کد مطلب: 28945

یارانه نقدی|یارانه معیشتی| یارانه جدید

خبر مهم: اوج گرفتن یارانه نقدی مهر ماه در آخر هفته | واریزی ۶ میلیونی برای یارانه‌بگیران در 29 شهریور برای همه

اگر دولت قصد داشته باشد در سال 1402 یارانه‌ای با ارزش واقعی 45 هزار و 500تومان سال 89 پرداخت کند، باید به هر نفر بیش از 900 هزار تومان و به هر خانوار حدود سه میلیون و 600 هزار تومان یارانه نقدی بدهد.

خبر مهم: اوج گرفتن یارانه نقدی مهر ماه در آخر هفته | واریزی ۶ میلیونی برای یارانه‌بگیران در 29 شهریور برای همه

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا دی ماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی دی ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد

سال 1401 مبلغ یارانه‌های نقدی افزایش 8 تا 6 برابری داشت اما ارزش دلاری یارانه ها هرگز به سال 89 نرسید. در این سال ارزش یارانه نقدی تنها 9.6 دلار بود و امسال هم با وجود افزایش مجدد قیمت دلار، ارزش یارانه‌ها به 6.9 دلار رسیده است. یعنی یک هشتم سال 89

سرپرست سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: ماهانه به میزان ۲۶ هزار میلیارد تومان یارانه معیشتی به حساب ۷۸ میلیون نفر در کشور واریز می‌شود.

عسگری دوشنبه شب در گفت وگوی خبری افزود: هر ماه علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی، حدود ۳.۷ میلیارد تومان به حساب خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی واریز می شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر این پرداخت ها، یارانه نان و دارو هم داریم که حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب امسال برای یارانه نان و ۶۹ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب امسال برای یارانه دارو است.

یکی از کلان‌مأموریت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم مبارزه با فقر مطلق و مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها است.

چالش‌های عمده‌ای که در این مسیر وجود داشت به عدم به‌روز بودن آمار و اطلاعات مشمولان واقعی یارانه و تبعات ناشی از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بر تامین نهاده‌ها و رشد هزینه‌ها مربوط بود.

وزارت تعاون برای رفع این چالش‌ها چند اقدام کلیدی را در دستور کار خود قرار داد. در قدم نخست، شناسایی پنج دهک نخست جامعه آغاز شد. نتیجه این کار شناسایی ۲۴ میلیون نفر دهک یک تا سه و ۵۴ میلیون نفر دهک چهار تا ۹ برای ساماندهی پرداخت یارانه بود.

در قدم بعدی، یارانه نقدی برای افراد عادی و سه دهک پایین درآمدی، نزدیک به هفت تا ۹ برابر افزایش یافت. شناسایی و معرفی حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر افراد فاقد پوشش بیمه پایه به بیمه سلامت و نیز شناسایی و ثبت ۴۹۵ هزار نفر نیازمند در سامانه «حامی» و معرفی آنان به نهادهای حمایتی، از دیگر اقداماتی بود که برای رفع چالش‌های مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها برداشته شد.

نتایجی که اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی برای پنج دهک نخست در راستای امنیت و سلامت غذایی رخ داد، به افزایش ۱۲۰ هزار تومانی یارانه‌ها و تثبیت قیمت کالاهای اساسی تا پایان سال منجر شد.

اکنون هر عضو خانوار دهک‌های یک تا سه، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کند. اگر از سبد کالای استانداردی که با مبنای قیمت‌های ۱۴۰۱ تعریف شده، مبلغ ۲۰۰ هزار تومان خرید کنند ۱۲۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر، اعتبار یارانه تشویقی دریافت خواهند کرد. برای این کار کافی است به ۱۲۰ هزار فروشگاهی که در سراسر کشور پذیرنده کالابرگ‌های الکترونیکی هستند، مراجعه کنند.

 قلم کالای اساسی اعلام شده در طرح کالابرگ الکترونیک شیر کم‌چرب بطری، پنیر، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله است. این سبد غذایی، تامین‌کننده کالری مورد نیاز خانواده ها با هدف سلامت تغذیه و فقرزدایی غذایی است که با قیمت ارزان در اختیار خانوارها قرار می‌گیرد.

صولت مرتضوی پس از جلسه هیات دولت گفت: همکاران ما در وزارت رفاه مجددا آزمون وسع را بررسی می کنند احتمال اینکه تغییراتی در دهک بندی ها صورت بگیرد یعنی عده ای از دهک های بالا به دهک های پایین یا برعکس بروند وجود دارد.هر کسی که در ۵ دهک اول قرار بگیرد مشمول یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی قرار خواهد گرفت. در سال ۱۴۰۲ با هیچ مانعی برای پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان مواجه نشدیم.یک ریال تسهیلات و استقراض و مازاد برداشت از بانک ها نداشتیم.

واریزی جدید برای مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی

یارانه نقدی

همانگونه که در خبرها گفته شده است مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی که در سال ۱۴۰۲ در یک مرحله ۲۰ درصد افزایش یافت، و با فشارهای تورمی بر مردم به صورت مداوم در حال رشد است، کمک‌های حمایتی از دهک های پایین دیگر کفاف کمک هزینه یک ویزیت را هم نمی‌دهد چه برسد به خرید کالاهای اساسی مانند گوشت و مرغ.

مستمری مددجویان بهزیستی یک نوع حمایت مالی دولت از این قشر است که در برنامه‌های توسعه‌ای پنجم و ششم به اهمیت افزایش آن در کاهش فقر مطلق تاکیدات فراوانی شده بود. برنامه‌های توسعه‌ای که هر کدام اگر به تنهایی به صورت کامل صورت می گرفت، اکنون مردم جامعه ایرانی با افزایش‌ها و فراز و نشیب‌های شوکه کننده روبرو نمی‌شدند. این در حالی است که مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی با افزایش اندک به اجرا در می‌آید که درصد گرانی برخی اقلام و کالاها به ۸۰ درصد هم می‌رسد.

 

افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان از ابتدای سال ۱۴۰۲ به تصویب رسید که به گفته معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد؛ ۲۰ درصد افزایش مستمری مددجویان انجام شده و افزایش ۲۰ درصدی باقی‌مانده با تلاش مدیران این سازمان‌ها به‌زودی همراه با مابه‌التفاوت آن به مددجویان پرداخت خواهد شد.

علی‌رغم تصویب افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی توسط مجلس شورای اسلامی برای سال ۱۴۰۲ با گذشت ۶ ماه از سال مستمری مددجویان تنها ۲۰ درصد افزایش یافته است و ۲۰ درصدی باقی‌مانده همچنان در بلاتکلیفی قرار داشت که روز گذشته تکلیف این موضوع روشن شد.

 

در اواخر سال گذشته مجلس شورای اسلامی با افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان دو نهاد حمایتی (کمیته امداد و سازمان بهزیستی) کشور موافقت و آن را در بودجه سنواتی (سال ۱۴۰۲) به تصویب رساند.

براساس خبر ها، سید مرتضی بختیاری؛ رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در تاریخ ۲۳ اسفندماه سال ۱۴۰۱ از افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد برای سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: افزایش ۴۰ درصدی مستمری خانواده‌های تحت حمایت برای سال ۱۴۰۲ با تصویب مجلس شورای اسلامی عملیاتی می‌شود.

علی محمد قادری؛ رئیس سازمان بهزیستی کشور در تاریخ ۲۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز درباره افزایش مستمری مددجویان این نهاد اظهار کرد: هر ساله مستمری مددجویان با پیشنهاد دولت و تصویب در مجلس شورای اسلامی افزایش می‌یابد که امسال نیز مستمری جامعه مخاطب بهزیستی ۴۰ درصد براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی افزایش یافته است که بعد از تصویب هیئت دولت و اطلاع به سازمان بهزیستی اجرا خواهد شد.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی