کد مطلب: 31703

قیمت بنزین | قیمت بنزین ۱۴۰۳ | قیمت بنزین آزاد امروز

قیمت بنزین 165 هزارتومان شد ؟ | تفاوت قیمت بنزین در ایران و آمریکا

امروز خبر جنجالی درباره افزایش قیمت بنزین به 3 دلار و یا 165 هزارتومان برای برخی از افراد منتشر شد که در ادامه جزئیات آن را با هم می خوانیم.

قیمت بنزین 165 هزارتومان شد ؟ | تفاوت قیمت بنزین در ایران و آمریکا

گران شدن قیمت بنزین همیشه از دغدغه های مردم جامعه مخصوصا اقشار کم درآمد هست. در ماه های گذشته شایعات زیادی درباره افزایش قیمت بنزین تا لیتری 18 هزارتومان در فضای مجازی منتشر شد که با تکذیبیه دولت روبه رو شد. آخرین اخبار از تصمیم نهایی دولت درباره افزایش قیمت بنزین را با هم در سایت دیجی سرگرمی می خوانیم.

قیمت بنزین برای این افراد گران‌تر می‌شود

مصرف‌کنندگان آمریکایی در جایگاه‌های سوخت، پول بیشتری پرداخت می‌کنند و با افزایش بهای معاملات آتی، به نظر می‌رسد این روند ادامه پیدا کند.

بهای معاملات آتی بنزین در بازار نیویورک، روز دوشنبه تا مرز ۲.۳۷ دلار در هر گالن معامله شد و نزدیک به بالاترین رقم در بیش از سه ماه گذشته ایستاد. این افزایش قیمت در بحبوحه اختلال‌های غیرمنتظره در فعالیت پالایشگاه‌ها به همراه پیامدهای ماندگار یخبندان زمستانی که مانع از تولید سوخت موتوری شده، روی داده است.

طبق داده‌های انجمن خودروی آمریکا، این وضع، باعث افزایش قیمت در جایگاه‌های سوخت شده است. میانگین ملی قیمت بنزین، ۳.۲۰ دلار در هر گالن است، در حالی که دو ماه پیش، حدود ۳.۰۷ دلار در هر گالن بود که ارزان‌ترین قیمت از سال ۲۰۲۱ است.

تعطیلی‌های اخیر در پالایشگاه‌های بزرگ، از جمله تاسیسات  شرکت بریتیش پترولیوم در وایتینگ ایندیانا و یک واحد شرکت فیلیپس ۶۶ در پونکاسیتی اوکلاهاما، تعمیرات فصلی را تشدید کرده است. یک جبهه سرما در اواخر ژانویه، تولید از تگزاس غربی تا داکوتای شمالی را محدود کرد و به کاهش نرخ استفاده از ظرفیت تولید پالایشگاه‌ها به ۸۲.۴ درصد منتهی شد که پایین‌ترین رکورد از دسامبر سال ۲۰۲۲ بود. افزایش قیمت نفت هم نقش مهمی داشته و حملات به کشتی‌های تجاری حامل نفت در دریای سرخ، حمل کالا را گران‌تر کرده است.

جان کیلداف، از شرکای شرکت «اگین کپیتال» در یک مصاحبه تلفنی به بلومبرگ گفت: نرخ پایین استفاده از ظرفیت پالایش در گزارش‌های هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، نشان می‌دهد مسئله تعمیر و نگهداری، کاملا فصلی نبوده و به دلیل بهبود کند از توفان‌ها است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، ادامه حرکت صعودی قیمت بنزین، ضربه‌ای به مصرف‌کنندگان خواهد بود و ریسکی برای جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات ایجاد می‌کند که پیروزی مجدد او، تا حدی در گروی سرکوب تورم است. با این حال، با وجود افزایش اخیر قیمت سوخت، بهای معاملات آتی کمتر از سطح فصلی دو سال قبل است.

قیمت بنزین

جدید ترین خبر درباره سه نرخی شدن قیمت بنزین

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: فعلا در حوزه سه نرخی شدن بنزین مصوبه‌ و ابلاغیه‌ای داده نشده و قیمتی هم اعلام نشده است.

جلیل سالاری امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا، درباره میزان ناترازی بنزین و راهکارهای رفع این مساله، اظهار کرد: تولید در داخل کشور بیش از استانداردهای دنیا و مصارف سه برابر استاندارد دنیاست، میزان مصرف بنزین ۱۱۵ میلیون لیتر مصرف و سی‌ان‌جی حدود ۲۰ میلیون تخمین زده شده یعنی ۱۳۵ میلیون لیتر سوخت در کشور مصرف می شود.

وی افزود: نیاز است در بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی اقدامات شایسته‌ای انجام شود که عملا با استانداردهای جهانی اقدام شود، هم در بحث کیفی‌سازی خودروها، خارج‌ کردن خودروهای فرسوده عملا ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر روزانه مازاد بنزین داریم که می‌توانیم این میزان را در سبد صادرات کشور قرار دهیم لذا باید به موازات بحث تولید بنزین و احداث پالایشگاه جدید و کیفی سازی در حوزه بهینه‌سازی هم اقدام کنیم.

او اظهار کرد: طرح‌هایی در سبد سوخت دیده شده، از جمله اینکه بحث‌های هیبریدی را در دستور کار قرار دهیم و موضوعات دیگر در حوزه کیفی سازی و توسعه شرکت‌های پالایشی است که این ظرفیت را به عدد ۱۳۰ میلیون لیتر تثبیت کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره میزان واردات بنزین گفت: در بحث واردات چالش چندانی نداریم و با ظرفیتی که در داخل کشور وجود دارد، کار را پیش می‌بریم و صرفا در شرایطی که برخی از پالایشگاه‌ها تعمیرات اساسی و یا نیاز خاصی دارند، در آن زمان پیش‌بینی و مدنظر قرار می‌دهیم و بر حسب نیازهایی که وجود دارد و با توجه به میزان ذخیره‌سازی در فصولی که اوج مصرف است، به منظور مدیریت به این موضوع توجه می شود.

او در پاسخ به این سوال که در چند درصد کلان‌شهرهای بزرگ بنزین و نفت‌گاز یورو ۵ توزیع می‌شود، اظهار کرد: در عمده کلان‌شهرهایی که تکلیف شده است، عرضه را انجام می‌دهیم و بخش کیفی‌سازی نیز بر اساس مصوباتی که وجود دارد، در مابقی فراورده‌ها نیز تا سال ۱۴۰۴ اقدامات را انجام خواهیم داد، در نفت‌کوره نیز طرح‌های جامع کیفی‌سازی پیش‌بینی شده که تدریجا اجرایی می‌شود.

وی افزود: باتوجه به اینکه ماهیت عمده طرح‌ها زیست محیطی بوده، لازم است صدور مجوزها تسریع شود و این موضوعات زمان‌بر است و لازم است که از سوی دستگاه‌ها کمک شود تا بتوانیم در برخی پروژه‌ها که مطالعات مهندسی آن آغاز شده، عملیات اجرایی را نیز در مابقی شرکت‌ها آغاز کنیم.

وی با اشاره به برنامه امروز، گفت: با همکاری شرکت ملی پالایش و پخش و شرکت‌های تابعه در قالب تفاهمی که با وزارت جهاد کشاورزی انجام شد، امروز ۵۰۰۰ نهال را در مجموعه شرکت‌های تابعه هم شرکت خطوط مخابرات، شرکت ملی پخش و مجموعه ۱۰ شرکت پالایشی ۵۰۰ هزار نهال را خواهیم کاشت و در طول چهار سال آینده این عدد را به پنج میلیون خواهیم رساند.

منبع: ايسنا
آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی