کد مطلب: 32201

گواهینامه | گواهینامه موتور آنلاین | سایت ثبت نام گواهینامه موتور طرح آسان

فوری/ کاهش سن دریافت گواهینامه رانندگی به 16 سالگی | قوانین جدید ابطال گواهینامه در 1403 مشخص شد + جزئیات

جزئیات مهم اهدای گواهینامه به افراد 16 ساله و قوانین جدید ابطال گواهینامه منتشر شده است که در ادامه با هم می خوانیم.

فوری/ کاهش سن دریافت گواهینامه رانندگی به 16 سالگی | قوانین جدید ابطال گواهینامه در 1403 مشخص شد + جزئیات

شاید جالب باشد بدانید که بازار سیاهی برای فروش سوالات امتحان دریافت گواهینامه راه افتاده است.

روزگار خودرو نوشت: برخی از آموزشگاه های رانندگی اقدام به فروش سوالات می‌کنند.

این آموزشگاه ها با دریافت مبلغی در حدود ۵۰ هزار تومان سوالات گواهی نامه را قبل از امتحان می‌فروشند.

حال باید در نظر گرفت که فروش سوالات چه سودی را برای این افراد دارد و در کنار آن چقدر باعث ایجاد خطر در آینده می‌شود.

گواهینامه

از کجا بفهمیم گواهینامه باطل شده

همانطور که در بخش های قبلی گفته شد وقتی که جمع نمره‌ های منفی گواهینامه فرد به 2۰ برسد، گواهینامه باطل می شود. در نتیحه اطلاع از مجازات نمره منفی گواهینامه اهمیت به سزایی دارد چرا که این امر به روش های مختلفی صورت می گیرد. حال ممکن است که برای عده ای از اشخاص این سوال مطرح شود که از کجا بفهمیم گواهینامه باطل شده که پاسخ آن به شرح زیر می باشد:

اولین روش مراجعه به سایت پلیس راهنمایی و رانندگی به نشانی اینترنتی rahvar120.ir می باشد که اشخاص می توانند به راحتی و به صورت کاملا رایگان از میزان نمره منفی و ابطال گواهی نامه خود مطلع شوند. البته باید توجه داشت که برای استفاده از این سامانه ابتدا لازم است که شخص به سایت سخای پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کرده و ثبت نام نماید.

دومین روش مربوط به گرفتن استعلام نمره منفی گواهینامه از طریق سامانه پیامکی است که در این مورد شخص می تواند به صورت غیر حضوری شماره گواهینامه خود را که در پشت گواهینامه، به صورت عمودی درج شده به سرشماره پیامکی 1101202020، ارسال نماید. همچنین لازم به ذکر است که با دانلود برنامه پلیس من امکان اطلاع از نمره منفی و ابطال گواهی نامه وجود دارد.

قوانین مربوط به ابطال گواهینامه رانندگی

در مورد ابطال گواهینامه، قوانین خاصی وجود دارد که اطلاع از آن برای هر یک از رانندگان ضروری می باشد به همین خاطر در این بخش از مقاله به بیان قوانین مربوط به ابطال گواهی نامه رانندگی اختصاص پیدا کرده و در خصوص این قوانین توضیحات مفصلی ارائه می گردد.

یکی از قوانین مهم در خصوص ابطال گواهی نامه مربوط به ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده (۷) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی می شود که در این خصوص مقرر می دارد: « به مأموران موضوع ماده (۲) قانون اجازه داده می‌شود در صورت تشخیص تخلفات رانندگی پرخطر نسبت به متوقف نمودن وسیله نقلیه اقدام و ضمن صدور قبض جریمه تسلیمی، مشخصات وسیله نقلیه و گواهینامه راننده متخلف را ثبت و گزارش تخلفات را به اداره راهنمایی و رانندگی مربوط ارسال کنند. اداره راهنمایی و رانندگی پس از دریافت گزارش ماموران، متناسب با نمرات منفی، به شرح زیر با راننده متخلف رفتار خواهد کرد:

چنانچه متخلف دارای (۳۰) نمره منفی باشد، گواهینامه او به مدت سه ماه ضبط و در پایان مدت مزبور با پرداخت چهارصد هزار (۴۰۰.۰۰۰) ریال جریمه نقدی به نفع خزانه عمومی مسترد می‌شود.

پس از اعمال مقررات موضوع بند (۱)، چنانچه در اثر ارتکاب تخلفات جدید (۲۵) نمره منفی به متخلف تعلق گیرد، گواهینامه او به مدت شش ماه ضبط و پس از انقضای مدت مزبور و پرداخت ششصد هزار (۶۰۰.۰۰۰) ریال به نفع خزانه عمومی مسترد می‌شود.

هرگاه پس از اعمال مقررات بند (۲)، در اثر ارتکاب تخلفات جدید (۲۰) نمره منفی به متخلف تعلق گیرد، گواهینامه او ابطال می‌گردد و بعد از یک سال می‌تواند برابر مقررات و پس از طی دوره آموزشی و پرداخت یک میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰) ریال به نفع خزانه عمومی و قبول شدن در آزمونهای مربوط، گواهینامه جدید اخذ نماید.»

بنابراین مطابق ماده فوق باید گفت که اگر شخص مرتکب تخلفات حادثه ساز شود و امتیاز منفی آن به 30 برسد، در این صورت گواهینامه رانندگی وی به مدت ۳ ماه توقیف می‌شود. همچنین در مرحله دوم اگر امتیاز راننده به تعداد نمرات منفی ۲۵ برسد، گواهینامه اش‌ به مدت شش ماه توقیف و در مرحله سوم نیز با انجام تخلفات جدید و اعمال 20 نمره منفی گواهی نامه وی باطل می شود.

امکان دریافت گواهینامه برای افراد ۱۶ ساله

سخنگوی دولت گفت: امکان دریافت برخی انواع خاص از گواهینامه موتورسیکلت برای نوجوانان ۱۶ سال به بالا، بعد از فراهم شدن مقدمات آن در دست رسیدگی است.

به گزارش اختبار به نقل از خبرگزاری ایلنا، علی بهادری جهرمی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: مطابق مصوبه جدید، ۱۶ ساله‌ها هم گواهینامه موتورسیکلت‌های مندرج در جدول تعیین شده را دریافت می‌کنند. در راستای تحقق دولت الکترونیک، تمام مراحل ثبت‌نام متقاضی به‌صورت برخط انجام می‌شود. به‌منظور فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم، این ابلاغیه از یک سال دیگر اجرایی خواهد شد.

وی یادآور شد: در توافق با وزارت کشور امکان دریافت گواهینامه برای نوجوانان ۱۶ سال فراهم شد. این امکان پس از انجام مقدمات و تغییر آیین‌نامه فراهم خواهد شد. امکان دریافت گواهینامه برای نوجوانان ۱۶ سال برای  برخی از موتور سیکلت‌ها که در جدول مطرح شده صورت خواهد پذیرفت.

شرایط گرفتن گواهینامه در ۱۶ سالگی

براساس جدول فوق، شرایط صدور گواهینامه انواع موتورسیکلت، مطابق زیر خواهد بود:

شرایط دریافت گواهینامه موتورهای (الف-م) و (الف -۱):

۱. داشتن حداقل سن شانزده سال.

۲. ارائه گواهی سلامت جسمی و روانی از مراجع صلاحیت‌دار پزشکی.

۳. ارائه گواهی طی آموزش عملی از آموزشگاه‌ها یا مراکز مجاز آموزش رانندگی.

۴. قبول شدن در آزمون‌های نظری آیین‌نامه و مهارت عملی رانندگی با موتورسیکلت متناظر.

شرایط دریافت گواهینامه موتورهای (الف-۲):

۱. داشتن حداقل سن هجده سال تمام.

۲. ارائه گواهی سلامت جسمی و روانی از مراجع صلاحیت‌دار پزشکی.

۳. ارائه گواهی طی آموزش عملی از آموزشگاه‌ها یا مراکز مجاز آموزش رانندگی.

۴. قبول شدن در آزمون‌های نظری آیین‌نامه و مهارت عملی رانندگی با موتور سیکلت متناظر.

شرایط دریافت گواهینامه موتورهای (الف):

۱. داشتن حداقل سن بیست و یک سال تمام.

۲. سپری شدن حداقل دو سال تمام از تاریخ دریافت گواهینامه رانندگی (الف-۲).

۳. ارائه گواهی سلامت جسمی و روانی از مراجع صلاحیت‌دار پزشکی.

۴. ارائه گواهی طی آموزش عملی از آموزشگاه‌ها یا مراکز مجاز آموزش رانندگی.

۵. قبول شدن در آزمون‌های نظری آیین‌نامه و مهارت عملی رانندگی با موتور سیکلت متناظر.

نکات مهم درباره گواهینامه نوجوانان

۱. افراد دارای سن بیست و چهار سال تمام و بالاتر، از شرط سابقه دریافت گواهینامه رانندگی (الف -۲) معافند.

۲. متقاضیان انواع گواهینامه‌های رانندگی (به استثنای متقاضیان گواهینامه پایه یکم) که دارای یکی دیگر از انواع پایه‌های گواهینامه‌های رانندگی می‌باشند، از شرط شرکت در آزمون نظری آیین‌نامه معافند.

۳. به منظور تطابق گواهینامه متناسب با هر موتور سیکلت، نوع گواهینامه مورد نیاز براساس گواهی تأیید نوع صادره از سازمان ملی استاندارد ایران، در کارت وسیله نقلیه توسط راهنمایی و رانندگی درج خواهد شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت شرکت‌های سازنده موتور سیکلت را به درج گروه موتور سیکلت در سند صادره، براساس گواهی تأیید نوع صادره از سازمان ملی استاندارد ایران، ملزم می‌نماید.

۴. به منظور تحقق دولت الکترونیک، تمام فرآیند ثبت‌نام متقاضیان انواع گواهینامه‌های رانندگی شامل ثبت درخواست، احراز هویت، بررسی صلاحیت‌ها و شرایط اخذ گواهینامه رانندگی، پرداخت هزینه‌های مرتبط با صدور گواهینامه رانندگی در چهارچوب مقررات، معاینات پزشکی، دریافت گواهی آموزشی، سپری کردن آزمون‌های نظری و عملی، نظارت بر آموزش و فعالیت مربیان و آموزشگاه‌های رانندگی و صدور انواع گواهینامه با ایجاد پرونده الکترونیکی و از طریق سامانه یکپارچه خدمات صدور انواع گواهینامه به صورت برخط توسط راهنمایی و رانندگی انجام خواهد شد.

گواهینامه

هزینه گواهینامه رانندگی پایه یک، پایه دو و پایه سه اعلام شد

هزینه گواهینامه رانندگی در هر سال به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل بهتر است که بعد از 18 سالگی در اولین فرصت برای گرفتن آن اقدام کنید؛ چون با گذشت هر سال و مشاهده قیمت‌های جدید حسرت خواهید خورد.

گواهینامه رانندگی خودرو در ایران به ۳ نوع گواهینامه پایه یک (مخصوص کامیون و خودروهای سنگین)، پایه دو (مخصوص خودروهای تا ۲۶ نفر سرنشین و ۶ تن وزن) و پایه سه (مخصوص خودروهای سواری) تقسیم می‌شود که شرایط و هزینه دریافت هر کدام با دیگری تفاوت دارد. همچنین شرایط و هزینه گواهینامه موتور هم با این گواهینامه‌ها متفاوت است.

اگر قصد گرفتن هر کدام از گواهینامه‌های بالا را دارید و می‌خواهید بدانید هزینه گواهینامه چقدر شده است، این مقاله را تا انتها بخوانید.

هزینه گواهینامه رانندگی شامل چه مواردی می‌شود؟

هزینه گواهینامه رانندگی شامل موارد متعددی می‌شود که در سال‌های اخیر تورم روی آن‌ها هم تأثیر گذاشته است و به همین دلیل است که افزایش هزینه ثبت نام گواهینامه رانندگی ۱۴۰۲ غیرمنتظره به نظر می‌رسد. در ادامه با مواردی که در فهرست هزینه گواهینامه پایه سه، دو و یک قرار می‌گیرند آشنا می‌شوید:

کلاس‌های تئوری

کلاس‌های عملی

هزینه تمبر واریزی به حساب‌های نیروی انتظامی و شهرداری

هزینه چشم‌پزشکی و آزمایش تعیین گروه خونی

هزینه خرید کتاب آیین‌نامه

گواهی عدم اعتیاد (برای گواهینامه پایه یک و دو)

هزینه کاردکس

هزینه مردودی در امتحان آیین‌نامه و شهر

البته به‌تازگی برخی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند که از نظر نیروی انتظامی شرکت در کلاس‌های تئوری (آیین‌نامه) اجباری نیست و به همین دلیل هزینه این کلاس‌ها باید از هزینه گواهینامه ۱۴۰۲ حذف شود.

هزینه گواهینامه پایه یک

تمامی افرادی که می‌خواهند با خودروهای سنگین با ظرفیت بیشتر از ۲۶ نفر و وزن بیشتر از ۶ تن رانندگی کنند، باید گواهینامه پایه یک بگیرند. پیش از پرداختن به هزینه گواهینامه پایه یک در سال ۱۴۰۲، بهتر است با شرایط دریافت آن آشنا شوید تا ببینید اصلاً می‌توانید برای این گواهینامه اقدام کنید یا خیر:

حداقل ۲۵ سال سن

گذشتن ۲ سال از اخذ گواهینامه پایه دو

داشتن گواهینامه پایه دو با حداقل ۶ ماه اعتبار

طی کردن آموزش‌های تئوری و عملی

قبولی در آزمون تئوری (آیین‌نامه و اطلاعات فنی خودروهای سنگین) و عملی

انجام معاینات جسمی (چشم) نزد پزشک معتمد

گرفتن گواهی سلامت جسمی و روحی

داشتن گواهی عدم اعتیاد

هزینه گواهینامه پایه یک در سال ۱۴۰۲ چیزی حدود ۷ میلیون تومان می‌شود که در آن هزینه مردودی در امتحان آیین‌نامه و عملی حساب نشده است. به ازای هر بار مردودی آزمون آیین‌نامه ۵ هزار تومان و به ازای هر بار ردشدن در آزمون عملی باید ۱۵۰ هزار تومان به هزینه گواهینامه رانندگی پایه یک اضافه می‌شود.

هزینه گواهینامه پایه دو

درصورتی‌که می‌خواهید با خودروهای تا ۲۶ نفر ظرفیت و ۶ تن وزن رانندگی کنید، باید گواهینامه پایه دو بگیرید. دریافت این گواهینامه هم مثل گواهینامه پایه یک شرایط خاص خود را دارد و پیش از پرداختن به هزینه گواهینامه پایه دو، بهتر است با این شرایط آشنا شوید:

حداقل ۲۳ سال سن

داشتن گواهینامه پایه سه با حداقل ۷ ماه اعتبار

گذشتن حداقل ۲ سال از تاریخ گرفتن گواهینامه پایه دو

گواهی عدم اعتیاد

گذراندن کلاس‌های عملی و تئوری

قبولی در امتحان تئوری (آیین‌نامه و اطلاعات فنی خودرو) و شهر

اخذ تأییدیه سلامت جسمی (چشم) و روحی

هزینه گواهینامه پایه دو در سال ۱۴۰۲ چیزی بین ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تا ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که هزینه هر بار رد شدن در آزمون تئوری (۵۰ هزار تومان) و آزمون عملی (۱۵۰ هزار تومان) منجر به تفاوت در این هزینه شده و ممکن است هزینه گواهینامه رانندگی پایه دو را بالاتر هم ببرد.

هزینه گواهینامه پایه سه

گواهینامه پایه سه ساده‌ترین گواهینامه رانندگی است که هر شخصی با داشتن ۱۸ سال تمام و قبولی در آزمون‌های مربوطه می‌تواند آن را دریافت کند. با گرفتن گواهینامه پایه سه، می‌توانید انواع خودروهای سواری و وانت را برانید.

به جز پرداخت هزینه گواهینامه پایه سه و داشتن ۱۸ سال تمام، سایر شرایط اختصاصی دریافت این گواهینامه شامل داشتن قد بالاتر از ۱۴۰ سانتی‌متر می‌شود. سایر شرایط اخذ گواهینامه رانندگی پایه سه مشابه پایه یک و دو است و فقط نیازی به به دریافت گواهی عدم اعتیاد ندارد.

با احتساب تمامی جزئیات، هزینه گواهینامه پایه ۳ چیزی بین ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تا ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود. هزینه مردودی در آزمون عملی و تئوری این گواهینامه هم مشابه گواهینامه پایه یک و دو است و به ازای هر بار رد شدن در این آزمون‌ها، هزینه گواهینامه رانندگی پایه سه شما بالاتر می‌رود.

آنچه دیگران میخوانند
  • یه باز نشسته ارسالی در

    سن 16 سالگی برا گواهینامه خیلی کم است مسولین باید بدانند که یک جوان 16 تا 25 سال پشت فرمان ماشین یک دیوانه است به همین علت مرگ ومیر جاده ای خیلی زیاد است خواهشن اگه برا کسب درامد هم است با جان جوانان و خانوادها بازی نکنید

    • ناشناس ارسالی در

      بایددخترا از ۱۶ سال به بعد بگیرن گواهینامه رو حتمن

    • ناشناس ارسالی در

      درست بخوووون...۱۶سال فقط بعضی موتورها

  • پرویز کردلو از خرمدره ارسالی در

    به نظر من ابطال گواهینامه بازدارندگی خوبی دارد ولی اون موقع که برای آزمون گواهینامه امتحان می‌دیم به قدری سخت گیری بشه که هرکسی توان گرفتن گواهینامه رو نداشته باشه مثل کارت شهری که سازمان تاکسی رانی برای راندن تاکسی به راننده میده هفت خان باید طی بشه

  • ناشناس ارسالی در

    چرا برای گواهینامه ی ماشین از ۱۶ سال به بالا نمیزارین ؟

  • حسین ارسالی در

    نیرویی انتظامی اسم گواهی نامه در 16سالگی بایستی گواهی فوت گذاشت،جهت بالا بردن خرید قبر و هزینه بیمارستانها ،و درآمد نیروی انتظامی

  • سعید ارسالی در

    کم کم دخترا تز ۹ ستلگی می شینن پشت فرمون یه کم تعداد کشته هامون کم شده باید آمار بره بالا که بتونن جریمه ها را هم نجومی کنن

  • مجتبی مهدی ارسالی در

    مگه قرار نبود توقف بین گواهینامه ها کم بشه و یک سال بشه چرا مردم سرکار میزارید واسه پایه یکم میخوام ثبت نام کنم هر جا رفتم گفتن فقط حرف زدن و چنین چیزی نیست بعضی میگن از دی ماه اجرای میشه که اونم معلوم نیست کسی خبر داره به ما هم بگه ممنون

  • ناشناس ارسالی در

    واقعلا میگن بسوادن همینه کسی که ۲۵ سال بخواد پایه یک بگیره دیگه بدردش چی می خوره دیگه پیر شده تاسف اون موقعه خدارا شکر با این گرانی که نمی تواند خانواده تشکیل بده باید یک سال هم دنیال پایه یک باشه ۵۰ میلیون هم هزینه کنه

  • ناشناس ارسالی در

    خیلی عالی هست طرحی که گذاشتید...چون جوان از14سالگی پشت فرمون میشینهگ

  • محمد ارسالی در

    سلام ماشینا رو دستتون باد کرده ۱۶ سالگی مگه گواهینامه میدن

    • Mo ارسالی در

      نگران نباش قانون داخل ایران هرساعت عوض میشه

  • سیروس ارسالی در

    شک نکن تصادفات صددرصد افزایش خواهند یافت،چون اکثر جوانان دنبال ی سری مخدرات هستن،وگواهینامه هم که داشته بان چه شود،سن گواهینامه باید 25ساله باشه،نه بچه مدرسه ای،،،،فقط به این دلیل هس ماشین بیشتر بقیمت چند برابر فروخته بشه،ولی پس از یکسال آمار کشته های همون جوانان ومردم رو خواهید فهمید،نمیدونم چرا هیچ تصمیمی بدون دورنما گرفته نمیشود،مگه الان نمی بینید مردم بخاطر کم تجربگی که بدلیل سن کم هست دارن قربانی تصادفات بخاطر سنین کم می‌شود ،فقط مونده نوزاد شیرخواره رو پایه یک بدین

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی