کد مطلب: 31350

عیدی بازنشستگان | عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی | عیدی بازنشستگان کشوری

خبر فوری درباره عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی، کشوری و لشکری | رقم قطعی عیدی ۱۴۰۳ اعلام شد ؟ + توضیحات جزئی رقم عیدی

جزئیات تازه ای از رقم عیدی بازنشستگان برای سال 1403 اعلام شد که در ادامه با هم می خوانیم.

خبر فوری درباره عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی، کشوری و لشکری | رقم قطعی عیدی ۱۴۰۳ اعلام شد ؟ + توضیحات جزئی رقم عیدی

زمان واریز و همچنین مبلغ عیدی بازنشستگان اعلام شد.یکی از اصلی‌ترین مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی، پرداخت عیدی کارگری است. میزان پرداخت عیدی بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی بارها مورد بررسی قرار گرفته است.

جزئیات عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی

میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی برای سال 1403، به میزان مبلغ عیدی کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری می باشد. همچنین زمان واریز عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۳، معمولا در اسفند ماه صورت می گیرد.

حقوق کارگران در کشور ما در قانون کار مصوب هزار و سیصد و شصت و نه به رسمیت شناخته و مورد تایید قانون گذار قرار گرفته است. تعیین حداقل قانونی درآمد ماهیانه و ممنوعیت تعیین درآمد به کمتر از آن، پیش بینی انواع مرخصی، بیمه تامین اجتماعی، حق سنوات و دریافت حقوق بازنشستگی، از جمله حقوق قانونی کارگرن بوده که قانون کار به آن پرداخته است.

 یکی دیگر از حقوق قانونی کارگر، حق دریافت عیدی بوده که بر اساس آن، هر ساله کارفرمایان مشمول قانون کار، موظف هستند تا قبل از فرارسیدن سال نو، مبلغی را به عنوان عیدی به کارگران مشغول در کارگاه خود بپردازند. البته بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش تامین اجتماعی نیز همانند کارگران مشغول به کار، هر ساله مبلغی را تحت عنوان عیدی دریافت می نمایند، با این تفاوت که این میزان عیدی، توسط سازمان تامین اجتماعی به حساب این دو گروه واریز می گردد.

به همین دلیل، در این مقاله، به منظور بررسی مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی با بیست سال سابقه، ابتدا به توضیح تفاوت بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی پرداخته، سپس، در مورد میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ و زمان واریز میزان عیدی 1403 بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی صحبت خواهیم کرد.

تفاوت عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی

بسیاری از ما در اخباری که هر روزه از طریق رسانه ها دیده، شنیده یا مطالعه می کنیم، با دو کلمه «بازنشستگان تامین اجتماعی» و «مستمری بگیران تامین اجتماعی» برخورد داشته و در نتیجه با این سوال مواجه شده ایم که آیا این دو کلمه یک معنا داشته یا دارای معانی متفاوتی می باشند؟ و در صورت مثبت بودن پاسخ و وجود اختلاف در معنی، تفاوت بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی چیست؟

در پاسخ به این سوال که آیا دو کلمه «بازنشستگان تامین اجتماعی» و «مستمری بگیران تامین اجتماعی» یک معنا داشته یا دارای معانی متفاوتی می باشند؟ باید گفت، «بازنشستگان تامین اجتماعی»، بیشتر برای توصیف افرادی استفاده می شود که از پوشش بیمه تامین اجتماعی برخوردار بوده، با رسیدن به سن خاص و با دارا بودن سابقه کاری لازم، وارد مرحله بازنشستگی شده و از این مرحله به بعد، به جای دریافت حقوق ماهیانه یا مزد از کارفرما، حقوق بازنشستگی خود را از سازمان تامین اجتماعی دریافت می نمایند.

عیدی بازنشستگان

در مقابل، «مستمری بگیران تامین اجتماعی» برای توصیف بازماندگان بیمه شدگان تامین اجتماعی و از کار افتادگانی که هر ماه،​ مبلغی را تحت عنوان مستمری از سازمان تامین اجتماعی دریافت کرده، مورد استفاده قرار می گیرد.

با وجود آنچه در مورد تفاوت «بازنشستگان تامین اجتماعی» و «مستمری بگیران تامین اجتماعی» گفته شد، کلمه «مستمری بگیر» یک معنای عام نیز داشته و در این معنا شامل هر سه گروه بازنشستگان، از کار افتادگان و بازماندگان تحت پوشش تامین اجتماعی می شود.

میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال 1403

در بخش قبل به بررسی «بازنشستگان تامین اجتماعی» و «مستمری بگیران تامین اجتماعی» پرداخته و توضیح دادیم که اگرچه این دو کلمه با یکدیگر تفاوت داشته، اما گاهی کلمه مستمری بگیر برای توصیف هر دو گروه، مورد استفاده قرار می گیرد. اکنون در این بخش به توضیح میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ می پردازیم.

نحوه محاسبه عیدی در سال 1403، بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری بگیران تامین اجتماعی، همانند سال های گذشته بوده؛ با این توضیح که، هر ساله در بهمن ماه، هیات وزیران، اقدام به تشکیل جلسه ای کرده که در آن جلسه، مبلغ عیدی کارمندان کشوری، لشکری، بازنشستگان کشوری و لشکری و میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی را تعیین و تصویب نموده و عیدی این گروه ها بر اساس این مصوبه پرداخت می شود.

میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی و مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی با بیست سال سابقه، معمولا در جلسه بهمن ماه هیات دولت به بحث گذاشته شده و همانند عیدی کارمندان دولت توسط هیات دولت، تصویب و اعلام گردید.

برابر مصوبه هیات وزیران، مبلغ عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال گذشته و مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی با بیست سال سابقه، یک میلیون و هشتصد هزار تومان، تعیین و تصویب گردید. همچنین، علاوه بر این میزان، 500 هزار تومان برای عائله‌ مندی و به‌ ازای هر فرزند تحت تکفل نیز 200 هزار تومان، به مبلغ عیدی اضافه شد. هنوز میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال 1403 مشخص نشده و به محض اعلام، اطلاع رسانی در این مقاله صورت خواهد گرفت.

زمان واریز عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۳

در بخش های قبل، در مورد تفاوت بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی توضیحاتی را ارائه نمودیم و هم چنین در مورد میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال 1403 و مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی با بیست سال سابقه، صحبت کردیم. اما مساله مهم دیگری که در رابطه با عیدی این قشر از اقشار جامعه وجود داشته، زمان واریز عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۳ می باشد. 

زمان واریز عیدی در سال گذشته، برای بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی بر اساس اعلام کانون بازنشستگان و مستمری‌ بگیران تامین اجتماعی تهران، از 15 اسفند ماه آغاز شد و براساس حروف الفبا انجام گرفت. زمان واریز عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۳ هنوز مشخص نشده است، اما احتمال می رود که همانند روند سال گذشته، در اواسط اسفند ماه صورت گیرد.

اعلام مبلغ عیدی بازنشستگان و کارگران در پایان سال

حداکثر عیدی کارگران نیز معمولاً تا ۳ برابر حداقل دستمزد ماهانه یعنی حدود پانزده میلیون و ٩٢۴ هزار و ٨۵٢ تومان تعیین می‌شود.

عیدی کارگران  علاوه‌بر بعد مالی و کمک به بهبود شرایط معیشتی خانواده‌ها، دارای اهمیت روانی بسزایی است؛ زیرا پرداخت عیدی می‌تواند باعث افزایش رضایت شغلی، انگیزه کاری و حس تعلق کارکنان نسبت به سازمان شود. از سوی دیگر، تاخیر در پرداخت آن یا کاهش سهم عیدی تاثیر منفی بر روحیه کارکنان خواهد گذاشت.

زمان پرداخت این عیدی در بهمن و اسفند خواهد بود. غالبا عیدی کارگران با حقوق بهمن پرداخت می‌شود، در غیر این صورت پرداخت حقوق پیش از پایان سال خواهد بود

آنچه دیگران میخوانند
  • بهرام ارسالی در

    معمولا شهرهائی که الودگی هوا بیشترازحدمجاز هست و شهرهائی که بارش برف بیشتراز حدباشد تعطیل میشوند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی