کد مطلب: 29150

ایران خودرو| خودرو| پیش فروش ایران خودرو

حراج مهم ایران خودرو برای متقاضیان در روز چهارشنبه کلید خورد | پیش فروش ایران خودرو را از دست ندهید

محمدعلی تیموری گفت ایران خودرو و سایپا تنها در حالی می توانند محصولات خود را به صورت لیزینگ (اقساطی) در دسترس متقاضیان قرار دهند که صفی برای خرید خودرو در سامانه یکپارچه فروش تشکیل نشده باشد.

حراج مهم ایران خودرو برای متقاضیان در روز چهارشنبه کلید خورد | پیش فروش ایران خودرو را از دست ندهید

بازار خودرو این روزها وضعیت آرامی را سپری می کند و دامنه نوسان قیمت های بازاری خودرو نیز محدود است. این شرایط سبب شده تا کمتر متقاضی برای خرید خودرو رهسپار بازار شود. فروش کارخانه ای خودرو نیز همانند فروش بازاری کم رمق است. تا کنون دو مرحله محصولات برخی خودروسازان خصوصی در سامانه یکپارچه عرضه شده اما خریدار چندانی برای تصاحب خودروهای عرضه شده پا پیش نگذاشتند. همین اتفاق باعث خالی ماندن ظرفیت فروش خودروسازانی مانند مدیران خودرو، فردا موتور و کرمان موتور شده است.

فروش قسطی یکی از مسیرهایی است که شرکت های خودروساز می توانند محصولات خود را به بازار عرضه کنند اما این روش طی پنج سال گذشته و پیش از دستور به عرضه خودرو از مسیر سامانه یکپارچه فروش به جز مواردی خاص و برای محصولاتی که با اقبال چندانی رو به رو نبودند، از سوی خودروسازان مورد استفاده قرار گرفت.

لینک خرید محصولات ایران خودرو

ایران خودرو

نوسان های حاکم بر اقتصاد کشور در دوران بازگشت تحریم ها سبب شد تا بازار خودرو برای دارندگان سرمایه های سرگردان جذاب شود. البته اصرار سیاست گذار بر اجرای سیاست قیمت گذاری دستوری در بازه زمانی یاد شده بیش از پیش بر اشتیاق دارندگان سرمایه های سرگردان افزود. زیرا آنها چنانچه می توانستند خودرویی را به قیمت کارخانه خریداری کنند این امکان را داشتند تا خودروی خریداری شده را به چند برابر قیمت در بازار به فروش برسانند.

حال که بازار خودرو تا حدی آرام شده و تا حدی دارندگان سرمایه های سرگردان راه خروج از بازار را در پیش گرفته اند، مصرف کنندگان واقعی خودرو علاقمند هستند تا شرکت های خودروساز بار دیگر ساز و کار فروش قسطی را به برنامه های فروش خود اضافه کنند. اما همان طور که تیموری گفت این اتفاق تنها در شرایطی می افتد که صف خریدی در سامانه یکپارچه فروش خودرو وجود نداشته باشد.

 کیومرث سرمدی واله، هدف گذاری گروه صنعتی ایران خودرو برای تولید و عرضه خودروهای برقی و هیبریدی و همچنین آمادگی این شرکت برای تولید انبوه دو محصول  ری را و تارا برقی را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: اعلام آمادگی ایران خودرو به عنوان یکی از خودروسازان مطرح دنیا در جهت اجرایی کردن سیاست برقی سازی اقدامی ارزشمند است و دولت و مجلس باید این فرصت را غنیمت شمرده و زیرساخت های لازم برای توسعه خودروهای برقی در کشور را فراهم کنند.  

وی بر لزوم هم افزایی دولت، مجلس، خودروسازان و نهادهای مربوطه در راستای عملیاتی شدن سیاست توسعه خودروهای برقی در کشور تاکید کرد و گفت: اگر چشم اندازی نسبت به توسعه خودروهای برقی در کشور نداشته باشیم قطعا قادر به تامین نیازها در آینده نخواهیم بود. 

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هزینه های خودرو در ایران بالاتر از میانگین جهانی است، تصریح کرد: با استفاده از انرژی های پاک و توسعه خودروهای برقی و هیبریدی در کشور می توان به صرفه جویی در هزینه ها و ایجاد آرامش در جامعه کمک کرد.

در رابطه با بحث‌های اخیر پیش آمده،  سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی شورای رقابت، در رابطه با فروش خودرو در سامانه یکپارچه شفاف‌سازی کرد و گفت:  در فروش‌های به صورت یکپارچه عملا دلال‌ها حذف شده‌ و بخش عمده‌ای از تقاضاهای کاذب از بین رفته است؛ این باعث شده که اکنون عرضه در نقطه قابل پیش‌بینی و طبق برنامه‌ها قرار بگیرد؛ بر این اساس در وهله اول ظرفیت‌های خالی موجود  خودروسازان (مازاد عرضه) به فروش می‌رسند و سپس نوبت به اجرای مرحله سوم برای متقاضیان جدید می‌رسد.

وی تصریح کرد: اجرای مرحله سوم ممکن است که به‌ زودی باشد یا مدتی دیگر؛ در حقیقت بایستی طبق برنامه پیش برویم. اکنون نمی‌توان  اعلام کرد که این عرضه (مرحله سوم) دقیقا چه زمانی خواهد بود؛ اما مردم نگران نباشند؛ طرح‌های فروش حتما برگزار خواهند شد.

این مقام مسئول در شورای رقابت ضمن تاکید بر اینکه اکنون بازار در آرامش به‌ سر می‌برد، خاطر نشان کرد: محدودیت و معذوریتی برای دور سوم عرضه وجود ندارد؛ بنابراین این تلقی که اجرای مرحله سوم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، کاملا نادرست است. در حقیقت طبق برنامه‌ریزی‌هایی که توسط سیاست‌گذاران نظیر وزارت صمت، شورای رقابت، سازمان حمایت و سایر نهادهای نظارتی انجام می‌شود، طرح‌های فروش اجرایی خواهد شد.

متن کامل این اطلاعیه به شرح ذیل است:

 سامانه یکپارچه خودرو

با توجه به اجرای مرحله اول تخصیص خودرو از محل ظرفیت های خالی موجود برخی شرکت های خودروساز و نظر به عدم استقبال و تکمیل نشدن ظرفیت های موجود،در راستای اجرای تصمیمات کارگروه خودروی شورای رقابت و با هدف تسهیل شرایط برای متقاضیانی که در سامانه ثبت نام کرده و دارای پروفایل کاربری هستند، ظرفیت های خالی موجود خودروسازان مجددا با شرایط جدید و از طریق سامانه یکپارچه عرضه خواهد شد که در این مرحله، با توجه به اعلام شرکت های کرمان موتور و مدیران خودرو مبنی بر امکان تحویل خودرو در سال ۱۴۰۲ ازمحل این ظرفیت ها، متقاضیان دارای شرایط به شرح ذیل می توانند نسبت به ثبت نام درسامانه اقدام کنند:

۱ - متقاضیان محصولات تمامی شرکت های حاضر در طرح( اول و دوم ) که موعد زمانی تحویل آنها در سال ۱۴۰۳ تعیین شده است می توانند نسبت به تغییر خودروی اعلام شده قبلی به محصولات عرضه شده توسط شرکت های کرمان موتور و مدیران خودرو و تکمیل وجه آن طی فرایند ذیل اقدام کنند:

* در ابتدا متقاضی با ورود به پروفایل کاربری خود باید گزینه لغو سفارش خود را از قسمت جزییات سفارش انتخاب نماید تا خودرو قبلی حذف شود .

* پس از لغو سفارش برای هر متقاضی از سبد محصولات اعلامی در سایت، امکان انتخاب محصول مهیا شده و میبایست خودروی جدید خود را انتخاب کنند.

* پس از پایان مهلت تغییرخودرو به سایت خودروساز مراجعه و نسبت به واریز وجه اقدام کرده تا فرآیند ثبت نام نهایی شود.

تبصره ۱: در صورت انتخاب خودرو بیش از ظرفیت موجود در فصول اعلام شده ،تخصیص به ترتیب اولویت های تعیین شده قبل صورت خواهد گرفت.

تبصره۲: در صورتی که متقاضی سفارش قبلی را لغو و امکان انتخاب خودروی جایگزین فراهم نشود کماکان اولویت قبلی ایشان محفوظ خواهد ماند.

تبصره ۳: در صورتی که متقاضی ، خودروی جدید را انتخاب کند ولی در زمان مشخص شده توسط خودروساز مبالغ تعیین شده را به حساب خودروساز واریز وجه نکنداز اولویت بندی حذف می شود.

۲ - متقاضیانی که در دور دوم سامانه نوبت دهی هیچ خودرویی به آنها تخصیص داده نشده است نیز امکان انتخاب تمامی محصولات عرضه شده دو شرکت مذکور برای ایشان فراهم است. بدیهی است ظرفیت قابل عرضه به ایشان از محل عدم تکمیل ظرفیت پس از تخصیص به متقاضیان بند ۱ خواهد بود.

* مدت زمان جابه جایی یا انتخاب خودرو ۴ روز خواهد بود.

* پس از ارسال فهرست اولویت بندی شده به شرکت های خودروساز و اطلاع رسانی به متقاضیان امکان تکمیل وجه به مدت ۵ روز فراهم می شود.

* کلیه افرادی که تاکنون دعوتنامه برای ایشان صادر شده و یا خرید خودرو داشته‌اند مشمول این طرح نیست.

به جهت تسهیل در فرایند انجام کار پیشنهاد می شود متقاضیان جهت مشاهده محصولات و اطلاع از جزئیات برنامه فروش خودروسازان به سایت شرکت های مذکور مراجعه کنند.

زمان اجرای شروع تا پایان طرح :

گفتنی است؛ با توجه به ظرفیت ایجاد شده توسط خودروسازان در پی افزایش تولید، متقاضیانی که در مرحله دوم سامانه فروش یکپارچه و نوبت‌دهی، هیچ خودرویی به آن‌ها تخصیص داده نشده بود، نیز می‌توانستند برای ثبت‌نام در سامانه اقدام کنند.

یادآوری می‌شود: اواخر خرداد ماه که نتایج قرعه‌کشی نوبت‌دهی مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها، بر روی سایت سامانه مذکور بارگذاری شد؛ به ۹۷ درصد متقاضیانی که در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها ثبت‌نام کرده بودند، طبق برنامه زمان‌بندی تا پایان سال ۱۴۰۳ بر اساس برنامه تولید خودروسازان، تخصیص صورت گرفت، اما برای ۳ درصد متقاضیان که ثبت درخواست خودروهای CK

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی