کد مطلب: 31537

مسکن رایگان | مسکن رایگان رئیسی

آغاز دور جدید ثبت نام اهدای مسکن رایگان دولتی به مستاجران | سایت ثبت نام زمین رایگان به مستاجران باز شد ؟ + شرایط

خبرهایی مبنی بر آغاز دور جدید ثبت نام مسکن رایگان دولتی برای برخی از مستاجران منتشر شده است که جزئیات آن را در ادامه با هم می خوانیم.

آغاز دور جدید ثبت نام اهدای مسکن رایگان دولتی به مستاجران | سایت ثبت نام زمین رایگان به مستاجران باز شد ؟ + شرایط

دولت ها برای کمک به اقشار کم درآمد و دارای شرایط خاص به برخی از خانوارها مسکن رایگان اهدا میکنند. در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر اهدای مسکن رایگان به خانوارهای پرجمعیت و مستاجر در فضای مجازی منتشر شد. جزئیات جدید درباره شرایط دریافت مسکن رایگان را در ادامه با هم می خوانیم.

مدیرکل تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد با بیان اینکه در سال جاری هدف‌گذاری امداد احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی برای مددجویان بود، اعلام کرد که تاکنون ۲۱ هزار واحد مسکن احداث شده است.

محمود توکلی در نشستی خبری با بیان اینکه کمیته امداد در راستای رفع نیاز و توانمندی مددجویان طیف گسترده‌ای از خدمات را طراحی و متناسب با نیاز آنها خدمات مختلفی ارائه می‌کند، گفت: باتوجه به اینکه موضوع مسکن یکی از نیازهای اولیه خانواده‌هاست، از سنوات گذشته خدمات مسکن مددجویی همواره در برنامه‌ها بوده است.

وی ادامه داد: از سال ۹۴ به این موضوع توجه خاصی شد و از سال ۹۸ مسکن در بالاترین اولویت خدمات امداد جانمایی شد.

مدیرکل تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد با اشاره به اینکه تامین مسکن متولیان خود را در کشور دارد، درباره نقش امداد در این زمینه گفت: متولی تامین مسکن در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و برای شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر و کلانشهرها، وزارت راه و شهرسازی است. به جهت اینکه مددجویان کمیته امداد در استفاده از طرح‌ها ممکن است به دلیل عدم تمکن مالی یا فقدان ارتباطات اجتماعی کافی یا عدم اطلاع مناسب از وضعیت استفاده این طرحها، از بهره‌مندی برخی طرح‌ها محروم شوند، در همین راستا کمیته امداد به عنوان یاور خانواده‌های تحت پوشش سعی در کمک به مددجویان دارد تا از ظرفیت‌های موجود کشور بهره‌مند و مشکل مسکن آنها با هزینه کمتری رفع شود.

توکلی ادامه داد: به طور مثال باتوجه به اینکه سیاستهای کلان امداد در حوزه مسکن عمدتا مسکن روستایی است، تمرکز اصلی امداد در بحث مددجویان روستایی بوده است. از سال ۸۵ به بعد طرح بهسازی دنبال شد و کمیته امداد خدماتی شامل مشاوره و مددکاری فنی، ارائه خدمات فنی و مساعدت مالی به صورت بلاعوض و ترغیب خیران در کشور را برای جهت دهی کمکها به سمت مسکن فراهم کرد تا مشکل مسکن مددجویان رفع شود.

توکلی در ادامه در خصوص مسکن شهری نیز تصریح کرد: برای آن دسته از مددجویانی که سابقه سکونت در شهرها دارند، سعی شده تامین مسکن برای آنها نیز پیگیری و با ودیعه و اجاره رفع مشکل کنند اما اگر مددجویان تمایل داشته باشند از طرح‌های موجود در شهرهای کوچک استفاده کنند، امداد به میزان بضاعت خود سعی  می‌کند در کنار مددجویان باشد.

مدیرکل تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد در ادامه به دیگر خدمات امداد در حوزه مسکن اشاره کرد و یادآور شد: آنجایی که ممکن است برخی مددجویان دارای هسته اصلی سکونتی باشند، اما فاقد سرویس بهداشتی و... هستند که سعی می‌کنیم در قالب فضای جانبی یا تعمیرات مسکن مددجویی کمک کنیم.

مسکن رایگان

کدام دسته از مددجویان مشمول خدمات احداث و مسکن رایگان نمی‌شوند؟

وی با اشاره به اینکه خانواده‌های مددجویان کمیته امداد طیف گسترده‌ای هستند، گفت: از همین رو در دستورالعمل‌های پذیرش مددکاری و خدمات مسکن برای گروه‌هایی شرایط استحقاق در نظر گرفته شده است. مددجویی که خودش وضعیت سکونتش در پرسشنامه اطلاعات خانوار به صورت ملکی درج شده شامل خدمت احداث نمی‌شود. مددجویانی که کمتر از یکسال سابقه حمایتی داشته باشند مشمول خدمات مسکن در احداث و خرید نخواهند شد. مددجویانی که به صورت تک خدمتی برای خدمات خاص وارد شده‌اند و اساسا جز گروه معیشت‌بگیر نیستند هم مشمول خدمات احداث و خرید نخواهند بود.

مدیرکل تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد با بیان اینکه هدف‌گذاری امسال، احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی برای مددجویان تحت پوشش بود، اعلام کرد که تاکنون ۲۱ هزار واحد احداث شده است. ۶۰۰۰ واحد مسکونی در مراحل پایانی بهره‌برداری قرار دارند و همچنین ۸۰ درصد ساخت ۳۰۰۰ واحد مسکونی انجام شده است.

جزئیات ثبت نام مسکن رایگان 

مدیرکل تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد با بیان اینکه مددجویان فاقد مسکن در مناطق روستایی نداریم، در بخش دیگری از این نشست گفت: احتمال می‌رود برای سال آینده رویکرد از روستا به سمت شهری حرکت کند زیرا جامعه هدف قابل توجهی در شهرها داریم.

توکلی گفت: طبق وعده‌ای که دادیم عملا فاز عملیاتی ۵۰ هزار واحد مسکونی شروع شده است که بخشهایی از آنها در کمتر از ۸۰ درصد مراحل ساخت و بخشهایی نیز بیش از ۸۰ درصد ساخت را طی کرده‌اند.

به گفته توکلی، در سال جاری مبلغی که از محل مشارکت خیران برای خدمات مسکن برنامه ریزی شده معادل ۳۵۰ میلیارد تومان است.

وی همچنین گفت: در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، سیستان بلوچستان، خوزستان، فارس و گلستان حجم عملکرد بیشتری را در بحث مسکن روستایی داشتیم.

مدیرکل تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد در بخش دیگری از این نشست به ساخت مسکن در حوزه شهری اشاره کرد و گفت: مسکن شهری تابع طرحهای دولت است و در حال حاضر دولت طرح نهضت ملی مسکن را در پیش گرفته است و مددجویان کمیته امداد نیز طبق روال در این طرح ثبت نام می‌کنند اما باتوجه به ساز و کار اولیه طرح نهضت ملی مسکن، مددجویان و جامعه هدف مشابه مددجویان ما، شاید نتوانند به سادگی از ویژگی‌های این طرح استفاده کنند.

توکلی با بیان اینکه لازم است نهادهای حمایتی امتیازات ویژه‌ای را پیگیری کنند تا دولتها برای مددجویان جامعه هدف ببینند، گفت: پیگیری‌های انجام شده و بخش‌هایی از پیشنهادات تاکنون محقق شده است. یکی از موضوعاتی که ریاست جمهوری ابلاغ کردند این بود که در قالب مصوبه ششم شورای عالی مسکن، به استانها ابلاغ شده است که دهک‌های یک، دو، سه و چهار برای تامین آورده‌شان، وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن به سازندگان آنها زمین معوض پرداخت کند. این شرایط خوبی را ترسیم کرده است اما به لحاظ عملیاتی با نقطه مطلوب فاصله دارد. در آن مصوبه برای دهک اول و دوم ۴۰۰ میلیون تومان و برای دهک سوم و چهارم ۳۰۰ میلیون تومان بوده است.

وی همچنین گفت: مصوبه دیگر این بود که تسهیلات بانکی را برای این گروه از افراد مقدم قرار دهند. سرانه تسهیلات معوض مسکن متناسب با سرانه بودجه متغیر است اما به طور میانگین سرانه بلاعوض کمیته امداد ۱۵۰ میلیون تومان و تسهیلات مسکن نیز ۵۰ میلیون تومان است.

توکلی درباره جلوگیری از هدررفت تسهیلات مسکن توضیح داد: کنترل‌های سامانه‌ای برای تمامی تسهیلات در نظر گرفته شده است ‌و تسهیلات متناسب با پیشرفت کار خواهد بود و نخستین پرداخت پس از پروانه ساخت انجام می شود. همچنین سال جاری برای ۴۰ هزار واحد مسکونی مددجویان تعمیرات در نظر گرفته شده که ۲۷ هزار و ۸۰۰ واحد تمام شده و ۱۲ هزار واحد نیز در حال انجام است.

آغاز ثبت نام مسکن رایگان 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در ادامه مطرح کرد: وام مسکن صرفاً یک مُسکن موقت است و با توجه به اقساط سنگین این نوع تسهیلات، نیاز واقعی مردم را برطرف نخواهد کرد. پرداخت ماهانه ۶ تا ۱۰ میلیون اقساط وام با تعیین هر دوره زمانی، باز هم فشار زیادی روی شانه های مردم خواهد بود. با وجود چنین شرایطی، مردم در تأمین مسکن مورد نیاز خود با مشکل مواجه می شوند و تمام آرزو و امید آن‌ها بر باد می رود.

محبی خاطرنشان کرد: تمرکز دولت باید روی اشتغال و توانمندسازی باشد و برای این منظور برنامه دقیق و اصولی را پیش بینی کند. تعریف پلکانی اقساط وام‌ها نیز می تواند یک راهکار مناسب و مطلوب در این خصوص باشد.

وی در ادامه اذعان کرد: به این صورت که در گام های اول، پرداخت های کمی صورت بگیرد تا فشار زیادی به متقاضی وارد نشود. افزایش این قسط ها به شکل پلکانی، می تواند شیوه خوبی برای متقاضیان و همین طور بانک‌ها باشد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس افزود: ما باید برای مردم امید ایجاد کنیم و با اختصاص زمین رایگان و کاهش قیمت مسکن، دل‌نگرانی آن‌ها را کاهش دهیم. خوشبختانه خبرهای خوبی در خصوص اعطای زمین رایگان به برخی خانواده‌ها به گوش می رسد که من این مسئله را به فال نیک می گیرم و امیدوار هستم که دولت در این زمینه اراده جدی و واقعی داشته باشد.

محبی در پایان اضافه کرد: البته نباید حق انتقال فروش در میان باشد تا فرصت طلب‌ها و سوداگران از این امتیاز دولت بهره نگیرند. این مسائل نکات برجسته‌ای محسوب می‌شود که باید در طرح مسکن ملی مورد توجه قرار بگیرد.

منبع: ايسنا
آنچه دیگران میخوانند
  • حسین ارسالی در

    جالبه

  • حسنعلی نعمتی ارسالی در

    سلام خواهشا؛من مستجرم باچندتافرزند.وهمیشه شرمنده پیشه.خانواده.وپیش مردم.شرمندم.نه.پول‌ عیدی دارم.نه نه پول اجاره.دارم مدجوی بهزیستی یم.به خداقسم دسته منووخانوادم.رابگیرینده اینه من خیلی.هستندکه شرمنده خانودادشن.هستندمهایم ایرانم خواهش.

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی