کد مطلب: 30442

وام مسکن | وام مسکن ۱۴۰۲ | وام مسکن زوجین | وام مسکن جوانان

واریز وام مسکن 2 میلیارد تومانی بحساب مستاجران از فردا | با وام 2 میلیاردی کجای تهران می‌توان خانه خرید؟​

وام خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم (تسه) به یک میلیارد و 920 میلیون تومان افزایش یافته است. با این رقم شاید بتوان در مناطق پایین شهر تهران یک خانه نقلی و چند سال ساخت خرید. در ادامه با هم جزئیات دریافت وام مسکن 2 میلیارد تومانی را می خوانیم.

واریز وام مسکن 2 میلیارد تومانی بحساب مستاجران از فردا | با وام 2 میلیاردی کجای تهران می‌توان خانه خرید؟​

وام مسکن برای افراد که از مسکن محروم هستند مهم است. وام مسکن در مهر ماه اوج گرفت. در واقع این سازمان باید تضمین دهد که ۱۳ درصد از سود این وام مسکن توسط دولت پرداخت خواهد شد وام مسکن از سود کارمزد مناسبی برخوردار است. وام فوری دارای شرایط خاصی است.  وام مسکن  از اقساط بلند مدتی بهره مند است.

خبر خوش برای متقاضیان وام مسکن 2 میلیاردی بخوانند

در حالی اخیرا وام مسکن به حدود ۲ میلیارد تومان افزایش یافته که با این مبلغ می‌توان در برخی مناطق تهران آپارتمان‌های به اصطلاح نقلی را خریداری کرد.

اخیرا وام خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم (تسه) به یک میلیارد و 920 میلیون تومان افزایش یافته است. این سقف وام برای خرید مسکن تهرانی‌هاست. متقاضیان واجد شرایط برای وام مذکور باید حدود 400 میلیون تومان آورده اولیه برای خرید اوراق داشته باشند.

حال این پرسش مطرح می‌شود که با این مبلغ در چه مناطقی از تهران و چه متراژی می توان خانه خرید. بررسی آگهی‌های منتشر شده در سایت‌‌های املاک حاکی از آن است که بیشترین واحدهای عرضه شده حدود 40 متر به پایین مساحت دارند، البته در شهرهای جدید اطراف تهران از جمله پردیس متراژ تا 87 متر افزایش می‌یابد.

بر این اساس یک واحد مسکونی حدود 30 سال ساخت با مساحت 33 متر در خیابان زنجان با قیمت 2 میلیارد تومان یعنی هر مترمربع حدود 60 میلیون تومان برای فروش آگهی شده است.

واحد مسکونی 36 متری 20 سال ساخت واقع در مسعودیه بدون آسانسور و با پارکینگ 1.9 میلیارد تومان (هر مترمربع حدود 52.7 میلیون تومان) قیمت‌گذاری شده است.

در فاز 11 شهر جدید پردیس واحد 87 متری با آسانسور، پارکینگ و انباری که  وضعیت وام آن مشخص نیست 1.8 میلیارد تومان یعنی به ازای هر مترمربع حدود 20 میلیون و 600 هزار تومان برای فروش فایل شده است.

آپارتمان 87 متری در همین فاز 2 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. در شهرک ولیعصر واحد مسکونی 41 متری 13 ساله با قیمت یک میلیارد و 930 میلیون تومان آگهی شده است. این واحد نه پارکینگ دارد و نه انباری.

همچنین یک واحد مسکونی 50 متری در خانی‌آباد با عمر 16 سال 2 میلیارد تومان، آپارتمان  40 متری در نواب 20 سال ساخت 1.85 میلیارد تومان و سوئیت 36 متری 28 سال ساخت در استاد معین یک میلیارد و 950 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. مورد آخر نه آسانسور دارد و نه پارکینگ./ تسنیم

 اقساط وام مسکن ٢ میلیارد تومانی پلکانی شد

معاون امور اعتباری بانک مسکن اظهار داشت: سقف اقساط این وام ٣۵ میلیون تومان است و نه ٣٧ میلیون و در ٢٢ سال آینده این عدد قابل توجهی نیست اما در مدل پلکانی میزان پرداخت اقساط در یک قاعده و فرمول مشخص بین ١۵ تا ٢٠ میلیون تومان خواهد بود.

سید محسن فاضلیان، معاون امور اعتباری بانک مسکن در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایلنا درباره اقساط ٣٧میلیون تومانی وام ٢ میلیارد تومان اوراق بانک مسکن و اینکه آیا خانوار دارای ۴ فرزند امکان پرداخت این اقساط را دارند، اظهار داشت: در آذر ماه سال ١۴٠٠ قانونی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب شد که در ماده ٩ این قانون صراحتا آمده است که تسهیلات خرید و جعاله به میزان هر فرزند زیر ٢٠ سال -در شهرهایی که نرخ باروری بیش از ٢.۵ نباشد- تا ٢۵ درصد تا سقف دو برابر یعنی ۴ فرزند افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: بنابراین سقف وام برای خانوار دارای ۴ فرزند به ١ میلیارد و ٩٢٠ میلیون تومان می‌رسد و در این قانون ١٠ سال به سررسید اقساط اضافه می‌شود و در نهایت دوره بازپرداخت اقساط به ٢٢ سال می‌‌رسد.

عضو هیات عامل بانک مسکن تاکید کرد: باید این موضوع را در نظر گرفت که درباره نرخ سود تسهیلات و نرخ سپرده هیچ اختیاری نداریم و در این باره بانک مرکزی تصمیم می‌گیرد و بانک مرکزی نرخ سود ٢٣ درصدی برای این وام را در نظر گرفته‌است.

وام مسکن

فاضلیان در پاسخ به این سوال ایلنا مبنی بر اینکه با نرخ سود ٢٣ درصدی نمی‌توان به تسهیلات را حمایتی دانست، اظهار داشت: مراد از قانون اعطای یارانه به نرخ سود این تسهیلات نیست و مراد قانون این است که افزایش سقف تسهیلات خودش حمایت محسوب می‌شود و مفهومی از حمایت است.

معاون بانک مسکن با بیان اینکه ناتوانی بازپرداخت اقساط این وام در خانوار با ۴ فرزند نکته درستی است، گفت: همین الان افراد ٢ میلیارد تومان سپرده گذاری کنند می‌توانند ۴٠ میلیون تومان سود دریافت کنند بنابراین اگر می‌گویید نرخ سود در اقساط بالا است در نظر بگیرید که بانک همین سود را به بخش سپرده می‌دهد. اما باید برای این موضوع راهکاری در نظر گرفت و در حال برنامه‌ریزی هستیم که رژیم پرداخت اقساط را با قدرت خانوار متناسب کنیم و بازپرداخت اقساط پلکانی خواهد شد.

وی تاکید کرد: سقف اقساط این وام ٣۵ میلیون تومان است و نه ٣٧ میلیون و در ٢٢ سال آینده این عدد قابل توجهی نیست اما در مدل پلکانی میزان پرداخت اقساط در یک قاعده و فرمول مشخص بین ١۵ تا ٢٠ میلیون تومان خواهد بود.

پرداخت وام مسکن ۷۵۰ میلیون تومانی به صنعتی‌سازها

اقساط وام ۵۵۰ میلیون تومانی طرح نهضت ملی مسکن با روش پلکانی در سال اول ۷ میلیون و ۳۵۷ هزار تومان در ماه است که در سال بیستم به ۱۲ میلیون و ۹۰۱ هزار تومان می‌رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، سقف پرداخت وام به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در روش عادی ۵۵۰ میلیون تومان است که در همه شهرهای کشور به صورت یکسان تعیین شده است. پیش از این سقف تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومان بود که روز ۱۹ اردیبهشت امسال از سوی شورای پول و اعتبار به ۵۵۰ میلیون تومان رسید. روز ۱۲ تیرماه نیز نرخ سود این تسهیلات از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد.

اقساط وام مسکن در سال اول ۷.۳ میلیون تومان است

دوره بازپرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن بدون احتساب دوره مشارکت ۲ تا ۳ ساله است. در روش بازپرداخت پلکانی اقساط متقاضیان پروژه‌های طرح مذکور در دوره اول (سال اول) ماهانه حدود ۷ میلیون و ۳۵۷ هزار تومان باید پرداخت کنند.

این اقساط در سال پنجم به ۸ میلیون و ۲۸۱ هزار تومان و در سال دهم به ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد. در سال پانزدهم بازپرداخت وام، اقساط ماهانه ۱۱ میلیون و ۱۲۹ هزار تومان خواهد بود. در نهایت در سال بیستم اقساط ماهانه وام نهضت ملی مسکن ۱۲ میلیون و ۹۰۱ هزار تومان است.

در حال حاضر متقاضیان در یک دوره ۲۰ ساله برای وام ۵۵۰ میلیون تومانی ۲ میلیارد و ۳۷۲ میلیون و ۴۵۵ هزار تومان پرداخت خواهند کرد. از این رقم حدود یک میلیارد و ۸۲۲ میلیون تومان سود تسهیلات است. قبلا که سود تسهیلات ۲۳ درصد بود اقساط ماهانه این طرح در سال اول حدود ۹.۵ میلیون تومان آغاز می‌شد و در سال بیستم به بیش از ۱۶.۶ میلیون تومان می‌رسید.

قیمت واحدها نیز طبق هزینه ساخت محاسبه می‌شود. بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی هزینه ساخت هر متر مربع از واحدهای نهضت ملی مسکن بین ۷.۵ تا ۸ میلیون تومان است. به این رقم هزینه آماده‌سازی و محوطه‌سازی هم اضافه می‌شود که بر عهده متقاضی است. متراژ واحدها نیز بین ۵۰ تا ۹۰ متر مربع خواهد بود.

تسهیلات در روش صنعتی‌سازی به سازندگانی که از روش‌ها و فناوری‌های نوین استفاده می‌کنند در کلانشهرها، مراکز استان‌ها و سایر شهرها به ترتیب ۷۵۰.۶۵۰ و ۶۰۰ میلیون تومان تعیین شده که به مرور و با پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها پرداخت می‌شود. سال گذشته سقف این تسهیلات ۶۰۰ میلیون تومان بود. بازپرداخت تسهیلات در سال جاری برای تعاونی‌سازها حداکثر ۱۰ سال و برای سایر سازندگان حداکثر ۸ سال با سود نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است.

دولت سیزدهم در قالب طرح نهضت ملی مسکن ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه دارد. تاکنون ۴.۵ میلیون خانواده در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که فاقد مسکن هستند و قبلا از تسهیلات دولتی برای تامین مسکن استفاده نکرده‌اند. در دو سال گذشته برای تامین مسکن این افراد ۵۱ هزار هکتار زمین تامین شده و حدود ۱.۵ میلیون واحد به مرحله‌ی ساخت رسیده است.

برای تامین منابع مالی این طرح نیز ۲۶ بانک در نظر گرفته شده که به جز بانک مسکن، سایر بانک‌ها عملکرد چندان بالایی در این زمینه نداشتند. بیش از یک میلیون و ۸۰ هزار نفر برای دریافت تسهیلات در بانک مسکن افتتاح حساب کره‌اند. طبق اعلام عباس حسینی – مدیرعامل بانک مسکن در مجموع ۹۴ هزار و ۷۵۲ میلیارد تومان به حساب سازندگان واریز کرده است که از این میزان، ۵۳ هزار و ۲۷۵ میلیارد تومان از محل تسهیلات و ۴۱ هزار و ۴۷۷ میلیاردتومان از محل آورده متقاضیان به حساب سازندگان واریز شده است.

منبع: ایلنا

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی