کد مطلب: 31579

سهام عدالت | سود سهام عدالت | سهام عدالت جاماندگان

خبر خوش دولت برای سهام عدالتی ها در 22 بهمن | ثبت نام جاماندگان سهام عدالت آغاز شد؟

در ادامه جزئیات جدید از دریافت سود سهام عدالت و ثبت نام جاماندگان سهام عدالت را بخوانید.

خبر خوش دولت برای سهام عدالتی ها در 22 بهمن | ثبت نام جاماندگان سهام عدالت آغاز شد؟

خبرنگار شکیبا بقال زاده :

خبر مهم از افزایش سود سهام عدالت رسید که دولت قول داده است که به جاماندگان مبلغ 10 میلیون تومان سهام عدالت پرداخت کند. سود سهام عدالت امسال دوبرابر شده و مرحله اول سود سهام عدالت به حساب سهامداران بزودی واریز خواهد شد. خبر خوش از سهام عدالت در ادامه میخوانیم ‌

سرمایه‌گذاری در بورس به معنای خرید و فروش سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه است و این عمل افراد و شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا درآمد و سود از افزایش ارزش سهام یا تقاضا و عرضه در بازار بورس را بدست آورند. این نوع سرمایه‌گذاری معمولاً با ریسک‌هایی همراه است و نیاز به تحلیل دقیق و مطالعه بازار دارد.

چند نفر مشمول دریافت سهام عدالت شدند؟

بر اساس برنامه بودجه ۱۴۰۲ در ماده ن احکام مرتبط با خصوصی سازی و واگذاری سهام دولتی، دولت موظف است از محل سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های قابل واگذاری قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی در سقف ردیف درآمدی ۳۱۰۵۰۰ نسبت به واگذاری سهام عدالت به کلیه جاماندگان مشمول دریافت این سهام، اقدام کند و گزارش اجرای این بند را هر سه­ ماه یک­بار توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به کمیسیون‌های اقتصادی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارسال شود. اعطای سهام عدالت به جاماندگان که قانون پیش از این هم بر آن تاکید داشته است.

در سال ۱۳۸۴ پس از تصویب و اجرایی شدن طرح  سهام عدالت  تعدادی از افراد به دلایل مختلف از ثبت نام و دریافت این سهام جا ماندند و پس از آن مدام اخبار مختلفی از اعطای سهام به جاماندگان در دولت‌های متخلف مخابره می‌شود. اعطای سهام عدالت به جاماندگان که حتی بند ج سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به واگذاری سهام به طبقات مختلف مردم اشاره دارد، اما تاکنون علیرغم تاکیدات چند مرتبه‌ای قانون همچنان در هاله‌ای از ابهام است!

۵ آذر ماه بود که یک رسانه برای اجرای بحث اعطای سهام عدالت به جاماندگان موضوع را از وزیر اقتصاد پیگیری کرده و او گفته بود: هنوز آئین نامه اینکه چه سهامی از کدام وزارتخانه‌ها باید برای اعطای سهام عدالت اختصاص پیدا کند مورد توافق وزاری مربوطه قرار نگرفته است.

این مقام مسئول بیان کرد: به محض اینکه وزارتخانه‌های مربوطه موافقت کنند که چه سهامی باید در این سبد قرار گیرد آئین نامه به جهت پرداخت به ذی نفعان و جمعیت تحت پوشش نهادهای حمایتی کاملا آماده برای اجرایی شدن است و منتظر هستیم سهام مورد نظر خود را اعلام کنند.

حالا بیش از دو ماه است که از سخنان وزیر اقتصاد می‌گذرد، اما همچنان خبری از اجرای این بند قانونی نیست! در همین خصوص روز گذشته باشگاه خبرنگاران جوان مجدد موضوع را از وزیر اقتصاد پیگیری کرد و او بیان کرد: نو مشمولان سهام عدالت شناسایی شدند و ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مورد تأیید قرار گرفتند. باید مراحل قانونی برای عرضه سهام به نومشمولان انجام شود که نیازمند مصوبه هیأت وزیران است. با توجه به اینکه برخی از اعضای این هیأت با سهام شرکت‌های سرمایه پذیر موافقت نکرده بودند، این کار انجام نشده و امید است در بهمن ماه موافقت وزارت‌خانه‌ها را دریافت کنیم.

اعطای سهام عدالت به جاماندگان که هربار وعده آن داده می‌شود و حتی قانون هم بر آن چندین مرتبه تاکید کرده، اما همواره به بهانه‌های مختلف اجرای آن از سالی به سال دیگر پاس داده می‌شود. عدم اجرای بند قانونی که فرصت را هم برای سودجویان فراهم کرده و برخی با یدک کشیدن کلید واژه ثبت نام برای سهام عدالت جاماندگان در حال کاسبی و پرکردن جیب خود هستند! در همین زمینه باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت رفت و او در این باره گفت: در خصوص بحث جاماندگان سهام عدالت در حال حاضر هیچ گونه ثبت نامی برای مشمولان جدید وجود ندارد.

او در خصوص آخرین جزئیات اعطای سهام عدالت به جاماندگان می‌گوید: در خصوص اعطای سهام عدالت و آخرین جزئیات آن به گفته‌های وزیر امور اقتصاد استناد می‌کنیم که مطرح شد پیشنهاد اعطای سهام عدالت به مشمولان جدید به هیات دولت ارائه شده و درصورت موافقت اقداماتی شکل خواهد گرفت.

در ادامه دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت بیان کرد: باتوجه به نکات مطرح شده دریافت هرگونه مبلغی بابت هر خدمتی در خصوص سهام عدالت کاملا غیر قانونی است و هیچ ثبت‌نامی برای اعطای سهام عدالت به مشمولان جدید در حال حاضر وجود ندارد و امیدواریم که افراد به این نکات توجه کافی را داشته باشند تا فریب نخوردند.

او در نهایت مطرح کرد: اگر بنا باشد برای اعطای سهام عدالت به مشمولان جدید اقدامی صورت گیرد حتما توسط وزیر اقتصاد و مراجع ذی‌ربط اطلاع‌رسانی و مراحل و اقدامات مورد نیاز آن اعلام خواهد شد.

ثبت نام جدید برای جاماندگان سهام عدالت در راه است؟

مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفت: در خصوص بحث جاماندگان سهام عدالت در حال حاضر هیچ گونه ثبت نامی برای مشمولان جدید وجود ندارد.

او در خصوص آخرین جزئیات اعطای سهام عدالت به جاماندگان می‌گوید: در خصوص اعطای سهام عدالت و آخرین جزئیات آن به گفته‌های وزیر امور اقتصاد استناد می‌کنیم که مطرح شد پیشنهاد اعطای سهام عدالت به مشمولان جدید به هیات دولت ارائه شده و درصورت موافقت اقداماتی شکل خواهد گرفت.

در ادامه دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت بیان کرد: باتوجه به نکات مطرح شده دریافت هرگونه مبلغی بابت هر خدمتی در خصوص سهام عدالت کاملا غیر قانونی است و هیچ ثبت‌نامی برای اعطای سهام عدالت به مشمولان جدید در حال حاضر وجود ندارد و امیدواریم که افراد به این نکات توجه کافی را داشته باشند تا فریب نخوردند.

او در نهایت مطرح کرد: اگر بنا باشد برای اعطای سهام عدالت به مشمولان جدید اقدامی صورت گیرد حتما توسط وزیر اقتصاد و مراجع ذی‌ربط اطلاع‌رسانی و مراحل و اقدامات مورد نیاز آن اعلام خواهد شد.

نحوه ثبت نام جاماندگان سهام عدالت با کد ملی

ثبت نام سهام عدالت ۱۴۰۲ و ورود به سامانه سهام عدالت sahamedalat.ir را در ادامه شرح داده ایم.

همزمان با اعلام رسمی سازمان بورس و تایید نهایی مجلس، جاماندگان سهام عدالت می توانند ثبت نام سهام عدالت با کد ملی و یا تلفن همراه، انجام دهند.

در سال ۱۳۸۴ بود که تخصیص و ثبت نام سهام عدالت آغاز شد. در آن زمان برخی از ثبت نام سهام عدالت به هر دلیلی جا ماندند. بعد از آغاز واریز سود سهام عدالت و سپس رشد قیمت شرکت‌های بورسی و آزادسازی سهام عدالت استقبال جاماندگان سهام عدالت از آن بیشتر شد و تقاضا برای سهام عدالت از سوی جاماندگان افزایش یافت.

در همین راستا در سال ۱۳۹۹ برنامه ریزی‌های لازم جهت ثبت نام دور دوم سهام عدالت برای جاماندگان آغاز شد و اعطای سهام عدالت به مشمولین، مورد تصویب شورای عالی و هیات دولت قرار گرفت.

شرکت سپرده گذاری مرکزی شرایط ثبت نام سهام عدالت را به صورت غیرحضوری فراهم کرده است. مشمولین پس از اعلام رسمی دولت (هنوز اعلام نشده است) می‌توانند برای ثبت نام به سامانه سهام عدالت samanese.ir مراجعه کنند.

گفتنی است که در آخرین اظهارنظر در این باره در ۷ آذرماه ۱۴۰۲ مجید عشقی رئیس سازمان بورس گفت: کار‌های مشمولان جدید سهام عدالت افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد و ایثارگران در حال انجام است، سبد سهامی برای آن پیشنهاد شده و در دولت در حال مذاکره است.

ثبت نام جاماندگان سهام عدالت با کد ملی

سازمان بورس اوراق بهادار، برای تسهیل روند ثبت نام سهام عدالت، سامانه ای را به نشانی اینترنتی sahamedalat.ir راه اندازی کرده است. افراد می توانند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، در زمان فعال شدن بخش ثبت نامی این سامانه، جهت نام نویسی خود به صورت اینترنتی (غیر حضوری) اقدام نمایند.

همزمان با اعلام رسمی سازمان بورس و تایید نهایی مجلس، مشمولین می توانند ثبت نام سهام عدالت با کد ملی و یا تلفن همراه، انجام دهند.

سهام عدالت

رییس اتحادیه تعاونی‌ها سهام عدالت گفت: حربه جدید کلاهبرداران این است که پیامکی مبنی بر واریز سود سهام عدالت به برخی افراد ارسال می‌کنند، سپس از دریافت کننده پیامک می‌خواهند با باز کردن لینک، شماره ملی یا شماره حساب خود را وارد کند که به محض باز کردن لینک، سودجویان از حساب افراد برداشت می‌کنند.

عسگر توکلی اظهار کرد: متاسفانه موضوع کلاهبرداری به بهانه واریز سود سهام عدالت توسط افراد سودجو، هک کردن و برداشت از حساب برخی افراد هنوز ادامه دارد.

وی افزود: حربه جدید کلاهبرداران این است که پیامکی مبنی بر واریز سود سهام عدالت به برخی افراد ارسال می‌کنند. سپس از دریافت کننده پیامک می‌خواهند با باز کردن لینک، شماره ملی یا شماره حساب خود را برای واریز پول وارد کند که به محض باز کردن لینک، سودجویان از حساب افراد برداشت می‌کنند. از شهروندان درخواست می‌کنیم اصلا به این پیامک‌ها توجه نداشته باشند و خبرهای موثق را از طریق رسانه‌های رسمی و صدا و سیما پیگیری کنند.

امکان تامین منابع سهام عدالت جاماندگان وجود دارد

توکلی با بیان این‌که دولت می‌گوید منابع لازم برای تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را ندارد، بیان کرد: دولت برای تامین این منابع می‌تواند به ۱۱ شرکت سرمایه‌پذیر که در دولت قبل از سبد سهام عدالت خارج شد مراجعه کنند. پالایشگاه نفت تهران، بانک ملت و برخی دیگر از جمله این شرکت‌ها هستند.

رییس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌ها سهام عدالت گفت: مجلس موضوع تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را در سال ۱۴۰۱ تصویب کرد که دولت باید به این افراد سهام اختصاص می‌داد اما انجام نشد. سال ۱۴۰۲ نیز در بودجه دولت این موضوع گنجانده نشد اما نمایندگان مجلس این طرح را به صحن علنی بردند که رای آورد.

بنابراین دولت موظف است از بودجه ۱۴۰۱ نسبت به واگذاری سهام به جاماندگان اقدام کند. هنوز این کار انجام نشده اما امیدواریم شورای عالی اصل ۴۴ نسبت به معرفی شرکت‌های مشمول صدر اصل واگذاری، سهام دولت را به نسبت افرادی که در دهک‌های واجد شرایط هستند تخصیص دهد.

وی با بیان این‌که دولت سیزدهم عملکرد خوبی در افزایش سود سهام عدالت داشت گفت: خوشبختانه دولت سود را از ۷۰ هزار تومان به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان و برای برخی اقشار به یک میلیون و۲۰۰ هزار تومان افزایش داد که به محض دریافت از شرکت های سرمایه‌پذیر، سود را طی دو مرحله در سال واریز می‌کند. ان شاءالله همین روند عدالت محور را درخصوص جاماندگان نیز انجام دهد. مردم منتظر خبر خوش از سوی دولت هستند.

سه گروه مشمول دریافت سهام عدالت هستند

رییس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌ها سهام عدالت هم‌چنین درباره اختصاص سهام عدالت به جاماندگان گفت: در حال حاضر جاماندگان سهام عدالت شامل سه گروه هستند. حدود یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر برگه سهام با مهر شرکت‌های تعاونی در اختیار دارند.

این افراد از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ در سهام عدالت عضویت داشتند اما متاسفانه به دلیل اختلالاتی که در سازمان خصوصی‌سازی وقت پیش آمد از سبد سهام عدالت خارج شدند که باید در اولویت تخصیص قرار گیرند.

توکلی تصریح کرد: گروه دوم مددجویان کمیته امداد و بهزیستی هستند که حدود چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود. در این خصوص دولت مصوبه‌ای را به سه بانک داد و شورای عالی اصل ۴۴ مقرر کرد سهام به این افراد تعلق بگیرد.

رییس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌ها سهام عدالت گفت: گروه سوم جمعیت بزرگی را به تعداد ۱۹ میلیون نفر در کشور شامل می‌شود که واجد شرایط دریافت عدالت هستند. تقریبا به همین تعداد افرادی که جزو دهک‌های بالای جامعه هستند واجد شرایط نبودند اما سهام عدالت به آنها اختصاص یافته است. در این مورد نیز باید تجدید نظر می‌شد که اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت، کانون سهامداران و مجلس شورای اسلامی پیگیر مساله این افراد است.

وی تاکید کرد: سازمان خصوصی‌سازی در دولت قبل، بدون مصوبه و با تفسیر به رای که در بحث تقسطی ۱۰ ساله داشت، زمانی را به منظور واریز پول برای مردم تعیین کرد. در صورتی که این اشتباه بود و باید به سرمایه‌گذاری استانی این مهلت داده می‌شد که حق تقدم را واریز کنند.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی