کد مطلب: 32086

یارانه نقدی | کالابرگ الکترونیک

بشتابید؛ آغاز واریز کالابرگ الکترونیکی ویژه ماه رمضان | عیدانه رئیسی برای روزداران با مبلغ شگفت انگیز

شرایط دریافت کالابرگ رمضان اعلام شد.

بشتابید؛ آغاز واریز کالابرگ الکترونیکی ویژه ماه رمضان | عیدانه رئیسی برای روزداران با مبلغ شگفت انگیز

طرح کالابرگ الکترونیک طی چند فاز اجرا شد؛ در فاز اول، سه دهک اول درآمدی و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد تحت پوشش این اجرا قرار گرفتند و در صورتی که ۷۰ درصد مبلغ یارانه خود را از میان این ۱۱ قلم خریداری می‌کردند، مبلغ یارانه‌شان ۲۰ درصد افزایش می‌یافت و مشمول یارانه تشویقی می‌شدند. در مرحله دوم، سه دهک اول درآمدی و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)، مشروط بر اینکه حداقل ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه خود را از میان اقلام کالاهای اساسی تعریف شده خریداری می‌کردند، از امتیاز تشویقی بهره‌مند می‌شدند. اما به مرور با گسترش اجرای این طرح، هفت دهک درآمدی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند، به‌گونه‌ای که اگر هفت دهک درآمدی ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه خود را از میان ۱۱ قلم کالای سبد غذایی تعریف شده خریداری می‌کردند، مشمول دریافت یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی می‌شدند.

به بیانی دیگر با استفاده از این طرح، یارانه دهک‌های یک تا ۳ درآمدی به ۵۲۰ هزار تومان و یارانه دهک‌های چهارم تا هفتم درآمدی به ۴۲۰ هزارتومان افزایش می‌یافت.

برای استفاده از این طرح اما، دولت شبکه ملی اعتبار (شما) را بر اساس هر کدملی راه‌اندازی کرد تا با استفاده از آن، سرپرستان خانواده بتوانند مانده اعتبار یارانه خود را مشاهده کنند و همچنین از موقعیت مکانی ۲۱۱ هزار فروشگاه‌ متصل به طرح و لیست اقلام مطلع شوند. حتی از آنجایی که ممکن است برخی افراد در زمان مراجعه به فروشگاه، کارت‌شان را با خود همراه نداشته باشند، کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* میزان اعتبار باقی‌مانده به فرد را نشان می‌دهد و همچنین با کدی که به فرد داده می‌شود، فرد می‌تواند با در اختیار قرار دادن آن به فروشنده، خرید خود را انجام دهد.

اما با فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب، از ۱۷ بهمن‌ماه به مدت سه ماه مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک تحت عنوان «طرح فجرانه» اجرا شد؛ فاز جدیدی که «شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه» حذف شده و اعتبار تشویقی آن از ۱۲۰ هزار تومان (اعتبار تشویقی کالابرگی) به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

طبق اطلاعیه وزارت رفاه، «طرح فجرانه» یک سبد ۱۱ قلمی برای تامین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد (منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران) با قیمت‌های مبنا سال ۱۴۰۱ انتخاب شده است و مابه التفاوت قیمت سبد مبنا سال ۱۴۰۱ با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تامین می‌شود، به این صورت که قیمت روز سبد مشتمل بر ۱۱ قلم ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوار دهک‌های اول تا هفتم در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان از جیب خود پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان از محل اعتبار جدید دولت تامین می‌شود.

اعتبار جدید (۲۲۰ هزار تومانی) علاوه بر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی فعلی بوده و خانوار مشمول طرح به صورت مجزا یارانه نقدی خود را به صورت ماهانه دریافت خواهند کرد. مبلغ حمایتی دولت به صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود. البته خانوار می‌تواند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف شده خرید کند و امکان جا به جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی مقدور نیست. به عنوان مثال با اعتبار برنج امکان خرید روغن وجود ندارد.

از همین رو می‌توان گفت با اجرای طرح فجرانه، فردی با دهک درآمدی یک تا ۳ به جای دریافت ۴۰۰ هزارتومان یارانه، ۶۲۰ هزارتومان و فردی با دهک درآمدی چهار تا هفت، به جای دریافت ۳۰۰ هزارتومان، ۵۲۰ هزارتومان یارانه دریافت خواهد کرد.

ماه دوم این طرح ملی مصادف با حلول ماه مبارک رمضان و عید نوروز از ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ آغاز شد و در حالی تا ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ ادامه دارد که مرحله سوم آن نیز از ۱۸ فروردین ماه آغاز خواهد شد.

واریز مرحله جدد کالابرگ الکترونیک

تمام خانوار‌های دهک‌های اول تا هفتم، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال اعتبار بسته تشویقی برای خرید ۱۱ قلم کالا دریافت می‌کنند.

مهلت استفاده از اعتبار مرحله دوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک تا هجدهم فروردین ادامه دارد.

یازده قلم کالا شامل گوشت منجمد گوساله، حبوبات، قند و شکر، برنج، ماکارونی، روغن مایع، گوشت مرغ، تخم مرغ، ماست کم چرب، پنیر و شیر کم‌چرب تعیین شد که برای هر فرد سرانه‌ای در نظر گرفته شد که بیشترین سرانه به گوشت اختصاص پیدا کرده است.

نرخ این اقلام در سال ۱۴۰۱ به ارزش ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان بود که در سال‌جاری به ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان رسیده است، لذا مقرر شد به میزان مابه‌التفاوت این مبلغ که ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان است، برای هر فرد اعتبار کالا برگ اختصاص پیدا کند.

شخص نمی‌تواند کل مبلغ را از یک قلم جنس خریداری کند و هر مبلغ باید برای جنس خود خرج شود که این اتفاق توسط شرکت «فارا» به عنوان مجری در سامانه طراحی و تعریف شده است؛ همچنین هر فروشگاهی نمی‌تواند از این طرح استفاده کند و تعدادی فروشگاه به این سامانه متصل هستند که قابلیت خرید از آنها وجود دارد.

برای اینکه شهروندان فروشگاه‌های متصل به پایانه را شناسایی کنند می‌توانند برنامه کاربردی «شما» را نصب کنند و اطلاعات را در آنجا دریافت کنند، همچنین میزان اعتبار کالابرگ خود را ببینند و اگر کسی تلفن هوشمند نداشت از طریق کددستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* هم می‌توانند کد خرید و اعتبار یارانه خود را بر اساس کدملی ببینند.

برخی از مردم تصورشان این است که برای خرید اقلام تنها باید ۲۲۰ هزار تومان هزینه کنند در صورتیکه اینگونه نیست و باید خرید داشته باشند و بعد این مبلغ به عنوان تخفیف برای آنها فعال می‌شود؛ همچنین این تصور وجود دارد که خرید باید به صورت یکجا انجام شود در حالی که مدت زمان طرح در سه مرحله یک ماهه اجرا می‌شود و شخص می‌تواند در این بازه به فراخور نیاز خرید داشته باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: در خوزستان ۹ هزار و ۳۵۳ فروشگاه متصل به طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک هستند.

مجتبی ظفری پور با اشاره به استقبال شهروندان خوزستانی و موفقیت آمیز بودن اجرای مرحله اول این طرح در استان، اظهار کرد: اجرای ماه دوم طرح، ویژه ماه مبارک رمضان که شامل دهک‌های اول تا هفتم است از ۱۸ اسفندماه آغاز شد و تا ۱۷ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ادامه دارد.

وی افزود: در قالب این طرح مبلغ ۲۲۰ هزار تومان اعتبار حمایتی جهت تامین ۱۱ قلم کالای اساسی به ازای افراد خانوار تعلق می‌گیرد.

ظفری پور با اشاره به جزئیات طرح تشویقی دولت عنوان کرد: طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک کاملا اختیاری و جدای از یارانه بوده و به هیچ وجه از یارانه خانوارها مبلغی کسر نخواهد شد.

وی گفت: یارانه‌بگیران دهک‌های اول تا هفتم می‌توانند با نصب نرم‌افزار «شما» بر روی گوشی همراه خود نسبت به مشاهده فروشگاه‌های اطراف که متصل به این طرح هستند، اقدام کنند.

ظفری پور ادامه داد: در نرم‌افزار «شما» که یارانه‌بگیران می‌توانند آن را از بازار، مایکت و سایت shoma.sfara.ir دانلود کنند امکان مشاهده مانده اعتبار، تراکنش‌ها و سایر اطلاعات خرید وجود دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان یادآور شد: اقلام مشمول طرح شامل پنیر، شیر، ماست، تخم مرغ، مرغ، گوشت قرمز، ماکارونی، روغن، حبوبات، برنج و قند و شکر بوده که یارانه بگیران دهک‌های اول تا هفتم می‌توانند از هر نوع زیرکالا این ۱۱ قلم خریداری کنند.

وی افزود: جامعه هدف خوزستان نزدیک به سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و بیش از یک میلیون و ۱۱۵ هزار خانوار هستند که بیش از ۹۳ درصد آن‌ها یعنی معادل حدود یک میلیون خانوار خرید داشته‌اند که نشان از موفق بودن طرح دارد، همچنین حدود ۲ میلیون و ۲۱۷ هزار تراکنش در مدت زمان یک ماه در کل کشور انجام شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان اینکه هدف اصلی طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک، تغذیه و خوراک خانواده‌ها است، گفت: اکنون سه قشر جامعه یعنی تولیدکننده‌ها، فروشنده‌ها و مردم از فروش طرح فجرانه منتفع شده‌اند و در استان خوزستان نزدیک به پنج همت خرید انجام شده و ۸۰۰ میلیارد تومان هم اعتبار خرید تعلق گرفته است.

جزئیات جدید از توزیع کالابرگ الکترونیک

متقاضیان استفاده از کالابرگ الکترونیک می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد شبکه ملّی اعتبار (۲۱۰ هزار فروشگاه خُرد و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های اینترنتی) نسبت به خرید اقلام اساسی اقدام کنند.

دومین مرحله از طرح فجرانه کالابرگ برای ۷ دهک درآمدی از ۱۷ اسفندماه سال جاری آغازشد و بنا بر اعلام وزارت رفاه مبلغ ۲۲۰۰۰۰ تومانی برای هر فرد برای خرید ۱۱ قلم کالا اساسی شارژ خواهد شد.

منیبان در گزارشی نوشت: طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی از ۱۷ بهمن‌ماه سال جاری آغاز شده است و براساس آنچه مسئولان وزارت رفاه عنوان کرده‌اند این طرح تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت و دهک‌های اول تا هفتم مشمول طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی می‌شوند.

در طرح فجرانه، روال کار تغییر کرده و ضمن اینکه اعتبار تشویقی یارانه از ۱۲۰ به ۲۲۰ افزایش یافته، شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان هم حذف شده است و فقط شرط بهره‌مندی از این اعتبار، خرید کالا در طرح کالابرگ است به‌گونه‌ای که اگر یک قلم کالا هم در این طرح بخرید، مابه‌التفاوت آن از ۲۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

مزیت بزرگ این طرح، حذف شرط خرید ۲۰۰ هزار تومانی برای مشمول شدن یارانه تشویقی است و تا سه ماه همه یارانه بگیران می‌توانند برای خرید در طرح کالابرگ از یارانه تشویقی جدید بهره‌مند شوند.

طرح فجرانه با یارانه مضاعف ۲۲۰ هزار تومانی از ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ اجرا می‌شود. دولت در حوزه تغذیه مردم دارای راهبرد کلان است و باوجود مشکلات بودجه‌ای، این راهبرد را که قسمت بزرگ آن مربوط به کالابرگ الکترونیکی است، به نفع مردم پیگیری می‌کند.

از اواخر سال ۱۴۰۱ اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک شروع شد و حالا کالابرگ عمومیت پیدا کرده و دهک ۶ و ۷ هم به آن ملحق شده‌اند.

میزان استقبال خانوارهای یارانه بگیر از طرح کالابرگ به ۱۶ درصد رسیده است، اکنون در طرح کالابرگ اگر معادل ۲۰۰ هزار تومان از یارانه فرد به خرید ۱۱ قلم کالای موجود در سبد کالابرگ اختصاص پیدا می‌کرد، ۱۲۰ هزار تومان اعتبار تشویقی به یارانه او اضافه می‌شد که باید تا پایان همان ماه صرف خرید آن ۱۱ قلم کالا می‌شد.

متقاضیان استفاده از کالابرگ الکترونیکی می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد شبکه ملّی اعتبار (۲۱۰ هزار فروشگاه خُرد و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های اینترنتی) نسبت به خرید اقلام اساسی اقدام کنند.

برای استعلام یارانه با کد دستوری باید این فرمول را شماره‌گیری کنید:#کد ملی*۴۳۸۵۷*۴*

این روش فقط به شما می‌گوید که مشمول دریافت یارانه هستید یا نه و برای سرپرست خانوار کاربرد دارد. اما ممکن است نسبت به نتیجه آن اعتراض داشته باشید که در این صورت باید ببینید آیا دهک‌بندی شما درست انجام شده است یا خیر.

دهک‌بندی بر اساس بعد خانوار، تراکنش‌های بانکی، اطلاعات خودرو و حقوق و درآمد افراد انجام می‌شود و برای بررسی یا اعتراض به آن باید به سامانه حمایت مراجعه کنید.

ابتدا باید در سامانه حمایت ثبت نام کنید. گزینه ورود یا ثبت نام در سمت چپ بالای صفحه قرار دارد. پس از وارد کردن شماره تلفن همراه (که حتما باید به نام متقاضی باشد)، کد ملی و تاریخ تولد و عبارت امنیتی کلید ارسال کد اعتبارسنجی را کلیک کنید تا کد یکبار مصرف برایتان ارسال شود.

با وارد کردن این کد ثبت نام شما نهایی شده و اطلاعاتتان در سامانه ذخیره می‌شود.

اگر قبلا ثبت نام کرده‌اید، وارد صفحه ورود شوید و با وارد کردن شماره همراه و عبارت امنیتی گزینه ارسال کد اعتبارسنجی را کلیک کنید.

پس از وارد کردن کد تایید روی عبارت ورود به سامانه حمایت کلیک کنید. با ورود به صفحه کاربری‌تان می‌توانید اطلاعات خود را بررسی کنید. در این صفحه وضعیت شما بر اساس آزمون وسع‌سنجی به شما اعلام می‌شود و می‌توانید ببینید که آیا یارانه به شما تعلق می‌گیرد یا نه.

در همین صفحه اطلاعات دیگری مثل دهک شما، اعضای خانوار و اطلاعات شناسه اقتصادی در دسترستان است.

اگر درخواستی برای بررسی دوباره پرونده خود دارید و نسبت به وضعیت دهک، اطلاعات شناسه اقتصادی و اعضای خانوار خود اعتراض دارید هم از همین صفحه اقدام کنید و گزینه درخواست بررسی را انتخاب کنید.

پس از ورود به این قسمت، توافق‌نامه‌ای مشاهده می‌کنید. آن را به‌طور دقیق مطالعه کنید و در صورت تأیید روی گزینه موارد فوق را مطالعه نموده و قبول دارم کلیک کنید. سپس ثبت و ادامه را انتخاب کنید.

در این مرحله ابتدا اطلاعات خانوار به شما نمایش داده می‌شود. آن را مشاهده کنید و در صورتی که تأیید می‌کنید، گزینه صحیح است را انتخاب کنید.

مرحله دوم طرح کالابرگ الکترونیک (فجرانه) در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوارهای دهک‌ اول تا هفتم درآمدی از ۱۸ اسفند ماه آغاز می‌شود.

آغاز مرحله دوم طرح کالابرگ الکترونیک فجرانه

در این طرح خانوار دهک‌های اول تا هفتم مشمول ۲۲۰ هزار تومان اعتبار خرید ۱۱ قلم کالابرگی می‌شوند. مرحله دوم این طرح مصادف با حلول ماه مبارک رمضان و عید نوروز از تاریخ ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ آغاز شده و تا ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.

۶۱ میلیون نفر مشمول این طرح هستند که از این تعداد تا کنون ۴۳ میلیون نفر از آن استفاده کرده اند.

بهروز رحیم‌زاده روز جمعه در گفت: شکل جدیدی از طرح کالابرگ الکترونیک نیمه دوم بهمن امسال با عنوان فجرانه ارائه شد اما نام این طرح شائبه‌ای به وجود آورد که با توجه به نام‌گذاری، اجرای طرح به دهه فجر محدود باشد.از زمان آغاز داستان طرح کالابرگ الکترونیکی در قالب طرح فجرانه، بخش قابل توجهی از مخاطبان فرارو با ابهام‌ها و پرسش‌های زیادی روبرو بودند و در این مطلب سراغ ۱۰ تا از پرتکرارترین موارد رفتیم.در واقع یک خانواده سه نفره که در دهک 4 تا 7 قرار دارند از هفته آیند مبلغ 1میلیون 560 هزار تومان کالابرگ الکترونیک دریافت می کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل، درباره اجرای طرح  کالابرگ الکترونیکی  اظهار کرد که افراد می‌توانند با خرید کالا از فروشگاه‌های مشارکت‌کننده در این طرح فجرانه، از مزایای آن بهره‌مند شوند.

همین امر موجب شد که در نقاط مختلف استان اردبیل مراجعه‌ها به فروشگاه‌ها افزایش یابد و شاهد تجمع و ازدحام در برابر برخی از آنها باشیم؛ در حالی که پیش‌تر نیز اطلاع‌رسانی شده بود، زمان اجرای این طرح محدود به ماه بهمن نیست و هزینه‌کرد اعتباری که در حساب سرپرستان خانوار شارژ شده است، یک ماه مهلت دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل با اشاره به اینکه طرح سه ماهه است و شارژ اعتبار ۱۷ هر ماه تکرار خواهد شد، بیان کرد: دولت بر اساس این طرح به حساب افرادی که در دهک‌های یک تا هفت قرار داشتند، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال به ازای هر نفر در ۱۷ بهمن شارژ کرد.

وی با تاکید بر اینکه کمبودی از نظر کالا در استان وجود ندارد، اضافه کرد: بر این اساس ۱۷ اسفند و ۱۷ فروردین نیز حساب سرپرستان خانوار شارژ خواهد شد و از این رو از شهروندان تقاضا می‌شود از هر گونه ازدحام خودداری کرده و با مراجعه به فروشگاه‌های مورد نظر در زمانی مناسب خرید خود را انجام دهند.

رحیم‌زاده عنوان کرد: دولت سبد معیشتی یا کالابرگ شامل ۱۱ قلم کالا را با میزانی مشخص تعریف و قیمت‌گذاری کرده است که این کالاها در یک سال گذشته به طور طبیعی همراه با تورم افزایش قیمت داشتند و از این رو تفاوت قیمت آنها را دولت تا سقف ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال به ازای هر نفر یارانه پرداخت می‌کند.

واریز دور دوم کالابرگ الکترونیک

وی ادامه داد: سرپرستان خانوار در صورت تمایل می‌توانند برای استفاده از کالابرگ الکترونیکی فجرانه به فروشگاه‌های طرف قرارداد مراجعه و نسبت به تامین ۱۱ قلم کالای اساسی اقدام کنند که تفاوت قیمت کالاها با مدت مشابه سال گذشته در قالب یارانه مشمول حمایت دولت شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل گفت: به عبارت دیگر شرط بهره‌مندی از این طرح مراجعه به فروشگاه‌های معتبر طرف قرارداد و خرید کالاهای اساسی مورد نظر است؛ اما برای بعضی شهروندان این سوء تفاهم پیش آمده بود که دولت مبلغی به صورت نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده، در حالی که هیچ مبلغی واریز نشده است و مبلغ قابل برداشت نقدی نیست.

وی افزود: در حال حاضر چهار هزار فروشگاه در نقاط مختلف استان اردبیل به این طرح متصل هستند و این امکان برای شهروندان وجود دارد که با مراجعه به آنها خرید خود را انجام دهند و بیشتر سوپرمارکت‌ها و در دهستان‌ها و بخش‌ها و هر جایی که امکان مهیا کردن زیرساخت اتصال به طرح وجود داشت، این کار انجام شده است.

رحیم‌زاده تصریح کرد: با وجود اختیاری بودن پیوستن به طرح، استقبال خوبی از کالابرگ الکترونیکی فجرانه از سوی فروشگاه‌ها انجام شده و با در نظر گرفتن میزان جمعیت می‌توان گفت که اردبیل جزو استان‌هایی است که بیشترین فروشگاه‌ها را تحت شمول طرح دارد و از این رو شهروندان مشکلی در بحث خرید ندارند.

وی بیان کرد: اجرای این طرح را شرکتی به نام فارا پشتیبانی می‌کند؛ به این صورت که وقتی شهروندی برای خرید به فروشگاه‌های متصل به طرح مراجعه می‌کند، مابه‌التفاوت قیمت را این شرکت بر اساس قراردادی که با دولت دارد، در ۲۴ تا ۴۸ ساعت به حساب فروشگاه‌ها پرداخت می‌کند.

مبلغ کالابرگ الکترونیک فجرانه

طرح ملی کالابرگ الکترونیکی با عنوان “طرح فجرانه” در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوار یارانه‌بگیر با اولویت خانوار دهک‌های اول تا هفتم از ۱۷ بهمن‌ماه آغاز شده است و تا ۱۷ اردیبهشت‌ سال آینده ادامه خواهد داشت.

در طرح فجرانه یک سبد ۱۱ قلمی شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده و مابه‌التفاوت آن قیمت‌ها با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تامین خواهد شد.

با اقدامات جدید دولت یارانه بگیران در اسفندماه دوبار یارانه نقدی دریافت خواهند کرد.

دولت در ماه اسفند علاوه بر یارانه نقدی، در روز ۱۸ اسفند ۲۲۰ هزار تومان یارانه کالابرگ را به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد کرد.

یارانه ها دستخوش تغییر شده است و میزان اعتبار کالابرگ الکترونیکی افزایش یافته است که این خبر خوشی برای دهک های کم درآمد جامعه است. از طرفی یارانه نوروز و یارانه ماه رمضان از جمله یارانه های معیشتی است که مردم از دولت انتظار دارند. یارانه ماه رمضان سال ۱۴۰۱ واریز شد و سال ۱۴۰۲ واریز نشد.

یارانه نوروزی موضوعی است که تا به حال محقق نشده اما دولت با افزایش اعتبار کالابرگ سعی کرده به مردم عیدی بدهد. تازه ترین اخبار درباره یارانه را بخوانید.

رونمایی از طرح فجرانه و تغییر زمان واریز یارانه‌های نقدی، برخی از شهروندان را در خصوص نحوه استفاده و زمان واریز یارانه‌های نقدی و کالابرگ به خصوص در ماه اسفند دچار سردرگمی کرده است.

دولت به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از طرح فجرانه رونمایی کرد که بر اساس این طرح اعتبار تشویقی کالابرگ از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته و شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه نیز حذف شده است.

دولت در روز ۱۷ بهمن‌ماه از طرح فجرانه رونمایی و اعلام کرد این طرح به مدت سه ماه تا ۱۷ اردیبهشت ادامه پیدا خواهد کرد. همزمان با رونمایی از این طرح، سازمان هدفمندی یارانه‌ها با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد به منظور نظم‌بخشی بیشتر به پرداخت یارانه‌ها و مستمری‌های موضوع قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، از ماه جاری پرداخت‌های این سازمان براساس زمان‌بندی انجام خواهد شد.

زمان واریز کالابرگ الکترونیک اسفند ماه

طبق زمان‌بندی جدیدی که سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده، یارانه نقدی و معیشتی خانوار دهک‌های یک تا سه در بیستم و پنجم هر ماه و یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوارهای مشمول در بیست و پنجم هر ماه واریز می‌شود. همچنین مستمری کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور بیستم هر ماه و یارانه دارو و هزینه حمل و نقل و ذخیره‌سازی سوخت اول هر ماه واریز می‌شود.

اما این تغییرات برخی از شهروندان را دچار سردرگمی کرده است. در روزهای نخست رونمایی از طرح فجرانه، برخی از شهروندان نسبت به استفاده از یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی تردید داشتند زیرا گمان می‌کردند اگر از طرح کالابرگ خرید کنند قرار است این مبلغ از ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان یارانه نقدی که می‌گیرند کسر شود. این در حالی است که حساب مبلغ ۲۲۰ هزار تومان که به عنوان عیدی ۲۲ بهمن به یارانه‌بگیران تعلق گرفته، با حساب یارانه نقدی جداست و زمان واریز آنها هم متفاوت است.

علی عسکری رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها درباره جزئیات یارانه فجرانه به ایلنا گفته است: در حال حاضر مردم یارانه‌ها را در تاریخ های بیستم و پنجم و سی ام هر ماه دریافت می‌کنند. حال اینکه وزارت کار اعلام کرده است که اعتبار دیگری علاوه بر یارانه واریز می‌کند که با این اعتبار فقط امکان خرید وجود دارد و غیر از یارانه نقدی که دریافت می‌کنند اعتباری هم برای خرید دریافت می‌کنند.

عسکری در ادامه گفته است: در طرح جدید شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه حذف شده و اعتبار تشویقی (۲۲۰ هزار تومانی) علاوه بر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی فعلی بوده و خانوار یارانه‌بگیر به‌صورت مجزا یارانه نقدی خود را ماهانه دریافت خواهند نمود. به طور مثال یک خانواده ۳ نفره که مبلغ یارانه و کالابرگ آن ها به نفری ۵۲۰ هزارتومان رسیده است این ماه مبلغ ۱ میلیون و ۵۶۰ هزارتومان جمعا یارانه دریافت خواهند کرد.

سیدرضا یحیوی، مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیحات شفاف‌تری در این خصوص ارائه کرده است.

به گفته یحیوی، در طرح کالابرگ الکترونیک، هجدهم تا بیستم هر ماه حساب سرپرستان خانوار شارژ و اعتبار یارانه‌ها واریز می‌شود.

یحیوی به ایلنا گفته است: با گذشت یک هفته از زمان اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، برخی افراد تصور می‌کنند طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک تنها در دهه فجر اجرا می‌شود؛ این درحالیست که طرح فجرانه فعلا به مدت سه ماه بوده که اجرای آن، از ۱۸ بهمن‌ماه شروع شده و تا ۱۸ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

یحیوی همچنین گفته است نیازی نیست افراد یکجا اعتبار خود را خرید کنند بلکه می‌توانند طی یک ماه و به مرور، با مراجعه به فروشگاه‌های متصل به طرح خریدشان را انجام دهند.

با توضیحاتی که مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاع اجتماعی ارائه کرده، اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ الکترونیک در ماه اسفند بین روزهای ۱۸ تا ۲۰ این ماه شارژ خواهد شد. بنابراین مشمولان در ماه اسفند نیز مانند بهمن دو یارانه دریافت می‌کنند، نخست یارانه تشویقی که در قالب طرح فجرانه اعتبار آن به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته و از طریق آن می‌توان ۱۱ قلم کالای اساسی را خریداری کرد و دوم، یارانه نقدی است که بر اساس زمان‌بندی‌های مشخص واریز خواهد شد.

همانطور که اشاره شد، یارانه نقدی از این پس در دو تاریخ بیست و پنجم و سی‌ام هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. البته با توجه به اینکه ماه آتی، ماه منتهی به عید نوروز است و خانواده‌ها برای خریدهای نوروزی به یارانه خود نیاز دارند باید دید آیا دولت تصمیمی برای جلو انداختن زمان واریز یارانه‌ها در ماه اسفند دارد یا خیر. البته نباید فراموش کرد اسفندماه امسال ۲۹ روزه است و اگر دولت حتی برنامه‌ای برای واریز زود هنگام یارانه‌ نقدی نداشته باشد، یارانه دهک‌های چهار به بالا در این ماه استثنائاً در روز بیست و نهم واریز خواهد شد.

 

منبع: ایلنا
آنچه دیگران میخوانند
  • ناشناس ارسالی در

    سلام من دهک ۲ هستم یارانه نقدی کالا برگ می‌گرفتم از وقتی کالا برگ ۲۲۰ رو ریختن هیچ یارانه ای برام نریختن برج ۱۱و ۱۲ واریز نکردن هر جا هم رفتن میگن یارانه شما قطع نشده ولی کسر میشه خوب چرا باید کسر بشه کجا باید برم اگر نمیخوای یارانه بدن بکن دیگه من که دهک پایین هستم چرا حق منو میخورم

  • منوچهر بهوند ارسالی در

    اقای دولت کی پول داره برود کالا برگ استفاده کند شما اگر راست میگید باید سرپرست خانواده بتواند به اندازه شارژی که شده برداشت و خرید کند نه اینکه بنده یک بسته قند. یک ماست و دوتا مکارانی انتخاب کردم فروشگاه میگه باید ۱۷۰ هزار تومان پرداخت کنید فقط ۳۳ هزار تومان دولت کمک کرد این چه کمک ی است فقط دولت بخاطر رونق فروشگاه اینکار دا کرده است کمکی به قشر نیازمند نکرده.

  • ناشناس ارسالی در

    یعنی یک قران بدرد نمی خورد باید دو میلیون بخری که چقدر مثلن بگیری دیگه خواهشن ازاین لطفا نکنید

  • ناشناس ارسالی در

    با سلام و خسته نباشید به جناب آقای رئیسی تو رو خدا به مسئولان یه تذکر بدهید که این مبلغ یارانه به حساب همه واریز میکنید عادلانه باشه امروز رفتم فروشگاه. گفتن باید دومیلیون و پانصد هزار تومن خرید کنید تا بتونید از کالا برگ استفاده کنید واقعا این چه کمکی هست به ما باید به اندازه این مبلغ وسایل مصرفی. بخریم من که یه زن سرپرست هستم از کجا بیارم که بتونم کالا برگ رو استفاده کنم به نظر بنده ندین بهتر هست فروشگاه ها دارن تخلف انجام میدن که جنس هاشون فروش بره. به سامانه ۱۲۴ هم تماس گرفتم رسیدگی نشد اصلا خواهش میکنم پیگیر ی کنید

  • ق ف ارسالی در

    اقای رئیسی از کجا می دونن چه کسی روزه دار هستش و چه کسی روزه نداره؟!؟! به کدوم روزه دارا کالا برگ میدن؟

  • ناشناس ارسالی در

    اولا از جیب خودش که نمی دهد دومااگر مدیریت دارد مانع از تورم شود کالابرگ پیشکش خودش

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی