کد مطلب: 31647

یارانه نقدی | یارانه نقدی جدید | یارانه نقدی ۱۴۰۳ | یارانه نقدی کی واریز میشود

خبر شوکه کننده؛ یارانه نقدی این خانوارها قطع شد | این سرپرستان جیبشان خالی ماند!

امروز خبر جنجالی از حذف یارانه نقدی برخی خانوارها منتشر شد که در ادامه جزئیات آن را با هم می خوانیم.

خبر شوکه کننده؛ یارانه نقدی این خانوارها قطع شد | این سرپرستان جیبشان خالی ماند!

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی منتشر شد. خبر مهمی درباره تغییر در زمان واریز یارانه نقدی بهمن منتشر شد که جزئیات آن را در ادامه با هم در سایت دیجی سرگرمی می خوانیم.

یارانه نقدی سال آینده حذف می شود؟

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: یارانه نقدی نباید الان و یک دفعه حذف شود، بلکه باید به تدریج این مسیر طی شود تا مردم بیشتر به سمت استفاده از کالابرگ گرایش پیدا کنند.

«علی‌اکبر کریمی» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در ارزیابی خود از نحوه اجرای طرح کالابرگ، اظهار کرد: با توجه به اینکه پرداخت یارانه‌ها از ابتدا معطوف به کالاهای اساسی بود، هر چقدر بتوانیم یارانه‌ها را به طور اختصاصی در مسیر خرید و در شبکه توزیع کالاهای اساسی ببریم، با منطق و هدف ابتدایی کار سازگاری بیشتری دارد.

وی ادامه داد: کالابرگ می‌تواند ما را در این هدف یاری کرده و این امکان را برای مردم ایجاد کند که یارانه‌های خود را به صورت هدفمند در زمینه تهیه کالاهای اساسی مصرف کنند.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت برای تشویق مردم به استفاده از کالابرگ، یک ضریب افزایشی برای میزان یارانه در نظر گرفته است؛ به این معنا که برای کسانی که از کالابرگ استفاده می‌کنند، نسبت به کسانی که از کالابرگ استفاده نمی‌کنند، مقدار بیشتری اعتبار به کارت‌های آنان تزریق می‌شود. در واقع، مبلغ یارانه‌ای که به صورت خرید کالا از بستر کالابرگ الکترونیکی پرداخت می‌شد، افزایش پیدا کرده است که سیاست تشویقی دولت برای استفاده از کالابرگ است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر موضوع استفاده از کالابرگ با جدیت بیشتر و با اطلاع‌رسانی و توجیه مردم انجام شود، به مرور یارانه‌ها به صورت هدفمند تبدیل به بستر و زمینه‌ای برای حمایت از معیشت مردم در حوزه کالاهای اساسی می‌شود.

کریمی افزود: مبلغ یارانه نقدی کاملاً مشخص است و برخی از افراد پول یارانه را صرف خیلی از کارهای دیگر می‌کنند و مبلغ یارانه فقط صرف تهیه کالاهای اساسی نمی‌شود. در مقابل، کالابرگ روی معیشت مردم و عمدتاً کالاهای اساسی و سفره مردم اثر دارد و مردم می‌توانند با استفاده از کالابرگ، برخی از کالاها را ارزان‌تر خریداری کنند. پس حُسن استفاده از کالابرگ آن است که افراد یارانه بیشتری می‌گیرند و کالاها را هم ارزان‌تر خریداری می‌کنند.

یارانه نقدی

وی اظهار کرد: باید کار تبلیغی و توجیهی روی این موضوع انجام شود تا مردم از کالابرگ بیشتر از وضعیت فعلی استقبال کنند. کالابرگ یک حُسن دیگر دارد و باعث تقویت شفافیت در نظام یارانه‌ها است، به این معنا که شفاف می‌شود که افراد معمولاً یارانه خود را صرف چه چیزهایی می‌کنند. این شفافیت باعث می‌شود دولت شبکه توزیع کالاهای اساسی را بهتر مدیریت کند، اشراف بیشتری بر توزیع کالاهای اساسی و نحوه تأمین نیازهای مردم درباره کالاهای اساسی داشته باشد و این شفافیت به برنامه‌ریزی بهتر برای آینده هم کمک خواهد کرد.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته معتقدم که یارانه نقدی نباید الان و یک دفعه حذف شود، بلکه باید به تدریج این مسیر طی شود تا مردم بیشتر به سمت استفاده از کالابرگ گرایش پیدا کنند و البته باید بستر و زمینه این کار هم بیش از پیش فراهم شود.

جزئیات جدید درباره تاخیر در واریز یارانه نقدی و حواشی آن

تصمیم اخیر سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای زمان بندی جدید واریز یارانه نقدی در شرایطی است که در ماه‌های اخیر، واریز یارانه نقدی در موعد اعلام شده با مشکلاتی در شبکه بانکی مواجه شده بود؛ برای نمونه، در آبان ماه، بسیاری از سرپرستان خانوار از اینکه پیامک واریز یارانه نقدی را دریافت نکرده بودند، گلایه داشتند و این تعلل تا چند روز بعد هم ادامه داشت. البته این عدم واریز یارانه نقدی در ماه‌های بعد نیز تکرار شد و در نهایت دی ماه، سرپرستانی بودند که خبر دادند: یارانه دی ماه را دریافت نکرده اند!

اتفاقی که این بار مشخص شد، مشکل فنی بانکی نبوده و حذف بی سروصدا از لیست یارانه بگیران ۳۰۰ هزار تومانی رقم خورده است. به گونه‌ای که سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: در این مرحله اختلالی در واریز یارانه نقدی وجود نداشته و پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی از طریق سیستم بانکی مطابق فهرست‌های جدید انجام شده است.

حسینی با اشاره به اینکه بر اساس دهک‌بندی صورت‌ گرفته توسط وزارت کار و رفاه اجتماعی تعدادی از مردم در دهک ۱۰ قرار گرفته‌اند، گفت: تعدادی که پیش از این و تا آذر ماه سال جاری در صف یارانه‌بگیران قرار داشتند، بر اساس فهرست جدید اعلامی وزارت کار از دریافت یارانه نقدی حذف شدند.

فارس نیز در این باره نوشت: پیگیری از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حاکی است، با اجرای طرح صدک بندی، در دی ماه امسال، ۱۶۰ هزار تن (حدود ۶۰ هزار خانوار) به دلیل قرار گرفتن در دو صدک پر درآمد در دهک ۱۰ از دریافت یارانه حذف شدند.

افزایش مبلغ یارانه نقدی تشویقی کالابرگ در بهمن 1402

در حالی که قرار است زمان واریز یارانه نقدی تغییر کند و برخی نیز از لیست یارانه بگیران حذف شده اند و باز هم حذف خواهند شد، صولت مرتضوی، وزیر کار به تازگی در گفت‌وگوی تلویزیونی به مناسبت دهه فجر از توسعه طرح کالابرگ خبر داد و افزود: برای تسهیل استفاده مردم از طرح کالابرگ، شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان برای بهره‌مندی از یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی، لغو شد. این در حالی است که پیش از این هر فرد باید ۲۰۰ هزار تومان از یارانه خود را از ۱۱ قلم کالای تعیین‌ شده خریداری می‌کرد تا یارانه دریافتی او ۱۲۰ هزار تومان اضافه می‌شد، اما اکنون این شرط لغو شده است.

منبع: مهر
آنچه دیگران میخوانند
  • جانباز ارسالی در

    نمیدونم چرایارانه مارو قطع کردن واقعا متحیرم اجره نشین هستیم ماهی شش تومن اجاره وام داریم قسطش موندیم مخارج زندگی هم که بماند شما که از وضعیت ملت با خبرید کمی فکر کنید چرا به فقر بیشتر مردم دامن میزنید یعنی گرفتاری مردم رو نمیبینید الان مگر حقوق بازنشسته چنده که یارانه روهم قطع میکنن کمی خداروهم درنظر بگیرید

  • ناشناس ارسالی در

    کاش به جای دهک و صدک جلوی اختلاس ها میایستادن

  • مهدی گنجعلی ارسالی در

    این آقای نماینده حتما نمی‌داند که با سیصد هزار تومان یارانه برای هر نفر، حتی نان و پنجاه پنیر هم نمی‌شود خورد. یا حتی یکبار دارو مورد نیاز را تامین کرد. حالا این آقای احتمالا دکتر از حذف تدریجی یارانه صحبت می‌کند در حالیکه نمی‌داند که رقمی شاید نسبت به سال اول پرداخت یارانه افزایش پیدا کرده ولی ارزش آن به یک سوم یا کمتر کاهش پیدا کرده.

  • تبریزی ارسالی در

    امروز رفتم با مبلغ یارانه چیزی بخرم ولی گفتن موجودی ندارد،برای چی به جای اضافه کردن یارانه یارانه منو قطع کردن.؟؟؟همش دارم هر ماه قرض میگیرم

  • ناشناس ارسالی در

    مردم سر کار گذاشتند یک یارانه میدادند اونم می خواند قطع کنند گناهدارند این نان رو هم از سفره مردم نبرید

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی