کد مطلب: 28999

ایران خودرو| خودرو| پیش فروش ایران خودرو

حراج داغ ایران خودرو برای متقاضیان در روز سه شنبه | تغییرات جدی بر قیمت ها اعمال شد | بشتابید و با ۵۰ میلیون صاحب خودرو شوید

قیمت جدید خودرو درب کارخانه اعلام شد. بررسی قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز، نشان می‌دهد، بعضی از محصولات دچار تغییر قیمت شده‌اند.

حراج داغ ایران خودرو برای متقاضیان در روز سه شنبه | تغییرات جدی بر قیمت ها اعمال شد | بشتابید و با ۵۰ میلیون صاحب خودرو شوید

قرعه کشی محصولات ایران خودرو برای رفاه حال مشتریان، از اردیبهشت امسال آغاز شد. عرضه خودرو در بورس کالا پس از کشمکش‌های بسیار در نهایت در دولت سیزدهم با تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان بورس به نتیجه‌ای مثبت رسید و زمینه عرضه خودروهای سایپا، ایران خودرو و گروه بهمن در این بازار فراهم شد. قرعه کشی ایران خودرو در 2 دوره انجام شد و نتایج آن اعلام شد. مرحله جدید قرعه کشی ایران خودرو با حضور نمایندگان نهادهای ناظر برگزار خواهد شد. قرعه‌کشی ایران خودرو به زودی آغاز خواهد شد. آخرین اخبار مرتبط با قرعه کشی جدید ایران خودرو را در سایت مشاهده کنید

براساس بخشنامه‌های فروش و دعوت‌نامه‌های جدید ایران خودرو و سایپا قیمت سه مدل از پارس با موتور XUP در ایران خودرو و ساینا S در سایپا مشمول افزایش قیمت شدند. افزایش قیمتی که کماکان به تأیید شورای رقابت نرسیده و گویا خودسرانه بوده است. قیمت جدید این چهار محصول مطابق جدول زیر توسط کارخانه اعلام شد.

در هفته گذشته شورای رقابت تنها قیمت پنج محصول سایپا را اعلام کرد که پیش از این نرخ‌گذاری نشده بودند و نام آن‌ها بدون قیمت در طرح فروش سامانه یکپارچه خودرو مشاهده می‌شد. قیمت این پنج محصول نیز به شرح زیر است:

این در حالی است که اعلام قیمت جدید خودرو درب کارخانه نیاز به مصوبه و تائید شورای رقابت دارد. حال به نظر می‌رسد که بار دیگر خودروسازان دولتی این شورا را دور زده‌اند. البته تولیدکنندگان این موضوع را تکذیب می‌کنند و معتقدند که بر اساس مصوبه‌های قبلی عمل کرده‌اند. اما در ادامه بررسی شده است که چرا این قیمت‌ها مطابق با مصوبه شورای رقابت نیستند.

اعلام قیمت جدید خودرو درب کارخانه بر خلاف مصوبات 

از 11 بهمن ماه 1401 شورای رقابت وارد موضوع افزایش قیمت کارخانه خودروسازان داخلی شد. طبق قانون، هر شرکت خودروساز داخلی برای فروش محصولات تولیدی خود، باید طبق آخرین مصوبات این شورا عمل کنند و درصورت گران‌فروشی، سازمان تعزیرات و حمایت از حقوق مصرف‌کننده می‌تواند این موضوع را بررسی و درصورت اثبات، خودروساز را جریمه کند.

بر اساس آخرین طرح‌های فروش و قیمت فروش درب کارخانه دو شرکت ایران خودرو و سایپا، می‌توان دید که برخی از محصولات این دو خودروساز، نسبت به نرخ فروش مرداد ماه دچار افزایش قیمت شده است. اما آیا مصوبه جدیدی توسط شورای رقابت باعث این افزایش نرخ‌ها شده؟

سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی شورای رقابت، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: هیچ برنامه و درخواستی برای اعلام قیمت جدید خودرو درب کارخانه وجود ندارد. زیرا این موضوع باید پس از طی کردن پروتکل‌هایی در کارگروه بررسی شود تا این افزایش قیمت رخ دهد، اما در حال حاضر چنین برنامه‌ای در دستور کار قرار ندارد و فقط قیمت پنج خودروی جدید سایپا که بدون نرخ مانده بودند، اعلام شد.

294,133,000

6.873

پارس سفارشی با موتور XUP

261,766,394

303,694,017

309,546,000

5.851

ایران خودرو

قیمت‌های محاسبه‌شده در ستون اول از مجموع قیمت مصوبه 557 و الحاقیه 547 قابل دست‌یابی بوده و 16 درصد مالیات محاسبه شده، حداکثر مالیاتی است که خودروساز می‌تواند روی قیمت شورای رقابت اعمال و محصول را تحویل مشتری دهد. البته بازهم تأکید می‌شود که مالیات فوق، هیچ ربطی به خودروساز نداشته و مستقیماً به جیب دولت می‌رود.

GXR) از سوی شورای رقابت، موج عظیمی از نارضایتی‌ها توسط خریداران این خودروها شکل گرفت. همه این پنج محصول در مرحله دوم سامانه یکپارچه فروش خودرو، درحالی فروخته شدند که هیچ قیمت مشخصی نداشتند و حال، قیمت‌های اعلامی که بسیار بالاتر از قیمت سری پیشین این محصولات است، صدای مشتریان را بلند کرد.

ساینا GX و ساینا DA-S که ورژن آپشنال ساینا S به شمار می‌روند، به ترتیب حدود 20 و 30 میلیون تومان افزایش قیمت نسبت به قیمت‌گذاری شورای رقابت برای ساینا S تجربه کرده‌اند. اما قیمت اطلس که محصول جدید سایپا به شمار می‌رود، بسیار محاسبه شده است. این خودرو که نسخه فیس‌لیفت از کوییک به شمار می‌رود، باید اندکی بالاتر از این خودرو قیمت‌گذاری می‌شد؛ اما گران‌ترین نسخه دنده دستی این خودرو که کوییک S محسوب می‌شود با حدود 276 میلیون تومان توسط کارخانه به فروش می‌رود که 68 میلیون تومان پایین‌تر از اطلس فروخته می‌شود.

البته اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که نرخ مصوب شورای رقابت برای اطلس، قیمت خام این خودرو بوده و مبالغی جهت مالیات و… باید به آن افزوده شود که در نهایت، بازهم قیمت این محصول به اصطلاح اقتصادی سایپا را افزایش خواهد داد.

از یک سو محصولات به روز کره ای ،فرانسوی ، ژاپنی ، آلمانی و چینی با برندهای مختلف در بازار حضور داشتند و از سوی دیگر تولید کنندگان داخلی علاوه بر تولید محصولات قدیمی تر با شراکت های جدید در پی تولید خودر‌وهای بروز تر بودند.

با بسته شدن درهای ورودی کشور ، به نظر می رسید تولید متنوع داخلی می تواند تا حد زیادی نیازهای داخلی را برطرف کند.

اما تحریم مستقیم تمام برنامه ها را بر هم زد. اتفاقاتی که در پی این دو عامل رخ داد ، بازار خودرو را دگرگون و با هجوم سرمایه های خرد و کلان همراه کرد.

از عمده ترین دلایل این حمله برق آسا می توان به افزایش نرخ ارز و تثبیت قیمت ها اشاره کرد.

این عوامل تعادل عرضه و تقاضا را برهم زد و قیمت ها با سرعت بیشتری رشد کردند. در جو به وجود آمده رانت حاصل از فاصله قیمت کارخانه و بازار برای بسیاری جذابیت های خاصی ایجاد کرده بود.

این موضوع به قرعه کشی و سایر روش های فروش منجر و در نهایت به سامانه یکپارچه فروش ختم شد.

قانون گذار برای جلوگیری از دلالی شرایط محدود کننده ای هم وضع کرد. برای بهتر انجام شدن کار ،وزارت صمت کنترل فروش را در دست گرفت و شورای رقابت عهده دار قیمت گذاری شد.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی