کد مطلب: 32160

وام ودیعه مسکن| وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳ | وام ودیعه مسکن چقدر است

عیدی 40 میلیون تومانی دولت برای مستاجران واریز شد | در سایت زیر ثبت نام کنید و یک روزه وام ودیعه مسکن بگیرید + آدرس سایت

دور جدید واریز وام ودیعه مسکن 1403 برای مستاجران با تغییرت شگفت انگیز و سود کم آغاز شد. شرایط دریافت این وام اجاره را با هم می خوانیم.

عیدی 40 میلیون تومانی دولت برای مستاجران واریز شد | در سایت زیر ثبت نام کنید و یک روزه وام ودیعه مسکن بگیرید + آدرس سایت

وام ودیعه مسکن تسهیلات جدیدی است که دولت برای مستاجران در نظر گرفته است.مبلغ وام ودیعه مسکن در سال های مختلف بنابر نرخ تورم افزایش می یابد.امروز هم خبر داغی از افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن اعلام شده است. جزئیات دریافت وام ودیعه مسکن را در ادامه مطلب با هم می خوانیم.

شرایط وام مستاجری و وام ودیعه مسکن

وام ودیعه مسکن مخصوص مستاجران است که با توجه به قیمت های زیاد برای اجاره خانه با این وام که بازپرداخت کمتری دارد، نظر مستاجران را به خود جلب کرده است. لازم به ذکر است مبلغ این بانک در شهر ها متفاوت است برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر ما تا انتها دنبال کنید.

میزان وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳

ثبت نام، در هر سامانه ای، من جمله سامانه ثمن نهضت مسکن، همواره با سوالاتی برای ثبت کنندگان در آن، همراه می باشد. مهم ترین و اولین سوالی که در رابطه با وام اجاره مسکن، مطرح می شود، این سوال است که میزان وام اجاره مسکن چقدر می باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، در سال گذشته، مبلغ تسهیلات ودیعه مسکن، برای شهر تهران، کلانشهر ها و همچنین، سایر شهر ها به ترتیب، ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان بوده است. اما با توجه به مساله تورم، میزان وام اجاره مسکن، نسبت به سال های گذشته، افزایش یافته و به ترتیب زیر می باشد:

سقف میزان وام اجاره ملک برای شهر تهران : ۲۰۰ میلیون تومان

سقف میزان وام اجاره ملک برای مراکز استان ها : ۱۵۰ میلیون تومان

سقف میزان وام اجاره ملک برای سایر شهر ها : ۱۰۰ میلیون تومان

سقف میزان وام اجاره ملک برای روستاها : ۴۰ میلیون تومان

چگونه وام ودیعه مسکن بگیریم؟

کسانی که برای تامین پول پیش مسکن یا ودیعه دچار مشکل جدی هستند و از همراهی صاحبخانه‌ها در این شرایط اقتصادی برخوردار نیستند، می‌توانند با مطالعه شرایط وام ودیعه، برای دریافت وام مستاجران اقدام کنند. هدف اصلی این تسهیلات، زنان سرپرست خانوار، حقوق‌بگیران، کارگران، مستمری‌بگیران و بازنشستگان هستند و در اولویت پرداخت این وام قرار دارند. خانواده‌های ۵نفره، خانه‌اولی‌ها و کسانی که امسال ازدواج کرده‌اند، هم می‌توانند برای وام ودیعه اقدام کنند.

کدام بانک‌ها وام ودیعه مسکن پرداخت می‌کنند؟

۲۰ بانک مسکن، ملی، سپه، پست‌بانک، صادرات، تجارت، ملت، رفاه، کارآفرین، سامان، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، سینا، آینده، شهر، گردشگری، ایران‌زمین، خاورمیانه و مؤسسه اعتباری ملل ملزم به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به اجاره‌نشین‌های واجد شرایط هستند.

وام ودیعه مسکن

مهلت ثبت‌نام وام ودیعه مسکن

از همین الان که این مطلب را می‌خوانید، اگر مشمول دریافت وام ودیعه هستید، تا پایان سال ۱۴۰۳ فرصت دارید در این طرح ثبت‌نام و با مراجعه به سایت طرح اقدام ملی، فرم‌های مشخص‌شده را پر کنید.

نحوه بازپرداخت وام ودیعه مسکن

با توجه به اینکه در بخش های قبل، در رابطه با میزان وام اجاره مسکن و مبلغ اقساط این تسهیلات توضیح دادیم، اکنون در این بخش، به بررسی نحوه بازپرداخت وام اجاره مسکن می پردازیم. مطابق اعلام وزارت راه و شهر سازی، از طریق سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن، به نشانی اینترنتی saman.mrud.ir، نرخ سود و نحوه بازپرداخت تسهیلات ودیعه مسکن، به شرح زیر می باشد:

نحوه بازپرداخت وام اجاره مسکن برای مستاجران تهران : ۵ ساله، با نرخ سود ۱۸ درصد

نحوه بازپرداخت وام اجاره مسکن برای مستاجران مراکز استان ها : ۳ ساله، با نرخ سود ۱۳ درصد

نحوه بازپرداخت وام اجاره مسکن برای مستاجران سایر شهر ها : ۳ ساله، با نرخ سود ۱۳ درصد

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن

همانطور که از اسمش پیداست برای خانه‌به‌دوش‌ها پیش‌بینی شده و کسی که درخواست دریافت چنین تسهیلاتی را داشته باشد، باید اجاره‌نامه ارائه کند. بین اجاره‌نامه‌های معمولی و اجاره‌نامه‌هایی که در بستر سامانه املاک و مستغلات به ثبت رسیدند و نهایتا منجر به دریافت کد رهگیری می‌شوند، تفاوتی وجود ندارد، اما نکته مهم اینجاست که متقاضی حداقل شش ماه بعد از امضای اجاره‌نامه و دریافت کد رهگیری مجاز به ثبت‌نام برای دریافت وام ودیعه مسکن است.

به متقاضی که خودش یا همسرش در زمان ثبت‌نام ملک یا زمینی داشته باشند، تعلق نمی‌گیرد و اگر بعد از دریافت وام خلاف این موضوع ثابت شود، جریمه‌ها و خسارت‌ها برعهده دریافت‌کننده وام خواهد بود. از طرف دیگر بانک‌هایی که به مستاجران وام ودیعه مسکن پرداخت می‌کنند، به کمک سامانه سمات بانک مرکزی وضعیت تسهیلات فعلی متقاضی و همسر او را در حوزه مسکن چک می‌کنند.

در ۱۴۰۲ برخلاف سال‌های گذشته قرار است بدون شک و شبهه‌ای درباره میزان سود و نحوه اقساط به مستاجران پرداخت شود. طبق بخشنامه بانک مرکزی اقساط وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲ با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار یعنی ۲۳ درصد محاسبه می‌شود و بازپرداخت اقساط آن بسته به توافق بانک و متقاضی و حداکثر پنج سال خواهد بود.

ذاتا به‌عنوان تسهیلاتی برای مستاجران متاهل طراحی شده، اما خانم‌های بالای ۳۵ سال و آقایان بالای ۴۵ سال می‌توانند از این وام استفاده کنند.

همه‌چیز درباره تسهیلات ۲۰۰ میلیونی مستاجران متقاضی وام حداقل شش ماه بعد از امضای اجاره‌نامه و دریافت کد رهگیری مجاز به ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات است

آیا وام ودیعه مسکن مشکل فقهی دارد؟

آنطور که عضو شورای فقهی بانک مرکزی به خبرگزاری‌ها گفته، تصمیم اولیه درباره نوع قرارداد وام ودیعه مسکن اصلاح شد تا مشکل فقهی و ابهامی که درباره حرام و حلال بودن این وام مطرح شده بود، برطرف شود. به همین دلیل، وام ودیعه مسکن مستأجران در قالب عقد مرابحه ارائه خواهد شد.

پیش از این در شبکه‌های اجتماعی این شبهه مطرح شده بود که وقتی این وام -در واقع- به عنوان قرض دولت به مستاجران برای پرداخت به موجران (صاحبخانه‌ها) پرداخت می‌شود و وقتی قرار است با سود مشخص‌شده پس داده شود، تفاوتی با امر حرام ربا ندارد.

به این ترتیب نحوه پرداخت تسهیلات به مستاجران به صورت ودیعه مسکن منتفی شده و در واقع با تغییر عنوان و نوع قرارداد با نام عقد مرابحه خرید کالا و خدمات -که زیرمجموعه قرض تلقی نمی‌شود- به مستاجران داده می‌شود. مستاجران پس از دریافت تسهیلات می‌توانند نسبت به خرید کالا و خدمات اقدام کنند که یکی از این خدمات، مسکن و محل سکونت است.

دریافت کنندگان این نوع وام از فهرست طرح ملی مسکن خط می‌خورند! این را مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفته و توضیح داده که تمامی متقاضیان از زمان اعلام مصوبه پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن ملزم به دریافت کد رهگیری هستند و در صورتی که کد رهگیری دریافت نکرده باشند، نمی‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

به این ترتیب، دریافت تسهیلات ودیعه  باعث قرمز شدن فرم جیم افراد متقاضی در اقدام ملی مسکن می‌شود. چراکه این طرح ملی در زیرمجموعه مصوبه قانون ساماندهی بازار مسکن می‌گنجد. سبز بودن فرم ج یا فرم جیم یعنی متقاضی و افراد تحت تکفل قبلاً از امکانات دولتی و نهادهای عمومی، زمین و تسهیلات وام مسکن دریافت نکرده‌اند و با این ثبت‌نام در تسیهلات ودیعه، فرم ج قرمز می‌شود. چون تسهیلات دولتی می‌گیرند.

همه این اقدامات و تهدیدها به این دلیل است که افراد کمتری برای دریافت این تسهیلات ثبت‌نام کنند تا منابع محدود این وام، جواب مستاجران نیازمند را بدهد.

آنچه دیگران میخوانند
  • ناشناس ارسالی در

    حالا یکی ی خونه کوچیک تو ی شهر کوچیک داره د اومده باشه برا کار تو ی شهر بزرگ و مستاجر هست اون باید چه خاکی تو سرش باد بده ؟؟؟که استعلام میگیرید ..پولم که خود دربه روشون باید رد کنن

  • محمودص ارسالی در

    ازاین بهتر نمیشه.خدانکهدارشان بادکنک خودم مستجرم باورکن ۵۰سالمه ده ساله مستجرم.فقط بازوراجاره.خرج خونه راپیدامیکنم.یه پسرهم بیشتر ندارم.

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی