کد مطلب: 30369

خبر خوش حقوق کارگران | افزایش حقوق کارگران

فوری/حداقل حقوق کارگران مشخص شد | واریزی مهم با حقوق کارگران از این ماه

ماجرای تعیین حقوق و دستمزد بر اساس نقطه جغرافیایی محل سکونت از آن‌جایی شروع شد که عموماً هرچه شهرها بزرگ‌تر شدند هزینه‌های زندگی در آن مکان‌ها بالاتر رفت. یکی از معیارهای تعیین افزایش حقوق و دستمزد هزینه سبد معیشت خانوار است.

فوری/حداقل حقوق کارگران مشخص شد | واریزی مهم با حقوق کارگران از این ماه

حقوق کارگران یکی از مسایلی است که هر سال مورد بحث قرار میگیرد. ماجرای تعیین حقوق کارگران بر اساس نقطه جغرافیایی محل سکونت از آن‌جایی شروع شد که عموماً هرچه شهرها بزرگ‌تر شدند هزینه‌های زندگی در آن مکان‌ها بالاتر رفت. یکی از معیارهای تعیین افزایش حقوق کارگران هزینه سبد معیشت خانوار است. در متن زیر به بررسی حقوق کرگران بیشتر میپردازیم.

ماجرای تعیین حقوق و دستمزد بر اساس نقطه جغرافیایی محل سکونت از آن‌جایی شروع شد که عموماً هرچه شهرها بزرگ‌تر شدند هزینه‌های زندگی در آن مکان‌ها بالاتر رفت. یکی از معیارهای تعیین افزایش حقوق و دستمزد هزینه سبد معیشت خانوار است. برخی با این ایده که هزینه سبد معیشت خانوار در مناطق مختلف کشور یکسان نیست این موضوع را مطرح کردند که باید مزد کارگران به‌صورت منطقه‌ای تعیین شود. این‌که مزد منطقه‌ای چه شرایطی دارد و آیا نسبت به حداقل دستمزد مبلغ بالاتری خواهد بود یا نه نیاز به بررسی دقیقی دارد.

صولت مرتضوی, وزیرکار در آخرین اظهارات خود درباره سیصد و بیستمین نشست شورای عالی کار از  نمایندگان کارگری و کارفرمایی خواسته است با آرامش و با رعایت حق کارگران دستمزد کارگری سال 1403 و مزد منطقه‌ای را بررسی و تعیین کنند.

 از سوی دیگر هادی ابوی,نماینده کارگران در شورای عالی کار پس از پایان جلسه در ارائه گزارش از جلسه شورای عالی کار بیان کرده است: یکی از مباحث مطرح در جلسه مزد منطقه‌ای بود. قبلاً وزارت اقتصاد درباره مزد منطقه‌ای پیشنهادی را مطرح کرده بود که ظاهرا برای سال 1403نیز در این باره طرح موضوع شده است.

به گزارش تسنیم،به اعتقاد احسان سهرابی,فعال کارگری نمایندگان خیریه‌ها به خصوص خیریه اصفهانی با حضور در دفاتر برخی نمایندگان مجلس، اتاق بازرگانی و حتی برخی از تشکل‌های کارگری اصرار بر قانونی شدن مزد منطقه‌ای و توافقی دارند. آنان از خانواده‌های ضعیف و زیر خط فقر که در شرایط اجبار و اضطرار و اکراه اقتصادی هستند، سوء‌استفاده می‌کنند و با پرداخت زیر حداقل دستمزد و عدم بیمه تامین اجتماعی، به سادگی از قوانین آمره عدول می‌نمایند.

علی رغم اینکه مطابق مصوبه دستمزد 1402 شورای عالی کار حداقل نیروی کار در سال جاری تعیین شد اما گزارش های میدانی فعالان کارگری حکایت از این دارد که کارگرانی هستند که کمتر از حقوق قانونی مصوب وزارت کار حقوق دریافت می کنند و تعیین مزد منطقه ای از این بعد برای آنها خطرناک است که هنگام تعیین مزد به آنها ظلم شود.

حقوق کارگران

 در حالی که انتقاد‌های کارشناسی از تعیین دستمزد به صورت منطقه‌ای در روزها و هفته‌های اخیر افزایش یافته است، شورای عالی کار همچنان این شیوه تعیین مزد را در دستور کار دارد و یکی از گزینه‌های مطرح در جلسات تعیین دستمزد سال آینده تلاش برای منطقه‌ای شدن آن است.

کارشناسان بر این باورند که تعیین دستمزد به شکل منطقه‌ای در ایران امکانپذیر نیست و شرایط انجام چنین کاری در حال حاضر وجود ندارد، چرا که اساساً نمی‌توان در یک منطقه که امکانات بیشتری دارد حقوق کمتر و در منطقه‌ای با امکانات کمتر حقوق و دستمزد بیشتری وضع کرد.

بالاخره بعد از کش و قوس های فراوان مبلغ حقوق و دستمزد کارگران در سال 1402 مشخص شد. این رقم در نهایت با افزایش 27 درصدی نسبت به سال قبل تصویب شد. در جلسه شورای عالی کار که در واپسین ساعت های سال 1401 برگزار شد [جلسه ای که تا ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد طول کشید] حداقل دستمزد کارگران 1402 با افزایش 27% تعیین شد.

جلسه شورای عالی کار از عصر روز گذشته یکشنبه بیست‌وهشتم اسفندماه شروع شده بود که در ساعت ۰۲:۳۰ بامداد امروز دوشنبه بیست‌ونهم اسفند ماه بعد از هشت ساعت جلسه و مذاکره، مزد کارگران برای سال آینده تعیین شد.

به این ترتیب حقوق اداره کار 1402 از 4 میلیون و 179 هزار و 750 تومان به 5 میلیون و 308 هزار و 284 هزار تومان رسید که رقم بسیار کمی است و انتظارات جامعه کارگری را برآورده نکرد. این در حالی است که تورم بی سروسامان، معیشت افراد را بسیار متزلزل کرده است.

این رقم مبلغ رسمی وزارت کار است و میزان حقوق وزارت کار 1402 در سال آینده همین مقدار است. براساس اخبار دولت میزان افزایش حقوق اداره کار 1402 را تعیین کرده است. در این مقاله با گروه مشاوره مدیریت نورا همراه باشید تا به حاشیه‌ها و اخبار مربوطه به افزایش پایه حقوق 1402 کارگران و کارمندان بپردازیم.

نحوه تعیین تکلیف حداقل پایه حقوق سال 1402

طبق قانون وزارت کار مدت زمان کار تمام وقت در طول یک هفته به جز ایام تعطیل و جمعه 44 ساعت است که مطابق با این می‌بایست دستمزد پرداخت گردد. حداقل حقوق و مزایای قانون وزارت کار در سال 1402 همین طور است.

منبع : گسترش نیوز

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی