کد مطلب: 30497

یارانه بنزین | سهمیه بنزین |

صفر تا صد دریافت یارانه بنزین با کد ملی | سهمیه یارانه بنزین هر نفر چقدر شد؟

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات گفت: در حال حاضر هیچ تصمیمی برای افزایش سهمیه بنزین وجود ندارد ولی باید اقداماتی دیگر انجام شود تا با توجه به ناترازی بنزین به مشکلات عمده برخورد نکنیم

صفر تا صد دریافت یارانه بنزین با کد ملی | سهمیه یارانه بنزین هر نفر چقدر شد؟

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، یارانه بنزین به جای پلاک خودرو به کد ملی تمام شهروندان به‌طور یکسان  پرداخت خواهد شد. یارانه بنزین قرار است به حساب هر فرد بر اساس کد ملی واریز شود. سهمیه یارانه بنزین تاکنوا رقمش مشخص نشده است.در تابستان سال جاری هم طرح یارانه بنزین به طور آزمایشی در جزیره کیش اجرا شد.

هزینه مصرف بنزین یک خودرو بر اساس قیمت فوب خلیج فارس در سال ۶۰ میلیون تومان می‌شود که از این رقم ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان توسط مصرف کننده و بقیه هزینه در قالب یارانه پرداخت می شود.

مجید جلیلی رئیس گروه پژوهش فناوری مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی امروز در نشست «توسعه حمل و نقل خودروهای برقی در کشور، بایدها و سیاست‌ها» اظهار کرد: در کشور ما به طور متوسط پیمایش یک خودرو در طول سال حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که هزینه مصرف بنزین آن بر اساس قیمت فوب خلیج فارس در سال ۶۰ میلیون تومان می‌شود.

وی افزود: از این رقم ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آن توسط مصرف کننده پرداخت می‌شود و بقیه هزینه را دولت در قالب یارانه پرداخت می‌کند.

جلیلی تصریح کرد: در مورد خودروی برقی با همین پیمایش و در صورتی که هر خودرو برقی در هر کیلومتر ۲۰۰ وات برق مصرف کنند بر اساس تعرفه برق خانگی سالانه هزینه آن ۱۵ میلیون تومان می‌شود که از این مبلغ ۴ و نیم میلیون تومان باید توسط مصرف کننده پرداخت شود و بقیه یارانه را دولت می‌پردازد.

یارانه بنزین خانواده های بالای 3 نفر 

 علی ملکی رئیس ستاد هماهنگی طرح بازتوزیع یارانه‌ بنزین در گفتگو با برنامه «فرامتن» شبکه افق گفت: تاکید اصلی طرح بر روی توزیع عادلانه یارانه بنزین است. برنامه ما این است که این طرح در فاز اول در جزیره کیش اجرا شود و پس از رفع اشکالات آن در جزیره قشم نیز اجرایی خواهد شد و سپس به کل کشور توسعه پیدا می‌کند.

وی افزود: این طرح شامل خودروهای شخصی می شود و سهمیه سوخت خودروهای عمومی تغییری نخواهد داشت.

ملکی با بیان اینکه در این طرح کلیه کارتهای سوخت حفظ می‌شود، اضافه کرد: برای خانواده‌های یک تا سه نفره، همان 60 لیتر بنزین یارانه‌ای روی کارت سوختشان شارژ می‌شود اما برای خانواده‌های 4 نفره و بالاتر، مابه التفاوت سهمیه بنزین به کارت بانکی سرپرست خانواده واریز می‌شود.

رئیس ستاد هماهنگی طرح باز توزیع بنزین تصریح کرد: این طرح به صورت آزمایشی در کیش اجرا شده است و افرادی که خودرو ندارند، این سهمیه بنزین به کارت بانکی آنها واریز شده و افراد می‌توانند در سامانه «بنزینِ من» از سهمیه خود مطلع شوند.

وی یادآور شد: اگر خانواری نخواهند از سهمیه بنزین خود استفاده کنند، درخواست فروش آن را در سامانه اعلام می‌کند و سپس معادل نقدی سهمیه بنزین به صورت ریالی در سامانه فروخته می شود و در آخر ماه در قالب یارانه در حساب بانکی خود دریافت می‌کنند.

رئیس ستاد هماهنگی طرح باز توزیع بنزین گفت: اینکه چه زمانی این طرح در کل کشور اجرا خواهد شد به تصمیم دولت بستگی دارد.

یارانه بنزین

مشمولان یارانه بنزین جدید

یارانه بنزین مشمول چه کسانی خواهد بود؟جزییات جدید از سهمیه بندی بنزین را در ادامه بخوانید.

کارشناس انرژی گفت: پرداخت یارانه بنزین به اشخاص می تواند تامین کننده مسائلی مربوط به دولت باشد مانند پرداخت پول آب و برق در نتیجه این پول از سیستم دولتی خارج نمی‌شود و تورم زا نیست.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم طی روزهای گذشته گفت: برنامه هفتم توسعه برنامه جدیدی را برای بنزین در نظر گرفته که در آن اختیاراتی به دولت داده شده است؛ ما به دولت این اجازه را دادیم که یارانه حامل‌های سوخت را به شخص دهد، اما بلافاصله گفتیم که نباید نرخ این بنزین یارانه‌ای تغییر کند و اگر دولت بخواهد تغییری در این زمینه ایجاد کند می‌تواند لایحه بیاورد و هر یک از این بندها را تغییر دهد، اما تغییرش سخت می‌شود و رأی دو سوم مجلس را نیاز دارد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم گفت: اولاً دولت اجازه دارد تعیین کند که یارانه را به اشخاص ارائه دهد یا به خودرو؛ همچنین اینکه مقدار بنزین یارانه‌ای چند لیتر باشد نیز در اختیار دولت است اما در هر صورت باید قیمت بنزین ثابت بماند. با این وجود این مساله موافقان و مخالفانی را دارد.

نرسی قربان کارشناس انرژی  با اشاره به اینکه واگذاری بنزین به اشخاص مسأله‌ای است که از ابتدای مساله یارانه خودرو مطرح شد، گفت: زمانی که این موضوع مطرح شد، کارشناسان معتقد بودند که این یارانه باید به اشخاص پرداخت شود و نه خودرو زیرا کسی که چند ماشین دارد از امکانات مالی بیشتری برخوردار می‌شود و ۵ برابر کسی که یک ماشین دارد یارانه دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: در این شرایط کسی که ماشین ندارد، اصلاً یارانه‌ای دریافت نمی‌کند به همین دلیل کارشناسان معتقد بودند که اشخاص باید دریافت کننده بنزین باشند و افرادی که ماشین ندارند می‌توانند حد اقل از این طریق پول آب و برق خود را پرداخت کنند.

این کارشناس انرژی در پاسخ به این سوال که ممکن است چنین طرحی زمینه ساز قاچاق شود گفت: قاچاق سوخت تغییری نمی‌کند زیرا الان کسی که خودرو ندارد سهمیه‌ای که دارد یا به همسایه خود و یا کسی که ماشین دارد می‌فروشد حق هر فردی است زیرا قاچاق از طریق یارانه اتفاق نمی‌افتد.

یارانه بنزین

وی در خاتمه یادآور شد: این یارانه علاوه بر خودروها باید به اشخاص پرداخت شود تا بتوانند مسائل مربوط به دولت مانند پرداخت پول آب و برق را تأمین کنند در نتیجه این پول از سیستم دولتی خارج نمی‌شود و تورم زا نیست.

بر اساس آنچه در کمیسیون برنامه هفتم به تصویب رسیده به دولت اجازه داده شده که می‌تواند یارانه حامل‌های انرژی را به جای خودرو به افراد هم بدهد. البته این اجازه وجود دارد و تکلیف نشده است.

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: ماحصل توافقات میان مجلس و دولت درخصوص انرژی را در گزارش کمیسیون برنامه هفتم آورده‌ایم. آن چیزی که در گزارش آمده، مورد توافق دولت و مجلس است.

بر اساس آنچه در کمیسیون برنامه هفتم به تصویب رسیده اولا به دولت اجازه داده شده که می‌تواند یارانه حامل‌های انرژی را به جای خودرو به افراد هم بدهد. البته این اجازه وجود دارد و تکلیف نشده است.

بر اساس گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه بنزین یارانه‌ای در طول برنامه تغییر نمی‌کند. اما ممکن است که سهمیه بنزین تغییر کند و اینکه به خانوار یا خودرو بدهند.

منبع:تجارت نیوز

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی