کد مطلب: 31088

مهریه| پرداخت مهریه | اصلاح قانون مهریه | قانون جدید مهریه امروز

فوری/ قانون جدید مهریه اعلام شد | قانون جدید مهریه در عقد دائم و موقت | چه چیزی را می‌توان جایگزین مهریه کرد؟ + فیلم

امروز خبر مهمی درباره تغییرات جدید دریافت مهریه توسط بانوان منتشر شد که در ادامه با هم می خوانیم.

فوری/ قانون جدید مهریه اعلام شد | قانون جدید مهریه در عقد دائم و موقت | چه چیزی را می‌توان جایگزین مهریه کرد؟ + فیلم

مهریه انواع مختلفی دارد. مهریه برای بانوان مهم است. مهریه در اسلام حق زن است. در ادامه قوانین جدید مهریه را در سایت دیجی سرگرمی بخوانید.

چه چیزی را می‌توان جایگزین مهریه کرد؟ مهریه و مسائل پیش روی آن یکی از دغدغه‌های اصلی زوج‌ها و خانواده‌های آنان می باشد که در این گزارش سعی کردیم به ابعاد گوناگون آن بپردازیم .

خبر عجیب در مورد مهریه!

از ابتدای امسال تاکنون ۱۶۰ هزار و ۲۱۵ فقره پرونده مهریه در حوزه اجراییه شعب سراسر کشور ثبت شده است که به طور میانگین روزانه ۵۷۰ درخواست اجرای مهریه می‌شود.

معاون امور اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۶۰ هزار و ۲۱۵ فقره پرونده مهریه در حوزه اجراییه شعب سراسر کشور ثبت شده و از این تعداد، ۱۴۰ هزار و ۳۰۲ فقره پرونده رسیدگی و مختومه شده است.

وی تصریح کرد: مهریه حق است و هر زمان که زوجه بخواهد می‌تواند برای مطالبه آن درخواست بدهد و اکنون زوجه برای درخواست مهریه باید در هر دفتر اسناد رسمی ازدواج که واقعه عقد ازدواج در آنجا ثبت شده باشد مراجعه کند و در واقع، نیازی به مراجعه به دوایر اجرای ثبت یا مراجع قضایی در وهله نخست وجود ندارد بلکه پس از صدور اجراییه باید به دوایر اجراییه همان شهرستان مراجعه شود.

مهریه دختر باکره

شرایط اعطای مهریه به دختر باکره با حالت عادی و پس از نزدیکی متفاوت است. در رابطه با دختر باکره باید بیان نمود که در حالت کلی وی مستحق کل مهریه است و می‌‌تواند آن را مطالبه کند و به‌ طور کامل دریافت نماید.

اگر عقد نکاح به هر دلیلی فسخ شود زوجه مستحق دریافت مهریه نخواهد بود و هیچ مقداری به وی تعلق نمی‌گیرد. مگر اینکه این دلیل فسخ عنن مرد باشد که در این صورت نیمی از مهریه به زن تعلق می‌گیرد.

اما اگر وی درخواست طلاق داشته باشد فقط نیمی از مهریه به زن تعلق می‌گیرد و مرد ملزم است که نیمی از مهریه معین را به زن پرداخت نماید.

تعیین مهریه در عقد دائم و صیغه

شرایط تعیین مهریه در عقد دائم و صیغه متفاوت می‌باشد. به این صورت که تعیین مهریه در عقد دائم الزامی نیست اما در عقد موقت باید مهریه وجود داشته باشد.

عدم تعیین مهریه در عقد موقت موجب بطلان عقد است و حتی به میزان اندک نیز باید مهریه تعیین شود.

مهریه

در عقد دائم زوجین می‌توانند هنگام انعقاد عقد مهریه تعیین نکنند و پس از آن اقدام به تعیین مهریه نمایند. همانطور که بیان شد مهریه در عقد دائم و صیغه، می‌تواند هرچیزی باشد و الزامی برای سکه بودن آن وجود ندارد.

خب در ادامه همراه ما باشید تا ابتدا شما را با انواع و اقسام مهریه آشنا کنیم و اصلاحات قانون جدید مهریه سال۱۴۰۲ را بیان کنیم:

از نظر استطاعت مهریه به دو دسته عندالاستطائه و عندالمطالبه تقسیم می شود

و از لحاظ تعیین مهر در نکاح به مهرالمتعه، مهرالسنه، مهرالمسمی و مهرالمثل تقسیم می شود:

عندالاستطاعه

برای پرداخت این نوع مهریه استطاعت مرد برای پرداخت در نظر گرفته می شود و دادگاه با بررسی توانایی مالی مرد و سنجیدن شرایطش حکم را صادر می کند و اگر تشخیص دهد مرد توان پرداخت مالی مهریه را ندارد او را جهت پرداخت مهریه عندالاستطاعه تحت فشار قرار نخواهد داد.

عندالمطالبه

در زمان نکاح میزان مهریه عندالمطالبه تعیین و پس از جاری شدن صیغه عقد مرد موظف به پرداخت مهریه به زن می باشد. در صورت تمکن مالی مرد، مهریه به طور تمام و کمال باید پرداخت شود، ولی در غیر اینصورت امکان پرداخت اعسار از پرداخت مهریه برای مرد وجود دارد، در این حالت اگر دادگاه با پرداخت اقساطی مهریه موافقت کند، پرداخت مهریه در زمان طلاق را ۱۱۰ سکه اعلام خواهد کرد.

مهرالمتعه

اگر زمان عقد مهریه ای برای زن مشخص نشده باشد و در عین حال زوجین قبل از طلاق نزدیکی نداشته باشند؛ براساس شرایط مالی مرد، میزانی از مهریه به زوجه پرداخت خواهد شد.

مهرالمثل

طبق قانون ۱۰۹۱ وضعیت زندگی زن و مرد بررسی خواهد شد و براساس آن میزانی از مهریه پرداخت خواهد شد.

مهرالسمی

در این حالت زن می تواند مقدار معین از مهریه را درخواست کند و طبق قانون این میزان ۱۱۰ سکه است.

قانون جدید مهریه ۱۴ سکه

در سال ۱۴۰۱ طبق قانون و بخشنامه ای جدید، سقفی برای مهریه مشخص شده است. این بخشنامه اعلام داشته، اگر در زمان عقد برای زوجه مهریه ای تعیین نشده باشد و تعیین آن به آینده موکول شده باشد، دفاتر ازدواج مکلف خواهند بود، تا برای ثبت مهریه بالای ۱۴ سکه در مورد وضعیت مالی مرد اطلاعاتی کسب کنند.

چنانچه مرد توانایی مالی این مقدار مهریه را داشته باشد، آن مقدار مهریه را برای زن ثبت کنند، در غیر اینصورت سقف مهریه تا همین تعداد ۱۴ سکه در نظر گرفته شده و ثبت می شود.

دفاتر ازدواج علاوه بر وضعیت مالی مرد موظف است ضمانت نامه بانکی را هم از زوج دریافت کند.

شرایط درخواست مهریه سال ۱۴۰۲

طبق قانون جدید مهریه سال ۱۴۰۲ دریافت مهریه تحت شرایطی امکان پذیر می باشد که در ادامه به آن می پردازیم:

برای پرداخت مهریه سال ۱۴۰۲ مرد موظف است، پس از جاری شدن حکم طلاق بر اساس نرخ روز آن را به زن بپردازد.

اگر برای پرداخت مهریه ملاک اموال منقول و غیر منقول مرد و یا حساب بانکی وی باشد، بایستی از طریق اجرائیات اداره ثبت اقدام به دریافت مهریه اش کند.

برای مهریه زیر بیست میلیون تومان شورای حل اختلاف تصمیم گیری خواهد کرد اما برای مبالغ بیشتر می توان از طریق اداره ثبت و یا دادگاه اقدام کرد.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی