کد مطلب: 31604

شناسنامه | تعویض شناسنامه | هزینه تعویض شناسنامه | شناسنامه قدیمی | تعویض شناسنامه قدیمی

اطلاعیه جدید برای دارندگان شناسنامه جلد قرمز | فرصت یک هفته ای برای تعویض شناسنامه و عکس‌دار شدن شناسنامه

خبر بسیاری مهمی در خصوص تغییرات بزرگ در شناسنامه امروز اعلام شد. همچنین اگر شما هم خواهان تعویض شناسنامه جلد قرمز خود هستید این خبر را تا انتها بخوانید.

اطلاعیه جدید برای دارندگان شناسنامه جلد قرمز | فرصت یک هفته ای برای تعویض شناسنامه و عکس‌دار شدن شناسنامه

یکی از اسناد هویتی ما ایرانی ها شناسنامه است . شناسنامه از طریق سازمان ثبت احوال کشور برای هر شهروند ایرانی صادر می شود. جزئیات حذف شناسنامه این افراد بر طبق قانون جدید را در ادامه با هم در سایت دیجی سرگرمی می خوانیم.

یک فرصت ویژه‌ برای تعویض شناسنامه در چند ساعت

همزمان با دهه مبارک فجر میز خدمت سازمان ثبت احوال کشور برپا می شود.

همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر میز خدمت سازمان ثبت احوال کشور در راستای ارائه خدمات آسان‌تر و جامع‌تر به شهروندان به مدت یک هفته در ستاد این سازمان بر پا شد.

در این میز خدمت خدماتی از جمله درخواست صدور کارت هوشمند ملی، تعویض شناسنامه و عکس‌دار شدن شناسنامه از ساعت ۹ صبح لغایت ۱۷ به عموم مردم ارائه می گردد.

شهروندان می‌توانند با در دست داشتن مدارک لازم از جمله دو قطعه عکس و حضور در این میز خدمت از خدمات هویتی ثبت احوال بهره‌مند شوند.

لازم به ذکر است، آدرس این میز خدمت واقع در خیابان امام خمینی (ره) بعد از چهار راه حسن آباد سازمان ثبت احوال کشور است.

چند نفر در ایران شناسنامه ندارند؟

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: تاکنون حدود ۲۳۰ هزار نفر در سامانه شناسایی فاقدین شناسنامه ثبت نام کرده اند، این آمار قطعی نیست اما امکان دارد که از اتباع هم باشند و به همین ترتیب ما در حال پالایش این موضوع هستیم.

هاشم کارگر، رئیس سازمان ثبت احوال کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به تلاش برای ساماندهی فاقد شناسنامه‌ها در کشور، اظهار کرد: ما در کشور افرادی را داریم که مدعی ایرانی بودن هستند و شاید بیش از بعضا حدود ۷ دهه است که در کشور ما زندگی می‌کنند اما اعلام می کنند که ما ایرانی هستیم، این در حالی است که فاقد هیچ گونه سند و مدرک هویتی ایرانی هستند و با این حال از چنین افرادی در سازمان ثبت احوال به نام فاقدین شناسنامه یاد می شود.

شناسنامه

وی افزود: یکی از تأکیدات رئیس جمهور و وزیر کشور در ابتدای دولت این بوده که باید به افرادی که فاقد شناسنامه هستند رسیدگی و تعیین تکلیف شوند.  سازمان ثبت احوال با همکاری وزارت کشور بخشنامه ای صادر کرد و طی آن تکالیف تمامی دستگاه‌های متولی در این امر را تعیین کرد. انشالله بتوانیم به این سمت برویم که برای فاقدین شناسنامه ایرانی، اسناد و مدارک هویتی صادر شود و غیر ایرانی ها نیز تعیین تکلیف شوند.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور به یکی از اقدامات مهم این سازمان برای شناسایی بدون شناسنامه‌ها اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال سامانه ای در دسترس عموم مردم قرار گرفت، بنابراین هر کسی که ادعای ایرانی بودن را دارد اما اسناد مدارک هویتی ندارد به این سامانه مراجعه کند، مدارکی را خواسته شده را در سامانه بارگزاری کند. 

 وی با اشاره به آمار ثبت نام شده در سامانه شناسایی فاقدین شناسنامه، اظهار کرد: تاکنون حدود ۲۳۰ هزار نفر در سامانه شناسایی فاقدین شناسنامه ثبت نام کرده اند، این آمار قطعی نیست و امکان دارد که از اتباع هم باشند و در حال پالایش این موضوع هستیم. بعضا به این نقطه رسیده ایم که در یک استان از۱۰۰ درصد درخواست دهنده ها ۵۰ درصد آنها اتباع بوده اند.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور تأکید کرد: تلاش می‌کنیم تا ساماندهی فاقدین شناسنامه در همین دولت صورت بگیرد.

کدام شناسنامه باید تعویض شوند؟

پیش از هر چیز نیاز است بدانیم در چه مواردی می توانیم نسبت به تعویض شناسنامه اقدام کنیم؛ درحال حاضر شهروندان می توانند برای تعویض شناسنامه هایی که به دلیل قرار گرفتن در شرایط نامناسب مستعمل و فرسوده شده اند، شناسنامه هایی که به علت مرور زمان عکس آن با صاحب شناسنامه تطبیق ندارد، شناسنامه های دوبرگی که صاحبان آن به سن ۱۵ سال تمام رسیده باشند، شناسنامه هایی که صاحب آن تغییر مشخصات سجلی نام و نام خانوادگی و تغییر سن با رأی مراجع ذی صلاح را دارد. (شناسنامه هایی که با رأی مراجع ذیصلاح از حیث مشخصات هویتی دارای تغییراتی شده اند) و همه شناسنامه های قدیمی (جلد قرمز) که به فرمت جدید شناسنامه ها تبدیل نشدند، اقدام کنند.

برای تعویض شناسنامه باید صاحب شناسنامه به دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی مراجعه کرده و درخواست تعویض را با تکمیل مدارک مورد نیاز ارائه کند.

دارندگان شناسنامه های قدیمی بخوانند

شناسنامه یکی از اسناد هویتی در ایران است که سازمان ثبت احوال کشور موظف است آن را برای هر شهروند ایرانی صادر کند که نخستین شناسنامه ایرانی در دوران قاجار و در تاریخ ۳ دی ۱۲۹۷ برای دختری به نام فاطمه بود و صاحب شماره شناسنامه یک شد تا این روز برای همیشه روز ثبت احوال در ایران نام بگیرد. اخیرا سازمان ثبت احوال از اجباری شدن تعویض شناسنامه های قدیمی خبر داده است.

تعویض شناسنامه‌هایی که به دلیل قرار گرفتن در شرایط نامناسب مستعمل و فرسوده شده اند، شناسنامه‌هایی که به علت مرور زمان عکس آن با صاحب شناسنامه تطبیق ندارد، شناسنامه‌های دو برگی که صاحبان آن به سن پانزده سال تمام رسیده باشند، شناسنامه‌هایی که صاحب آن تغییر مشخصات سجلی نام و نام خانوادگی و تغییر سن با رأی مراجع ذی‌صلاح را دارد و همه شناسنامه‌های قدیمی (جلد قرمز) که به فرمت جدید شناسنامه‌ها تبدیل نشدند، اجباری شده است.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور درباره لزوم تعویض شناسنامه‌های قدیمی گفته است: قطعا الزام برای جدید کردن شناسنامه‌ها وجود دارد، زیرا افراد برای دریافت خدمات دچار مشکل می‌شوند که توصیه میکنیم افراد هرچه سریع‌تر مراجعه کنند و شناسنامه‌های جدید را دریافت کنند چرا که باعث می‌شود در کشور راحت‌تر خدمات دریافت کنند و مشکلی برای آن‌ها ایجاد نشود و از سوی دیگر پایگاه اطلاعاتی سازمان ثبت احوال نیز کامل‌تر شده و برای ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان نیز کار تسهیل می‌شود.

مدارک لازم برای تعویض شناسنامه قدیمی

مدارک مورد نیاز برای تعویض شناسنامه عبارتست از اصل شناسنامه در اختیار متقاضی به همراه ۲ قطعه عکس جدید با زمینه سفید. در صورتی که تغییری در مشخصات هویتی رخ داده باشد (نظیر تغییر نام یا نام خانوادگی)، ارائه مدارک مرتبط با آن تغییرات نیز الزامی است و به همراه داشتن شماره ملی پدر، مادر، همسر و فرزندان برای تکمیل فرم‌های مربوطه نیز الزامی است و در صورتی که ازدواج یا طلاق در شناسنامه فعلی ثبت نشده ارائه اصل سند ازدواج و طلاق نیز لازم خواهد بود همچنین اخذ درخواست تعویض شناسنامه صرفاً در دفاتر پیشخوان ارائه دهنده خدمات ثبت احوال انجام می‌شود.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی