کد مطلب: 31483

قیمت بنزین | قیمت بنزین ۱۴۰۳ | قیمت بنزین آزاد امروز

فوری/ تاریخ افزایش قیمت بنزین اعلام شد ؟ | رئیسی بالاخره تصمیم خود را نهایی کرد

امروز دولت خبر بسیار مهمی درباره تصمیم نهایی رئیس جمهور برای افزایش قیمت بنزین و کاهش سهمیه بنزین منتشر کرد که در ادامه با هم جزئیات آن را با هم می بینیم.

فوری/ تاریخ افزایش قیمت بنزین اعلام شد ؟ | رئیسی بالاخره تصمیم خود را نهایی کرد

گران شدن قیمت بنزین همیشه از دغدغه های مردم جامعه مخصوصا اقشار کم درآمد هست. در ماه های گذشته شایعات زیادی درباره افزایش قیمت بنزین تا لیتری 18 هزارتومان در فضای مجازی منتشر شد که با تکذیبیه دولت روبه رو شد. آخرین اخبار از تصمیم نهایی دولت درباره افزایش قیمت بنزین را با هم در سایت دیجی سرگرمی می خوانیم.

علی بهادری جهرمی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ستاد کرونا در ایام کرونا تصمیماتی درباره سهمیه بندی بنزین گرفته بود، چون ممنوعیت هایی برای سفر وجود داشت که پس از پایان دوره کرونا و عادی شدن شرایط، آن ستاد منتفی شد.

وی افزود: در حالت عادی و دوران قبل از کرونا، بنزین ۶ ماه ذخیره می شد و اکنون هم همین‌گونه است.

بهادری جهرمی درباره مصوبات نشست هیات دولت این هفته گفت: بنا بر پیشنهاد وزارت اقتصاد و بررسی های که در معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزرات خارجه صورت گرفت متن لایحه ای به منظور انعقاد موافقت نامه دوجانبه در زمینه کمک متقابل  اداری  در امور گمرگی بین ایران و  اندونزی به تصویب هیات وزیران رسید که به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود.

وی افزود:  پیشنهاد دیگر وزارت اقتصاد در راستای کاهش بنگاهداری  بانک ها و کمک به  افزایش سرعت در واگذاری اموال و سهام های غیربانکی بانک ها بود که به تصویب هیات وزیران رسید تا فرایند واگذاری مناسب این دارایها را به بخش خصوصی تسهیل شود.

دلایل کاهش سهمیه آزاد بنزین و افزایش قیمت بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی دلیل کاهش سهمیه آزاد بنزین را مدیریت مصرف دانست و گفت: قرار نیست هیچ تغییر دیگری در میزان سهمیه‌ها و یا قیمت بنزین در سال جاری داشته باشیم؛ درواقع چیزی در این خصوص به‌ما اعلام نشده است.

جعفر سالاری نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: طبق آمارگیری انجام شده و بررسی‌هایی که صورت گرفته، مصرف بنزین اکثر مردم کمتر از 150 لیتر در ماه است؛ یعنی 60 لیتر بنزین سهمیه‌ای 1500 تومانی و کمتر از 100 لیتر بنزین 3000 تومانی مورد مصرف قرار می‌گیرد و عده کمی از مردم، بیش از 100 لیتر بنزین 3000 تومانی در ماه مصرف می‌کنند.

وی افزود: به منظور کنترل و مدیریت مصرف، به‌خصوص برای پرمصرف‌ها، سهمیه‌های آزاد بنزین در کارت‌های هوشمند سوخت از 150 لیتر در ماه به 100 لیتر در ماه کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: تا پیش از شیوع کرونا، حجم ذخیره بنزین سهمیه‌ای 1500 تومانی در کارت‌های هوشمند سوخت 6 ماه و به‌میزان حداگکثر 360 لیتر بود، که دولت برای رفاه مردم در زمان شیوع کرونا، حجم ذخیره‌سازی را به 9 ماه و حداکثر 540 لیتر افزایش داده بود که اکنون این وضعیت، به شرایط پیش از کرونا بازگشته و از این پس، حداکثر بنزین 1500 تومانی قابل ذخیره در کارت‌های هوشمند سوخت، 6 ماه و به میزان حداکثر 360 لیتر است.

سالاری نسب خاطرنشان کرد: مردم هیچ نگرانی برای کارت سوخت نداشته باشند، اگر در شرایطی نیاز شد از کارت سوخت جایگاه‌داران استفاده کنند، در تمامی جایگاه‌های سوخت، کارت آزاد وجود دارد.

وی ادامه داد: تغییری که قرار بود در بحث عرضه بنزین صورت گیرد، صورت گرفته و قرار نیست هیچ تغییر دیگری در میزان سهمیه‌ها و یا قیمت بنزین در سال جاری داشته باشیم؛ در واقع چیزی در این خصوص به‌ما اعلام نشده است.

قیمت بنزین

خبر مهم درباره سهمیه بنزین یارانه ای و افزایش قیمت بنزین

مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی گفت: سهمیه بنزین ۶۰ لیتری تغییری نکرده است.

جعفر سالاری نسب با تاکید بر اینکه تغییری در تخصیص سهمیه ۶۰ لیتری ایجاد نشده است، اظهار کرد: روال تخصیص سوخت بنزین یارانه‌ای مانند گذشته است و جای نگرانی نیست.

وی افزود: این ماه نیز مانند ماه‌های گذشته ۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی تخصیص یافت و مشکلی در این حوزه نیست.

گفتنی است؛ بر اساس اطلاعات رسیده به ایسنا از وزارت نفت، سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر با هدف مقابله با قاچاق کاهش یافته و این موضوع ارتباطی با سهمیه ۶۰ لیتر ماهانه ندارد.

افزایش قیمت بنزین امسال انجام شود، بهتر است"

«اگر افزایش قیمت بنزین که امری گریزناپذیر است امسال انجام شود بسیار بهتر از سال بعد است؛ زیرا امسال انتظارات تورمی پایین است و افزایش قابل توجه بنزین نمی‌تواند اثرات تورمی شدیدی داشته باشد.»

علی سرزعیم در دنیای اقتصاد نوشت: بیش از دو سال از شروع دولت جدید می‌گذرد و از همان ابتدا لزوم تصمیم‌گیری درباره قیمت حامل‌های انرژی مطرح شد و پیشنهاد‌های گوناگونی به میان آمد. متاسفانه نگرانی از اعتراضاتی مشابه آنچه در آبان۱۳۹۸ پس از افزایش قیمت بنزین رخ داد، موجب شد تا نظام تصمیم‌گیری نتواند اقدامی صورت دهد. این در حالی بود که قیمت بنزین به‌دلیل تثبیت در شرایط تورمی پیوسته ارزان‌تر می‌شد و می‌شد حدس زد که این وضعیت به رشد شدید مصرف بنزین بینجامد.

کار تا آنجا پیش رفت که مصرف شدید بنزین بیشتر از تولید داخل شده است و گفته می‌شود سالانه چند میلیارد دلار صرف واردات بنزین می‌شود. فرض کنیم عدد مربوطه ۳ میلیارد باشد. می‌توان با خود فکر کرد که اگر دولت قیمت بنزین را به قدری زیاد می‌کرد که مصرف بنزین ثابت بماند، آن‌گاه ۳ میلیارد دلار صرفه‌جویی می‌شد. آن وقت دولت می‌توانست واردات خودرو را کلید بزند. علت دست‌دست کردن و تاخیر زیاد در واردات خودرو‌های خارجی کمبود ارز است.

حال اگر این ۳ میلیارد دلار به این کار اختصاص می‌یافت واردات عملی می‌شد و قیمت خودرو‌های خارجی که در ایران حبابی شده و بسیار بیشتر از قیمت آن در خارج است، کاهش می‌یافت و رفاه مصرف‌کنندگان افزایش پیدا می‌کرد. دولت می‌توانست ۳ میلیارد دلار را به واردکنندگان بنزین بفروشد و معادل ریالی آن را صرف تقویت نهاد‌های حمایتی کند. در شرایطی که بخش بزرگی از جامعه زیر خط فقر قرار دارند، ضروری است تا بودجه نهاد‌های حمایتی رشد قابل توجهی کند؛ اما تنگنای مالی دولت مانعی برای این مقصود است. راهکار یادشده می‌تواند بر این مشکل فائق آید.

آنچه تصمیم‌گیری را برای مسوولان دشوار کرده، تثبیت قیمت در طول زمان است. اگر مسوولان افزایش قیمت جزئی در هر سال را اجرا می‌کردند، تابوی ثبات قیمت بنزین در ذهن‌ها شکسته می‌شد. اگر چه افزایش جزئی نمی‌توانست مشکل مصرف بی‌رویه را مهار کند، اما جامعه را به ثابت نبودن قیمت بنزین عادت می‌داد.

به باور نگارنده، اگر افزایش قیمت بنزین که امری گریزناپذیر است امسال انجام شود بسیار بهتر از سال بعد است؛ زیرا امسال انتظارات تورمی پایین است و افزایش قابل توجه بنزین نمی‌تواند اثرات تورمی شدیدی داشته باشد؛ اما این نگرانی هست که سال بعد انتظارات تورمی بالاتر باشد و افزایش قیمت بنزین حتی به مقدار متوسط یا کم انتظارات تورمی را با شدت بیشتری بالا ببرد. حتی اگر دولت جسارت افزایش قیمت بنزین به اندازه زیاد در سال جاری را ندارد، بهتر است افزایش جزئی را اجرا کند تا فضای ذهنی برای افزایش بعدی در سال بعد ایجاد شود.

منبع: ایرنا
آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی