کد مطلب: 31933

حق سنوات | حق سنوات کارمندان | حق سنوات کارگران

فوری/ اعلام رقم نهایی حق سنوات کارمندان و کارگران امسال | محاسبه آنلاین حق سنوات با این فرمول ساده

شرایط تازه و مبلغ جدید حق سنوات کارمندان و کارگران اعلام شد.

فوری/ اعلام رقم نهایی حق سنوات کارمندان و کارگران امسال | محاسبه آنلاین حق سنوات با این فرمول ساده

مبلغ حق سنوات یا همان مزایای پایان خدمت هر سال تغییر می کند. حق سنوات در واقع یک ماه حقوق هر کارمند و یا کارگر می باشد. حق سنوات فقط به بیمه شدگان اجباری تامین اجتماعی تعلق می گیرد و به بیمه مشاغل آزاد تعلق نمی‌گیرد.

حق سنوات به کدام کارگران پرداخت می شود؟

پرداخت سنوات در واقع به توزیع منابع و پاداش‌ها بین اعضای جامعه کاری؛ یعنی به کارگران و کارمندان می‌پردازد.

حق سنوات به عنوان پاداش پایان کار به آن دسته از کارگرانی داده می‌شود که سابقه یک ساله کاری دارند. اما پایه سنوات برای کارگاه‌هایی است که طرح طبقه بندی مشاغل دارند و پایه سنوات به حداقل حقوق آنها اضافه می‌شود.

پایه سنواتی، مفهومی متفاوت از مزایای پایان کار است و معمولاً کارگران آن را با معنای عرفی سنوات اشتباه می گیرند. پایه سنواتی را می توان بخش حمایتی پایه حقوق نامید که معمولاً برای جبران حداقل دستمزد، توسط شورای عالی کار، تصویب و ابلاغ می شود.

این بخش از حقوق، در واقع قسمتی از حقوق پایه است که معمولاً با حداقل دستمزد جمع و به کارگر پرداخت می شود؛ هرچند می توان آن را به صورت چند ماه یک بار یا سالی یکبار نیز پرداخت کرد. پایه سنوات یکی از مزایای جانبی دستمزد است و تغییر میزان سالانه آن ارتباطی با افزایش دستمزد ندارد.

اما یکی از دغدغه های کارگران تفاوت بین قراردادهای رسمی و غیررسمی بود. بر اساس بخشنامه ای که از سوی وزارت کار در سال ۹۲ ابلاغ شد دیگر تفاوتی بین سنوات کارگران قراردادی و رسمی نیست.

چه کارگران تسویه حساب کرده باشند و چه تسویه حساب نکرده باشند مشمول پایه سنوات می‌شوند. حتی اگر فاصله‌ای بین کارکرد آن کارگران در کارگاه وجود داشته باشد.

آن دسته از کارگاه هایی که طرح طبقه بندی مشاغل دارند بر اساس فرمول مشخص شده در بخشنامه دستمزدی وزارت کار پایه سنواتی برایشان واریز می‌شود.

اما آن دسته از کارگاه‌هایی که طرح طبق بندی مشاغل ندارند، به شرط آنکه نیروی کار دارای سابقه یک ساله در آن کارگاه باشند (دائم و موقت) مشمول حق سنوات می‌شوند. اما حق سنوات و یا مزایای پایان کار به ازای هرسال کارکرد معادل یکماه حقوق است که درپایان کار ویا زمان قطع همکاری به کارگران پرداخت می‌شود.

اما یکی از سئوالات مطرح برای کارگران بعد از افزایش مزد ۱۴۰۲ این است که آیا پایه سنوات سال ۱۴۰۲ همان مبلغ سال ۱۴۰۱ است؟

آرمین خوشوقتی، کارشناس قانون کار در این باره اظهارکرد:کارگرانی که سابقه کار آنها در سال ۱۴۰۲ در همان کارگاه به ۳۶۵روز رسیده، روزانه مبلغ ۷۰.۰۰۰ ریال دریافت خواهند کرد.

حق سنوات

اما کارگرانی که در سال ۱۴۰۱ پایه سنوات دریافت می‌کرده‌اند و هنوز در همان کارگاه مشغول به کار هستند، ابتدا از ۲۱٪ افزایش (نسبت به ۷۰.۰۰۰ ریال) برخوردار می‌شوند و سپس مبلغ ۷۰.۰۰۰ ریال را بشرحی که توضیح داده شد، دریافت خواهند کرد.

کارمندان چقدر حق سنوات می گیرند؟

حق سنوات از حقوق اجباری فرد شاغل در سازمان است. اگر کارفرمایی در پرداخت این حق کوتاهی کند یا در قرارداد بین خود و کارگر (کارمند)، کارگر را ازاین حق محروم کند، عملی غیرقانونی انجام داده است. در این شرایط، کارگر می‌تواند به وزارت کار شکایت کند. در ادامه فرمول محاسبه سنوات کارمندان آورده شده است.

به گزارش بانک اول حق سنوات برای هر کسی و بر اساس میزان مدت کار و حقوق دریافتی متفاوت خواهد بود. به تمامی افراد تمام وقت حق سنوات تعلق خواهد گرفت. در صورت پرداخت نکردن، به اداره کار مراجعه و شکایت خود را ثبت کنید. پرداخت سنوات از طرف شرکت می‌تواند به صورت ماهیانه یا در انتهای قرارداد باشد.

محاسبه حق سنوات کارمندان

 میزان سنوات، بخشی از تسهیلات و پاداش‌های لحاظ شده از طرف وزارت کار برای افراد شاغل است. حق سنوات بخشی از پایین بودن میزان حقوق کارمندان و هزینه‌های آنان را جبران می‌کند. کارفرمایان می‌توانند میزان سنوات را ماهانه پرداخت کنند؛ بیشتر کارفرمایان در انتهای سال یا زمان اتمام قرارداد این مبلغ را به پرسنل خود می‌پردازند. میزان حق سنوات معادل یک ماه آخرین مزد ثابت دریافتی به کارگر در هر سال است. فرمول محاسبه سنوات کارمندان به‌صورت زیر است:

سنوات = حقوق پایه / (تعداد روزهای کارکرد * ۳۶۵ روز) بدین شکل که برای محاسبه سنوات طبق قانون کار باید تعداد روزهای کارکرد هر فرد را در ۳۶۵ روز سال ضرب کرد و سپس حاصل آن را بر حقوق پایه تقسیم نمود.

مبلغ پایه حق سنوات کارمندان

به طور کلی پایه سنوات روزانه ۷۰۰۰ هزار تومان است که به همه کارگران پرداخت می‌شود و کارگر بر اساس مدت قرارداد خود، از ابتدای سال دوم از این حق برخوردار می‌شود. البته مدت قرارداد باید بیش از یکسال باشد. همچنین در صورتی که کارگر مشمول طبقه‌بندی مشاغل باشد منطبق با بخشنامه حقوق میزان سنوات او روزانه ۷ هزار و ۵۶۰ تومان افزایش می‌یابد.

پایه حق سنوات سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

کارگرانی که در سال ۱۴۰۲ یک سال سابقه کار داشته یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی‌شان گذشته باشد، در هر ماه معادل ۲۱۰ هزار تومان است که به کارگران شاغل در کارگاه‌های بدون طرح طبقه‌بندی مشاغل پرداخت خواهد شد. در کارگاه‌هایی که طرح درجه‌بندی مشاغل اجرا می‌شود، پرداخت پایه سنوات براساس جدول گروه‌بندی بیست گانه خاصی صورت خواهد گرفت.

منبع: تسنیم
آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی