کد مطلب: 29142

ورود وحشتناک افغان ها به ایران | لشکر افغانی‌ها ایران را تسخیر کردند

شماری از رسانه‌ها تصاویر وحشتناکی از یک لشکر افغانی منتشر کردند که گفته می‌شود در مسیر قاچاق به ایران هستند. این تصاویر در کنار دیگر تصاویری که عمدتا از سوی خود افغانی‌ها در طول یک سال اخیر منتشر شده، تصویری نگران کننده از دورنمای این شدت مهاجرت به ایران ایجاد کرده است. این تصاویر را در دیجی سرگرمی می‌بینید.

ورود وحشتناک افغان ها به ایران | لشکر افغانی‌ها ایران را تسخیر کردند

درباره تعداد مهاجران افغان در ایران آمار مختلفی وجود دارد. در یک خبر رسمی گفته شده از ۳۰۰ زایمان یک بیمارستان فارس در سال 1401، ۲۹۷ مورد توسط افغان‌ها بوده! بعضی رسانه‌ها گفته‌اند 9 میلیون افغان در ایران وجود دارد. اگر این موضوع درست باشد به این معنا است که در ایران تقریبا از هر 9 نفر یک نفر افغان است!

حالا بعضی پیام‌ها و واکنش‌ها نشان می‌دهد مردم، نگران زیاد شدن افغانستانی‌ها، یعنی اعضای یک کشور دیگر در ایران شده‌اند. بعضی پیام‌ها اینقدر تندند که تصور کرده‌اند قرار است افغان‌ها در آینده ایران را بگیرند!

اما چقدر این نگرانی‌ها به جاست؟ درباره اینکه چه تعداد افغان در ایران هستند آمار دقیقی نداریم، به این دلیل که بسیاری از آنها به صورت قاچاق آمده‌اند یا مدارک مهاجرتی یا شناسایی ندارند. با این حال بعضی تخمین‌هایی وجود دارد.

آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت نشان می‌دهد در سال 1400 اختلاف آمار بین افغان‌هایی که به ایران آمده‌اند و آنها که از ایران رفته‌اند یا اخراج شده‌اند، حدود 438 هزار نفر است، یعنی این تعداد افغان به مهاجران در ایران اضافه شده‌اند. این همان سالی است که در تیرماهش طالبان در افغانستان به قدرت رسیدند و مهاجرت افغان‌ها به ایران زیاد شد. آمار دیگر این سازمان نشان می‌دهد در هفته دوم فروردین 1401 یعنی زمانی که هنوز طالبان قدرت نداشتند، حدود 37 هزار افغان به ایران آمده‌اند یعنی روزانه تقریبا 6 هزار نفر که در کل، تنها نزدیک به 3 هزار نفر از آنها مدرک شناسایی داشته‌اند. 23 هزار نفر هم از ایران به افغانستان برگشته‌اند، یعنی در یک هفته، 14 هزار نفر به افغان‌های مقیم ایران اضافه شده‌اند، تقریبا روزانه 2 هزار نفر. این در حالی است که حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم گفته بود روزانه 10 هزار افغان به ایران وارد می‌شود. احمد وحیدی، وزیر کشور هم تیرماه امسال گفته بود برآوردها درباره تعداد مهاجران افغانستانی در ایران بیشتر از ۵ میلیون نفر است.

 

تفاوت آمار میان آنچه مسوولان ایرانی می‌گویند و آنچه توسط سازمان‌های جهانی اعلام می‌شود تفکربرانگیز است. چقدر نگرانی‌ها درباره افزایش تعداد افغان‌ها در ایران ب جاست؟ 

ماهنامه میدان آزادی نسبت به خطر افزایش مهاجرت افغان‌ها به کشور هشدار داده و مدعی شده آنها به دنبال فرستادن نماینده به مجلس هستند!

افغان

شفقنا نوشت: رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه به کارگیری اتباع توسط صاحبان کارخانه و حرف مختلف، تخلف است، گفت: ورود افراد غیر مجاز به کشور باعث افزایش جرم و جنایت می شود چراکه این افراد شناسایی نشدند و در صورتی که جرم و جنایت انجام دهند نمی توان آنها را پیگیری کرد.

افغان

حسن همتی در خصوص ضرورت ساماندهی اتباع خارجی، اظهار داشت: بنده مخالف ورود اتباع غیر مجاز به کشور هستم و این مساله بیشتر در مورد اتباع غیر مجاز کشور افغانستان مطرح می‌شود؛ با توجه به اطلاعاتی که در دسترس است، تعداد زیادی از اتباع غیر مجاز، بعد از حضور طالبان و داعش در افغانستان، ورود غیر قانونی به ایران داشتند و در مناطقی از تهران و سایر نقاط کشور سکنی گزیدند.

وی ادامه داد: البته نیروهای امنیتی و انتظامی و نمایندگان کمیسیون امنیت ملی و وزارت کشور پیگیر این مساله هستند ولی ورود و حضور اتباع غیر مجاز احتمال دارد برای کشور ما مشکلات بسیار جدی را به وجود آورد؛ یکی از این مشکلات، تغییر بافت و هویت مناطق است و ممکن است ورود و استقرار آنها در تغییر بافت و هویت، تاثیر منفی بگذارد، مشکل بعدی استفاده این افراد از امکانات عمومی کشور است؛ امروز سهمیه «آرد» شهر تهران با توجه به آمار شهروندان ایرانیِ تهران مشخص می‌شود و اگر تعدادی افراد غیر مجاز وارد شهر شوند، قطعا از این سهمیه استفاده می‌کنند که ضربه بزرگی به جامعه آماری کشور وارد کرده و مردم نمی توانند از این امکانات به نحو شایسته استفاده کنند.

رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه به کارگیری اتباع توسط صاحبان کارخانه و حرف مختلف، تخلف است، گفت: ورود افراد غیر مجاز به کشور باعث افزایش جرم و جنایت می شود چراکه این افراد شناسایی نشدند و در صورتی که جرم و جنایت انجام دهند نمی توان آنها را پیگیری کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به آمار بیکاری کشور، اظهار کرد: ورود اتباع غیر مجاز به کشور باعث بالارفتن آمار بیکاری جامعه می شود؛ بخشی از این افراد در زمینه های مختلف خصوصا در حوزه خدماتی و هتل‌ها مشغول به کار هستند؛ لذا سبب افزایش آمار بیکاری جوانان ما می شوند؛ بنابراین سرمایه‌گذاران، صاحبان هتل ها و صاحبان مراکز مختلف، نباید این افراد را به کار بگیرند؛ چراکه اتباع غیر مجاز به معنای اتباع غیر قانونی است و به کار گیری آنها تخلف است.

همتی با اشاره به تاثیر ورود افراد غیر مجاز به کشور در افزایش جرم و جنایت، گفت: در کنار تاثیری که اتباع غیر مجاز در افزایش بیکاری دارند، باید افزایش جرم و جنایت در کشور را هم اضافه کرد چراکه این افراد شناسایی نشدند و در صورتی که جرم و جنایت انجام دهند، نمی توان آنها را پیگیری کرد. من به عنوان رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی مجلس، ورود اتباع غیر مجاز را تهدیدی دراز مدتی برای آینده کشور می دانم و اتباع مجاز باید از اتباع غیر مجاز جدا شوند چراکه هیچ قانونی هم برای استقرار این اتباع وجود ندارد.

وی با اشاره به تعداد افراد غیر مجاز افغانستانی در کشور، گفت: آمار این اتباع به حدی زیاد شده که مردم ایران را حساس کرده است؛ من خودم با حضور و استقرار آنها در کشور با توجه به تبعاتی که عنوان کردم مخالف هستم. «قانون» برای همه ما فصل الخطاب است و باید طبق قانون با اتباع غیر مجاز برخورد کنیم و صاحبان کارخانه و حرف مختلف که این اتباع را به کار می‌گیرند، تخلف است و در صورت مشاهده باید از سوی حاکمیت مورد مؤاخذه قرار بگیرند.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی