا به عنوان یکی از امن‎ترین خودروهای تولید داخل یاد نمود.

امکانات تارا اتوماتیک

کیسه هوا

کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی (4 عدد)

سیستم صوتی

سیستم مالتی مدیا، دارای 4 عدد بلندگو، میرورلینک، آنتن سقفی اکتیو

ترمز و پایداری

سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب دیسکی، HSA – ESC – TCS - HBA

دیگر امکانات

فرمان برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC)، مه شکن های جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع برقی نورچراغ جلو از داخل خودرو، مجهز به چراغ روز، چراغهای همراه در پارکینگ، چراغ خوش آمد گویی، آینه های جانبی برقی راهنمادار هم رنگ بدنه، شیشه بالابر درهای جلو و عقب برقی، شیشه راننده مجهزبه آنتی ترپ، ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو 3 نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، ستون فرمان تلسکوپی، ایزوفیکس، سنسور دنده عقب، سیستم قطع سوخت خودکار، رینگ 16 اینچ آلومینیومی، صندلی‌ راننده 6 حرکته (4 حرکت برقی و 2 حرکت دستی)، پشت سری صندلی های جلو قابل تنظیم در 2 جهت برقی و 2 جهت دستی، صندلی های عقب تاشو، سیستم پایش فشار باد تایرها TPMS، کروز کنترل، نمایشگر دمای محیط، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل، کاور موتور، نشان دهنده تغییر دنده GSI، روکش صندلی و فرمان چرمی، سنسور باران و نور، ورود بدون کلید، دکمه روشن و خاموش شدن موتور، زیر آرنجی

رقبای تارا اتوماتیک در بازار

با عرضه نسخه اتوماتیک شاهین میتوان شاهد رقابت نزدیکی میان فرزندان جدید سایپا و ایران‌خودرو (یعنی شاهین و تارا) بود. هر دو خودرو از پلتفرم‌های جدیدتری (در قیاس با محصولات قدیمی خودشان) برخوردارند و طبق ادعای کمپانی‌های وطنی از نظر ایمنی پیشرفت محسوسی نسبت به اسلاف خود داشته‌اند. با این حال میتوان گفت شاهین از طراحی ظاهری هماهنگ‌تری بهره می‌برد و به لطف وجود سیستم پرخوران توربو از گشتاور بسیار بالاتری برخوردار است. اما در طرف مقابل تارا با پیشرانه تنفس طبیعی 16 سوپاپ خود در قیاس با موتور 8 سوپاپ توربوشارژر شاهین، استهلاک و دردسر نگهداری کمتری دارد، کابین شکیل‌تری در اختیارتان قرار میدهد و با ارائه آپشن‌های کامل‌تر از جمله سیستم کنترل پایداری میتواند رفاه و آسایش بیشتری به دنبال داشته باشد. از دیگر رقبای تارا اتوماتیک میتوان به دنا پلاس توربو اتومات هم اشاره نمود. خودرویی که از نظر قدرت و گشتاور و شتاب برتری غیرقابل انکاری بر تارا اتومات دارد اما در طرف مقابل از نظر امنیت و استهلاک در پس رقیب تازه وارد خود قرار میگیرد. همچنین 207i اتوماتیک با وجود آنکه طرفداران خاصی دارد اما از نظر فضای کابین (بویژه روی صندلی عقب) و ایمنی قادر به رقابت با تارا نخواهد بود.

 

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی