کد مطلب: 29720

وام مسکن | وام مسکن برای مستاجران | وام مسکن برای روستایی ها

واریز وام مسکن 400 میلیونی دولت برای مستاجران | مستاجرها نگران مسکن نباشید | خانه‌دار شدن آسان شد

با دستور رئیس جمهور مبلغ 400 میلیون تومان در غالب وام مسکن به هر خانواده مستاجر با سود بسیار کم و آسان پرداخت خواهد شد.

واریز وام مسکن 400 میلیونی دولت برای مستاجران | مستاجرها نگران مسکن نباشید | خانه‌دار شدن آسان شد

وام مسکن برای افراد که از مسکن محروم هستند مهم است. وام مسکن در مهر ماه اوج گرفت. در واقع این سازمان باید تضمین دهد که ۱۳ درصد از سود این وام مسکن توسط دولت پرداخت خواهد شد وام مسکن از سود کارمزد مناسبی برخوردار است. وام فوری دارای شرایط خاصی است. وام مسکن از اقساط بلند مدتی بهره مند است

یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولت سیزدهم ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال بود. در حال حاضر، ساخت مسکن در محورهایی نظیر اراضی ۹۹ ساله، خود مالکی شهری، بافت فرسوده و خودمالک روستایی بخش‌های مختلفی هستند که  یک میلیون واحد مسکونی را تشکیل می‌دهند.

در این بین ساخت مسکن روستایی از اهمیت بالایی برخوردار است، در حدود ۲ میلیون واحد روستایی نیازمند نوسازی و بهسازی هستند؛ با توجه به این‌که کشور ایران روی کمربند زلزله‌خیز قرار دارد لازم هست، هرچه زودتر واحدهای فرسوده و قدیمی نوسازی شوند. مسکن یکی از مهم‌ترین نیازهای اولیه‌ی هر انسانی است که بر رفاه خانواده تاثیر مستقیم دارد، در صورتی که مسکن متناسب برای خانواده‌ها در روستا فراهم باشد، انگیزه‌ی روستاییان برای ماندگاری در روستا و حتی مهاجرت معکوس حاشیه‌نشینان به روستا فراهم خواهد شد.

خبر مهم از وام مسکن

از سوی دیگر، خبرهای زلزله‌های پرشمار که به حادثه‌ای دلخراش و فوت تعدادی از هم وطنان کشور منتهی شد، همواره زمینه ناراحتی هر انسانی را فراهم می‌کند. بر این مبنا توجه به توسعه زیرساخت‌های زندگی و حرکت به سوی کمترین آسیب در هنگام رخ دادن این پدیده طبیعی غیر قابل پیش‌بینی امری اجتناب ناپذیر است. در همین راستا نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی یکی از مسائلی است که به وضوح می‌تواند خسارات جانی و مالی ناشی از زلزله در ایران به عنوان یک کشور زلزله‌خیز را به حداقل برساند.

در همین راستا، قانون گذار با توجه به اهمیت این مسئله، موضوع نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن‌های روستایی را در اولویت قرار داده و در برنامه ششم توسعه به وضوح این مسئله را به عنوان تکلیف حاکمیت مشخص کرده است.

بر این مبنا، رونق ساخت و ساز در روستا باعث ایجاد اشتغال خواهد شد و در مجموع درآمد روستاییان را افزایش خواهد داد.

در همین راستا، جواد رحمتی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به چالش‌های موجود در ساخت مسکن روستایی گفت: پرداخت تسهیلات مسکن روستایی برای ساخت واحدها توسط مردم اصلی‌ترین چالش است، زیرا در روستا مشکل زمین مشابه شهرها وجود ندارد و باید برای توسعه روستایی، این تسهیلات به موقع و به میزان مکفی پرداخت شود.

وام مسکن جدید برای مردم

این کارشناس اقتصادی گفت: لازم است با توجه به افزایش قیمت‌ تمام شده‌ی ساخت و ساز، مبلغ وام مسکن به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یابد و در صورتی که تسهیلات بانکی به موقع پرداخت شود، امکان نوسازی ۲۰۰ هزار واحد روستایی در سال وجود خواهد داشت.

وی افزود: هزینه ساخت به طور متوسط در کشور به متری 10 میلیون تومان رسیده و با 400 میلیون تومان امکان ساخت زیربنایی 40 متری وجود دارد که با آورده روستایی معادل وام  می‌تواند به 80 متر برسد، لذا افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی نیاز قطعی کشور است.

به گزارش فارس، علاوه بر تسهیلات ساخت مسکن، رئیس جدید بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وعده داده‌است که تا پایان دولت سیزدهم ۵۰۰ هزار قطعه زمین در روستاها به متقاضیان واجد شرایط برای ساخت مسکن واگذار شود. به عبارت دیگر در سال جاری ۲۵۰ هزار قطعه زمین واگذار خواهد شد و لازم است به همین تعداد تسهیلات ساخت روستایی نیز واگذار شود.

با توجه به موارد فوق می‌توان گفت: در 2 سال پیشرو در حدود ۴۵۰ هزار واحد مسکن روستایی ساخته خواهد شد که به تناسب نیازمند همین تعداد تسهیلات نیز است. از آن‌جایی که هر سال هیئت وزیران مبلغ و تعداد تسهیلات نوسازی و بهسازی روستایی را تصویب می‌کند، ضروری است در سال پیشرو تعداد تسهیلات ۴۵۰ هزار واحد و مبلغ آن ۴۰۰ میلیون تومان تعیین شود

این مصالح در زمان حاضر از طریق بورس کالا عرضه می‌شود، اقدامی که به‌گفته کارشناسان، صاحب‌نظران و فعالان بازار مسکن باعث افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز مسکن در کشور شده است. پیش از این وام مسکن روستایی 200 میلیون تومان با نرخ سود 5 درصد و بازپرداخت 20ساله بود.

بالغ بر ۴۳ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش تاکنون در قالب «شیلات کارت» در راستای تأمین نهاده‌های اولیه آبزی پروران از سوی بانک کشاورزی پرداخت شده است.

وام مسکن

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رجبعلی قربان‌زاده مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: در راستای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، طرح شیلات کارت برای تأمین سرمایه در گردش به منظور تأمین نهاده‌های اولیه همچون بچه ماهی و خوراک آبزیان برای متقاضیان به اجرا درآمده که سقف آن ۲۰۰ میلیون تومان و با بهره ۱۲ درصد است.

رجبعلی قربان‌زاده افزود: از مجموع تولیدکنندگان آبزی که برای دریافت تسهیلات شیلات کارت در سامانه سیتا ثبت‌نام کرده‌اند، تاکنون ۱۶۹۴ متقاضی با رقم ۲۲۱ میلیارد تومان به بانک کشاورزی معرفی شده‌اند که از این تعداد ۳۱۹ مورد از بانک کشاورزی، اعتباری بالغ بر ۴۳ میلیارد تومان دریافت کرده‌اند.

وام مسکن جدید برای مستاجران

وی تأیید کرد: در حال حاضر در استان‌های مازندران حدود ۱۴ میلیارد تومان، خراسان رضوی سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، استان اصفهان دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و لرستان بیش از یک میلیارد به تولیدکنندگان آبزیان در قالب شیلات کارت، تسهیلات سرمایه در گردش پرداخت شده است.

قربان‌زاده در همین حال گفت: بر اساس دستورالعملی که سازمان شیلات ایران با همکاری وزارت جهاد کشاورزی تنظیم کرده است، قرار شده تولید کنندگان ماهیان سردآبی، گرم آبی، خاویاری، میگو و ماهیان دریایی بتوانند از تسهیلات سرمایه در گردش در قالب بازارگاه برای تأمین نهاده‌ها نیز استفاده کنند.

این مقام مسئول افزود: تاکنون بیش از ۶۷۴ متقاضی با رقم ۳۴۰ میلیارد تومان به بانک کشاورزی برای اخذ تسهیلات سرمایه در گردش در بخش آبزی پروری از محل سامانه بازارگاه معرفی شده‌اند و از این تعداد ۱۶۵ مورد منجر به عقد قرارداد شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران با اشاره به فقدان زیرساخت لازم در سامانه‌ای که بانک کشاورزی برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش از سامانه بازارگاه طراحی کرده، تصریح کرد: نرم‌افزاری که بانک کشاورزی برای ثبت نام متقاضیان و دریافت تسهیلات طراحی کرده، قابل استفاده برای بخش شیلات نیست و برای آن باید نرم‌افزار جدید طراحی شود.

وی همچنین گفت: با پیگیری از طریق بانک و وزارتخانه و با رفع مسأله نرم‌افزار، واحد‌های آبزی پروری نیز می‌توانند از منابع مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از محل بازارگاه استفاده کنند.

*در بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌های مسکن، کشاورزی، صادرات، تجارت، توسعه تعاون و شرکت دولتی پست بانک آمده است: «درخصوص ابلاغ بندهای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و در راستای اجرای تبصره‌های ۱ و ۲ ذیل ماده ۶۹ قانون مذکور، با احتساب نرخ تورم سالانه، سهمیه آن بانک جهت اعطای تسهیلات موصوف مبلغ ۱۰۲ میلیارد تومان و مدت بازپرداخت حداکثر ۱۰ سال و مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر و در نظر گرفتن شرایط خانوار به شرح زیر تعیین و ارسال می‌شود. بدیهی است دستورالعمل مربوطه متعاقباً ارسال خواهد شد.

الف) خانوارهایی که بعد از سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب دو فرزند شده یا می‌شوند، هر خانواده به مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان

ب) خانوارهایی که بعد از سال ۱۳۹۹ به صاحب یک فرزند شده یا می‌شود، هر خانواده به مبلغ ۱۱۰ میلیون تومان.

ج) خانوارهای دونفره ( زوج و زوجه) به هر خانواده مبلغ ۷۰ میلیون تومان.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی