کد مطلب: 29952

قیمت دلار | قیمت دلار امروز | قیمت دلار سه شنبه

قیمت دلار در روز سه شنبه اوج گرفت | خبر مهم از قیمت دلار در بازار

قیمت دلار روز گذشته کاهش ۵۰۰ تومانی داشت و به کف کریدور ۵۰ هزار تومانی بازگشت. معامله‌گران، تلاش سیاست‌گذار را برای روند نزولی این اسکناس موثر می‌دانند و معتقدند ارزپاشی‌ روزهای اخیر اثر سیگنال‌های ورودی به بازارهای مالی را خنثی کرده است.

قیمت دلار در روز سه شنبه اوج گرفت | خبر مهم از قیمت دلار در بازار

قیمت دلار سیر صعودی به خود گرفت. افزایش شدید عصرگاهی دیروز قیمت دلار باعث شد مردم صف های طولانی برای خرید دلار ایجاد کنند.قیمت دلار با توجه به حوادث اخیر تعیین میشود. قیمت دلار امروز 25 مهر 1402 در بازار اعلام شد.  قیمت دلار  تا هفته آینده ممکن است بیشتر افزایش پیدا کند.

قیمت دلار روز گذشته با کاهش ۵۰۰ تومانی با رقم ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد. معامله‌گران، روند عرضه و تقاضا را متعادل عنوان کردند و شرایط نزولی بازار ارز را حاصل ارزپاشی‌های بازارساز دانستند.

معامله‌گران، تاکید غرب بر جانب‌گیری ایران در جنگ حماس و اسرائیل و موضوع احتمال تحریم‌های تسلیحاتی ایران در روزهای آینده را از چالش‌های پیش روی بازار ارز می‌دانند. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی موضوع تمدید تحریم‌ها را شایان توجه نمی‌دانند. به اعتقاد آنها شدیدتر از تحریم‌های اوباما که علیه ایران تعیین شد، نداشته‌ایم. اقتصاد ما با تحریم‌ تطبیق داده شده و تحریم‌ها اثر کوتاه‌مدت و هیجانی بر بازارهای مالی دارد.

خبر مهم از قیمت دلار در روز سه شنبه

قیمت دلار

 

گفتنی است در هفته‌های گذشته جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌­کننده برجام اعلام کرد به علت عدم پایبندی ایران به برجام در سال ۲۰۱۹، تروئیکا اروپایی قصد حفظ تحریم­‌های موشکی ایران را دارد. اخیرا نیز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عنوان کرد که به تحریم‌­های تسلیحاتی ایران ادامه می‌‌دهیم، زیرا هنوز به ابزار هدف قرار دادن گسترش تسلیحات نظامی ایران مانند موشک و پهپاد نیاز داریم.

به نظر می‌رسد با تمدید این تحریم‌ها از موضوع توافق برجام بیش از گذشته دور می‌شویم. پیش از این بارها کارشناسان اقتصادی تاکید کرده بودند که موضوع رفع تحریم‌ها تنها عاملی برای روند کاهشی قیمت در بازارهای مالی است.

روز گذشته ۲۴ مهر در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) اسکناس دلار با قیمت ۴۱ هزار و ۲۱۴ تومان عرضه شد و چهار تومان افزایش قیمت داشت. دلار حواله نیز با همین مقدار رشد و با رقم ۳۷ هزار و ۴۶۴ تومان عرضه شد. همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت دلار امروز

روز گذشته اسکناس یورو با رقم ۵۳ هزار و ۸۲ تومان معامله شد و کاهش ۴۰۰ تومانی داشت. قیمت اسکناس یورو در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) با رقم ۴۳ هزار و ۳۳۳ تومان تعیین شد تغییر قیمتی نداشت. یوروی حواله نیز بدون تغییر و با رقم ۳۹ هزار و ۳۹۴ تومان قیمت‌گذاری شد.

دیروز درهم امارات کاهش ۱۰۰ تومانی داشت و با قیمت ۱۳ هزار و ۹۲۰ تومان معامله شد. در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) حواله درهم با رقم ۱۰ هزار و ۲۰۳ تومان و اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۲۲۲ تومان درج شد و تغییر یک تومانی داشت.

قیمت دلار معاملات امروز را در کف کانال ۵۰ هزار تومانی به پایان رساند. قرارگرفتن در این سطح قیمتی نتیجه روند نزولی است که از روزهای میانی هفته گذشته و با فروکش هیجانات جنگ آغاز شده است.

کارشناسان اقتصادی، نظرات متفاوتی درباره سرنوشت قیمت دلار دارند. برخی عنوان می‌کنند که قیمت دلار احتمالا دوباره به مقاومتی که از آن عقب رانده شد حمله می‌کند و با توجه به نابسامانی شاخص‌های اقتصادی کشور، دوباره بالا می‌رود.

در مقابل، برخی نیز بر این باورند که قیمت دلار در نقطه تعادلی قرار دارد و بنا نیست رشد دوباره ای را تجربه کند. اگرچه نگاه دیگری حاکی از آن است که قیمت دلار نزولی خواهد شد و به کریدور ۴۰ هزار تومانی برمی‌گردد.

ثبات نسبی در قیمت دلار

علی شریعتی عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است که بازار ارز در حال حاضر به یک آرامش و ثبات نسبی رسیده است؛ اما سفته‌بازان، کاسبان ارزی و کانال‌های دلار فردایی همگی مترصد نشانه‌هایی هستند تا با آتش‌زدن به بازار ارز، جهت موج‌سواری برای معاملات سفته‌بازی اقدام کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بازار ارز همانند سال گذشته دچار نوسانات شدید خواهد شد یا خیر اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل دیپلماسی مناسب دولت با کشورهای منطقه و کاهش تنش‌ها، وضعیت خوبی را شاهد هستیم و اگر مشکل خاصی پیش نیاید، نرخ ارز تحت کنترل خواهد بود. شریعتی به مهر گفت: همچنین مسئولان در سال گذشته تمام تلاش خود را برای کنترل بازار ارز انجام دادند، اما به علت محدودیت منابع ارزی، دستشان خالی بود.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به دسترسی احتمالی ایران به منابع ارزی، تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده و نیز تعاملات دیپلماسی ایران با کشورهای منطقه به ویژه کشور عربستان، فروش نفت و مواردی از این دست، وضعیت منابع ارزی دولت برای کنترل نرخ ارز بسیار مناسب است؛ بنابراین نوسان زیادی در نرخ دلار وجود نداشته و روند آرام فعلی ادامه خواهد یافت.

شریعتی ادامه داد: منابع ارزی آزاد شده، فشار وارده بر بازار ارز را پوشش می‌دهد؛ در حالی که سال گذشته چنین چیزی وجود نداشت. همچنین تسهیلاتی که برای بازگشت طلا توسط دولت صورت گرفت باعث شد تا ورودی ارز بهبود پیدا کند و مخارج روزانه ارزی کشور از محل منابع قبلی استفاده و فشار روی بازار ارز کمتر شود.

وی افزود: هم‌اکنون آرامش نسبی بر بازار حاکم شده و شرایط هیجانی وجود ندارد؛ به طور مثال وقتی دلار در چند روز گذشته به ۵۳ هزار تومان رسید، به دلیل سوءاستفاده دلالان و موج سواری آنان بود، اما با کاهش دوباره نرخ ارز مشخص شد که دولت به خوبی بازار را تحت کنترل دارد.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی