کد مطلب: 32797

هزینه برق خانه تان را با این روش صفر کنید | هزینه راه‌اندازی پنل خورشیدی خانگی چقدر؟

هرمان مقدم در ادامه تأکید می‌کند که بازدهی سرمایه پنل‌های خورشیدی ممکن است تا ۶ سال زمان ببرد، اما می‌توان حداقل با ۱۵۰ میلیون تومان و خرید چند عدد پنل خورشیدی ۵۵۰ واتی، فرآیند ورود به این بازار را آغاز کرد؛ البته باید گفت که زمانی این نوع سرمایه‌گذاری مقرون‌به‌صرفه است که استفاده از پنل‌های خورشیدی همه‌گیر شود

هزینه برق خانه تان را با این روش صفر کنید | هزینه راه‌اندازی پنل خورشیدی خانگی چقدر؟
با افزایش هزینه مصرف شهری و صدور قبض‌های عجیب‌وغریبی شهر، استفاده از نور خورشید به یکی از جایگزین‌ها برای تأمین برق مصرفی تبدیل‌شده است. در چنین شرایطی بسیاری از صاحبان ‌خانه‌های مسکونی، ویلا و باغ و یا شرکت‌های بزرگ تجاری در اندیشه خرید پنل خورشیدی هستند. به‌طورکلی با هزینه حداقلی۸۰ میلیون تومان و خرید چند عدد پنل خورشیدی ۵۵۰ واتی می‌توان برق مصرفی یخچال، تلویزیون و چند لامپ مصرفی در خانه را تأمین کرد.

پنل خورشیدی

کاماپرس برای بررسی این نوع از سرمایه‌گذاری و استفاده از انرژی خورشید به‌جای برق شهری و پاسخ به این پرسش که آیا خرید پنل خورشیدی مقرون‌به‌صرفه است یا خیر، به سراغ یوسف هرمان مقدم، مدیر مجموعه تخصصی اینورتر گروپ رفته است. این فعال بازار می‌گوید: اطلاعات دقیقی مانند متراژ ملک و ساختمان و همچنین میزان مصرف برای انتخاب و خرید پنل خورشیدی بسیار اهمیت دارد؛ اما اگر برق مصرفی بسیار حداقلی باشد، می‌توان با هزینه ۵۰ میلیون تومان، یک پنل خورشیدی نصب کرد. پس برای تأمین برق یک دستگاه یخچال، تلویزیون و چند لامپ در خانه، افراد باید چند عدد پنل ۵۵۰ واتی خریداری کنند که هرکدام حدود ۸ میلیون تومان هزینه دارد. همچنین نصب این پنل‌ها نیز بین ۵ تا ۱۰ میلیون بسته به موقعیت مکانی، هزینه برمی‌دارد.
سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیون‌ تومانی
یکی از طرح‌های سرمایه‌گذاری که صحبت از آن در کشور ما حدوداً از یک دهه گذشته آغازشده، احداث نیروگاه خورشیدی متصل به شبکه و فروش آن به وزارت نیرو است که از سال ۱۳۹۲ به‌صورت رسمی آغاز شد و در سال ۱۳۹۷ به اوج خود رسید. هرچند که به باور برخی از فعالان بازار در سال‌های اخیر تمایل سرمایه‌گذاری در این زمینه و خرید پنل‌ خورشیدی کاهش‌یافته، اما در حال حاضر می‌توان با سرمایه اندک، گام‌های نخست را در این راستا برداشت.
هرمان مقدم در ادامه تأکید می‌کند که بازدهی سرمایه پنل‌های خورشیدی ممکن است تا ۶ سال زمان ببرد، اما می‌توان حداقل با ۱۵۰ میلیون تومان و خرید چند عدد پنل خورشیدی ۵۵۰ واتی، فرآیند ورود به این بازار را آغاز کرد؛ البته باید گفت که زمانی این نوع سرمایه‌گذاری مقرون‌به‌صرفه است که استفاده از پنل‌های خورشیدی همه‌گیر شود؛ اما شرکت‌های بزرگ و دولتی اگر برای خرید این پنل‌ها سرمایه‌گذاری کنند، بدون شک برای آنان صرفه اقتصادی خواهد داشت.
چند توصیه برای راه‌اندازی یک نیروگاه کوچک
مدیر مجموعه تخصصی اینورتر گروپ به خریداران پنل خورشیدی توصیه می‌کند که در هنگام خرید باید به برند و نوع جنس پنل خورشیدی دقت و آنها را با وسواس چک کنند. همچنین اگر قصد بازگشت سرمایه را دارند و یا قصد دارند نیروگاه کوچکی راه‌اندازی کنند و انرژی تولیدشده را بفروشند، حتماً در گام نخست باید با شرکت توزیع مشورت کنند. اگر بدون مشورت با شرکت‌های توزیع دست به چنین کاری بزنند، ممکن است سرمایه‌شان از بین برود؛ چراکه شرکت‌های توزیع مدارک خاصی را در اختیار آنان خواهد گذاشت که نوع برند و نوع جنس و کیفیت پنل خورشیدی موردنیاز در آنان قیدشده است.
این فعال بازار، البته مزایای استفاده از پنل خورشیدی را تنها منوط به سرمایه‌گذاری نمی‌داند و تأکید می‌کند که استفاده از این پنل‌های خورشیدی برای مصارف خانگی هم مناسب است؛ هرچند در شرایط کنونی شاید توجیه اقتصادی نداشته باشد، اما استفاده از انرژی خورشیدی بدون شک مزایای زیر را به‌دنبال دارد:
    کمک به محیط‌زیست
    کمک به پاکی هوا در کلان‌شهرها
    بالا رفتن ارزش ملک و فروش گران‌تر آپارتمان
مدیر مجموعه صنعت تیکوا نیرو در ادامه به کسانی که قصد دارند برای مصارف خانگی از پنل‌های خورشیدی استفاده کنند، توصیه می‌کند که حتماً با کارشناسان زبده و مهندسانی که اطلاع دقیق دارند، مشورت کنند. این افراد اگر با افراد کارشناس و زبده مشورت نکنند، نه‌تنها بودجه خود را هدر می‌دهند، بلکه از تأمین انرژی برق از طریق پنل خورشیدی هم زده می‌شوند.
پنل خورشیدی بهترین گزینه برای شرکت‌های بزرگ
امروزه با افزایش نرخ برق مصرفی در کشور، هزینه تولید بسیار بالارفته است و بیشتر کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ در تلاش‌اند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند. یوسف هرمان مقدم در گفت‌وگو با کاماپرس، یک‌راه پایین آوردن هزینه‌های جانبی شرکت‌های بزرگ را استفاده از پنل خورشیدی می‌داند و می‌گوید که مراکز تجاری و شرکت‌ها باید حداقل ۲۰ درصد مصرف برق خود را از پنل‌های خورشیدی تأمین کنند و انجام این کار در آینده اجتناب‌ناپذیر است.
رشد ۷ برابری صنعت خورشیدی
هرچند در کشور ما سرمایه‌گذاری در صنعت خورشیدی زیاد جدی گرفته نشده است؛ اما طبق گزارش‌های منتشرشده تا سال ۲۰۳۰ میلادی این صنعت، هرسال نسبت به سال پیش از آن تقریباً ۷ برابر رشد می‌کند. در اینجا باید گفت که ایران با داشتن سالانه حداقل ۳۰۰ روز آفتابی و صاف و میانگین تابش ۲۲۰۰ کیلو وات‌ساعت خورشیدی در هر مترمربع، پتانسیل بالای برای سرمایه‌گذاری در این عرصه را دارد.
هزینه راه‌اندازی یک نیروگاه کوچک
بدون درنظر گرفتن زمین، هزینه راه‌اندازی یک نیروگاه کوچک بین ۲ تا ۵ هزار دلار است. طبق تخمین‌های زده‌شده، پنل‌های خورشیدی باکیفیت ۲۵ سال عمر می‌کنند و بازگشت سرمایه حدود ۲ تا ۳ سال برآورد شده است. گفتنی است که در جهان تولید هر کیلو وات‌ساعت انرژی خورشیدی بین ۷ تا ۱۲ سنت دلار هزینه دارد و معمولاً با قیمت ۱۵ سنت فروخته می‌شود که با توجه به آمارهای جهانی حاشیه سود آن به ۲۵ تا ۱۱۰ درصد هم می‌رسد.

 

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی