کد مطلب: 31660

عیدی بازنشستگان | عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی | عیدی بازنشستگان ۱۴۰۳

فوری/ واریز عیدی بازنشستگان با تغییرات بزرگ بحسابها | بازنشسته ها غافلگیر شدند

دولت با تغییرات بزرگ در مبلغ عیدی بازنشستگان؛ بازنشسته ها را غافلگیر کرد.

فوری/ واریز عیدی بازنشستگان با تغییرات بزرگ بحسابها | بازنشسته ها غافلگیر شدند

زمان واریز و همچنین مبلغ عیدی بازنشستگان اعلام شد.یکی از اصلی‌ترین مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی، پرداخت عیدی کارگری است. میزان پرداخت عیدی بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی بارها مورد بررسی قرار گرفته است.

زمان واریز «حقوق» و عیدی بازنشستگان اعلام شد

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد که حکم بازنشستگی بیش از یکهزار نفر از بازنشستگان سازمان آموزش و پرورش استثنایی مشمول، صادر شده و در پایان بهمن‌ماه «حقوق» بازنشستگی، «معوقات» و «عیدی» پایان سال به صورت یکجا به حساب این افراد واریز می‌شود.

 رضا فیضی نژاد اظهار کرد: به موجب تبصره پنج ماده واحده قانون تشکیل سازمان آموزش و پرورش استثنایی مصوب ۲۱ آذرماه سال ۱۳۶۹ مجلس شورای اسلامی، پنج سال خدمت دولتی رضایت‌بخش در سازمان از هر نظر از جمله بازنشستگی، ۶ سال محسوب می‌شود و سازمان مذکور مکلف است پس از صدور حکم احتساب یک سال سنوات ارفاقی مزبور، کسور بازنشستگی مقرر را براساس حقوق و فوق‌العاده‌های همان حکم محاسبه و به صندوق بازنشستگی کشوری واریز کند.

وی تاکید کرد: به دلیل عدم واریز وجوه مزبور توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی امکان صدور حکم بازنشستگی برای کارکنان مشمول از سوی این صندوق میسر نبوده است.

فیضی نژاد با بیان اینکه «با پیگیری‌های متعدد صندوق بازنشستگی کشوری و واریز کسور مربوطه از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، حکم بازنشستگی بیش از یکهزار نفر از بازنشستگان مشمول صادر شده است»، گفت: در پایان بهمن‌ماه جاری، حقوق بازنشستگی، معوقات و عیدی پایان سال این افراد به صورت یک‌جا به حساب‌شان واریز می‌شود.

عیدی بازنشستگان

زمان واریز عیدی بازنشستگان و کارگران اعلام شد+ مبلغ

صولت مرتوضی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت مبلغ و زمان واریز عیدی بازنشستگان را اعلام کرد.

صولت مرتضوی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: عیدی کارگران در اسفند معادل دو ماه حقوق دریافتی به مدتی که کار کرده است، پرداخت می شود یعنی اگر ۱۲ ماه در سال کار کرده باشد، ۲ ماه  از کارفرمای خود عیدی دریافت می کند.

وی افزود: عیدی بازنشستگان به ازای هر نفر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و به ازای همسر ۷۰۰ هزار تومان و به ازای هر فرزند تحت تکفل۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. بعد از پرداخت حقوق بازنشستگان، در اوایل اسفند آنها عیدی پرداخت می شود.

مبلغ عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در 1402

یکی از اصلی‌ترین مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی، پرداخت عیدی کارگری است.

میزان پرداخت عیدی بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی بارها مورد بررسی قرار گرفته است.

میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۳، به میزان مبلغ عیدی کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری می باشد.

همچنین زمان واریز  عیدی بازنشستگان  و مستمری بگیران تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۳، معمولا در اسفند ماه صورت می گیرد.

میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی و مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی با بیست سال سابقه، معمولا در جلسه بهمن ماه هیات دولت به بحث گذاشته شده و همانند عیدی کارمندان دولت توسط هیات دولت، تصویب و اعلام گردید.

رقم عیدی بازنشستگان کارگری ۱۴۰۲

فرجی با بیان اینکه انتظار داریم حداقل به اندازه دو پایه دستمزد به تمام بازنشستگان تامین اجتماعی عیدی بدهند؛ اضافه کرد: بیش از ۶۰ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل بگیر و زیر خط فقر هستند؛ چرا عیدی پایان سالِ بازنشسته‌ای که ۹ میلیون حقوق می‌گیرد باید برابر با عیدی پرداختی به یک قاضی یا یک استاد دانشگاه باشد؟

این فعال صنفی بازنشستگان تامین اجتماعی در پایان گفت: اگر قرار بر برابری در پرداخت‌هاست، در طول سال مزایای آن چنانی خواص را هم به ما کارگران بازنشسته بپردازند

براساس آنچه قانون می‌گوید کارگران امسال در ماه‌های پایانی سال، حداقل ۱۰ میلیون و ۶۱۴ هزار تومان عیدی دریافت می‌کنند؛ به همین ترتیب، حداکثر مبلغ عیدی نیز ۱۵ میلیون و ۹۲۲ هزار تومان خواهد بود.لذا هر پرداختی به عنوان عیدی کمتر از ۱۰ میلیون و ۶۱۴ هزار تومان به کارگرانی که یکسال یا بیشتر در یک کارگاه ثابت سابقه اشتغال دارند، اتفاقی خلاف قانون است و کارگران حق شکایت دارند؛

می‌توانند از کارفرما به ادارات کار شکایت کنند؛ این حق روی کاغذ برای کارگران مشمول قانون کار به رسمیت شناخته شده اما در عمل به دلیل قراردادهای موقت یکماهه، سه ماهه و یکساله یا حتی قراردادهای شفاهی در کارگاه‌های کوچک، کارگران اجازه‌ی برخورداری از این حق قانونی را ندارند.

مبلغ عیدی بازنشستگان و کارگران اخراجی‌

طبق قانون کار، کارگرانی که به هر دلیلی شغل خود را از دست داده‌اند، کارگران آزمایشی، ساعتی، نیمه وقت و فصلی مشمول دریافت عیدی هستند و کارفرما موظف به پرداخت این مولفه است.

تمام کارکنان مشمول قانون کار که طبق تعریف این قانون «کارگر» شناخته می‌شوند، مشمول عیدی و پاداش پایان سال هستند؛ اما در این بین کارگرانی هستند که خواسته یا ناخواسته و به دلایل مختلف همچون بحران اقتصادی کارفرما، عدم نیاز و … شغل خود را از دست داده‌اند و همچنین برخی از کارگران بازنشسته شده‌اند که با توجه به تأکید قانون کار این دسته از افراد نیز مستحق دریافت عیدی پایان سال هستند.

مطابق با آنچه که در قانون کار آمده، این دسته از افراد به نسبت مدت کارکردشان، عیدی و پاداش سالانه را دریافت می‌کنند؛ به عنوان مثال کارگری که پس از۵ ماه کار کردن، بیکار شده باید به  میزان همان ۵ماه کارکرد، عیدی دریافت کند و کارفرما مکلف به پرداخت این مبلغ است.

منبع: ايسنا
آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی