کد مطلب: 31591

آیا دندان ایمپلنت خراب می شود ؟

روکش های ایمپلنت دندان متخلخل نیستند و همچنین مستعد فرسایش باکتریایی نمی باشند. مواد مصنوعی مانند چینی و سرامیک تنها می توانند توسط نیرو های شدیدی که باعث خرد شدن، ترک خوردن یا شکستن می شوند آسیب ببینند. برای جلوگیری از جایگزینی کل ایمپلنت، ایمپلنت های دندانی که دچار شکستگی می‌شوند نیاز به تعویض تاج دارند.

آیا دندان ایمپلنت خراب می شود ؟

از آنجایی که روکش های ایمپلنت دندان از مینای دندان واقعی ساخته نشده اند، پوسیده و خراب نمی شوند. با این حال، پس از جراحی ایمپلنت دندان، بیماران باید بدانند که بی توجهی به رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند به ایمپلنت آسیب برساند و در دندان های سالم باقی مانده پوسیدگی ایجاد کند. آیا دندان ایمپلنت خراب می شود؟ دندان ایمپلنت پوسیده نمی شود. با این حال ضربات شدید به شکستن و ترک خوردن آنها منجر می شوند.

آیا ایمپلنت دندان خراب می شود ؟

دندان مصنوعی متصل به پایه ایمپلنت و اباتمنت دندان «تاج» نامیده می شود. روکش های ایمپلنت چینی یا سرامیکی بهترین نمونه برای هماهنگی با رنگ دندان های طبیعی هستند و برای افرادی که به فلزات حساسیت دارند ایده آل می باشند.

چرا ایمپلنت دندان پوسیده نمی شود ؟

شاید از خود بپرسید که آیا دندان ایمپلنت پوسیده می شود؟ دندان ها توسط مینای دندان محافظت می شوند. مینای دندان سخت ترین ماده معدنی تولید شده توسط بدن است. مینای دندان و همچنین عاج و سایر بافت ها تمام دندان های انسان و پستانداران را تشکیل می دهند. اقدامات بهداشتی نامناسب دندان و دهان به باکتری های دهان اجازه می دهند تا از اسید ها و ذرات غذا تغذیه کنند. از این رو متخلخل بودن مینای دندان به باکتری ها اجازه می دهد تا مینای دندان را فرسایش دهند.

در زیر مینای دندان عاج وجود دارد، ماده ای متخلخل تر که از لوله های میکروسکوپی ساخته شده است که تا وسط دندان امتداد می یابد. هنگامی که باکتری های دهان از طریق مینای دندان عبور می کنند و به عاج می رسند، دندان ها به سرعت پوسیده می شوند، مگر اینکه به طور پیشگیرانه توسط دندانپزشک درمان شود.

چرا ایمپلنت دندان پوسیده نمی شود ؟

روکش های ایمپلنت دندان متخلخل نیستند و همچنین مستعد فرسایش باکتریایی نمی باشند. مواد مصنوعی مانند چینی و سرامیک تنها می توانند توسط نیرو های شدیدی که باعث خرد شدن، ترک خوردن یا شکستن می شوند آسیب ببینند. برای جلوگیری از جایگزینی کل ایمپلنت، ایمپلنت های دندانی که دچار شکستگی می‌شوند نیاز به تعویض تاج دارند.

با این اوصاف بگذارید به این سوال که «آیا دندان ایمپلنت خراب می شود» اینگونه پاسخ بدهیم: ایمپلنت دندان پوسیده نمی شود اما ممکن است در اثر ضربات شدید بشکند، لب پر شود یا ترک بردارد. از طرف دیگر عدم رسیدگی به دندان های ایمپلنت و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به پوسیدگی و خرابی سایر دندان های سالم منجر می شوند.

مراقبت از ایمپلنت های دندانی

پس از جراحی ایمپلنت دندان ممکن است کمی طول بکشد تا با این دندان های جدید سازگار شوید. با این حال جراح دهان و دندان تمام دستورالعمل های مراقبت از ایمپلنت های دندانی را به شما ارائه می دهد. برخی از این دستورالعمل ها برای مراقبت از دندان های ایمپلنت عبارتند از:

از مسواک های نرم استفاده کنید

مسواک های نرم در مقایسه با مسواک های مدیوم و سفت دندان ها را بهتر تمیز می کنند. در واقع، برس های سفت مسواک می توانند باعث خونریزی لثه ها شوند و باکتری های دهان را به بریدگی های میکروسکوپی در لثه ها انتقال دهند. دو بار مسواک زدن در روز با یک مسواک نرم و آن هم به مدت دو دقیقه باکتری های دهان را از بین می برد. در نتیجه دندان های سالم پوسیده نخواهند شد.

نخ دندان یا واترجت دندان (Water Flosser)

اگر ایمپلنت، پل یا تاج دندان ندارید، می توانید با خیال راحت پس از مسواک زدن از نخ دندان معمولی استفاده کنید. با این حال، جراح دهان ممکن است استفاده از واترجت دندان (Water Flosser) یا دستگاه شستشوی دهان را برای جلوگیری از التهاب ایمپلنت توصیه کند که گاهی اوقات به دلیل نخ دندان کشیدن منظم ایجاد می شود.

ذراتی که از نخ دندان های پلاستیکی در طول نخ دندان کشیدن در لا به لای دندان ها باقی می مانند، می توانند باعث ایجاد پری ایمپلنتیت شوند، یک بیماری التهابی که لثه ها و بافت های اطراف ایمپلنت دندان را تحت تأثیر قرار می دهد. برای افرادی که تمایلی به استفاده از دستگاه شستشوی دهان ندارند، می توانند برای تمیز کردن ایمپلنت های دندانی از نخ دندان های طراحی شده برای بریج ها و روکش ها استفاده کنند.

سایر دستورالعمل ها

خمیر دندان ایمپلنت دندان: از استفاده از خمیر دندان های حاوی لکه برها مانند پراکسید یا جوش شیرین خودداری کنید؛ زیرا می توانند تاج های ایمپلنت دندان را ساییده و پوشش های لعاب محافظ روی ایمپلنت های چینی را از بین ببرند. اگر مطمئن نیستید از چه نوع خمیردندانی استفاده کنید، از جراح دهان خود بپرسید. خمیر دندان مخصوص ایمپلنت دندان و سایر جایگزین ها در اکثر داروخانه ها موجود می باشند.

برای مسواک زدن اطراف و زیر روکش های ایمپلنت دندان دقت بیشتری داشته باشید: در پاسخ به این سوال «آیا دندان ایمپلنت خراب می شود؟» گفتیم که ایمپلنت های دندانی نمی توانند پوسیده شوند. با این حال ممکن است باکتری ها در اطراف ایمپلنت دندان ها جمع شوند. این امر احتمال ابتلا به پری ایمپلنتیت یا سایر عفونت های دندانی را افزایش می دهد. اگر در دسترسی به نواحی فرورفته مشکل دارید، از مسواک زاویه دار برای تمیز کردن کافی ایمپلنت های دندانی استفاده کنید.

علائم مشکلات ایمپلنت دندان

لثه های متورم و دردناک اطراف ایمپلنت دندان، درد در ایمپلنت یا شل شدن آن نشان دهنده نیاز به مراجعه فوری به جراح دندانپزشک می باشند. برای جلوگیری از عفونت یا پری ایمپلنتیت، پس از کاشت ایمپلنت دندان سیگار نکشید. افراد مبتلا به برخی از بیماری ها ا مانند دیابت و پوکی استخوان ممکن است کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت های دندانی نباشند؛ زیرا این بیماری ها آنها را در معرض خطر پری ایمپلنتیت قرار می دهند.

علائم مشکلات ایمپلنت دندان

کلام آخر

پاسخ سوال آیا دندان ایمپلنت خراب می شود بسیار ساده است. دندان ایمپلنت پوسیده نمی شود بلکه در اثر ضربات شدید می شکند، لب پر می شود و ترک بر می دارد. همچنین در صورتی که بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت نشود، باکتری های موجود در دهان به پوسیده شدن دندان های دیگر منجر می شوند. اگر درباره ایمپلنت دندان نیاز به اطلاعات بیشتری دارید و می خواهید از هزینه ایمپلنت دندان اطلاعات بیشتری کسب کنید، می توانید از صفحه ( https://roshadent.com/%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86/ ) دیدن فرمایید. 

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی