کد مطلب: 29957

سهمیه بنزین | سهمیه بنزین اسنپ | سهمیه بنزین موتور| سهمیه بنزین سواری

خبر داغ بنزینی رئیس جمهور برای مردم | سهمیه و یارانه بنزین آبان ماه زیاد شد ؟

رئیس صنف جایگاهداران سوخت کشور از سهمیه بنزین جدید دولت در آبان ماه خبر داد.

خبر داغ بنزینی رئیس جمهور برای مردم | سهمیه و یارانه بنزین آبان ماه زیاد شد ؟

اسدالله قلیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به روند رو به رشد مصرف بنزین اظهار داشت: بررسی دقیق آمارها و رفتارشناسی مشتریان در طی دو دهه گذشته نشان می‌دهد در موضوع سوخت، از تولید تا انتقال و حمل و توزیع تا مصرف شرایط غیرعادی داریم و میانگین مصرف ۱۲۰ میلیون لیتر در روز بازهم افزایشی خواهد بود و فصل‌ها و تاریخ‌ها فقط روند افزایش را کند یا تند می‌کنند، بنابرین منتظر کاهش نباشیم.

 خبر مهم از سهمیه بنزین 

وی گفت: شرایط به گونه‌ای است که با مصرف بالای خودروها، عدم توزیع عادلانه یارانه سوخت، نحوه قیمت‌گذاری و سایر موارد مربوط، افق روشنی در این قضیه دیده نمی‌شود و تاخیر در انجام اصلاحات در رویه‌ها اوضاع را بدتر کرده است، از طرفی برخی طرح‌های اصولی هم وجود دارد که تعارض منافع‌ها مانع از اجرای آنها می‌شود و لزوم ورود مقامات ارشد دولت در این مساله ضروریست.

سهمیه بنزین دولت رییسی از امروز

رئیس صنف جایگاهداران سوخت کشور تصریح کرد: در بحث قیمت‌گذاری، مردم بیش از آنکه نگران قیمت بنزین باشند نگران تاثیر سنتی تغییر قیمت روی سایر اقلام، کالاها و خدمات هستند و نیاز هست که تدابیر اقتصادی برای این مورد اندیشیده شود تا هر سالی که بحث تغییر قیمت به وجود آمد، مردم نگران این مورد نشوند.

وی بیان داشت: بیشترین آسیب‌ها در اجرای طرح‌های سوخت و مسائل مربوط به توزیع و سهمیه‌بندی و بعضا طرح‌های عجیب و غریب متوجه جایگاه‌های سوخت است و حتی اگر مشکلی در تاخیر ارسال فراورده به جایگاه‌ها در بخش بنزین یا گازوئیل هم داشته باشیم اولین زیان متوجه مالکان و سپس مردم است که بابت این مورد و پرداخت زیان‌ها در حال رایزنی هستیم، البته عرض کنم تمام توان بخش‌های مختلف تولید، حمل و توزیع برای اینکه مشکلی در تامین و توزیع وجود نداشته باشد؛ به کار گرفته شده است که البته چون هر روز و هر ماه و هر فصل با تغییر در مصرف مواجهیم، پیش‌بینی و پشتیبانی خصوصا در مقاطع خاص بسیار سخت است.

قلیزاده در ادامه به مظلومیت مردم استان‌های مرزی در موضوع سوخت اشاره کرد و گفت: در استان‌های مرزی طرح‌های مختلفی اجرا می‌شود که عاملی بر ایجاد نارضایتی بین مردم و جایگاهداران شده است، در این طرح‌ها تبعیض و روش‌های سلبی وجود دارد و جوابگوی دغدغه‌های مسئولین و مردم نیست و ادامه این روش‌ها فایده‌ای ندارد. در اصل مصرف‌کننده واقعی در این طرح‌ها به طور کامل دیده نمی‌شود، خصوصا با موضوع قاچاق سوخت که اغلب بزرگ‌نمایی در این مورد و نسبت دادن آن به کولبران و جایگاه‌داران را شاهد هستیم نمی‌توان مردم را از سوخت محروم کرد، بنابراین لازم است تدبیر اندیشیده شود و ما آمادگی کامل برای ارائه طرح‌های کاربردی را داریم.

وی در رابطه با عدم‌دریافت یارانه بنزین از سوی بخش قابل توجهی از جمعیت فاقد خودرو می‌افزاید: «سیستم فعلی اعطای یارانه بنزین به طور انحصاری به خودروها، بخش قابل توجهی از جمعیت فاقد خودرو را مستثنی می‌کند. این امر منجر به نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی می‌شود، زیرا افراد بدون خودرو نمی‌توانند از یارانه‌ها بهره‌مند شوند. اصلاحات با تغییر تمرکز بر افراد، بدون توجه به مالکیت خودرو، فراگیر بودن و دسترسی برابر به یارانه‌ها را تضمین می‌کند. اعطای یارانه بر اساس تعداد خودرو‌های مالک شده منجر به توزیع ناعادلانه یارانه‌ها شده است. افراد ثروتمندتر که دارای چندین خودرو هستند، از یارانه‌ها سود بیشتری می‌برند، در حالی که افراد کم‌درآمد با مالکیت محدود یا بدون خودرو، سود ناچیزی دریافت می‌کنند. این رویکرد اختلافات درآمدی را تشدید و سیاستگذاری مؤثر را با مشکل مواجه می‌کند. تمرکز سیستم فعلی بر یارانه‌های مبتنی بر خودرو منجر به الگو‌های مصرف ناکارآمد شده است که به افزایش مصرف بنزین کمک می‌کند. بدون انگیزه‌های مناسب برای افراد برای بهینه‌سازی مصرف سوخت، انگیزه کمی برای صرفه‌جویی در انرژی وجود دارد.»

سهمیه بنزین

این کارشناس انرژی در رابطه با مزیت‌های مرتبط تغییر نظام یارانه‌ها و سهمیه‌بندی بنزین روی نفر تصریح می‌کند: «تغییر از یارانه‌های مبتنی بر خودرو به سهمیه‌های فردی، توزیع عادلانه یارانه‌ها را تضمین می‌کند و بی‌عدالتی مرتبط با رویکرد فعلی را از بین می‌برد. هر فرد، صرف نظر از مالکیت خودرو، به یارانه‌های انرژی دسترسی خواهد داشت که باعث ارتقای عدالت اجتماعی و کاهش اختلاف درآمد می‌شود. اصلاحات با اعطای یارانه بنزین به طور مستقیم به افراد و بهینه‌سازی الگوی مصرف، منافع اقتصادی را برای خانوار‌ها فراهم و افراد را در جهت به دست آوردن منفعت مالی بیشتر حاصل از صرفه‌جویی به بهینه‌سازی در انرژی و کاهش مصرف خود تشویق می‌کند.»

وی ادامه می‌دهد: «تأکید اصلاحات بر بهینه‌سازی الگو‌های مصرف سوخت و تشویق گذار به وسایل نقلیه با مصرف سوخت کمتر در صنعت حمل‌ونقل به کاهش آلودگی هوا نیز کمک خواهد کرد. با کاهش مصرف کلی بنزین، اصلاحات به کاهش اثرات زیست‌محیطی انتشار کربن کمک می‌کند. علاوه بر این، ارتقای بهره‌وری انرژی با کاهش وابستگی به منابع سوخت وارداتی، امنیت ملی انرژی را افزایش می‌دهد.»

سهمیه بنزین افزایش یافت

به نظر می‌رسد اصلاح یارانه بنزین با تغییر از روی اعطای سهمیه به افراد به جای خودروها، برای دستیابی به حکمرانی اقتصادی مناسب در حوزه بنزین در ایران بسیار مهم است. با اجرای نظام سهمیه‌بندی انفرادی و ایجاد بازار مبادلات انرژی مختص مبادلات حوزه بنزین، می‌توان یارانه‌ها را به صورت عادلانه توزیع، الگوی مصرف را بهینه و قیمت‌گذاری بازارمحور را معرفی کرد. این اصلاحات توزیع عادلانه یارانه‌ها را تضمین، تخصیص کارآمد منابع را ترویج و انتقال به وسایل نقلیه کم‌مصرف را تشویق می‌کند.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی