کد مطلب: 30527

درمان خانگی | ترفند خانه داری

درمان فوری خارش سر زود،تند،سریع | درمان خارش سر با این مواد طبیعی

درمان خارش سر با نمک یک روش قدیمی و پرطرفدار برای لایه برداری پوست سر و از بین بردن خارش سر می باشد. نمک به دلیل خاصیت لایه برداری و ضد باکتریایی که دارد برای درمان خارش سر بسیار مفید است. شادمگ روش های درمان خارش سر با نمک و سایر راهکار های خانگی را یادتان می دهد.

درمان فوری خارش سر زود،تند،سریع | درمان خارش سر با این مواد طبیعی

اگر شوره سر دارید و فکر می‌کنید قرار نیست هیچگاه از شر آن راحت شوید، اشتباه می‌کنید. البته این مشکل به همین راحتی‌ها حل نمی‌شود. با این وجود راه‌حل‌هایی برای کنترل آن وجود دارد. اما این مشکل به اندازه‌ای آزاردهنده است که خیلی‌ها ترجیح می‌دهند هر روشی را برای درمان آن امتحان کنند. یکی از این روش‌ها استفاده از نمک است. اما آیا شوره سر با نمک درمان می‌شود؟ در اینجا قرار است پاسخ این سوال و خیلی اطلاعات کاربردی و مهم دیگر درباره شوره سر در اختیار شما قرار بگیرد.

نمک چگونه به درمان شوره سر کمک می‌ کند ؟

نمک یکی از مقرون به صرفه‌ترین روش‌های درمان شوره سر است، که از چند طریق مختلف، این کار را انجام می‌دهد:

حذف سلول‌های مرده

یکی از بهترین راه‌ها برای درمان شوره سر استفاده از ماساژ نمک است. نمک به از بین بردن راحت‌تر سلول‌های مرده پوست از پوست سر کمک می‌کند.

رفع گرفتگی منافذ پوست سر

نمک برای جذب چربی اضافی، رفع انسداد فولیکول‌های انباشته شده توسط سبوم و همچنین کاهش التهاب مرتبط با شوره سر ناشی از پسوریازیس در پوست سر، مفید است.

جذب رطوبت اضافی

نمک می‌تواند همه رطوبت پوست سر را که منجر به رشد قارچ می‌شود، جذب کند.

کنترل تولید چربی

نمک چربی اضافی پوست سر را جذب کرده و مانع از چرب شدن موهای شما می‌شود. به این ترتیب شوره سر روی پوست سر نمی‌چسبد.

شوره سر چیست و چگونه به وجود می‌آید ؟

شوره سر (Dandruff) در اصل همان سلول‌های مرده‌ای است که بعد از مدتی از روی پوست سر جدا می‌شوند و به صورت پوسته‌های سفید بر روی موها و سطح پوست نمایان می‌شوند. این اختلال معمولا باعث ایجاد التهاب و خارش بر روی پوست سر فرد می‌شود، لکه‌های چربی بر روی موها ایجاد می‌شود و همچنین پوسته‌ها بعد از جدا شدن از پوست سر بر روی لباس و بدن فرد نمایان می‌شوند و به این ترتیب، سطح عزت نفس را در فرد کاهش می‌دهند.

این اختلال که یکی از رایج‌ترین مشکلات مویی در بین افراد است، ممکن است در دوره سنی مختلف برای افراد بروز دهد. معمولا در زمانی که پوست و مو تغذیه مناسبی نداشته باشند و مواد مغذی لازم به آنها نرسد، سلولهای بیرونی پوست رفته رفته از بین می‌روند و بعد از مدتی که تعداد سلول‌های مرده زیادتر شود، از سطح پوست جدا شده و به صورت پوسته‌های سفید نمایان می‌شوند.

شوره سر ممکن است عارضه زیادی به دنبال نداشته باشد اما ممکن است از لحاظ نظافت، برای فرد مشکل ایجاد می‌کند و ظاهر افراد را به هم می‌ریزد. همچنین در مواردی ممکن است با خارش و التهاب همراه باشد. در مواردی نیز اگر از این عارضه، پیشگیری نشود، ممکن است به مرور زمان باعث ریزش موی سر شود.

علل ایجاد شوره سر (Dandruff)

دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد شوره در موهای سر شود. از جمله دلایل این عارضه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درماتیت سبوره‌ای (Seborrheic Dermatitis)

یکی از مهمترین دلایل ایجاد شوره در سر، اگزمای سبورئیک است که معمولا در اثر استرس و واکنش‌های نامنظم سیستم ایمنی در بدن فرد به وجود می‌آید. این اختلال در افرادی که پوست چرب دارند بیشتر رخ می‌دهد و معمولا باعث ایجاد التهاب و خارش در موها می‌شود و در نهایت پوسته‌های زرد و سفید بر روی موها ایجاد می‌شود.

شوره ناشی از رشد یک نوع قارچ به نام مالاسزیا

یک نوع قارچ به نام مخمر مالاسزیا ( Malassezia yeast) وجود دارد که از چربی موجود بر روی پوست تغذیه می‌کند و به این ترتیب می‌تواند به سرعت رشد کند و در افرادی که پوست چرب دارند باعث ایجاد شوره می‌شود.

حساسیت ناشی از محصولات شستشو و مراقبت از مو

در مواردی نیز مواد شستشو و مراقبت از مو، مرغوبیت لازم را ندارند و می‌توانند باعث ایجاد شوره سر (Dandruff) شوند. هنگام خرید محصولات مراقبتی از مو، برای اینکه دچار عارضه‌هایی مثل شوره سر نشوید، بهتر است که نوع موها و مشخصات پوست خود را در نظر بگیرید و با توجه به آنها، محصولی خریداری کنید که باعث تحریک پوست و در نهایت ایجاد شوره می‌شوند.

خشکی پوست سر

گاهی نیز خشکی بیش از حد پوست سر باعث ایجاد شوره می‌شود. برای مثال در فصل زمستان، افراد دمای داخل منزل را بسیار گرم نگه می‌دانرد و به محضی از منزل بیرون می‌آیند، با هوای خیلی سرد مواجه می‌شوند و همین باعث می‌شود که پوست بدن آنها خشک شود و در نهایت شوره‌های خشک بر روی پوست سر ظاهر شود.

چربی پوست سر

چربی بیش از حد نیز می‌تواند باعث بروز شوره بر روی موها شود. در لایه زیر پوست سر غده‌هایی وجود دارند که به تولید یک نوع ماده روغنی به نام سبوم برای مرطوب سازی پوست می‌پردازند. در مواقعی که این غده‌ها ترشح زیاد داشته باشند و غده‌های بیشتری تولید کنند، پوست سر فرد تحریک می‌شود و به این ترتیب پوسته‌های سفید رنگی بر روی آن ظاهر شده که بعد از مدتی به شوره سر تبدیل می‌شوند.

منبع: شادمگ 

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی