کد مطلب: 29391

حقوق کارگران | حقوق کارگران امشب | حقوق کارگران ۱۴۰۲

حقوق کارگران در 13 مهر دوبله واریز شد | شگفتانه مهم برای کارگران در آخر هفته + واریزی 10 میلیونی

افزایش حقوق کارگران در دستور کار قرار گرفتع است حال باید دید که این وعده عمای میشود یا نه.

حقوق کارگران در 13 مهر دوبله واریز شد | شگفتانه مهم برای کارگران در آخر هفته + واریزی 10 میلیونی

سبد معیشت خانوارهای متوسط کارگری حدود ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و یک شکاف عظیم میان هزینه‌های زندگی و دستمزد وجود دارد؛ این شکاف بیش از ۶۳ درصد است.حقوق کارگران سال قبل با تغییر زیادی همراه بود. حقوق کارگران مشمول مالیات شد. حقوق کارگران کفاف هزینه جاری زندگی را نمی دهد. حقوق کارگران با نرخ تورم فاصله چشمگیری دارد. حقوق کارگران در سال 1402 اعلام شد.

حمید نجف در ارزیابی موضوع تامین مسکن کارگران اظهار کرد: مشکل مسکن تنها مربوط به این دولت نیست و در تمام دولت‌ها با این مسأله مواجه بوده‌ایم، اما در راستای ساخت و تامین مسکن کارگران یکی از پیشنهادات مطرح این بوده که زمین رایگان در اختیار کارگران و اقشار کم درآمد و ضعیف قرار گیرد تا کار ساخت و ساز را متناسب با بودجه و درآمد خود انجام دهند.

نجف درباره برخی دیدگاه‌ها که گفته می‌شود با وجود واگذاری زمین رایگان کارگران باز هم قدرت ساخت و ساز ندارند، گفت: بهترین راه این است وقتی کسی زمین در اختیار دارد به صورت مشارکتی واحد را بسازد فرضا زمینی به دو کارگر داده شده است، آنها می‌توانند زمین خود را به یک سازنده انبوه‌ساز واگذار کنند تا به صورت مشارکتی کار ساخت و ساز را انجام‌ بدهد. افراد می‌ توانند در صورتی که قادر به ساخت به تنهایی نیستند با سازنده یا تعاونی‌های انبوه ساز وارد یک کار مشارکتی شوند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اعلام اینکه معنای برگزاری جلسه شورا با محوریت دستمزد، الزاماً‌ افزایش مزد نیست گفت: دولت حتی اگر مخالف افزایش مزد است، ولی جلسه شورا را برگزار کند تا صدای کارگران شنیده شود. شاید در جلسه ما قانع شدیم.

چند روز گذشته بود که علی حسین رعیتی فرد,‌ معاون روابط کار وزارت کار درباره ترمیم مزد کارگران گفته بود که سال آینده تصمیم بهتری می گیریم. به عبارتی آب پاکی را بر روی دست کارگران ریخت تا اینکه کارگران امید به ترمیم مزد سال 1402 نداشته باشند.

در حالی نمایندگان کارگران در شورای عالی کار چندین بار تقاضای افزایش مجدد مزد را مطرح کرده اند، این بار معاون وزیر کار با اعلام اینکه دستمزد سالی یکبار افزایش می یابد، گفت: صرفاً یکی از شرکا نمی‌تواند تقاضا بدهد و بخواهد دستمزد اضافه شود.

معاون روابط کار اظهار داشت: قبول دارم که معیشت کارگران در شرایط تورمی سخت شده است، اما حداقل حقوق کارگران سالی یک بار مشخص می‌شود. اگر قرار باشد تصمیم جدیدی گرفته شود، باید در یک فرایند سه‌جانبه‌ باشد که هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

آخرین اخبار افزایش حقوق کارگران 1402

محمدرضاتاجیک,‌ نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ با انتقاد از اظهارات معاون روابط کار گفت: انتظار ما این بود که همراهی از سمت دولتی ها بیشتر باشد. نمایندگان کارگران درخواست افزایش مزد نداشتند, بلکه درخواست بررسی وضعیت معیشت کارگران را داشتند.

 تاجیک با اشاره به درخواست کارگران برای برگزاری جلسه شورای عالی کار پیرامون بررسی وضعیت مزدی گفت: انتظار می رفت که درخواست کارگران که قانونی و کمترین مطالبه آنها بود مورد توجه قرار می گرفت.

وی ادامه داد: از آنجایی که در آن جلسات طولانی تعیین مزد نمایندگان کارگری مدام درباره تورم روبه افزایش کشور و ناکافی بودن دستمزد صحبت می‌کردند، آقایان قول مهار تورم را به ما دادند و بیان شد در غیر این صورت جلسه‌ای برگزار می‌گردد و شرایط مجدداً سنجیده می‌شود.متأسفانه علی رغم اینکه در بسیاری از بخش ها تورم کنترل نشد و مشکلات معیشتی کارگران بیشتر هم شد, ولی باز هم به درخواست کارگران برای برگزاری جلسه توجه نشد.

 تاجیک با بیان اینکه اصل سه جانبه گرایی در این مسئله زیرسوال رفت گفت: مطابق قانون هر کدام از اعضا می توانند برای برگزاری جلسه درخواست خود را ارائه کنند.

تاجیک در ادامه گفت: اکنون من نماینده کارگر به فراخور وضعیت موجود، وقتی تقاضای برگزاری جلسه با محوریت دستمزد دارم، توقع دارم شرکای اجتماعی این موضوع را پذیرفته و جلسه را برگزار کنند؛ لزوم بررسی که به معنای افزایش دستمزد نیست! اصلا شاید وزیر کار و کارفرمایان ما را قانع کردند! شاید داده‌های ما اشتباه است! چرا از برگزاری جلسه طفره می‌روند؟!

حقوق کارگران

جدول افزایش مجدد حقوق کارگران در سال 1402

مزایا (ماهیانه)

سال 1402

حداقل دستمزد روزانه

1,769,428 ریال

حقوق پایه

53,082,840 ریال

حق بن

11,000,000 ریال

حق مسکن

9,000,000 ریال

پایه سنوات (ویژه افراد با حداقل 1 سال سابقه کار)

2,100,000 ریال

حق اولاد (به ازای 1 فرزند)

5,308,284 ریال

حداقل دریافتی افراد مجرد بدون سابقه کار

73,082,840 ریال

حداقل دریافتی افراد مجرد با حداقل 1 سال سابقه کار

75,182,840 ریال

حداقل دریافتی افراد متاهل با 1 فرزند (بدون سابقه کار)

78,391,124 ریال

حداقل دریافتی افراد متاهل با 1 فرزند (با حداقل 1 سال سابقه کار)

80,563,124 ریال

ترمیم حقوق کارگران از این تاریخ اجرایی می شود

در حالی نمایندگان کارگران در شورای عالی کار چندین بار تقاضای افزایش مجدد مزد را مطرح کرده اند، این بار معاون وزیر کار با اعلام اینکه دستمزد سالی یکبار افزایش می یابد، گفت: صرفا یکی از شرکا نمی‌تواند تقاضا بدهد و بخواهد دستمزد اضافه شود.

 به نقل از تسنیم، در حالی دستمزد امسال کارگران ۲۷ درصد افزایش یافت که بسیاری از نمایندگان کارگری معتقدند که این دستمزد نمی تواند پاسخگوی هزینه های زندگی باشد و با مشکل کاهش قدرت خرید روبرو هستند.

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اوایل شهریورماه درباره درخواست کارگران برای برگزاری جلسه شورای عالی کار و بررسی مجدد مزد  گفت: اعضای شورای‌عالی کار می‌توانند درخواست بازنگری حداقل حقوق کارگران را داشته باشند؛ در صورت درخواست در دستور کار قرار می‌گیرد و در کمیسیون‌های کارشناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر ضرورت داشته باشد در جلسه شورای‌عالی کار مطرح شود، حتماً در دستور کار قرار خواهد گرفت.

اما چند روز گذشته بود که حسین علی رعیتی فرد, معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در شرایط تورمی و کاهش قدرت خرید کارگران، اختصاص سبد کالایی از سوی کارفرمایان می‌تواند مؤثر باشد.در هنگام تصویب حداقل مزد سال جاری دولت پیش‌بینی کرده بود که اگر امسال حقوق کارمندان دولت در میانه سال افزایش پیدا کند، به همان میزان حداقل حقوق کارگران هم اضافه شود، اما تا کنون هیچ خبری از افزایش حقوق کارمندان دولت نیست و بنابراین برای حداقل دستمزد کارگران هم هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

این در حالی است که روز گذشته حسین علی رعیتی فرد؛ معاون روابط کار وزارت کار درباره ترمیم دستمزد به صورت واضح اعلام کرده است:من قبول دارم که شرایط معیشتی کارگران و کارمندان سخت است اما ما سالانه یکبار حداقل حقوق را مشخص کردیم و عرف شورایعالی کار هم همین است که سالانه یکبار موضوع حداقل حقوق بررسی شود.

رعیتی فرد علی رغم اینکه در گذشته اعلام کرده بود که افزایش مزد ربطی به تعدیل نیرو ندارد. اما این بار به بهانه تعدیل نیرو از زیربار افزایش مزد و بحث کارشناسی فرار کرده است.

وی تاکید کرد: برای رسیدن به تصمیم جدید شرکای اجتماعی حتماً باید به جمع‌بندی برسند. صرفا یکی از شرکا نمی‌تواند تقاضا بدهد و بخواهد دستمزد اضافه شود. نزدیک ۵۰درصد از مشاغل ما در کارگاه‌های خرد و زیر ۱۰نفر است و هزینه‌های دستمزد در این کارگاه‌ها ۴۰ - ۵۰درصد است. اگر قرار باشد دستمزد افزایش یابد کارفرماها مجبور به تعدیل می شوند ما باید هم کارفرما و هم کارگر را ببینیم و توازن را رعایت کنیم. در شرایط سخت اقتصادی هستیم و باید به کمک هم این شرایط را مدیریت کنیم که ان‌شالله برای سال جدید تصمیم خوبتری بگیریم.

معاون روابط کار اظهار داشت: قبول دارم که معیشت کارگران در شرایط تورمی سخت شده است، اما حداقل حقوق کارگران سالی یک بار مشخص می‌شود. اگر قرار باشد تصمیم جدیدی گرفته شود، باید در یک فرایند سه‌جانبه‌ باشد که هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی