کد مطلب: 31563

حقوق کارگران| حقوق کارگران ۱۴۰۳ | حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳

تصمیم نهایی دولت برای افزایش حقوق کارگران | افزایش نجومی حقوق کارگران کلید خورد؟

حقوق کارگران با تغییرات جذاب و شگفت انگیز همراه شده است. در ادامه رقم نهایی و جزئیات افزایش حقوق کارگران را با هم می خوانیم.

تصمیم نهایی دولت برای افزایش حقوق کارگران | افزایش نجومی حقوق کارگران کلید خورد؟

موضوع حداقل حقوق کارگران از جمله موضوعات چالش‌برانگیزی است که معمولا در روزهای پایانی سال در مورد آن صحبت و تصمیم‌گیری می‌شود. امسال نیز شایعاتی درباره افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ شنیده شده است. اما واقعیت چیست؟

خبر داغ روز چهارشنبه درباره حقوق کارگران

عضو کارگری شورایعالی کار گفت: در متن صورتجلسه‌ی کمیته‌ی مزد آمده که اعضا با تصویب مزد ملی، به همان روال سابق، موافقت کردند و قرار شد تحقیقات در خصوص مزد منطقه‌ای ادامه داشته باشد.

 در حالی سه جلسه درباره مزد منطقه ای برگزار شد که در طول این مدت نمایندگان کارگری مخالف جدی بحث مزد منطقه ای بودند چرا که اعتقاد داشتند, شرایط برای اجرای مزد منطقه ای فراهم نیست.

اصغر آهنی ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار به عنوان موافق اجرای مزد منطقه ای می گوید: تعیین حداقل حقوق منطقه ای کارگران یک تکلیف قانونی است که در بیست سال اخیر مغفول ماند و به آن توجه نشد. قانون کار بر دو موضوع مزد برای مناطق مختلف و مزد برای صنایع مختلف تاکید دارد و تعیین حداقل حقوق منطقه ای، بجای حداقل حقوق یکسان برای همه، براساس این قانون مطرح شده است.

تاجیک، عضو کمیته دستمزد و نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: هیچ کس با اجرای درست ماده41 مخالف نیست اما نمی توان نظاره گر باشیم که فقط قسمتی از قانون اجرا شود.تبصره 2 ماده 41 قانون کار به صراحت بیان می کند که حداقل دستمزد باید به اندازه ای باشد که پوشش هزینه های زندگی کارگران را بدهد. 33سال دنبال این بودیم که مزد براساس معیشت باشد اما هنوز موفق نشدیم. اول باید حداقل دستمزد مشخص شود بعد کشور منطقه بندی شود.

وی افزود: در سال 1402 عدد هفت میلیون و300 هزارتومان برای کار یک ماه کارگری که روزی هشت ساعت و هفته ای 46ساعت کار می کند پس از پرداخت حق بیمه، حدوداً به عدد شش میلیون هشتصد هزارتومان می رسیم که تقسیم بر سی (تعداد روز یک ماه) می شود 226 هزار تومان و تقسیم بر 3.3 (میانگین تعداد نفرات یک خانواده)کنیم می شود 68 هزارتومان. یعنی بابت هزینه های هر نفر در یکماه 68 هزار تومان حقوق داده می شود.!!!

حقوق کارگران 1403 ملی تعیین می شود

محسن باقری ،عضو کارگری شورایعالی کار درباره جزئیات جلسه کمیته مزد در گفت وگویی بیان کرده است:جلسه‌ی کمیته‌ی مزد با موضوع مزد منطقه‌ای برگزار و نظرات اعضا جمع‌بندی شد. در نهایت صورت‌جلسه‌ای تنظیم و قرار شد جزئیات به شورایعالی کار برای تصمیم‌گیری ارجاع شود.

باقری گفت: در متن صورتجلسه آمده که اعضا با تصویب مزد ملی، به همان روال سابق، موافقت کردند و قرار شد تحقیقات در خصوص مزد منطقه‌ای ادامه داشته باشد.

حقوق کارگران

عضو کارگری شورایعالی کار افزود:درخواست کارگران اجرای مزد مطابق با دو مولفه سبد معیشت و نرخ تورم است که سبب می شود دستمزد نتواند هزینه‌های زندگی را پوشش دهد و این وضعیت به معیشت کارگران آسیب وارد کرده است.

اعلام رقم نهایی حقوق کارگران ۱۴۰۳ خبرساز شد

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: ما پیشنهادات خود را برای سبد غذایی و مسکن کارگران با توجه به فضای تورمی که در حوزه مسکن و اجاره بها به وجود آمده و اجاره خانه‌‌هایی که کارگران در حال پرداخت آن هستند یا هزینه‌های جانبی که اخیراً برای آموزش فرزندان به وجود آمده تدوین کرده و نظرمان را براساس پارامترهای زندگی کارگران به شورای عالی کار خواهیم داد.

درباره تعیین میزان افزایش حقوق کارگران و نظر و پیشنهاد کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به وزارت کار و شورای عالی کار، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، آقای اسماعیلی، در دو سال گذشته پیشنهاد مشورتی داده است. طبق این پیشنهاد، افزایش حقوق باید بر اساس ماده ۴۱ قانون کار صورت گیرد. این ماده می‌گوید که افزایش مزد باید بر اساس معیشت و تورمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، در نظر گرفته شود.

با این حال، به دلیل شرایط اقتصادی کشور و محدودیت‌هایی که برای کارفرمایان وجود دارد، معمولاً این مساله که افزایش مزد براساس تورم باشد، محقق نمی‌شود. تنها در سالی که آقای عبدالملکی حضور داشتند، افزایشی حدود ۵۷ درصدی اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: مطلع هستید که ما در شورای عالی کار صاحب رأی نیستیم و این شورا با حضور سه ضلع کارگران، کافرمایان و دولت تشکیل شده و درخصوص حقوق و دستمزد و سبد معیشت کارگران تصمیم‌گیری می‌کند؛ ما هم به عنوان کمیسیون اجتماعی مجلس پیشنهادات خود را به شورا ارائه می‌کنیم و گاهی هم در جلسات حضور داریم اما حضور ما بدون حق رأی است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: ما پیشنهادات خود را برای سبد غذایی و مسکن کارگران با توجه به فضای تورمی که در حوزه مسکن و اجاره بها به وجود آمده و اجاره خانه‌‌هایی که کارگران در حال پرداخت آن هستند یا هزینه‌های جانبی که اخیراً برای آموزش فرزندان به وجود آمده تدوین کرده و نظرمان را براساس پارامترهای زندگی کارگران به شورای عالی کار خواهیم داد.

وی تصریح کرد: اما اینکه چه تصمیمی اتخاذ کنند ما در آن دخیل نیستیم و براساس قانون اجازه ورود نداریم.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که «با توجه به اینکه افزایش نباید به قدری کم باشد که زندگی کارگران با مشکل و مشقت‌ بیشتری مواجه شود و نه اینکه به قدری زیاد درنظر گرفته شود که منجر به بیکاری و تعدیل شود، به نظر شما عدد معقول و منطقی افزایش حقوق‌ها چه عددی می‌تواند باشد؟»، گفت: نکته درستی است که ما هم باید به فکر این باشیم که درصد افزایش حقوق منجر به بیکاری کارگران نشود و به اندازه‌ای نباشد که کارفرمایان قادر به پراخت نباشند که تصمیم به تعدیل نیرو یا تعطیلی تولید بگیرند و از سوی دیگر باید نوعی برنامه‌ریزی کنیم و افزایش مزد درنظر بگیریم که کارگر بتواند به زندگی معمولی خود برسد و معیشت کارگر بیش از پیش با بحران و چالش مواجه نشود و از سوی دیگر کارفرما به قدری متضرر نشود که منجر به اخراج کارگران شود یا تصمیم به تعطیلی فضای تولید و کار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: باید تاکید کنم که ما در بحث تعیین حقوق و دستمزد چه برای کارگران و چه برای کارکنان دولت به دنبال واقعیت هستیم نه آرمان.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان عنوان کرد: درخصوص نرخ افزایش هم با توجه به اینکه ما الان تورم ۴۵ درصدی داریم، اگر افزایش حقوق کارگران ۳۵ تا ۴۰ درصد باشد به نظر من عاقلانه‌تر و منطقی‌تر است، البته مجددا تاکید می‌کنم که این عدد پیشنهاد و مشورت ماست و تصمیم نهایی با شورای عالی کار است.

منبع: تسنیم
آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی